ADHD - Ärftlighet?
Hej!
Min fina flicka är under utredning för ev. ADHD. Jag sitter och läser om detta och finner överallt information om ärftlighet. Hur ser det ut i era familjer? Kan det hoppa ett led? Eller innebär det att hon har ärvt det från mig?
Tacksam för kloka svar!
Det kan väl vara så att det finns i familjen men ingen har fått diagnos, eller att det bara finns "drag av ex ADHD" som inte behöver diagnostiseras. Sedan är ju både ADHD och Asperger ganska "nya" diagnoser som väldigt få visste något om när jag var liten (jag blir 36 i år).
Jag har mått psykiskt dåligt så gott som hela livet, men ingen läkare eller psykolog har undersökt om det kunde vara något neuropsykiatriskt. Det var först när sonen remitterades till bup för utredning som de började förstå att även jag hade liknande problem. Nu står jag också i kö för utredning och har börjat förstå bättre varför jag "är som jag är".
Min mamma och mina bröder visar inga tydliga tecken på varken Asperger eller ADHD, visst finns där små "drag", men de har klarat sig fint genom livet hittills. Min pappa däremot är en typisk aspergare i mina ögon, men även han har klarat sig genom livet utan problem. Han har sitt specialintresse som jobb och lever tillsammans med en kvinna som är lika "tafatt" socialt som han själv.
Min mormor visar tydliga tecken på ADHD, enligt mig och många andra, men i hennes värld är det bara "dåliga nerver" som får henne att må dåligt. Min morfar visade tydliga tecken på Asperger, men även han hade ett jobb där hans specialintresse (siffror och tabeller) användes. Det var först när han gick i pension som han fick psykiska problem, jag tror att alkohol och tabletter tog hans liv. Även min farmor kan ha haft någon slags NPF. Jag kände henne inte så väl, men vet att hon spenderade många år på psykiatriska avdelningar.
Jag är otroligt tacksam för att min son nu ska utredas i tidig ålder (han är 9), det vore skönt om han fick den hjälpen och det stödet som jag aldrig fick när jag var liten.
Jag glömde ju tillägga att båda mina kusiner på mammas sida troligtvis har dignoser, eller drag av asperger/ADHD, men ingen utredning är gjord där heller. Jag har även hört att kusinbarn på pappas sida har diagnoser, men ingen av kusinerna… så det borde ju kunna hoppa över ett led.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Flera trådar har figurerat om detta ämne - och inte bara på denna community. jag själv har också redovisat mina funderingar kring olika släktingars eventuella diagnoser. Och visst finns det beröringspunkter här och var! Men märkligt nog tycks det inte gå att spåra någon tydlig arvsgång. Det förhåller sig definitivt inte med AS och ADHD som med exempelvis ögonfärg eller färgblindhet, där man väldigt exakt kan konstatera och förutse hur egenskaperna ärvs.
Jag misstänker att min pappa har ADHD, och några kusiner från hans sida :)
Ingen i min närmaste släkt har diagnos, men det finns säkert flera som skulle kunna få gissar jag :)
Det finns lika många forskare som hävdar att ADHD är ärfligt som det finns forskare som menar att det inte är det. Men man har väl iaf så vitt jag har förstått det satsat mer på forskning i ämnet och förhoppningsvis ska man väl kunna få någon klarhet i frågan i framtiden.
Personligen tänker jag att det vore jättebra om man kunde se detta samband för att man då i så fall skulle kunna sätta in rätt stöd och hjälp i tidig ålder.
Jag har ADD, min dotter har Aspergers och ADHD. (misstänker att hennes pappa har båda delarna också).
Min kusin och min morbror har ADHD. Min systerson har ADHD. Så visst finns det i "generna"…. Jag misstänker att många i min släkt har både det ena och det andra men dom är ju än så länge odiagnostiserade…. hehe
Jag var förresten på en föreläsning med Svenny Kopp när min dotter fick sin diagnos för något år sedan, angående flickor och autism.
Hon sa då att 20 % av befolkningen har drag av autism. Och att man plockar lite här och lite där från släkten, så att vissa kanske får mer av "allt" så att säga, dvs får t ex Aspergers syndrom, ADHD osv.
Jag har också mått psykiskt dåligt i hela mitt liv men inte fått diagnosen ADD bl a förrän för 2 år sedan. Men det är ju först dom senaste 10-15 åren som dom har uppmärksamma dom här diagnoserna….
Dom är ju bara på barnstadiet ännu, vad gäller forskning om hjärnan, så det skall bli spännande vad dom kommer fram till och kan göra i framtiden.
Bara för några månader sedan så hade dom ju uppe på TV att dom hittat "genen" som gör att man får ADHD typ. Den genen var trasig eller dubbel, tror jag dom sa något om. Och eftersom dom hade hittat detta, så trodde dom att dom kanske hittar samma sak vad gäller t ex Aspergers syndrom och schizofreni.
Intressant är det i alla fall och tur att det äntligen börjar forskas om hjärnan!
Jag har ganska nyligen fått veta att jag har medfödd förändring i hjärnan, har en tråd här som heter typ catscan/magnetröntgen av hjärnan…
Och nu vill dom även utreda min mamma, för hon har fått kontakt med psykiatrin pga lite olika orsaker och har nämnt att jag fått diagnos…
Min bror var misstänkt "DAMP" (ordet skolan använde då dom skickade han till BUP i mitten av 90-talet) men ingen fullständig utredning gjordes… men jag är övertygad att han har ADHD den hyperaktiva versionen utan koncentrationsproblem samt att han har som mig förmågan att fastna i specialintressen (han har dock INGA sociala problem). Hans far (inte samma som jag har) har ADHD och AS-diagnos som han fick för något år sedan, ca 50-årsåldern. Men det lustiga är att JAG sagt att han har dessa funktionshinder i flera år för jag minns hur han var då han levde med min mamma (1987). Väldigt lik min bror fast med ett mkt svårt att tygla humöret. (som en parantes kan jag ju tillägga att jag själv inte då hade fattat att även JAG har ADHD, för jag trodde man var tvungen vara lite av ett arsel som honom för att få diagnos). Min bror har knappt haft kontakt med sin far så han kan inte ha påverkats av hans personlighet via uppväxtmiljö.
Detta med ärftlighet har min psykiatriker pratat lite om sedan jag fick röntgenresultatet… det kan vara avlägset, hoppa flera generationer och vara små saker från flera släktingar… som ger denna känslighet att få knasiga nervceller. Vet inte hur mkt forskning som stödjer detta dock…
Jag har ADHD och har haft sen jag var liten. Fick dock min diagnos när jag var runt 19-22 år. Jag föddes för tidigt (3mån) och har tydligen fått min ADHD på grund av det. Ingeting hade ju riktigt utvecklats i kroppen. Så det var ju kämpiga månader då de inte visste om jag skulle klara mig eller ej.
Min mamma var även mycket sjuk när hon väntade mig (vägde mindre än innan hon blev gravid). Sen så har vi det tydligen i släkten på pappas sida. Så det blev nog en mix av allt det.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Pappa till mina barn har, dock utreddes han efter ena dotterns diagnos på ADHD, jag ha men en annan sort av ADHD, då både pappan och dottern har den aktiva. Ha forskat om släkten min (adopterad) och fått det fattat att min mamma hade lite släng av det och AS, samt att pappa oxå ha något autism i sig, men ingen diagnos. Min halvsyster har kraftig AS, min halvbror misstänker jag ADHD på men få han inte till och kolla det.