Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4233 ggr
Emaljoh4
1

Att gå på tå som barn

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det fanns en tråd som handlade om vem som gick på tå som barn.

Och jag minns inte, men trodde ni att det var ett samband med diagnoser?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
0

Ja det finns en sån tråd någonstans. Det var väl autism/Aspergers det handlade om då tror jag. Själv gick jag mycket ofta på tå då jag var liten/ung och gör det fortfarande lite då och då

Emaljoh4
0

Jag tycker inte detta borde klassas som något Autism/Asperger… Det är väldigt många barn som går på tå. Har praktik på en förskola, och det är inte alls ovanligt att barnen går på tå. Inte HELA tiden förstås, men då och då så man lägger märke till det.

Och jag har svårt att tro att nästan alla barn skulle ha någon av dessa diagnoser. Flört

Zaphix
0

Och jag dansade balett som barn/ungdom, då gick alla på tå nästan hela tiden. Och jag är säker på att alla inte hade autism.. ;)

Ibland så är jag så roligt att jag nästan skrämmer mig själv, fniss fniss.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emaljoh4
0

#3 Flört Undrar vad som fick dig att tro att inte alla hade autism… Oskyldig

Emaljoh4
0

#3 Flört Undrar vad som fick dig att tro att inte alla hade autism… Oskyldig

[aspie]
0

Nej, det är säkert många som går på tår men jag vill minnas att detta var något speciellt för just autistiska.. Kanske det beror på i vilka sammanhang eller hur de går på tå?

Emaljoh4
0

Jag har ingen aning ! Förvånad

[Varulv]
0

Faktiskt så gick jag bakom en tjej/kvinna häromdan, vars gångstil jag reagerade på. Hon satte ned tårna före hälarna i varje steg hon tog. Det såg lite märkligt ut, men för henne tycktes det naturligt, och jag skulle tro att hon inte var medveten om särarten själv. - Jag upplevde henne inte som autistisk, eftersom hon gick och småpratade med en bekant större delen av tiden. Autister har ju svårt att göra flera saker samtidigt (som att gå och samtidigt prata), samtidigt som småprat inte alls ligger för dem (oss).

Zaphix
0

#8: Hon kanske gått för mycket i klackskor med höga klackar, man behöver gå lite på det sättet då. Är man van vid det så kan man nog gå lite knepigt utan klackar också.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#9 Kan mycket väl ha varit på det viset. Faktum är att jag just tänkte, att "hon skulle nog må bra av att gå i högklackat." Nu var det ju gubevars vinter ute, så hon hade något slags läderstövlar på sig, efter vad jag kan erinra mig.

Zaphix
0

Är nog så då. :)

Jag går vanligt, men kan verkligen inte gå i klackskor. Kanske borde gått på tå som barn, inte bara i baletten. Då kanske man lyckats få nån balans..
Avslutade nämligen min klackskokarriär med att stuka båda fötterna samtidigt.. Härlig utekväll.

Men varför går man på tå som barn? Alltså.. Tänker man att "nu ska jag allt ta att trippa runt lite på tårna"? Eller gör man det för att de känns bra? Känns naturligt liksom..

Är lite konfunderad.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Det kan inte vara så att normalt småbarnsbeteende är att gå på tå när man lär sig gå och sedan slutar nt-barn att göra det medan barn med autismspektrumstörning fortsätter? Bara en vild gissning.

Emaljoh4
0

#12 Har sett barn i 2-3 års ålder osm också gå på tå. Och då är det väl ändå ett tag sen man lärde sig gå? Men kan vara nåt i det du säger… Har inte sett nåt barn i ålder 5-6 som går på tå.

[Taz-Mania]
0

Jag gick mkt på tå som barn, ibland även fortfarande men då avbryter jag det själv. Aldrig tänkt på om det kan ha nåt med min Asperger att göra. Jag tyckte det var bekvämt att gå på tå, på nåt sätt…

Men inte hela tiden, men föll lätt in i beteendet minns jag. Upp i lågstadieålder fortsatte det att ramla in spontant i hemmet att gå på tå.

[Varulv]
0

Jag vet att jag hade en "mjuk" gångstil som barn och egentligen långt upp i åldern. Med liksom mer horisontellt hållna lår, och fjädrande knän.

Är autist (eller rättare sagt aspergian).

Sedermera lade jag mig till med den där "raka" marscherande" gångstilen, som jag genom iakttagelse lärt att "man ska ha" och nt också har naturligt.

Svea-
0

gick mkt på tå som liten.. vet ej varför.. det kändes bra.. gör det nu oxå som vuxen i omgångar.. det e inget jag tänker på men gör..

en del små barn kanske har något korta hälsenor?ett sätt att stecha ut kanske..innan dom vuxit i kapp..

jobbat på dagis … där ser man ju mera barn samtidigt.. det e en hel del som går på tå men även som inte går på tå.. och nejj… kan ej säga att någon av dessa barn vart mer npf-iga än andra barn som ej går på tå.. men jag vet inte… bara det jag sett och själv gör

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.