Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3320 ggr
Cochon
0

Hjälp?

Halloj!

Har bestämt mig för att jag orkar inte vara så trög längre, jag fattar ingeting av hur man ska vara social, och dess utom hatar jag att umgås med folk så jag lär mig inte så mycket… Så jag undrar vad kan man göra åt det hela? Okej, umgås med folk, jag vet, men jag vill inte. :( Jag vill hellre läsa böcker i så fall.
Har i alla fall tänkt läsa två böker som heter: 'Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom' & 'Leva med Asperger', på hopp om att få några tips på hur man är när man ska vara social.
Har ni några bra lästips så fram med dem, det får vara lite vad som helst, bara man lär sig mer om hur man är social.

//:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

kalindas
0

Tror det är svårt att lära sig vara social, men man kan ibland behöva tvinga sig till det.

Är själv ganska social trots jag har AS, kanske för att jag ligegr på gränsen. Mest såkallad ytlig social, då jag tycker det är kul att prata med människor och om de intressen jag har. Plus serva och hjälpa människor i t.ex. en butik, där man ofta träffar dem en och en.
Dock tycker jag inte om att gå på fester eller kalas, då jag tvingas att vara social på ett annat vis. Är jag på fest, så ställer jag mej hellre i köket diskar eller hjälper värdinnan. Då jag få utlopp för den stress jag känner i de sambanden. Detta trots att jag normalt hatar att diska..Flört

Det tips jag kan ge dej är att gå med i någon förening, en som passar med dina intressen. Kanske i någon typ av bokklubb (om du gillar läsa), där man diskuterar boken. 
Gillar du djur, gå med i en förening och erbjud dej att hjälpa till på mässor och utställningar. Är du blyg, behöver du ju inte göra det mest uttåtriktade. Men kanske sköta det administrativa?

Sen ska ju LSS hjälpa de med AS, som behöver socialt umgänge. De kan ju hjälpa till med såkallad ledsagning. Just för att man ska komma ut om man har svårt för det. Kan vara allt från att gå med ut och handla. Kolla med din LSS handläggare.

Men som sagt ovan, så tror jag att det bästa är att gå med i en förening och försöka komma på mötena och träffa människor där. Då har ni ju samma intressen…

Lycka till!

/Elisa

Cochon
0

Det är samma med mig, att stå i butik och hjälpa kunder och så, det funkar super. Men på fester och andra saker där man bara ska umgås, det är bara skit…

Hehe, jag gillar och läsa, men att sitta och diskutera en bok är inget för mig. :P
Har funderat på att gå med i någon kaninhoppnings förening, men ska först få min lilla Vegas till att göra som jag vill. ;P
Men tack för tipset, ska försöka ta och gå med i någon förening. :)

Jag är inte utredd, då mina föräldrar inte har något intresse av att ge mig någon, så jag kan nog inte få någon hjälp därifrån, men jag tror inte heller jag är så sugen på det… Hehe…
Alltså, mitt mål är lite mer så att kunna svara snabbt och bra när folk snackar med en, då jag verkligen är super trögtänkt… >.< Har t.ex hamnat i en klass där man gör bäst i att vara kaxig och snabbtänkt (dock så gillar jag min klass, och har absolut ingen lust att byta klass), och ja, det är ju inte jag precis så det skulle jag ju vilja lära mig. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

kalindas
0

Om dina föräldrar inte går med på att utreda dej, så kan du kontakta sjuksköterskan på skolan. Så kan hon nog hjälpa dej vidare. 
Vet inte hur gammal du är, men fr.o.m. man är 13 så kan du själv bestämma om du vill göra en utredning eller ej.

Vet en kille med AS, de har jättemycket roliga läger med mera, för ungdomar, som man kan gå om fått diagnos. 
Fördelen att komma på sådana läger är att ingen kommer reta dej för att du är lite trög eller klumpig.

Gå du med i kaninhoppklubben, de kan säkert hjälpa dej att få din kanin att hoppa bättre också.

Jag födde själv upp kaniner i 10år, från jag var 9-19år. Var blyg och tafatt annars, men på kaninföreningen var jag kunnig och glad.

/Elisa

vuxenadhdbipo
0

Jag har löst det såhär… jag umgås bara med likasinnade. Enbart folk med NPF eller psykiatriska diagnoser. För det är enda personerna som kan förstå hur det är eller som låter en vara udda. Det är helt okej att vara knasig med andra knasiga. 

Så det är mitt tips, försök träffa vänner som är lite som dig, det har iaf underlättat för mig socialt, helt enormt.

Cochon
0

#3 Har pratat med kuratorn och hon ringde hem och pratade med mor, men dem ringde inte i alla fall… Tycker det är hemskt att ta upp det med henne, för hon har ingen aning om hur jag känner mig, så att påminna henne är ett helvete, och efter ett par påminnelser så har jag gett upp… :/

Hehe, låter faktiskt ganska skoj med ett sånt läger. Blev lite sugen faktiskt. (A) :P

#4 Bra idé, men det kryllar ju inte precis med AS & trans personer. ;P Man borde sätta stämpel i pannan på dem så man kan fatta vilka som är vilka. ^^ Tack för tipset. :D

kalindas
0

Vet inte hur gammal du är om du ska gå via BUP eller VPM. Men mitt tips är att du kontaktar dem själv. Då behöver du inte vänta på att föräldrarna ska göra det.

/Elisa

Cochon
0

#6 Ok, jag är 15 år, glömde skriva det i förra inlägget. :P
Vad är VPM?

kalindas
0

VPM = Vuxenpsyk

/Elisa