Adhd med drag av aspberger....?
Sitter o läser runt lite på forumet och funderar. Fick min diagnos i Augusti och började med Concerta för 3 veckor sen. Jo jag vet och håller med om diagnosen ADHD.
Men vad är Aspergers? Är det det som gör att mina ex kallar mig för iskall bitch? Jag menar jo jag "stänger av" mina känslor, och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte ifall jag sårar folk. Jag har min familj och dom är det jag bryr mig om.I mitt nuvarande jobb funkar det iaf ganska bra, jag jobbar med gamla. Ser många av mina arbetskollegor som blir ledsna och nere när dom gamla dör. Men jag tycker väl liksom att det är själv klart att dom dör som är ju gamla och sjuka.
Dom talade om att jag är ljud känslig, men blir inte alla tokiga av alla konstiga ljud där ute? Jag menar ljud som larm, surrande ventilationer, olika pip och gnissel, gapande grannar och jobbiga barn?
Ljuskänslig… Tja vet ine men jag har tonade glas i glasögonen fr det är skönt.
Special intressen pratade dom oxå om. Jag tror inte jag har det. Jag kan väl iofs snöa in mig på vissa saker. tex om en sak ska vara eller hanteras på ett särskilt sätt. Tex lagar när det gäller jobbet. Jag blir tokig när inte folk vet eller har vett att följa regler och avtal. Just nu är det strul på jobbet och det gör mig…
Hon som gjorde min utredning hade oxå komentarer om mitt kroppspråk och att jag aldrig under 3 tagar hade någon ögonkontakt med henne.
Jag vet inte… Bah vad alla tankar snurrar nu :S
Ja se till o få en AS utredning med, när jag gjorde min ADHD utredning nämnde psykologen det nästan omgående att jag skulle få en.
Minns att läkaren som frågade ut mig frågade om jag hörde den surrande ventilationen. HAde inte läst så mycket om AS då och undrade fall han var knäpp. Klart att jag hörde den, det första jag la märke till typ. Men som sagt det hör väl alla trodde jag.
HAr ADHD som du o väntar nu på AS utredning så kör på bara.
Tydligen ljuskänslig med, går med solglasögon ute året runt och släcker alla lampor sambon tänder :) Fammlar hellre runt i mörkret :)
SOm sagt när man börjar utredningar så börjar man tydligen ransaka sig själv endel och börjar fundera över att alla kanske inte uppfattar världen som man sjläv gör.
Själv tycker jag att alla NT är de konstiga, det är jag som är normal och alla vi andra här inne :)
det är ju helt klart värt att kolla upp :) är själv lagt på kö för utredning om bipolär/aspberger/ADD, har samma liknande problem! Nu tar jag upp en del problematik (inte depressionerna, maniska, koncentrationsstörningarna m.m) Alltså för mig är det ju helt normalt att reagera som jag gör på vissa saker men folk kan höja på ögonbrynen/m.m för mina reaktioner för saker jag gör eller håller på med… t.ex. att jag får ångest av damsugarljud, toalettspolarljud, bussljud m.m, å är väldigt överkänslig..och gillar inte när folk rör mig eller ta på mig (om jag inte är beredd på det), Kan även gå in i mig själv när jag tänker till en så hög grad att jag inte reagerar på att folk kanske pratar med mig så dom får puffa till mig eller något…
jag gillar heller inte saker som t.ex. vissa kläder som jag får strypkänslor av. Kan prata onormalt högt/lågt. Och lärarna och folk runt omkring märker hur jag är, visst dom flesta har väl räknat ut att jag är väldigt intelligent och så,(med tanke på att jag ser saker som inte andra ser, t.ex. detaljer, kan skriva bra om jag går in i det osv) men jag ser kanske inte helheten. Jag kan leta efter mina vantar ÖVERALLT och så ligger dom framför mig och kan framstå som "dum i huvve" på det sättet…
Eller om någon ger mig en enkel beskrivning kan jag inte hitta saken för jag tänker för mycket på själva beskrivningen (och gör den så exakt) att folk kan tro ja e dum som inte hittar/förstår vart saken är.. Sen kan jag inte riktigt t.ex. göra en vägbeskrivning, för mig är det så självklart uppritat i huvudet hur jag går när jag ska gå någonstans, varje liten process men jag kan inte förklara den, men om jag får en penna och papper kan jag rita upp edt hur enkelt som helst… FOlk har även kommenterat att jag har överdrivet minspel och att jag går lite "robotaktigt" (oftast då jag går normalt och utan att jag går bredvid någon, för då "ska" man ju hålla samma tempo).
Sen gillar jag inte när folk går bakom mig… reagerar överdrivet, t.ex. då en bil låter högt kan jag hoppa till.. Kan också ibland framstå som känslokall, eller att jag inte ser situationen på samma sätt som andra, t.ex. jag kan skratta för det var just en liten detalj som var skrattretande fast kanske situationen egentligen e hemsk (t.ex. en verklighetsbaserad "tragisk" film eller i verkligheten).
även om en fråga anses självklar och ska besvaras på ett visst sätt så kan jag tolka det på ett helt annat sätt eller inte veta hur djupgående jag ska svara även fast det för andra anses självklart. Om folk frågar hur jag mår eller "visst är det fint väder", så kanske jag säger "nej, jag gillar inte det här vädret, det sticks för mycket i mina ögon" eller liknande… eller så säger jag "som man ska säga" fast det känns så FEL.
jag är ju inte jag är väl inte så himla konventionell, tar omvägar och löser uppgifter på ett helt annat sätt än andra, ibland uppskattas det, ibland inte. jag har behov andra inte har.. och jag saknar behov vissa verkar ha.. Aspbergerdrag eller ej… du kanske känner igen dig?:) (eller inte)
www.strangegirlyouknow.blogspot.com