Snart utredningsdags.
Hej,
nu har jag fått papper från neuropsykiatriska teamet om att dom ska göra en utredning på mej,,
Jag känner men lite msått förvirrad,, bara på hur det går till,,
när min son gjorde sin utredning gick det ju till på ett sätt och nu borde det ju gå till på ett annat iom att jag är vuxen.
Eller?
SNälla ni som gjort utredning i vuxen ålder,, hur går det till?
MVH Linda
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är arbetshypotesen?
(Dvs. vilken diagnos är det som man kommer att utreda dig för?)

ADHD i första hand, men även bipolär, sedan vet jag inte ju om det resulterar i nät annat.. :-/
/Linda
Jag har nyss påbörjat en utredning. Har varit där en gång på samtal, dom trodde att jag inte skulle bli kallad igen från till hösten. Jag ska utredas för ADD och Asperger syndrom, men jag blev kallad till psykriatrin öppenvården, dom skriver en remiss till neuropsykriatrin om det skulle behövas göras en större utredning. Jag är ochså nyfiken på vad man får göra för tester som vuxen. Jag var med min dotter men det var på neuropsykratrin för barn. Det är säkert lite annorlunda på en vuxen.
Jag är precis klar med min utredning. Det började med ett läkarsamtal i november.
Sen fick jag en ny tid till en andra läkare som jag tröffade en timme.Av läkaren fick jag frågeformulär som jag skulle fylla i var massa frågor om allt möjligt. Var även frågor som mina föräldrar skulle svara på.
Efter detta har jag träffat en arbetsterapft, dels på ett samtal, sen kom hon hem till mig för att se hur jag utförde saker i vardagen. Jag fick städa mitt badrum och baka en kaka.
Det sista jag gjort är 8 timmar med en psykolog och massa tester igen, mer frågor, inteligents- uthållighets- minnes tester mm mm.
För mig handlade det om en utredning för att se om jag har ADHD och eller nått mer.
Jag blev klar med min utredning hos BUP i onsdags. Det tog ett år för dom att göra hela utredningen.
Jag fick diagnosen ADD 

Meen SHIIIT ett år?? Usch,, jag vill verkligen inte vänta så länge,,,
Hoppas att det går fortare för mej,, en kompis till mej blev klar på bara några veckor… Så konstigt olika det kan vara.. :-(
//Linda
#6 Det är himla olika. Vissa gör utredningen på några dagar, andra några veckor och somliga ett år.
Nu i sommartider kanske det tar lite längre tid, eftersom många vill ha semester också.
För mig var det så att jag snabbt fick ett schema, ett program, för utredningen. Och sedan följdes programmet till punkt och pricka. Det kändes väldigt skönt och förutsägbart - hann för personlig del förbereda mig tillfyllest, vilket kändes bra för mitt psyke.
Så jag har idel lovord att anrföra till mitt neuropsyks fördel! De (på neuropsyk) handlade enligt regelboken och det fungerade fett bra.

Det tar ju mindre tid om man gjort en basutredning i skolan. Då slipper ju BUP eller vuxen psyk göra alla tester.

ok,, tack för alla svar,,, jag får väl helt enkelt se hur lång tid det tar vad det verkar.. :-)
Det verkar vara väldigt blandat..
Tack återigen..
//Linda

Jag gör utredning i September. Två eftermiddagar ska det ta.
Mina söners tog/tar inte så lång tid heller. Ett par/tre veckor.
pEr

Jag har ju bara fått bekräftat att jag sla få göra en utredning, men inte när..
Min sons gick oxå ganska fort när dom väl började,, men inte bara två tre veckor,, utan kanske närmre en och en halv månad.
//Linda