Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3249 ggr
Tintin82
0

ADD/medicinering

Förra sommaren fick jag diagnosen ADD men inslag av asberger. Fick hjälp med boendestöd och min handläggare tillsammans med socialen hjälpte mig att komma ut på praktik där jag idag har en kommunanställning till mars nästa år för att sedan komma ut i "arbetslivet". En månad efter min diagnos i september fick jag en läkare som hjälpte mig med medicin fick då Concerta träffat några läkare innan som sagt att man ger bara folk med ADHD Concerta. Innan jag fick min diagnos var jag ofokuserad kunde gå upp och gå ut med hunden och sedan bli sittande i soffan en hel dag.  När det gäller Concerta så får jag det lägsta 18 mg och jag tar en på morgonen och en vid klockan 12 och i början verkade det ganska bra. Men nu efter att jag ätit det i 8 månader känner jag knappt någon verkan längre. I början kom jag upp i tid på morgonen hann måla mig och efter att jag kom hem från jobbet så var jag fortfarande fokuserad. Men idag är det tvärtom har en hund och henne går jag ut med och jag tänker att jag ska göra så mycket. Jobbet går fortfarande bra men det är det enda och hemmet och min hund. En av mina boendestödjare sa att jag kunde testa att ta två Concerta på morgonen och en vid tolv men 2 Concerta känner jag igenting av. Läst lite om hur många mg ni andra tar och inser att jag har en väldigt låg dos. Sedan funderar jag på Ritalin hur fungerar det. Ska försöka ringa min läkare i veckan men vet ni någon skillnad på Concerta och Ritalin när det ADD?

Tintin82
0

Ni som äter Ritalin hur verkar den?Är det liknande Concerta eller?

lilli-l
0

Tintin82. Min dotter, som är 15 år, hon har diagnos ADD/autism och hon har just fått utskrivet Concerta för det.

Läkaren sa att det är jättebra och att hon kommer att få bra hjälp av den.

Carpe Diem….Fånga dagen

Tintin82
0

okej bara det att ja kanske måste höja min dos

Zaphix
0

18 mg är ju väldigt lite, så inte konstigt att du inte känner effektav den.

Jag äter 108 mg Concerta +10 x 2 mg Ritalin om dagen och först nu har jag den effekten som den ska ha. Märkte effekt vid 54 mg, men inte så markant skillnad egentligen.

Jag har iofs ADHD, men dosen bör väl inte skilja så mycket egentligen. Det är ju såklart personligt vilken dos som passar, men jag tror inte det skillnaden handlar om ifall man har ADHD eller ADD.

Ritalin och Concerta är samma sak, det som skiljer är verkningstiden. Concertan håller i sig längre tid än Ritalin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Sandi92]
0

Trodde inte medicin funkade om man hade ADD, bara ADHD. Jag är hypoaktiv, dvs motsatsen till hyperaktiv. Har oerhört svårt att ta tag i saker, påbörja och avsluta. Tror ni nån sån medicin skulle kunna hjälpa mig då? Har inte ADD-diagnos, "bara" Asperger.

Zaphix
0

#5: Kanske, den höjer ju vakennivån så man klarar av att hålla fokus bättre. Så det beror väl på av vilken anledning du har svårt att ta tag i saker.

Dock har jag en känsla av att hjälp och stöd så att du får in rutiner i att göra saker är mer effektivt i längden. Att lära sig på vilket sätt man ska göra för att ta tag i saker. Hur man hittar energin/inspirationen/viljan/fokuset att göra det, ett sätt som fungerar för en själv.
Men medicin kanske kan hjälpa til medan man lär sig.

För mig hjälper inte medicinen med att ta tag i saker, har iofs inte större problemmed det, men har problem att avsluta saker. Den hjälpert mig inte med avsluten, däremot att hålla fokus uppe medan jag gör saker.. även om jag inte lyckas avsluta..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tintin82
0

Ringt min läkare och han ska hjälpa mig att antingen höja dosen eller byta sort för 18mg 2gånger om dagen fungerar inte