Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 13144 ggr
kalindas
0

Längden på dina fingrar.

Fick för ett tag sedan höra att man kan se mängden testosteron (ringfinger) eller östrogen (pekfinger) man fick i sig i livmodern genom att se på längden på pek och ringfingret.
Normalt har killar något längre ringfinger och tjejer har antingen lika långa ringfinger/pekfinger, eller så är pekfingret något längre.

Hörde om det i en dokumentär där det var en kille som ville ta reda på om han var född gay eller ej. Såg den på SVTPlay.
Dock var ett av testen att kolla hur hans händer såg ut. Det visade sig att det vara vanligt att homosexuella killar ofta hade lika långa r & p fingrar, precis som tjejer. Denne killen hade det inte.

Nu idag hittade jag en artikel på Aftonbladet och har läst lite mer om detta under kvällen.
Bl.a. för att jag själv har längre ringfinger än pekfinger och är tjej. Jag är inte heller homosexuell och blev såklart nyfiken.

Hittade då artikeln nedan, där det bl.a. står om autism.

Hur är det med er tjejer här? Har ni lika långa fingrar eller är någon av pek eller ringfingret längre?

Ni killar som läser här. Hur är det med er fingerlängd? Speciell er med AS. Vilka om detta stämmer borde ha jättelånga ringfingrar.

Lägg gärna ut foto på händerna.

Stämmer detta tycker ni? Glad

Eskilstunakuriren/Thomas Lindroth/TT  skrev:

Spåkvinnor påstår sig kunna utläsa en människas egenskaper och framtid genom att studera handflatan. Tro det den som vill. När nu även den seriösa forskningen ger sig in på att tolka händernas budskap sker det på betydligt fastare grund.Utgångspunkten är att våra fingrar utvecklas mycket tidigt under graviditeten då fostret utsätts för en fullkomlig storm av hormoner i livmodern. Fingrarnas längd är, relativt sett, oförändrade under hela livet. De avslöjar därmed något om hur det allra tidigaste livet i mammas mage tedde sig för den enskilda individen. Titta på dina egna händer. Särskilt viktigt är förhållandet mellan pekfingrets och ringfingrets längd. Förhållandet dem emellan, räknat från första knogen, kallas 2d4d. (New Scientist 000624)

Om pekfingret är längre än ringfingret betraktas det som särskilt feminint (hög 2d4d) men hos de flesta kvinnor är de båda fingrarna ungefär lika långa (jämn 2d4d). Om ringfingret är längst, som hos de flesta män, ses det som maskulint (låg 2d4d).

Könsskillnaderna beror på att pojkarna i moderlivet utsätts för androgena (maskuliniserande) substanser som testosteron. Flickornas motsvarande hormon är främst östrogen. Vilka nivåer ett foster utsätts för kan variera,

Även män bildar små mängder östrogen på egen hand liksom kvinnor små mängder testosteron. Hos män har höga östrogenhalter kopplats samman med hjärtsjukdom, hos kvinnor med bröstcancer.

Ett syfte med att studera fingerlängd är att försöka hitta enkla metoder för att finna personer i riskzonen för vissa sjukdomar och för att ställa tidig diagnos. Det gäller då tillstånd som anses ha samband med att fostret utsatts för ovanligt höga nivåer av det ena eller andra könshormonet i livmodern.

John Manning vid universitetet i Liverpool tror att hög 2d4d (längre pekfinger) kan användas för att identifiera kvinnor med ökad risk att utveckla bröstcancer.

Ett amerikanskt forskarlag misstänker att höga nivåer testosteron i livmodern kan bidra till dyslexi (ordblindhet) och autism. Även här kunde mätning av fingerlängden (låg 2d4d, längre ringfinger) bli en metod för att på ett tidigt stadium hitta dessa barn.

Möjligen kan det också finnas ett samband mellan låg 2d4d och vänsterhänthet. Ett test Manning gjorde där 285 barn skulle flytta pinnar så snabbt de kunde från tio hål till tio andra några centimeter bort, visade att de med längre ringfingrar gjorde det snabbare med vänster hand än barn med högre nivåer.

Kan de hormoner fostren utsätts för i moderlivet förklara andra skillnader? Janet Tortorice vid amerikanska Brunswick Univeristy, mätte fingerlängderna hos 40 frivilligalesbiska kvinnor. Hon fann att deras händer påtagligt skilde sig från heterosexuella kvinnors. De liknade mer manshänder vad gällde fingerlängd. Vilket skulle visa att de fått höga halter testosteron i moderlivet. Även vid tester av rumslig och verbal förmåga liknade de lesbiska kvinnornas resultat mer de som män brukar prestera.

John Manning i Liverpool tror att även musikalisk förmåga kan härledas till fostermiljön. Han mätte fingrarna på 54 manliga musiker i brittiska symfoniorkestrar. Alla hade påtagligt låg 2d4d (längre ringfinger). Allra längst ringfinger hade de skickligaste musikerna. Här kan invändas att skillnaden möjligen kan bero på att vissa instrument, som stråkinstrument, helt enkelt är så konstruerade att man kan spela dem bättre om man har långa fingrar.

Manning har tidigare lagt fram andra studier om händers utseende och kopplingen till fostrets hormonmiljö. Så skulle till exempel män med ”maskulin” fingerlängd (längre ringfinger) ha fler och livsdugligare spermie och män med längre pekfingrar ha låg fertilitet.

För kvinnor gäller motsatsen: Längre pekfinger än ringfinger skulle innebära högre halter östrogen i moderlivet, att de är fertilare och får barn tidigare.

/Elisa

Zolah
0

Tja, enligt FB som dom förklarade så skulle jag vara en man xD

eller gay…

inget stämmer dock :3

Zaphix
0

Lite längre ringfinger, inte lycket, men lite. Jag är kvinna, kanske inte den mest straighta tjej som finns dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kalindas
0

Samma här..Flört

Men det verkar även inverka om man t.ex. har autismliknade symtom. I alla fall om man läser ovan.
Så då kan ju orsaken vara att man har t.ex. AS? Obestämd

Men det är minst ett par tjejer som jag känner som precis som je har något längre ringfingrar och inte heller de är gay.

Dock kan det ju stämma att man har högre testosteron halt i blodet.Obestämd

Som sagt, rena gissningar från min sida,

/Elisa

Exxozzie
0

Jag blev också lite kritisk. :P

Har lesbiska mer testosteron är hetero och vice versa?
Finns det någon som har autism/dyseleksi och har bröstcanser?

Jag själv har ungefär lika långa fingrar. Mitt pekfinger är dock liite längre än ringfingret, så jag kan inte slå hål på påståendet i alla fall. :P
Dock har jag ingen bild för tillfället.

Men jag har spelat cello. Det gick hur bra som helst. Men jag har långa fingrar över lag också.

LenaR
0

Mina ringfingrar är längre. Jag är heterosexuell, har bra spatial förmåga, är musikalisk och har vissa (inte många) symptom på autism. Jag är (var i skolan) också duktig i matte, det är visst också kopplat till långa ringfingrar.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Exxozzie
0

Haha. Det börjar kännas som att jag är den udda. :P

kalindas
0

Tror inte att de som har t.ex. längre ringfinger måste ha alla symtom ovan. Men jag skulle kunna tro att vissa saker kan stämma in.

Ta t.ex. John Barrowman som gjorde dokumetären jag nämnde. Han är gay, men han hade inte jämnlånga fingrar, även om många gay män bevisligen hade det. Men han verkar inte heller speciellt omanlig.
Tror man kan se dokumetären här:

http://video.sina.com.cn/v/b/48568746-1026467460.html

Tycker bara detta är väldigt intressant! Glad

/Elisa

kalindas
0

Är lite nyfiken. Har du ADHD eller AS (eller båda)?

Hade varit lite extra intressant om de visade sig att de med ren ADHD hade mer "normala" kvinnohänder och de med AS hade längre ringfinger…

/Elisa

Exxozzie
0

#4 & 6 Nej, om det stämmer så finns det så klart undantag. Men det var mer frågor som jag kom på när jag läste. Jag vet inte hur hormonerna ser ut på homosexuella. Tänkte om någon annan visste.
Jag ska kolla dokumentären sen :)

Jag har ingen bokstavssjukdom. Jag menade att jag var udda med att ha ett längre pekfinger. Alla andra hade tvärtom :P
Jag såg inlägget i den där uppdaterade-inlägg-menyn till höger, så jag hittade hit därför.

kalindas
0

Förstod att det var fingret som gjorde dej "udda" var mest nyfiken på om du hade något handikapp typ AS.
Men om du inte har det, är tjej och har ett något längre pekfinger. Så är det ju väldigt intressant. Eller hur? Glad

Dokumentären handlar inte direkt om händer och fingrar. Men en del i den diskuterar de den saken.

/Elisa

Svea-
0

# TS

bbrrr…vad mkt att läsa … jag som ska i väg snart Skrikandes hörde lite på radion ang detta i går men hörde ej så bra då jag satt i en bil med andra pladderfolk Obestämd

men… äähh..på ena handen e nog mitt pekfinger längre och på andra handen e ringfingret ett aningens längre… äähh---va??!!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Exxozzie
0

#10 Okej. -Jag har blivit van vid at förklara mig. Ibland blir mina inlägg lite otydliga, så jag måste förklara mig jämt. :P
Absolut: Tjej, inget handikapp, långa fingrar, lite längre pekfinger, kan spela cello, hetero.

[Sandi92]
0

Jag är tjej, har längre ringfinger än pekfinger, är homosexuell och har Asperger. Så det stämmer på mig. :p Är dock högerhänt.

kalindas
0

Jag har också olika längd på höger och vänster hands fingrar. Tittade först på höger och är fingrarna nästa jämnlånga. Ringfingret är bara minimalt längre.
Tänkte inte så mycket på att vänster skulle vara annorlunda. Men såg sen att där är ringfingret nästan 1cm längre! Förvånad

Vi med olika fingrar är nog extra komplexa bara…Flört

Är också högerhänt.

/Elisa

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul tråd, kalindas! Den gillar jag!

Lite kvasivetenskap kan man väl dock misstänka här - men ok, jag ger den ett försök!

Om vi tänker oss fingrarna som trädgrensskott som skjuter opp, så vinner på mina händer långfingret klart första set (dvs. fram till första knogen); på silverplats kommer pekfingret och på bronsplats ringfingret.

Andra set (dvs. fram till andra knogen) vinns även det av långfingret. Men på delad andraplats kommer där pek- och ringfingrarna; innebärandes, att ringfingret har tagit lite spurt…

Tredje set vinns - givetvis - av långfingret. Men nu har ringfingret tagit andraplatsen, med - säg - en halv nagelbredds försprång från pekfingret.

Möjligen, möjligen kan man märka en svag tendens till att högerhandens ringfinger har skjutit iväg något uns ännu längre än vänsterhandens.

Själv är jag ambidexter eller vad det nu heter dvs. kan göra en del fler saker bra med vänsterkardan än vad i regel normalpopulationen presterar. Om jag faktiskt var renodlat vänsterhänt från början eller ej, är svårt att avgöra; minns dock att jag fick lära om en del beteenden i just första klass, bland annat som jag direkt minns skifta kniv- och gaffelhänder. Tandborstningen fick jag dock behålla och växlar än idag.

Jag är då aspergare.

Vad gäller testosteron, så har jag och har alltid haft extremt höga testosteron-nivåer på morgnarna. Detta har den effekten, att testosteronet efter uppvaknandet med påföljande aktiviteter omvandlas till andra hormoner: bemöts jag positivt så blir det endorfiner därav; men minsta motgång skapar ofelbart aggressionshormoner något jag inte vill men ofta utsätts för.

Ställer mig änskönt något tvivlande till att en exponering vid något bestämt tillfälle i moderlivet av testosteron skulle ha påskyndat utväxten av ringfingret…

Men men, man kan ju aldrig säkert veta… Skrattande

ladymiss
0

jag har väldigt korta "knubbiga" fingrar… Och krokiga lillfingrar, mina händer ser inte riktigt kloka ut!! Och jag började googla på "kvinnohänder" och "manshänder" och visst fick jag se att det stämde! Pekfingret på tjejerna var längre eller samma längd som ringfingret medans på killarna var pekfingrarna ganska korta. Själv har jag fingrar där det skiljs över 1cm, kanske 2cm mellan ringfingret och pekfingret. Då är mitt korta finger pekfingret.

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Banankaka320
0

Mitt ringfinger är längre, hetero och blir lätt arg (a)

LinaIsabell
0

Jag har Asperger, är kvinna, hetero och mitt ringfinger är längre ifall jag håller handflatan ifrån ansiktet, men pekfingret är längre om jag vänder handen så att handflatan pekar mot ansiktet. Hur förklaras det? ;P

Emaljoh4
0

Mitt ringfinger och pekfingret är lika långa. Tungan ute Minns dock inte vad det betydde *dåligt minne trots att jag läste texten*.

Jag är hetero, ADHD:are och säkert inge mer xD

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
0

#18 LIIIIKADANT för mig såg jag nuuu!!

Izziegirl
0

Kul tråd! Läste om detta i tidningen för ett par dagar sen…så jag kollade in våra fingrar här hemma :)

Hmmm…min son (autism, vänsterhänt) där är de lika långa!

Jag (AS, ADHD) där är ringfingret betydligt längre! Jag är hetero…men alltid klassats som "pojk-flicka".

[Varulv]
0

#18 & 20 Tänk, efter att ha skrivit mitt inlägg, så märkte jag - precis som ni - att om jag betraktar handen med handflatan vänd mot mig, så liksom blir pekfingret längre, och visar sig nu vara lika långt - om inte till och med något längre (!) - än i ursprungsversionen, då jag betraktade handen från lovsidan.

Ja, jag säger som ni: Märkligt! Obestämd

Emaljoh4
0

Kanske är en synvilla! Förvånad

Kan dock få fngarna olika långa, beroende på hur jag håller handen! Flört

[Varulv]
0

Just - kan vara nåt sånt, kan tänka…Obestämd

kalindas
1

Det är en synvilla. Ser samma på mina händer. 
Märk att själva "vecket" mellan fingrarna (där själva handen slutar) är längre ner om man har ovandelen av handen (handryggen) mot sig och högre upp (fingararna kortare) om man har handflatan mot sig.

Man ska mäta från knogen och uppåt. Altså med handryggen mot sig. Glad

/Elisa

LinaIsabell
0

#25 Fast nä, det är ingen synvilla. Inte på mig iallafall. Ringfingret är längre än pekfingret när jag har handryggen mot mig. Det syns tydligt. Oavsett hur jag mäter, men vänder jag handen så lägger sin fingret annorlunda och pekfingret blir mycket längre.

Om man tittar på fingerleden närmast fingertoppen (dvs strecket på fingret någon/några centimeter nedanför fingertoppen) så är de i samma höjd (pekfingrets och ringfingrets) när handryggen är mot mig, men när jag vänder på handen är strecken i olika höjd (pekfingrets sträck är 1 cm ovanför ringfingrets).

Freke
0

Om man ser hur den utredningen är så är jag alltså en

Aggressiv, tjej eller alternativt homosexuell..

Aggressiviteten kan  jag köpa och gå med på men att jag skulle vara en tjej eller att jag skulla vara homosexuell?

Tror jag inte jag köper, inte mina barn och inte heller min flickvän eller mina tidigare flickvänner eller fru anser mig vara heller? Så jag vet faktiskt inte om det bara är så att man är felpippad eller att jag verkligen är homosexuell?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

kalindas
0

Du har alltså längre pekfingrar än ringfingrar?

/Elisa

HannaM
0

#27 Nej som man så är det då "normalt med längre ringfinger enligt vad det står.

"Normalt har killar något längre ringfinger och tjejer har antingen lika långa ringfinger/pekfinger, eller så är pekfingret något längre."

För egen del är ringfingret längre. Pojkflicka som är gift med en man och har ADHD samt väntar på kompleterande aspergerutredning.

Freke
0

#28 Ja

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

MissInAction
0

Det var en intressant artikel! Jag tänkte först att hormonerna skulle sitta i fingrarna, men de är ju bara symboler för hur hormonutvecklingen var i fosterstadiet Tungan ute

På båda mina händer är ringfingret 8 cm från knogen, medans pekfingret är 7.5 cm. 
Jag är tjej, mer eller mindre bisexuell och jag tror att jag har något NPF men utredningen visade inget… Var pojkflicka som ung och fick höra av en kursare en gång att jag minsann var lite "manhaftig" och det var menat som en komplimang xD Men jag tror inte det har med utseendet att göra utan snarare hur jag tänker och vad jag gör.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Jag försöker hitta artikeln som du hänvisar till men hittar bara en massa korta versioner och diskussioner. Någon som läst artikeln och kan skicka en länk? Oskyldig

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

kalindas
0

Hittade bara det utdraget av artikeln ovan. Både på ett forum och på en blogg. Vet tyvärr inte var den varit publicerad innan.

Hade varit kul om någon kunde hitta fler artiklar. Helst seriösa då såklart. Glad

/Elisa