Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 3380 ggr
[Varulv]
0

Gyrus cinguli

På Sahlgrenskas sajt om limbiska systemet i hjärnan,

http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_813

läser jag en intressant sak om gyrus cinguli:

• Området visar ökad aktivitet(visas bl.a. med fMRI-undersökning) exvis när man undersöker föremål man saknar erfarenhet av.
    Överhuvudtaget förefaller främre delen av gyrus cinguli att öka sin aktivitet i samband med att man ställs inför kravet på skärpt uppmärksamhet;ökad attention.

Detta får mig att tänka som så, att sagda gyrus cinguli tycks ha viss betydelse för karaktärsdrag hos såväl aspergare som ADHD:are, fast på olika sätt, kanske dipolärt olika (med "neurotypiska" människor i ett neutralläge i mitten).

Neurotypiker kan visa sig såväl nyfikna inför nya företeelser som skärpa sin uppmärksamhet när det behövs, i måttliga omfattningar.

Aspergare kan framstå som extremt intresserade av sådant som är nytt för dem, och kopplat till det är stor koncentrationsförmåga och fokusering intill tunnelseende.

Allt medan ADHD:are visar en motsatt personlighet där svårighet med uppmärksamhet utgör ett framträdande drag.

Kanske är ADHD och Aspergers syndrom två utslag av varsin respektive variant på hjärnorganet gyrus cinguli? Nämligen understimulering respektive överstimulering, eller kanske mera "svagt utvecklat" organ respektive "starkt utvecklat" organ?

Ritalinpreparat kanske då på nåt sätt "får igång" organet för ADHD:are så att det fungerar mera normalt?

- Bara en reflexion. ObestämdGlad

Svea-
0

Flört

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack Svea! Jag tolkar din blinkning som att du "gillade" mitt inlägg… Glad

Lunar
0

Varulv jag gillar dina inlägg det vet du.Utan att veta vem du är så får jag känslan av en intelligent människa som funderar mycket och är kunskapstörstigFlört

sudniF
0

Därför det blir total pucko tok i hjärnan om man har både ADHD o AspergerSkrikandesSkrattande

Svea-
0

# Varulv jag gillar i princip alltid dina inlägg.Ofta är jag så utmattad för att orka ge en ok respons.Då försöker jag ändå visa att jag läst det du eller någon annan skrivit med någon smiley gubbe eller skriva kram.Det är bättre än ingenting tänker jag.Och hoppas jag.

Sen kan dina inlägg bli galet jobbiga att ta sig igenom,men samtidigt roliga och intressanta.Och då och då känner jag igen mig i dina tankar,men för mig blir det ofta så att jag ej kan förklara vad eller hur jag menar.Och jag funderar också på saker och ting likt ditt inlägg och vill gärna veta mera då,vända och vrida på det,och försöka få respons hos någon om jag tänker galet eller ok.

# 4 jo det blir jobbigt att ha både och.Då och då glimmar man till annars står man mest still och undrar vad som är vad,och undrar varför man så stilla står när det rusar i huvet sitt…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

HannaM
0

Fast någon med ADHD har ofta också förmågan att fokusera bra mycket bättre när det är något som intresserar.

sudniF
0

Fast jag är tyvärr urusel på att fokusera, den förmåga saknar jag helt :/

Oavsett om jag är intresserad eller inte.

Jätte jätte irriterande.

HannaM
0

Naturligtvis kan det vara så också. Vi är ju precis som alla andra med eller utan diagnos, olika.

[Varulv]
0

#5 Puss på dej, Svea! Kyss

Har du hört den här? - :

"Gammal man gör så gott han kan,

dansar fan så illa.

Hela kroppen ryster han,

men ändan den står stilla!"

? Flört

[Varulv]
0

"Därför det blir total pucko tok i hjärnan om man har både ADHD o AspergerSkrikandesSkrattande "

Snillrik kommentar! Det dilemmat måste vi lösa teoretiskt…!   Kan det vara så då ´rå, att den där gyrus cinguli har två variabler, eller poler:

• en nyfikenhetspol, och
  • en uppmärksamhetspol

Och att en människa som diagnosticeras för såväl ADHD som AS, kanske anses ha den ena polen aktiverad och den andra passiviserad?

I så fall borde det finnas två varianter av dem som har både AS och ADHD:

• en som är nyfiken men inte uppmärksam, och
  • en som inte är särskilt nyfiken av sig, men äger förmågan att vara uppmärksam

Kan detta make nån form av sense?

Obestämd

sudniF
0

I så fall borde det finnas två varianter av dem som har både AS och ADHD:

• en som är nyfiken men inte uppmärksam, och
  • en som inte är särskilt nyfiken av sig, men äger förmågan att vara uppmärksam

Kan detta make nån form av sense?

Jepp för mig gör det då det :D

Jag är gräsligt nyfiken av mig men pinsamt dålig koncentraion.

Vill vill vill massor men stresströskeln är lite låg *s*

ADHD impulsivitetn drar iväg med mig på ett sett som inte AS delen riktigt klarar av Skrattande

[Varulv]
0

#11 Tack! sudniF!

Jag tror faktiskt att vi är något slags sanning på spåren här… Glad