Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6341 ggr
Karmatarerskanise
0

NP diagnoser?

Orkar någon skriva en lista på alla NP diagnoser som finns.
Och är NP diagnoser alltid bokstavsdiagnoser? Om inte vilka bokstavsdiagnoser finns det då?

Zaphix
0

Är inte bokstavsdiagnser bara ett slangord på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Karmatarerskanise
0

Om så är fallet, vilka är då dessa funktionsnedsättningar?

[Tassy]
0

Jag tror att det ska finnas en sådan lista någonstans här bland artiklarna.

Karmatarerskanise
0

#3 Jag gissade på det, men jag lyckas inte hitt aden.

[Tassy]
0

jag har puttat upp den. Glad

Karmatarerskanise
0

TAck Tassy, såg det nu Skrattande

Spacegirl31
1

Neuropsykiatriska funktionshinder ska det vara, ja, jag är noga ;-)

* ~* Ha en bra dag *~*

Zaphix
0

#7: Varför då?

Det är omgivningen som utgör hindren, människan har bara en nedsättning av endel funktioner. Hade människans miljö varit annorlunda, då hade inte nedsättningen varit ett problem längre eftersom dte inte finns några hinde ri miljön.

Om du förstår vad jag försöker förklara. :)

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Därom tvista de lärde, Zaphix. Tyvärr, kanske man bör tillägga, ty vore det så som du hävdar, då borde allas vår situation, vi NP, gå att lösa på ett rätt så geschwindt sätt. Nu är det kanske ändå inte så enkelt?

Men på något sätt vill jag ge dig rätt ändå. Om jag ser till mig själv, så - utifall jag hade varit född fyrvaktare på någon öde ö, då hade nog min Asperger varit mig till ett minimalt problem. I och med att det nu finns medmänniskor runtomkring, så blir det hela mer komplicerat, och aspergern eskalerar till ett funktionshinder…

{#emotions_dlg.undecided}

ekorren
0

Jag kanske förenklar och önsketänker….men jag håller med dig zaphix….det skulle vara väldigt intressant att veta hur det fungerat i en annan miljö. Kanske hade vi t o m varit en tillgång där? Spekulationer men men {#emotions_dlg.smile}

Zaphix
0

#9: Såklart det inte är lätt att kösa, hade dte varit det hade vi inte haft några problem.

Det kanske inte går att finna den rätta miljön med de rätta förutsättningarna i vårt samhälle, eller i något annat i nuläget. Men hade man fokuserat mer på hur man kan förändra samhället så att alla passar in i det, eller skapa ett icke-samhälle för dom som behöver det, då hade Bokstavsfolk inte haft några problem av våra funktionsnedsättningar.

Skapar man ett samhälle där alla kan använda sina styrkor, inte tvingas in i ett system som inte passar för alla, då hade även vi kunnat hitta en plats som passar oss.

Nuvaranda samhälle är standardiserat (inte dammsugarpåsarm dom är inte det minsta standardiserade, inte såna där hylsor till bilskruvar heller iofs.. Men undantaget bekräftar regeln?) medan människor i almänhet är inte standardiserade, vi är olika. Passar man inte in i mallen som finns, klarar man inte av att leva ett liv som passar in, då utgör samhället ett hinder för oss med funktionsnedsättningar. Funktionsnedsättningarna gör alltså att vi inte passar in i standarden, men det är inte nedsättningarna som utgör hindret för oss, då vi hade passat in i en annan miljö.

Komplicerat att förklara.

#10: Vi hade varit en tillgång i ett samhälle som tillåter folk att vara annorlunda, ett samhälle som lyfter fram det man är bra på, som hjälper till att utveckla ens färdigheter. I nuvarande samhälle så måste man vara som normen för att klara sig lika bra som folk som inte har fuktionsnedsättningar.

Min och Dackes blogg

ekorren
0

#11 Jo precis {#emotions_dlg.smile}

{#emotions_dlg.laughing}(..inte dammsugarpåsarm dom är inte det minsta standardiserade….

Spacegirl31
0

Därför att det är väl det vedertagna begereppet, det var bara så jag menade.

* ~* Ha en bra dag *~*