Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 6200 ggr
[Varulv]
2010-12-18 22:03
0

Asperger - ADHD

Allt mer börjar mina funderingar orientera sig åt det hållet, att aspergare och adehådeare kanske egentligen är av samma skrot och korn? Vem vet, om inte AS och ADHD skulle kunna vara ett och samma syndrom fastän något förskutna i förhållande till varann på samma skala? Blir alltmer böjd att tro åt det hållet.

Någon mer än jag som har börjat få snarlika aningar?

[Fiction]
2010-12-18 22:49
0

Det förvånar mig inte att just du skriver detta just nu. Inte alls, faktiskt. Jag har nog "haft på känn" att du funderat lite över detta på sistone; det har på ngt vis märkts av i dina inlägg här…

Jag kan iaf säga att jag delar dina funderingar. Tänk om?

timmelin
2010-12-18 22:51
0

Nja, eller rättare sagt så tror jag att vi har massor av punkter på varandras skala. efter vilken person vi är.

vi är varandras med och motpooler

liksom yin och yan.

Zaphix
2010-12-18 23:06
0

Näe, det känner inte jag.

Likheter, visst, men inte samma problematik i grunden. Däremot så är vi alla människor, vilket gör att vi såklart har mängdvis med likheter i vårt sätt att vara. Men just problematiken skiljer sig rätt mycket.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2010-12-18 23:06
0

#1 Kvinnans intuition övergår mannens förstånd, Fiction…! ObestämdFlört

[Varulv]
2010-12-18 23:13
0

#3 Problematiken må skilja sig rätt mycket - ja, där ger jag dig rätt, Zaphix. Men en grund i det hela - att inte riktigt passa in i nt:s naturliga sätt att vara - har vi ändock gemensamt. Vad jag har börjat fundera över är, utifall vi skulle kunna ha samma kärna, adehådeare och aspergare. Det är inte säkert, men det skulle mycket väl kunna vara så. Ty vi tycks vara mycket lika själsligt i många avseenden.

[Fiction]
2010-12-18 23:14
0

Jag tror att Bokstavsfolk i vissa fall kan göra sina egna "hopkok" av diagnossymptom - lite ADHD här, lite AS där… Ibland finns det behov av att diagnostisera den ena, men inte den andra och ibland behöver man dubbeldiagnostiseras. Innebär detta att ADHD och AS är samma slags syndrom i grunden, eller innebär det bara att vi är bokstavsfolk - d v s inte NT? Jag vet inte.

Jag kan ärligt säga att jag blir ganska förvirrad här på forumet, när jag läser mig till att så gott som varenda ADHD:are beskriver att de har vissa klassiska AS-symptom som detta vore en ren självklarhet… Kanske är detta snarare beroende av hur man själv tolkar sina symptom - eller hur omgivningen tolkar dem åt en?

timmelin
2010-12-18 23:16
0

går bara att hålla med dig fiction.

Zaphix
2010-12-18 23:50
0

Jag tror snarare att vi på detta forum överanalyserar oss själva, försöker att hitta gemensamma nämnare med varandra. Jag tror att vi lägger lite för mycket värde in i bokstavssyndrom just för att vi aldrig känt att vi passat in i något sammanhang.

När man då hittat ett sammanhang, en grupp, som man passar in i, då vill man gärna hitta allt man har gemensamt för att stärka sammanhållningen. Stärker man sammanhållningen så blir man som individ också tryggare i sig själv, man har då en grund att stå på, något att utgå ifrån.

Just för att det är ett forum för oss som har bokstavsdiagnoser så definerar man sig själv utifrån den diagnos man har, inte utifrån att man är människa. Det blir helt enkelt lite för mycket värde i just det som särskiljer oss ifrån NT's.

Samma kärna, självklart, vi är människor. Vi hade kunnat hitta en massa gemensamma nämnare även med NT's, men det är inte intressant.

Äh, jag vet inte egentligen, bara flummar på lite allmänt.

Men jag har ADHD, jag har uppmärksamhetsproblem, är hyperaktiv, har problem med impulskontrollen och lite till. Det är vad som särskiljer mig ifrån NT's, men i övrigt är jag precis som alla andra. Min kärna är densamma som alla andras, däremot så har jag egenskaper som gör mig annorlunda.
Men även NT's har olika saker som särskiljer dom ifrån varandra, men eftersom det inte stör vardagen i så stor omfattning att det är värt att få hjälp med, så diagnostiseras det heller inte.
Men hade de levt i ett annat samhälle, som värdesätter andra egenskaper, då kanske de hade diagnostiserats och fått hjälp med problemen.

Om nån förstår vart jag vill komma..

Min och Dackes blogg

[Fiction]
2010-12-18 23:59
0

#8 Javisst! Intressant inlägg i diskussionen!

timmelin
2010-12-19 00:05
0

o du är så smart. skulle inte kunnat skriva analysen bättre själv. smart tjej är du .

[Varulv]
2010-12-19 00:10
0

#8 Kloka synpunkter i och för sig, Zaphix. Själv - en renodlad aspie - skulle jag som du ha kunnat ha problem med uppmärksamhet, impulskontroll och hyperaktivitet (och hade också, som barn) - men fann ganska snart en tillflykt i specialintressen. Jag gick in i min egen värld och stängde ute alla stressmoment - klarade mig därmed. Men vem vet - kanske specialintressena bara är en sköld mot omgivningens hårda villkor? Och vem vet, om inte din uppmärksamhetsflykt, ditt impulseftergivande, din hyperaktivitet bara helt enkelt ger uttryck för ett annat slags verklighetsflykt?

Och att den enda skillnaden mellan aspergare och adehådeare egentligen vore, att vi aspergare är lite hårdare, står ut med splendid isolation och ser det som en lösning - alltmedans att ni adehådeare är aningen mer socialt åstundande, och därför föredrar lösningar där ni kan fortsätta vara sociala?

Och att vårt gemensamma mål kan vara att få vara oss själva, helt enkelt. Obestämd

Zaphix
2010-12-19 00:41
0

#11: Skrev just en lång text, men ändrade mig då jag inte riktigt vet hur jag ska svara.

Det sociala spelar ingen roll i ADHD-sammanhang, det är inte en del av vad som diagnostiseras. Jag gillar att vara ensam, kan ha folk omkring mig och umgås med, men jag är även i såna sammanhang gärna ensam. Jag sköter mitt, och råkar det passa ihop med vad andra tänker göra, då kan jag göra sällskap. Men jag klarar mig gärna på egen hand.

Andra med ADHD kan vara jättesociala, eller inte sociala alls. Har inte något med diagnosen i sig att göra, efterdom det inte är vad som behöver behandlas.

Aspergers är däremot en annan typ av diagnos, med andra typer av problem. En AS'are kan ha dålig impulskontroll, men lika gärna ha en bra, eftersom det inte är vad diagnosen handlar om.

Återigen så får jag känslan av att du gör det lite mer komplicerat än det är. Läser in mer i diagnoserna än vad som finns där.
En typ av bokstavsdiagnos är ingen personlighetstyp, utan bara en sammanställning av olika problem. om dessa nu skulle sammanfalla med att flera av dom också har liknande personligheter så spelar det ingen större roll. Eftersom det inte är personligheten som diagnostiseras.

Nu kom jag ifrån det jag tänkte skriva.. AS ususal. Skrev nog endel svar på saker du inte ens tagit upp, förlåt isf och bortse från mitt överanalyserande av din text.

Men iaf, alla människors gemensamma mål är att få vara sig själva. Såklart, det målet är inget som är förunnat bokstavsmänniskor.

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2010-12-19 01:13
0

#12 Jo men med mitt sätt att tolka ditt inlägg, Zaphix, så innebär det inte alls någon motsättning till det jag skrev. Jag talar inte om personligheter, utan om individuella strategier till att förhålla sig till den sociala verkligheten. Vissa av de strategierna har man klumpat ihop till att benämnas "ADHD" och vissa andra åter till att kallas "Asperger" har varit min tes.

Zaphix
2010-12-19 01:51
0

Då förstår jag bättre vad du menar. :)

Du har så komplicerat språk emellanåt så jag får tänka till för att förstå själva innehållet, nyttigt visserligen, men lätt för mig att inte riktigt hitta innehållet. (How intresting!)

Inte menat som något negativt, snarare tvärtom, det drar igång min hjärna litegrann då jag är van att titta på en text och direkt se i grova drag vad det viktiga är.
Det kan jag inte med endel av det du skriver, positivt, stimulerande, spännande!

Det där var nog rätt så väldigt OT iofs, men det okej. För mig såklart, jag skrev det. Hmm. Jag har en bestämd känsla av att min säng kallar på mig, den övan inkallning verkar det som. Den har klickertränat mig hela kvällen, belönat mig så fort jag närmat mig, och nu verkar den lyckats med sitt mål för ikväll. <lär få träna mig imorrn med iofs..

Nu ska jag sluta tramsa. Och sova, Definitivt.

Min och Dackes blogg

[Fiction]
2010-12-19 01:54
0

#14 Jag gillar att läsa det du skriver. *ger komplimang*

Sov så gott!

Lunar
2010-12-19 10:20
0

Undrar om inte det ligger nåt i det du säger.Misstänker att min mellanpojke har AS,ändå är det mycket med honom som jag känner igen i mig själv som ung. Mina tankar är¨så här.Kan en ADHD bli värre efter 20 strecket.Kan det vara ADD han har,han är inte hyperaktiv och ev inslag av AS.Just nu är jag förvirrad.

Det är liksom inte allt forskarna känner till än och vi är bäst på att förklara hur vi mår.

Emaljoh4
2010-12-19 11:01
0

Fattar inget. ObestämdObestämdObestämd…SOm vanligt vill säga.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
2010-12-19 12:18
0

Jag har själv haft många såna funderingar som Varulv faktiskt

Perceptionjavisst
2010-12-19 17:53
0

Men hörrni, jag fattar inte hur ni menar. Kan vi använda bäbisspråk :)

[Varulv]
2010-12-19 22:12
0

#19 Okej, Perceptionja.

Vi är några här som har börjat undra om inte de olika bokstavsdiagnoserna kanske skulle kunna vara olika namn på samma bäbis, så att säga.

Lunar
2010-12-19 23:25
0

Att dem vävs in i varann på nåt vis

[Varulv]
2010-12-20 22:16
0

Exakt, Lunar.

ekorren
2010-12-20 23:59
0

Jo jag kan tänka mig att det finns mer genemsamt med AS och ADHD än man kan tro. Tänker att t ex ADHD och ADD är ju i grunden väldigt besläktat, men kan yttra sig så totalt olika…hmm ja vem vet…

Intressant!

timmelin
2010-12-22 09:41
0

kanske är våra diagnoser som när vi står vid lösgodiset och vi har liksom plockat ihop olika i våra påsar, men mycket lika också.

och det är ju från samma godishylla vi plockar, och det är ju godis. Flört

en liten metafor. bara.

[Varulv]
2010-12-22 21:40
0

#24 Underbart metaforerat, timmelin! FlörtSkrattande

Emaljoh4
2010-12-22 21:48
0

Eller när vi går och köper kläder - egentligen är allt kläder vad man har för stil! Skrattande

Också en …. metaforerat eller nåt… tror jag Skäms. hhiihih

[Varulv]
2010-12-22 21:54
0

#26 Också en skarptänkt metafor, tycker jag, Emaljoh4! Glad

Emaljoh4
2010-12-22 21:59
0

Eller:

Det spelar ingen roll om man köper wienerbröd eller krämbulle med vaniljkräm. Båda innehåller vaniljkräm Skrattande

[Varulv]
2010-12-22 22:02
0

#28 He he Skrattande

Emaljoh4
2010-12-22 22:05
0

gogiigigigigiihihhiihihihih ,hih,hih  oohohohohohohohoohohohohohoh

timmelin
2010-12-26 21:20
0

tack varulv. metaforer är underbara

roliga metaforer du också emailjohGlad

vuxenadhdbipo
2011-06-13 10:20
0

Jag tror de flesta bokstavsmänniskorna har drag av resten av alfabetet… har själv haft "AS-drag/högfungerande autism" stämplat i mina papper… Men det är inte så konstigt att man har drag av femhundra olika saker, speciellt inte om man går till vuxen ålder innan man "upptäcks"…?

[Varulv]
2011-06-13 21:34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#32 Bra sagt, vuxenadhdbipo! Glad

[Varulv]
2011-06-24 13:33
0

För att runda av denna diskussion, så var mitt syfte att väcka frågan om utifall det skulle kunna finnas en gemensam källa till AS och ADHD. det finns ju en rad "bokstavsdiagnoser", men så som jag upplever det, ligger dessa två relativt nära varandra.

Vad man bör ha i minnet är, att symptomen, beteendena, "bokstäverna" - inte är källan i sig. Där finns en källa, som ger en symptombild: en särskild för AS och en annan särskild för ADHD. Jag menar att beteendena kan vara tillägnade strategier för individen att klara av en bakomliggande problematik. Och att det bakom problematiken kanske finns något ännu mera basalt. Men om detta vet forskningen ännu ganska lite. Mitt tankekast var, att AS och ADHD skulle kunna stå på samma bas i grund.

Efter denna diskussion är jag emellertid benägen hålla med främst Zaphix om att AS och ADHD vilar på olika baser.

HannaM
2011-06-25 02:04
0

Amen zaphix.. det förekommer en hel del.. överanalys och jämförelse. Gör samma sak i en annan samling av människor och många kommer ha mycket gemensamt.. här inne känns det ibland som att jag kan säga att jag älskar färgen blå och har märkt att andra gör det också, kanske hänger det ihop med ADHD?

Men rent runt om Asperger och ADHD är samma sak.. nope men det finns en del saker inom diagnoserna som är lika och många har drag av det dom inte har diagnosticerat, dvs Asperger om man har ADHD och tvärtom. Liksom många nt har ett eller flera drag från "våra" diagnoser. Jag har tillexempel en odiagnosticerad man som har fruktansvärad igångsättningssvårigheter till och från…

[Varulv]
2011-06-25 22:46
0

Stackars dej - på midsommaraftonsnatten och allting…