Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 11983 ggr
JohannaEkroth
0

AS smycke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

smycke 2.

Men jag är helt klart kär i första smycket. Undras om det går att beställa utomlands infrån…

[aspie]
0

Misstänkte att det skulle vara något sånt när man hittade ett AS smycke. Det ser stort och klumpigt ut men det kanske det inte är. Synd att det inte finns en svensk sida där de säljer smycket

Zaphix
0

2: Det är 1 inch x 1 inch, alltså 2.5 cm x 2.5 cm.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

#3 Det är ganska stort smycke då. Men an kanske kan köpa berlocken och ha i halskedja istället. Den är ju lite mindre

JohannaEkroth
0

Det här är också vackert

Emaljoh4
0

Står det Asperger eller något på den?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
0

#6 Nej jag tror inte det men pusselbiten är ju en symbol för det autistiska

Emaljoh4
0

#7 Okej, Man lär sig nåt nytt varje dag. Glad

Zaphix
0

Varför har de en pusselbit som symbol?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

För att dom med AS kanske tänker mera logiskt? Inte vet jag.

[aspie]
0

Vet inte varför det är en pusselbit som symbol men vet att de flesta som har AS säger när de får diagnos att den sista pusselbiten fallit på plats. Kanske det har med det att göra?

Fnyfniken
0

Om man vill ha ett mera enkelt/stiliserat/handgjort smycke så gör jag sådana i sterlingsilver- eller kopparwire. Det är ett hänge som man kan ha på armband eller halsband, och man kan få det utsmyckat med små halvädelstenspärlor om man vill, hamrat, oxiderat, etc. De är 2,5 x 4 cm, lite mindre eller större beroende på vilken tjocklek på wiren man vill ha. Enklaste koppar fr 50:-. Jag kan ta lite bilder.

Fnyfniken
0

Bild

[YlvaP]
0

Tjusigt. Skrattande

[aspie]
0

#13 Snyggt! Vad kostar ett i silver och vad kostar ett oxiderat?

Fnyfniken
0

Oxiderat i silver, tja, det går åt så lite wire att det inte ger utslag på min hushållsvåg, så det blir väl 60:- då för att göra lite åtskillnad. Sen beror det på hur man vill få det levererat. Man kan ju skicka i enkelt vadderat kuvert för billigt porto.

LenaR
0

Kan inte pusselbiten ha att göra med att aspergare ofta (alltid?) har starkt visuellt tänkande, snarare än verbalt?

Som en pojke jag känner, när han var två år kunde han inte prata än, men han kunde lägga pussel långt över sin ålder!

#13 Vilket vackert smycke!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Emaljoh4
0

#17 Jag har nästan hört tvärtom…eller inte tvärtom kanske, men att många AS:are ofta utvecklar språket snabbt och är språkbegåvade tidigt.

[aspie]
0
#16 Då kanske man kan göra en beställning av dig? Kan inte bestämma mig för silver eller oxiderat silver baraObestämd
Fnyfniken
0

Jag kan göra så att jag gör ett av varje och tar bilder så kan du välja?

[aspie]
0

#20 Ja de låter bra om det inte blir för krångligt för dig Glad

Fnyfniken
0

Inte alls! Jag gör smycken som jag sen lägger ut på försäljning. Om inte du vill ha det vill någon annan ha det. Och det är bäst att ha fått se det smycke man ska köpa, för folk har olika uppfattningar om vad som är "lika som". De blir ju lite olika av sig själv, när det är handgjort.

[aspie]
0

#22 Tack då ser jag fram emot detta Skrattande

Fnyfniken
0

Hm. Wahlströms hade ingen mjuk tråd i rätt dimension. Jag ska kolla några andra ställen, annars får jag ta tunnare tråd.

Fnyfniken
0

Här är en bild på flera varianter

Fnyfniken
0

Överst till vänster: Bara böjd silvertråd, blank.

Överst till höger: samma, men hamrad.

Nederst till vänster: Kloroxiderad (gråsvart)

Nederst till höger: Kloroxiderad och putsad (svärtan stannar kvar i hammargroparna)

[aspie]
0

#26 Tjusigt! Är de lika stora som den första du visade? Skulle nog vilja ha en hamrad i silver tror jag

Fnyfniken
0

Njae, dessa två är olika stora. Den mörka 2,2 x 3,8 och den stora 2,6 x 4,8. Alla dessa är i silver, men en är blank och en är oxiderad. De har olika fäste. Jag kommer att göra några till nu när jag ändå har tråd, och jag kommer nog att hamra allihopa. Lägger upp dem när jag har gjort dem.

JohannaEkroth
0

Jag är väldigt intresserad av 2st. Den på bild #13 och den i bild #25 nederst till höger.

Hur stora skulle de bli?

Vad skulle det kosta? (60kr+60kr plus frakt?) Eller har jag missat något? Foten i munnen

Fnyfniken
0

Det låter som att det stämmer, ja. Jag kan göra ett till med den wire jag har, så kan man välja mera. Vill du ha den skickad eller bor du i stockholm?

HellviHumle
0

Jag hade inte hört talas om det här med pusselbiten men tyckte spontant att den passar som  symbol. Anledningen är att jag alltid känt mig som en pusselbit som aldrig passat in någonstans. Jag har försökt att ädra på allt möjligt men det har aldrig hjälpt. När jag fick diagnosen och läste en bok om AS så kändes det verkligen som att jag hittat mitt pussel där pusselbiten HH passade in! Utan att behöva förvränga något.

HH

[aspie]
0

Fnyfniken! Säljer du fortfarande AS smyckena? Vill köpa ett eller två

Svea-
0

jaa.. sen får du väl tillverka ett smycke åt mig med… ADHD,dyslexi,dyskalkeli.. hhehehehe…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[light-bringer]
0

Jag är la knäpp, men om man nu ska bära ett AS smycket, vad är det då för fel att låta Judar bära sin judestjärna, ser ju på avstånd vad det är för fel på folk och fä.

timmelin
0

dom valde inte att ha sin stjärna. vi är stolta över vårt smycke.

skulle vilja ha en gullig tatuering med blommor och med snirkliga bokstäverna ADHD i, eller ännu hellre kaninen i alice i underlandet och med en klocka i handen och i full fart

det är jag.

jag vill också ha ett sådant smycke. säljer du till mig också Glad

Fnyfniken
0

Vilken planet har jag varit på? Om någon fortfarande är intresserad av ett pusselbitshänge så kan jag göra fler. dessa har gått åt, tror jag. Silver? Koppar? Annat?

timmelin
0

silver. hamrat.

har du fler häftiga smycken?

Fnyfniken
0

Tja, jo. Framför allt gör jag dem på beställning. Om du har någon idé kring vad du vill ha så kan jag skissa. Jag kan också lägga ut några bilder på vad jag har. Eller förresten så finns de HÄR (och HÄR) på smyckestillverkning i fokus…

Fnyfniken
0

Två ännu icke oxiderade hängen.

[Sandi92]
0

Varför en pusselbit?

LinaIsabell
0

Pusselbiten står väl för att man som autistisk ser detaljerna istället för helheten? Det är vad jag läst iallafall.

[Sandi92]
0

Ok. För mig varierar det där. Ibland ser jag detaljer som ingen annan märker, men ibland är jag också bra på att se helhet.

Lunar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Färgstarkt och vackert

[Taz-Mania]
0

Fnyfniken, jag vill också ha ett Aspergersymbol smycke! Orkar du göra ett till mig med? Hamrat i silver, alternativt oxiderat silver…svårt att välja!!! Men jag vill ha ett rätt stort!!

Kan du PM:a mig om smycken som passar för mig? Tack snälla!!

[Taz-Mania]
0

PS! Jag vill ha HAMRAT smycke ;) De var JÄTTE FINA!!!

[Taz-Mania]
0

Skrev visst det i första inlägget med, att jag vill ha ett hamrat. Åh, snurr!!! Hoppas du hör av dig.

Mia_w
0

Fnyfniken;
Härliga smycken!
Ett förslag från mig, ta kontakt med AS-förbundet och visa upp dina smycken, tror det kan finnas intresse ifrån dem. ;)
Lycka till !