Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2137 ggr
[Mamuten]
0

Barn med astma kan få adhd

Har ni läst denna artikel om barnastma och ADHD i tonåren.

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, jag hade inte läst den förut, men har nu! Däremot så läste jag för nån vecka sen i dagspressen att det skulle finnas ett sådant samband. Kan vara lite intressant att fundera på. Astma är ju en kroppslig åkomma men som dock har en större eller mindre ingrediens av psykosomati i sig. Astma kan kanske sägas vara ett slags överkänslighetssyndrom (eventuellt såväl fysiskt som psykiskt).

Hur ser då ni med ADHD på er "åkomma"? Finns motsvarande ingrediens av "överkänslighet" också där, i ADHD? Ser ni någon korrelation?

Lunar
0

Mycket återstår innan vetenskapen förstått alla samband.

Vore kanske bra att lyssna på folk som har div. sjukdomar,funktionshinder m.m och som märker sambanden med andra symtom.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Banankaka320
0

Jag hade barnastma, men är förmodligen född med ADHD då jag började prata när jag var 3, och skrattade första gången när jag var 2 xP

[Varulv]
0

#3 Hehe… Till och jag med Asperger begriper att det där var ironiskt sagt…!

FlörtSkrattande

Emaljoh4
0

#4 Hon var väl inte ironisk!? Förvånad Vad får dig att dra den slutsatsen min goda vän!? Foten i munnen

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Banankaka320
0

#4 Vaaaa? >.<

[Varulv]
0

#5, #6

För att förtydliga:

"Jag hade barnastma, men är förmodligen född med ADHD då jag började prata när jag var 3, och skrattade första gången när jag var 2 xP"

Såvitt jag vet, är det inte något kriterium för ADHD, att man börjar prata vid 3 års ålder och börjar skratta först vid fyllda 2.

Däremot har vi ju här på communityn frekvent diskuterat gränsdragningen mellan autism och Asperger, vilken går just där, om man började prata före eller efter tre.

Kan väl tänka mig, att ni ADHD:are har dragit på smilbanden inför sådant "överanalyserande" (vilken diagnostik för en gångs skull vi aspergare ingalunda har varit skyldiga till).

Banankaka320
0

#7 Aha, men jag är ingen expert inom ADHD och detta är grejer som min familj har sagt och min systers sambo som har en son som har en ADHD. Antog att det hade med adhdn att göra, menar du att jag kan ha någon annan spännande diagnos eller va? xD

[Varulv]
0

#8 Nix. Menar ingenting. Mer än att jag tyckte det du sa var lite roligt sagt.

Men om det inte var menat så från din sida, vill jag be dig om ursäkt.

SkämsFlört

Banankaka320
0

#9 Haha jag är ganska bra på skriva saker helt fel Oskyldig

HannaM
0

Nähä? Kan dom som har astma också få adhd=P Är dom inte "skonade".. det finns samband mellan nästan allt bara man vill det tillräckligt mycket.

[Varulv]
0

#11 Som vanligt en skarpsinnig kommentar av dej, HannaM. Flört