Aspergers - Ljudkänslig?
Är ljudkänslighet något som har ett samband med Aspergers? Tex oväntade höga ljud, eller bara hög musik eller TV.
Råkade klicka i anonym på vägen, och nu går det inte att ändra.

Ja, många med AS är ljudkänsliga.
* ~* Ha en bra dag *~*
Är inte extremt ljudkänslig. Men kan ha väldigt ont av störande ljud i bakgrunden då man talar i telefon.
T.ex. om den jag pratar med har spisfläkten, TVn eller radion på.
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På den första delen av frågan svarar jag obetingat ja: vi aspergare är ljudkänsliga.
Men sedan bör man nyansera det hela lite grann.
Jag själv, exempelvis, har en del frekvensintervall, som i princip är olidliga för mina öron. Vissa människoröster (kvinnliga), till exempel. Men även somliga apparater o. dyl.
Allt medan motsvarande nämnt fast annat motsvarande, kan framstå som "ludd" i öronen. Min hustrus röst, för att ta ett exempel, framstår för mina öron som mycket otydlig. Ofta hör jag inte alls vad hon säger, eller så hör jag uppåt väggarna galet och så får jag fråga om. Vilket upplevs som irriterande för henne, och så är "scenen" igång igen: "Varför går du inte till öronläkaren!" Varpå jag förklarar: "Alla de gånger jag har varit hos öronläkaren har jag haft en perfekt hörsel! Och fortfarande kan jag höra vissa syrsor, fastän det är ovanligt för min ålder."
Och jag kan rekapitulera: På min femårsdag tog min mamma mig till en bio-matiné. Hon lämnade mig i salongen ensam, av nån anledning. Men där satt jag i alla fall och såg "Tre små grisar". Går fortfarande och trallar på "the team-låt":
"
Too är så fivling
Biddbe volf
Biddbe volf
Biddbe volf
Too är så fivling
…
"
(Det skulle i verkligheten ha varit:
"No one's afraid of
the Big bad woolf
…")
Man kan anföra, att en femårings uppfattning om engelska ord inte kan begäras vara bättre än ovanstående tolkning, men senare i livet, som tonåring, då jag inget hellre ville än kunna korrekt skriva ned en hörd engelsk pop-text, aldrig lyckades med det, hur mycket jag än försökte. De, av mina kompisar, som ävenledes var pop-intresserade, kunde däremot pränta ned betydligt mycket mer väl.
Och detta begränsades inte för min del av engelska texter - nej lika svårt var det med svenska, tyska, franska - you name 'm!
Och på den vägen är det.

utreds för ADD och är väldigt ljudkänslig… fast jag vet inte om det har med det att göra? Om många pratar hör jag inte vad någon säger och det blir bara buller i mina öron. Jag hatar ljud från bussar, dammsugare, toaletter, ja ganska "udda" att hata sådant. Och jag tål det verkligen inte, måste springa iväg om jag hör det, och blir otroligt arg inombord… ;P
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Hur många reagerar med att få blackout när dom cyklar för att dom cyklar förbi en som skrapar isen av sin framruta? Jag!
Det finns många ljud jag inte klarar, mobilen skrämmer livet ur mig, ringklockan till dörren likaså (har försökt koppla bort den men det går inte… jäkla "oteknisk typ säker" manick det där. När någon skär för hårt på en tallrik…
Men de ljud som ger blackouts är isskrap och tavelkrita…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vad har du för ringklocka på dörren? Är det en sådan med en klocka på insidan? Fyll den klockan med papper så låter den inget. :-)
/Elisa
Kalindas, jag får inte in nåt papper i den… och jag får inte bort klockrackarn heller, tror att skruven är limmad och det är en knapp millimeter att pillra in saker i och om jagh flyttar så måste den ju fungera "normalt"
Men det är ju å andra sidan bara jag som har problem med plötsliga ljud…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är väl en liten springa mellan dörren och klockan? Testa att med en kniv eller något böjbart och platt att trycka in lite bomull i stöten. Borde fungera. 
/Elisa
Klockan sitter en bra bit ovanför dörren, uppe på väggen. Jag skulle kunna få in bomull men jag tvivlar på mina kunskaper att få ut den….om man inte tänker eld och en snabb ommålning av taket och tapetsera just ovanför dörren…
Ok, då är det nog inte samma typ av klocka som min. För min sitter på dörren. 
/Elisa
Jag har haft sådana, inte ens i närheten av skrämmande som den här… :)
#12 Jag har nog en liknande som du har, oich jag säger bara TUR att man inte får besök ofta!
Är väldigt ljudkänslig! "Vi" saknar ju det där filtret och är otroligt mottagliga för "små" detaljer…tex ljud som andra inte hör. Det betyder inte att ljuden inte finns…deras "filter" tar bara bort onödiga ljud!!!
Men jag älskar att spela hög musik :) men då har jag ju kontrollen över volymen.
Jag har stora problem med alla dessa ljud (musik/radio) som finns i alla dessa butiker!! Förlorar helt konsentrationen…och intresset i sådana sammanhang.
Ljud som jag ogillar skarpt…fläktar, mopeder, "skval-musik", mobilsignaler, skrikiga ungar, skällande hundar…ja, listan kan göras väldigt lång.
Jag har förståelse för att det är mej det är fel på…därför bor jag där jag bor! Här är det nästan alltid lungt och behagligt…förutom när jag vrider upp volymen på stereon :))
#6 ja ringklockor hatar jag, var så glad när vår inte funkade, sedan lagade sambon den och var så stolt, vad ska man säga då ha sönder den igen. Försökte lite lamt med vi bor ju på landet då ska man inte ha ringklocka då knackar man :)
Har ADHD men väntar på AS utredning
När jag träfade läkaren under ADHD utredningen frågade han om jag hörde fläkten i rummet. Tänkte inte på det då men svarade ju så klart ja. Klart jag hörde fläkten i rummet, första ja la märke till. Men trodde att alla gjorde det, men så här i efterhand har väl poletten trillat ner att så nog inte är fallet :)
Stör mig kopiöst på vår bergvärmepump när den går även fast den är i källaren och jag kan vara på övervåningen i andra änden av huset, tydligen inte heller normalt för jag frågade svärmor i helgen när vi satt i rummet över pumpen, men inte tänkte hon på den inte. Allt jag hör då detta brummande :(
#14 ja fy för butiker med dena hemskt höga skval musik, har påpekat det i flertalet butiker att de skrämmer bort kunder, fick en gång medhåll av en äldre dam, personalen måste tänkt sina tankar där står en ung tjej och klagar över ljud nivån tillsamans med en 80 årig dam :) Men inte hjälpte det jag undviker numera de butikerna oftast.
MEn min egen musik hemma på högsta volym går bra.
Brandvarnare är en annan sak jag avskyr

Jag har svårt för störande ljud, tickande klockor, surrande fläktar & annat som låter, radio hatar jag.Mopeder också. Sen gillar jag inte höga ljud.
* ~* Ha en bra dag *~*
#14 Känner mycket igen mig i det du beskriver. Minns inte nu på raken - är du aspergare som jag?

Jag har ADHD och är också ljudkänslig.
Har under många år arbetat i en tyst och lugn miljö och har igentligen alldrig märkt av att jag var ljudkänslig.
Men så började jag arbeta på en skola som elevassitent och jag blev fruktansvärt trött och totalt slut i huvudet så efter en dag på jobbet så fungerade jag inte längre utan var totalt utslagen.
Märkte att det blev ännu värre dom dagarna det var gymnastik lektioner och även om det var gymnastik lektion direkt på morgonen så var jag helt utmattad efter gympan.
Det blir ju en väldigt hög ljudnivå i en gympa sal.
När jag var hos läkaren så sa han detta var typiskt för ljudkänsliga och dom med ADHD väldigt ofta var ljudkänsliga.
Så jag blev sjukskriven och läkaren tyckte jag skulle byta arbets miljö för jag fungerade tydligen inte med alla dessa ljud som finns i skolmiljön.
Lasse
Sällar mig till en ljudkänsliga AS-skaran. Jag är extremt ljudkänslig, både högljutt, högfrekvent och plötsliga ljud.

Det är väl inte ovanligt att överlag har en del eller många överkänsliga (eller okänsliga) sinnen när man har Asperger? Både ljud och ljus och känsel. En del fryser ju tillexempel nästan aldrig och skulle gladeligen gå barfota i snön när det är många minusgrader. Andra får ont av sådant som för andra är helt smärtfritt tex att klippa naglar. Sen har vi ju kapitlet med mat där många med Asperger är jättekänsliga för vilka smaker och konsistenser dom klarar av.
#22 Exakt, HannaM. Exempelvis så har min sambo och jag ofta helt olika uppfattningar om "tycke och smak", om vad som är behagligt / obehagligt etc. - Men när det gäller ljudkänslighet, så kanske vi har en gemensam nämnare där, ni ADHD:are och vi Aspergare?

Jag har ju ADHD och är väldigt ljudkänslig..blir galen ibland på höga ljud, som när sambon har teven på högt..grrr!
Men när jag själv har teven på högt, för att kunna koncentrera mig och utestänga alla andra ljud, då går det bra! Konstigt..
Dottern har ADD/Autism och hon är VERKLIGEN ljudkänslig! Tål inga ringsignaler, timerljud m.m. Hon blir irriterad direkt.
Carpe Diem….Fånga dagen
#5 - åhhh håller med dig!
Blir fullständigt vansinnig över ljud som jag inte kan påverka själv. Sen upprepande ljud som håller på väldigt länge har jag otroligt svårt för.
Har även väldigt svårt för ljud som är ganska låga men som jag ändå hör och verkligen försöker höra vad det är. Typ som när djur tvättar sig, eller om nån slickar på fingrar eller smaskar. Fullständigt hatar det.
Jag mår extremt psykiskt dåligt när jag hör bestick mot tallrik. Jag får gåshud bara jag tänker på det.
Jag lyssnar aldrig på hög musik, lyssnar knappt alls och blir galen av grannar som bråkar eller festar.
Jag är extremt lättskrämd över minsta lilla plötsliga ljud.