Jag undrar om man inte missar diagnoser iom att man bara utreder för vissa saker?
Medarbetare på westernridning.ifokus

För att det tar tid och kostar pengar att utreda något man inte misstänker. Visst missar man saker ibland men samtidigt så skulle vi ju egentligen behöva utreda alla för alla sjukdomar och funktionshinder som finns om ingen ska missas.
Min utredning gjordes enbart med frågeställning om ADHD för det var det enda som misstänktes. Varför utreda mig för annat då? Nu ska jag visserligen komplettera utredning med en asfrågeställning också men det var inget som det hade funderats runt när första remissen skrevs (eftersom psykologen bara pratade ADHD och resterande problem sågs som borderline/ångest).
Så dom testar för en sak men om dom upptäcker not mer så testar dom det med. Men varöfr får så många göra nya tester för nya funktionshinder?
Så många?
Tror nog att de allra flesta bara gör en utredning.
Läste Zantica (?) att hon väntar på att få utredas för AS fast hon redan har en adhd-diganos. Inte första gången jag läser på detta forum (nä orkar inte leta efter alla trådar ;) ) att folk som har en diagnos väntar på en till utredning så det är därför som jag undrar.
Mitt gjordes allt under några dagar då tog dom reda på inte bara ADHD utan även för Asperger och bipolär.
Men å andra sidan tror jag inte folk på detta forum kan representera ett genomsnitt av alla de som gått igenom en np-utredning.
Folk som inte sitter på ett forum och diskuterar med andra bokstavsmänniskor börjar nog inte lika lätt fundera över om det kanske inte bara borde ha den diagnosen de har. Utan de tänker nog "jaha, det var randombokstavdiagnos jag hade, bra att få ett svar" istället för "jaha, så det var randombokstavsdiagnos jag har, men jag känner ju igen mig så mycket i folk som har enannanrandombokstavsdiagnos. Jag borde kanske diskutera denna möjlighet med min läkare..".
De som remitterar till en np-utredning har nog för det mesta rätt i den frågeställning de skickar patienten till utredningen för, därmed finns ingen anledning till att ta reda på allt.
En utredning går väl ändå rätt lika till, oavsett frågeställning?
Intervju med patient och föräldrar (här bör man kunna upptäcka om man borde ha fokus även på en annan diagnos) och tester. Tillvägagångssättet är väl detsamma?
Anledningen till att de brukar göras utredning för det man misstänker är som någon skrev en pengar. Det hade ju kostat en massa om man skulle utreda alla för allt.
Sen kan man ju under utredningen inse att det kanske eventuellt kan finnas en diagnos till, och då får man ju utreda det då.
Jag tänkte bara att det skulle ha varit smidigare om allt gjordes på en gång för då skulle det väl inte vara så långa köer.
Men som du säger Zaphix så är nog inte Bokstavsfolk iFokus någon majoritet.

#10 Fast köerna skulle kanske inte bli kortare.
Tänk dig att vi har tio människor. Läkarna misstänker att tre av dom har både ADHD och Asperger, fyra misstänker dom har Asperger enbart och tre som dom tror bara har ADHD. När dom skickar remissen blir det det:
3 st utredningar för asperger+adhd
4 st utredningar för asperger
3 st utredningar för ADHD.
Om vi nu låtsas att aspergerdelen innehåller 10 testmoment och adhddelen lika många så ska det genomföras sammanlagt 130 testmoment för dom här tio personerna.
Skulle man istället utreda samtliga dessa tio för både Asperger och ADHD för säkerthets skull så skulle det genomföras 200 testmoment vilket gisningsvis tar längre tid.
Däremot skulle det för enskilda människan bli mindre väntande, eller i alla fall bara en gång i kö. Jag ska komplettera min utredning och står alltså i kö igen och räknar väl med liknande väntetider som senast, då tog det ett och ett halvt år. Så vad som egentligen går snett (tycker jag) är att läkarna i första läget som skickar remissen kanske inte alltid har den kollen dom behöver ha och missar saker så en del människor som både har Asperger och ADHD bara utreds för det ena. Men, det är ju också människor som gör bedömningarna och det kan göras misstag.
Ja det är ju sant. Tänkte inte så långt. Såg nog bara på enskild individ.