BUP.
Är det någon här som känner att dom har fått bra hjälp utav bup?
Jag har aldrig tyckt om bup och jag tycker att dom inte sköter sitt jobb, Jag har gått hos bup i 4 år nu, och jag kan inte säga att jag är nöjd med dom. Jag har blivit runt kastad hos olika psykologer, jag fick sluta där för att jag tydligen inte gick att hjälpa, när jag fick mina diagnoser Asperger, ADD och även svår ångest och depression, så skrev dom ut mig från bup som om mina problem skulle vara lösta.
Det ända dom gör är att skriva ut massor med mediciner, Och sen hoppas på att det blir bättre. Min läkare säger att jag behöver en psykolog men att dom på bup inte kan ge mig någon?
Ibörjan av förra sommaren så ville dom lägga in mig för självmordrisken, men sen så bestämde dom sig för att sjukskriva min mamma istället hela sommaren. Dom hörde inte av sig under hela sommaren och jag fick inte någon hjälp alls.
Någon som känner igen sig?
Japp, för mig var det samma visa med BUP dessvärre. För mig var det bara att vänta till vuxenpsyk tog över.
Hur gammal är du?
#2 menara du mig? isåfall är jag 15 snart 16 år.
#3: Mm, menade dig. Ville väl mest se hur många år du har kvar inom BUP.
Men vad säger de om du frågar varför du inte får en psykolog, och berättar att du känner att det skulle vara till hjälp om du kunde få en?
Och sedan fråga vart du kan vbända dig för att få hjälp, om de kanske kan skicka en remiss till någon annan enhet som kanske kan ta emot dig.
Tips är väl att be din mamma ringa, endel tenderar att vara mer lyhörd för andra vuxna är ungdomar.
#4 de säger ingenting, fast det är dom som först sa att jag skulle ha en psykolog fast att dom inte kunde ge mig en utan dom skulle ringa till barn hab och se om dom har någon, Men barn hab har inte hand om måendet utan det är dom på bup som ska ha hand om det.
Så jag får väl vara utan psykolog.
Min mamma är med när jag träffar min läkare, och han lyssnar inte specielt mer på henne.
Han kan inte språket specielt bra. Han förstår inte mig och jag förstår inte honom, och mamma har sagt att jag vill ha en annan läkare men jag får inte byta. Jag är lika arg varje gång jag går där ifrån för att han inte fattar vad jag säger. Jag skulle förklara för honom att jag börjat riva sönder huden och dra bort hår, men när jag skulle säga det till honom så viste han inte vad det var för något.
Men du har väl ändå rätt till att få en annan läkare om du känner att det inte fungerar?
I min värld borde du har rätt till det..
Om det inte fungerar på BUP, då skulle jag ringa till sekreteraren på mottagningen och höra vad den säger om er situation. Den kanske har mer koll på rättigheter och kan vidarebefodra det ni har sagt till läkaren på ett sätt som läkaren förstår.
Du kan testa vända dig till enhetschefen och förklara din situation och berätta att du inte är nöjd med det bemötande och den vprd du har fått. Berätta hur dåligt du mår pga. det och att du behöver hjälp. Nämn också att det säkert inte är läkarens fel, utan att de antagligen bara skett ett missförstånd, men att du vill ha hjälp att red aut det och undrar vart du kan vända för att få det.
Det finns också något som heter patientnämnd/förtroendenämnd dit du kan vända dig med klagomål på vården, och sedan få hjälp med hur du kan reda ut problemen. Du kan få hjälp med tips på andra alternativ på vad du kan göra.
Jag skulle helt enkelt valt en annan väg, och fungerar inte den vägen så ring till din vårdcentral. Om inte annat kanske de kan erbjuda en läkarkontakt där och en kurator, eller kanske ungdomsmottagninge för att kunna få tips och råd om hur du kan gå till väga.
Går det inte med en väg, känner man att man kommit till ett stopp där ingen kyssnar, då får man helt enkelt vandra tillbaka till närmsta vägskäl och ta en annan väg. Finns en massa olika sätt du kan lösa det på, så ta hjälp av din mamma och ta reda på hur ni kan lösa allt.
#6 Tack så mycket för tipsen! Jag ska prata med mamma, och så ska jag be henne ringa till bup och prata med dom. Jag ska flytta till hösten och ska då även byta bup mottagning, men jag är rädd för att det är likadant över allt.
#7: Det ska du inte vara rädd för, såklart att mottagningen dit du ska flytta är bättre. Det kan väl inte bli så mycket sämre, så då finns det ju bara att den är bättre. Oroa dig inte, kommer bli bra med att få en nystart hos BUP ju.
som tonåring så tyckte jag BUP sög men blev ändå mer eller mindre tvingad att gå dit och prata med en psykolog som inte hjälpte mig ett skit
nu som vuxen när mitt barn behöver hjälp därifrån så funkar det bättre jag kan ställa krav och jag får faktiskt den hjälpen jag behöver åt mitt barn
mitt enda tips är att kanske din mamma kan hjälpa till då kanske det blir fart på dom
sen oxå finns det någon möjlighet att du har missuppfattat för typ överallt så är det kö så kanske menar dom att du ska få en psykolog men dom inte kan erbjuda det nu