Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: lagar-reglerlss
Läst 6232 ggr
ekorren
0

npf och hel sjukersättning, någon?

Få sjukersättning är min högsta önskan…för att få ett slags liv…någon gång under min livstid…

Är det överhuvudtaget möjligt att få helsjukersättning vid bokstavs diagnoser?

Någon som har? Vilken diagnos har ni i så fall?

[Taz-Mania]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har Asperger och hel sjukersättning sen en rad år tillbaka.

Men då det var på "sossarnas tid" jag fick den fastställd så vet jag inte om det påverkar…och hurvida det isf är möjligt att få detta nu idag…

Men det finns säkert andra härinne som vet mer om detta!

[Taz-Mania]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sedan får jag även lägga till som ps att jag har väldigt svåra problem med ångest och depressioner och är lindrigt "psykotiskt" så det är inte bara aspergern, men Asperger är iaf min huvuddiagnos.

JohannaEkroth
0

Jag har hel sjukesättning t.om. sommaren 2012 och det datumet bävar jag för.

Har Aspergers Syndrom

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
0

Att vara sjukskriven är inte direkt något att eftersträva, att ha som högsta önskan.

Man bör väl istället eftersträva att må så pass bra att man klrar av att jobba/studera.

Jag har hel aktivitetsersättning, men inte pga. att jag har ADHD, det är inte ens bokstavsdiagnos som gör att man inte kan jobba eller plugga, det är inget hinder.

Hindret för mig är kontsnt ångest, panikångest och depressioner med jämna mellanrum.

Jag skulle kunna ge allt för att bli så pass frisk att jag kan jobba och plugga, men i nuläget är jag inte där än. Men min högsta dröm är att bli frisk och klara av att leva ett normalt liv, aktivitetserättningen är bara en del på vägen dit. Inget mål i sig, det är ett helvete att vara sjukskriven faktiskt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ladydragon
0

den första person som du behöver prata med är din läkare vad anser  Han/hon är bäst för dig?

har du provat att arbeta och hur har det fungerat?

jag instämmer att bara sitta hemma på rumpan är inget att eftersträva man mår faktiskt inte särskilt bra av det

det är riktigt svårt att få sjukersättning idag och många med NPF tvingas ut i arbetslivet

jag har själv 18 månaders sjukersättning tror det är gamla regler men jag har måååånga diagnoser bland annat ADHD minnesproblem Fibromyalgi och så vidare 
jag får sjukersättning för att ha en möjlighet att vara med i ett projekt för att se om jag har någon arbetsförmåga

[Joje80]
0

Jag har troligtvis ADHD och jag jobbar 86% inom vården och jag fixar det så det e inget hinder. Det e allt annat runt omkring med barn och vardagsliv som e probemet och det kan jag inte sjukskrivas ifrån. Så nån NPF diagnos enbart tror jag inte ger sjukersättning..

Min mamma som har wiplash och myofaciellt smärtsyndrom får inte ens ersättning från FK. Utan lever på 60% jobb då de tycker hon kan jobba

ekorren
0

Tack för era svar.

Jo det är nog så att det inte bara är en diagnos som är avgörande om man kan ha en sysselsättning. Många av oss har ju faktiskt flera som påverkar. Hade jag bara haft en så hade det ju varit "lätt".

Men det känns lite som om fk mfl inte förstår(eller att reglerna inte tillåter det) att olika diagnoser ihopslagna kan ge en mycket mer handikappande effekt än var för sig. Det är så frustrerande…och ledsamt.

Tro inte att sjukersättning är mitt första "val"….det är mitt sista. Nja ok..näst sista då…om man räknar med att avsluta livet. (Nej jag är inte självmordsbenägen….hoppas jag inte blir driven till det hellerRynkar på näsan)

ekorren
0

(Orkar inte dra hela min livs historia, med sjukdomar, jobb, rehabiliteringar, läkare, terapi, kurser, åtgärder mm för att det ska gå att fatta. Är evigt tacksam att jag har fått stöd och förståelse, både från terapeufter, handledare, vänner, familj och andra..annars hade jag inte orkat…men dessvärre är det ju inte dom som fattar besluten. Det är fk och läkare.)

vildvild
0

Ekorren skrev "Få sjukersättning är min högsta önskan"… hm tror att du har en önskan om att bara få må bra som högsta.. men antar att detta kanske kunde hjälpa dig om du får ersättning??

ekorren
0

#9 Nu började jag böla…Gråter . Robin Hood kunde inte ha träffat mer mitt i prick.

Tack vildvild.

Mysan59
0

Har (diagnoserad) ADHD, IBS (Colon irritabel), panikångest (medicinerar) samt konstant värk på olika ställen kroppen sen mitten på 80-talet som är odiagnoserad (artros vissa ställen).

Har sjukersättning tom sep -11 och sen räknar FK med att jag ska jobba 100%.

Har också gått igenom en massa utredningar, arbetstränat (2007) och a-tränar nu igen, är uppe på ca 13 tim/veckan just nu.

Vet inte hur jag ska klara 100% men det är väl bara att bita ihop och jobba på.