Utredning pågår
Min utredning för eventuell Asperger påbörjades i måndags. Har nu varit i Stockholm på Cereb AB två dagar i rad. Har svarat på diverse frågor, berättat om mitt liv. Gjort WAIS IV, ADOS, Empati test på datorn (11/80 poäng) mentaliseringstest, Instrumentell kommunikation. Svarat på mer frågor.
I morgon är sista dagen, då skall vi träffa en läkare samt träffa psykologen en sista gång för sammanfattning av resultatet på de tester jag genomgått. Psykologen verkar luta åt Asperger eller Autismliknade tillstånd (eftersom de inte har min barndomsanamnes) han tycker att det hela verkar solklart och förundrar sig över att ingen reagerat tidigare. Han tror även att jag nog har ADHD som jag diagnostiserats med tidigare men att det är det sekundära problemet.
Lycka till! Hoppas du får en diagnos du känner stämmer, och därmed ett svar på varför du kanske inte alltid har det lika "plätt-lätt" som andra. Vi är alla människor, och lika mycket värda. Men vi som inte passar exakt i gjutformen, utan hamnar lite utanför den, måste ofta kämpa lite extra för att få samma möjligheter som andra. Då kan livet underlättas om man har en diagnos som förklaring till varför man behöver något utöver det vanliga, eller att man inte alltid beter sig som förväntat. Jag hoppas det du får veta imorgon ger dig en inre styrka och en känsla att "ok, jag är inte exakt som de, men det betyder inte att jag är mindre värd. Bara att jag är av en ovanligare sort. Och vad händer med sånt som är ovanligt? Jo, det blir extra värdefullt!" Lycka till!
Höga berg & djupa dalar
Tack! Jag ser det som något positivt om jag får en ny diagnos eftersom jag då får tillgång till Habiliteringen istället för att harva i psykiatrin. Psykologen sa att Habiliteringen på min hemort är bra. Men att de har väldigt begränsade resurser. Tänkte på det sen, huvudsaken är att de är bra. Det är ju inte som psykiatrin har några resurser att tala om heller.
Ja, skulle du tex få AS-diagnos, så kan dina möjligheter till stöd bli större, eftersom du då kan falla under LSS. (dock inte med automatik tyvärr) Annars är det SOC och där finns inte samma möjligheter. Själv har jag "bara" ADHD, och när jag kontaktade HAB fick jag veta att jag inte var välkommen dit, eftersom övm-psyk, hade hand om mig. Hon kunde dock inte specificera för mig, hur man "kvalar in" på hab, utan det verkar vara lite godtyckligt. (?) Har dock fått uppfattningen att utan autismspektrum-diagnos, blir det ingen kontakt m hab. Vet inte om detta är sant, och om det är lika överallt, utan det är den slutsats jag själv dragit. Vad som än händer dig i morgon, hoppas jag att du blir erbjuden den hjälp och det stöd du behöver! Berätta gärna hur det gick, om du vill.
Höga berg & djupa dalar

När man har en AS-diagnos kan man få rätt till LSS om man har behov för det. Det sker självklart inte automatiskt då många med AS inte behöver ett LSS stöd. Men om du känner att du har det så skall du kontakta en LSS-handläggare när du har fått din diagnos. Då kan du också, som du själv sa, gå till hab.
Gällande soc så kan de inte hjälpa till med någon form av habilitering eller hjälpmedel.
ronmog: det krävs en AS diagnos för att få tillgång till hab. ADHD ligger under allmän psykiatrin.
Nu är utredningen klar och diagnosen fastställd.
Det blev inte Asperger eller Autismliknande symptom det blev
Autistiskt syndrom eller Autism i vanligt tal. Jag är lite förvånad även om jag tänkt i de banorna innan. Lite osäker på hur de skiljer sig från varandra. Men måste vila innan jag luskar vidare.
Resultatet skickas till Habiliteringen inom två veckor, troligen tidigare.
Jag vet inte om jag kan få LSS, viktigast för mig är att slippa psykiatrin.
De flesta som ser mig har nog inte en aning om jag egentligen inte alls är särskilt välfungerade i vardagen. Nu känns det som jag "får" erkänna de svårigheter jag alltid haft. Vilket känns både bra och skrämmande.

Grattis! Va skönt att du har fått en diagnos och kan få hjäp av hab. Du kan även söka om LSS ifall du känner att du behöver det.
Men tänk på att inte fastna i bigrad- och akivitetsstöd. Det är viktigt att du känner att du får jobba utefter din förmåga!
Tack.
Nejdå jag vill inte fastna bidrag. Just nu har jag OSA (offentlig skyddad anställning) på 75% jag provade 100% ett tag men höll på att krascha totalt.
Jag vill helst hitta någon annan sysselsättning där jag inte träffar så förtvivlat mycket människor som jag gör nu. Jag hjälper till på en låg- och mellanstadieskola.
Jag är mer intresserad av att få hjälp att kunna hantera mitt liv. Just nu har jag problem att komma ihåg att äta och sova och sånt. Helt enkelt att föra ett normalt liv. Vilket de flesta andra tycks klara galant.
Bara att få tillgång till hjälp som är anpassad efter mina svårighetet tror jag kommer att betyda oerhört mycket.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du finns med mig i mina tankar, VeganGeek.