Diagnosera mig :)
Hej! Jag har väntat på ca 2år efter utredning och jag är tydligen fortfarande i "kön", men ju mer jag läser om bokstavssjukdomar desto mer tror jag att jag har. Jag kan berätta några "sympton".
Detta är mest en kul grej för att se vad ni tycker och tänker, jag kanske inte ens har en bokstavssjukdom? :)
1. Jag skrattade första gången när jag var 3år, en katt klämde sin svans och skrek. Började prata vid 3års åldern också.
2. Alltid älskat foto, djur och pokemon. Jag hade alltid mest kort och leksaker (pokemon), även efter folk tröttnade för flera år sen. Har kvar alla mina leksaker och gosedjur, kan inte och vill inte slänga dem.
3. Svårt att förstå ibland varför folk blir upprörda av saker. Typ en som var jätteledsen eftersom hennes mormor dog, det var ju "bara" hennes mormor. (Dock är jag mycket bättre på att förstå sånt nu, men inte att visa det. Men jag försöker fast att det känns mest som teater.)
4. Gjorde ett IQ test och fick högre än normalt. Tror det var 122. Men folk tycker jag är ganska "trög" ändå.
5. Haft socialfobi, det mesta försvann efter en fylla.
6. Var beroende av sobril pga ångest.
7. Skitsvårt att kontrollera min impuls (spec. ilska)
8. Svårt att koncentrera mig. Kunde börja skratta och skrika på mattelektionerna för jag inte förstod nåt, hamnade på golvet en gång och grät och skrattade samtidigt tillslut sprang jag ut i koridoren och bara skrattade. (störd..) xD
9. Dålig på att visa uppskattning och kärlek, trots att den är väldigt stor. Får ont i magen/ångest när jag väl gör det.
10. Ibland är jag hyperaktiv i kroppen, ex på gympan är jag typ precis uppvärmd efter en timmes lektion. Och ibland i huvudet då jag inte kan koncentera mig på uppgifter, har gått in i saker flera gånger.
11. Glömmer ofta. Typ om jag springer till mitt rum för att hämta nåt så måste jag vänta i ca 1minut för att komma på vad jag letade efter.
12. Lite synsk, kanske inte alls ha med detta att göra men vad vet man? Kollade på något bingo program och så fick jag fram siffror i huvudet som visade sig komma i spelet, och så började jag säga det högt och alla trodde jag fuskade eller nåt. Och min magkänsla har alltid rätt, men jag lyssnar dåligt på den.
13. Folk tycker jag överdriver med intressen, ex jag älskar råttor. Jag har haft 23 tror jag som mest, just nu har jag 12. (12 råttor, 2hundar, 2möss & en kanin..) Just nu samlar jag på voodoo dockor som man kan köpa i såna godisautomater för 10kr, vet inte hur många jag har men dem hänger på ett skåp.
14. Jag hade tix när jag var mindre, kunde inte hålla käften även om folk omkring mig var beredda på slänga ut mig.
15. Har tvångstankar ibland.
16. Har/hade en väldigt stor fantasi. Ex första gången jag i ettan skulle gå till matsalen med klasskompisar så trodde jag att vi skulle till någon liknande willy wonka fabrik, och en gång när biblioteksbussen kom så satte jag mig på en stol och trodde vi skulle åka till någon biblioteksvärld medans alla andra letade böcker. Idag måste jag erkänna att jag tror drakar finns, dem bara gömmer sig jävligt bra. Jag spelar ofta upp sociala händelser i huvudet som aldrig kommer hända om jag väntar ex på ett möte, gå till ica osv.
17. Har väldigt lågt intresse för sex, och fattar inte hur folk ex på krogen kan gå runt och snigla på vem som helst och följa med vem som helst hem.
Jag själv är jättesäker på att jag har ADHD, hela min familj håller med. Men jag började läsa lite om Aspergers och lite stämmer också … men det kan ju ha med adhdn att göra?
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
haha låter som mig xD haha du beskrev kul xD ja tro ja garvade igenom hela texten xD (lr hur de nu stavas), ska utredas för ADHD, och bipolärsjukdom och så ska dom ta en titt på aspberger eftersom de ligger i släkten (och ja tror de andra också gör det, vet bara en som är diagnoserad med bipolärsjukdom typ 1 och min bror ska utredas inom soc för Tourettes, ADHD och aspberger)…
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
#3 det kan man göra lite som man vill ;) ja tro de e bättre om du gör det i förväg så blir dom förberedda hur dom ska ta emot å förbereda sig (och liksom utforma sitt jobb så det passar extra bra)
#4 Okej, får nog göra så då :o
Haha jaså? :D
Min syster tycker att folk med ADHD är såna, men hon har inte träffat så många :)
Varulv 7# Det är ganska vanligt att aspergare blir feldiagnosticerade som narcissister.
#9 Har läst det jag också. Anledningen till att jag tolkar Maria92 så i detta sammanhang kan ju faktiskt samröra med hennes osedvanligt goda analytiska förmåga, vilken gör att hon tar tag i sin egen person och analyserar den mer detaljerat än "normalt". Därav kan hos en iakttagare (felaktigt) den misstanken uppkomma, att det skulle röra sig om en narcissistisk personlighetstyp (en "självbespeglare").
Bra! Tzatze, att du påpekade detta. 
#8 Förlåt mej, Maria92, om jag sårade dej med mitt inlägg?
vem har tagit bort mitt inlägg??
Jag har inte analyserat allt själv utan det är familjemedlemmar som berättat det mesta :) Men jag blev inte sårad :D Jag funderade inte alls på Aspergers förens min syster sa de
Haha jag känner igen mig, jag med! Fast jag har inte fått någon diagnos… och jag vågar inte gissa för din del heller
Men kul att känna igen sig.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#12 Om du räknar inläggen och läser inläggens nummer så ser du att inga inlägg är borttagna. 1-15 finns.
Jag orkar inte läsa igenom din lista men måste få påpeka att bokstavssjukdomar inte existerar. Det är funktionshinder och inte sjukdomar, och vi är många som faktiskt inte uppskattar att bli stämplade som sjuka när vi inte är det.
Hade inte du ADHD diagnosticerat förresten? Du skyllde ju glatt ditt beteende på ADHD på RiF.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
bokstavssjukdomar är bara namn på ett problem/tillstånd och ska inte användas i negativa sammanhang tkr jag, då får innebörden en negativ klang, t.ex. om någon säger att man inte förstår/kan/nedvärdar å säger "för du är ju psykiskt sjuk"
#17: Nej det är inte ett namn som används på ett problem/tillstånd, det är ett ord som används av okunniga och ignoranta.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vad ska man kalla det då? Bokstavsfunktionshinder? Jag tycker sjukdomar är bra beskrivning, för jag ser ett funktionshinder en typ av sjukdom.
Men spela roll :P
Sjukdomar är en urusel beskrivning. Det spelar ingen roll hur du ser det iom att det helt enkelt inte är sjukdomar, det är en jäkla skillnad.
Bokstavsdiagnoser är ett exempel, NPF ett annat.
Och ja, det spelar roll. Men för någon som sitter och skyller sitt beteende på en diagnos man inte ens har kan jag förstå att det är oviktigt, det är ju inte du som blir stämplad som psyksjuk.
#20 Du är bara ute efter bråk som vanligt xD Orkar inte ens svara:)
#21: Nej, det kallas kritik. Slå upp det.
En neuropsykiatrisk skada är ju ett funktionsneddsättning precis som nedsatt syn eller ett brutet ben.
Jag ser inte inte detta som en "sjukdomstillstånd" utan mer som en skada som man kan hitta metoder och system för att det ska bli enklare för personen att leva vidare sitt liv, som att skaffa glasögon till en med synnedsättning eller att skaffa kryckor till en som har brytit benet…
Jag har en kusin som har en CP-skada som gör att hon har begränsad rörelse från midjan och neråt. När hon får frågan hur länge hon varit SJUK så funderar hon ett tag över när hon var sjuk senast…. Det kunde kanske varit något år sedan… Sjuk är man sällan hela livet. Men en funktionsnedsättning kan man födas med som exempelvis ett dåligt hjärta, autism osv.
En funktionsnedsättning kan visserligen bero på en sjukdom exempelvis vid gråstarr. En funktionsnedsättning kan även vara förvärvad som efter en trafikolycka kan personen fått en whiplashskada som i sin tur kanske gör att man får tinnitus eller konstant värk. Efter en stroke kan exempelvis minnet skadas och kan påminnas lite som demens då närminnet oftast försvinner lättast. Det kan också orsaka personlighetförändring av själva stroken. Brist på mättnadskänskla kan det också bli… Det är inga "sjukdomar" utan alltså funktionsnedsättningar…
Intressant debatt! Tillåter mig att få lägga mig i lite.
I går träffade jag en individ som är vänsterhänt. Inte "lätt" vänsterhänt utan gravt. Han berättade hur svårt han hade haft det genom skoltiden, bland annat med att klippa med sax. "Pröva och försök själv att klippa med en sax med vänster hand", uppmanade han; "saxar är gjorda för högerhänta. Tio procent av mänskligheten är vänsterhänt. Således är nittio procent högerhänta. Dessa är i en förkrossande majoritet, så samhället är inrättat för dem. Av den anledningen är vänsterhänthet ett funktionshinder i samhället."
Jag tänkte då, att min Asperger inte heller den hade behövt vara ett funktionshinder, utifall vi, i mitt fall aspergare, hade utgjort merparten av mänskligheten.

Jag kallar varken ADHD eller AS för psykisk sjukdom och tar väldigt illa upp om någon kallar mig sjuk!
För båda är handikapp och själva handikappen kan vara nog så stressande och jobbiga. Men några sjukdomar är det inte!
Till Psykiska sjukdomar räknar jag t.ex. saker som ångest, vanföreställningar, tvångshandlingar och andra sjukdomar som man kan få i sinnet av olika orsaker.
Sådant som ofta kan följa med om man har ett psykiskt handikapp, men inte behöver göra det.
Även de som man kallar "normala" kan drabbas av psykisk sjukdom.
/Elisa
#24: Man skulle ha Flanders vänsterhäntsaffär! 
Nä men absolut, vore AS i majoritet så hade det inte varit ett funktionshinder iom att samhället vore anpassat efter oss utan istället vore det de "normala" som vore funktionshindrade - precis som att någon med nedsatt syn inte är funktionshindrad med glasögon/linser eller en rullstolsburen får ett mindre funktionshinder med ramper än utan. AS och andra bokstavsdiagnoser behöver iofs inte vara funktionshindrande nu heller, bara man lyckas anpassa hela tillvaron efter den med diagnos - men det är ju galet sällan man kan göra det i dagens samhälle. Ja om man inte bor i Silicon Valley då möjligtvis.
#26 Hur gör man i Silicon Valley??
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tar detta igen..
Funktionshinder och funktionsnedsättning är inte synonymer till varandra, de betyder alltså inte samma sak.
Med begreppet funktionsnedsättning menas: En nedsättning av en fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga.
Med bregreppet funktionshinder menas: En begränsning som en funktionsnedsättning ínnebär för en person i relation till omgivningen.
Detta betyder att ett funktionshinder INTE är något en person har, utan det är något som uppstår i en miljö som inte är anpassad till funktionsnedsättningen och därmed är funktionshindrande.
Man kan alltså leva ett liv där ens funktionsnedsöttning inte spelar in, ifall omgivningen är anpassade efter den personen. Har man en miljö som är anpassad efter ens egna förmågor, då finns där inget funktionshinder.
Jag tänker rent generellt att en riktig diagnos bara ska ställas av en rejäl utredning och inte via Internet. 
Så man får ju ta det folk skriver med en nypa salt. Alla har sin syn på saker och sin bakgrund.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#27: Det vet jag inte, men folk med AS sägs vara enormt mycket vanligare där. Sen om det ligger något i det vete sjutton.
#30 Ja det klart. Detta var bara en kul grej :)
Tråden kunde vara slut här, men jag ser i diskussionen ett intressant mönster, som jag gärna som ett litet P.S. vill meddela.
Den stora frågan tycks vara huruvida bokstavsdiagnoser är "brister" eller alternativa förmågor. Somliga av debattanterna är inne på att det är brister - ja, rent av sjukdomar (vilka i så fall i princip skulle gå att bota). Men att exempelvis Aspergers syndrom inte uppkommer av en sjukdom, det vet vetenskapen ganska säkert.
Är i så fall AS (respektive andra bokstavsdiagnoser) brister, tillkortakommanden? Ja, uppenbarligen - i NT:s värld. Precis som den vänsterhänte som inte kunde klippa med en högersax (vänstersaxar tillverkas tydligen inte ens) blir funktionshindrad i ett högersamhälle, så funktionshindras jag som aspergare i ett nt-samhälle.
Men innebär verkligen AS i objektiv mening någon brist, eller brister? Personligen vill jag hävda att AS mera är en alternativ strategi till leverne, och att det visst kan gå att konstruera ett samhälle där vi inte behöver uppleva funktionshinder. Funnes det vänstersaxar, så vore den vänsterhänte lika funktionsduglig som den högerhänte!
#33: Jag skulle snarare säga att det finns brister som har med AS att göra hur man än gör. Om jag tar mig själv som exempel så har jag svårt för städning - jag kommer dels inte igång och vet dels inte var jag ska börja, och när jag väl börjat vet jag inte var jag ska fortsätta. Nu får jag hjälp med det så med rutiner vet jag numera var jag ska både börja och fortsätta, men startskottet får jag inte till utan boendestödjare som kör igång mig. Så lär jag fortsätta vara hela livet förmodligen, fast med ett annat startskott då, som min handi tex som är tänkt att agera just startskott. ASare har generellt en lång startsträcka.
Sinnesintryck är en annan sån sak. Jag kan själv inte ha något som sitter åt i halsen, som tröjor och halsdukar. Det fungerar visserligen med rätt kläder (eller t-shirts med utdraget halshål…), men halsduk på vintern blir lätt besvärligt att få till. Strumpor funkar inte heller, får samma känsla som med tröjor som nuddar halsen. Det blir lätt kallt åt fötterna när man går ut en kall vinterdag utan strumpor… Och så finns ju lukt, jag har skitsvårt för vissa lukter. Parfym klarar jag av tills folk duschat i det, stekt bacon mår jag illa av, likaså popcorn som poppats i margarin. Och så finns ju ASare som är så galet mycket värre drabbade, som får ont av duschstrålar och inte ens kan kramas.
Däremot har vi ju positiva sidor också som väger upp för bristerna. Vi är ju ofta enormt snälla, har väldigt stor empati, är noggranna, pålitliga, blir väldigt duktiga på våra specialintressen och är inte sällan mer eller mindre intelligenta, för att nämna några exempel. Rent generellt då, förstås.
Jag säger som så att vi visst har brister och tillkortakommanden, men diagnoserna är i sig inte brister förrän man ser de som brister. Vi har bra sidor också och kan gott fokusera även på de, eller snarare mest på de.
Själv är jag tex väldigt empatisk. Lite skit i hörnen betyder bara att jag är snäll mot dammråttorna 
#34 Hi hi!
- Ja, det är underligt det här med AS och städning. Själv har jag en stor ovilja mot städning, men begriper egentligen inte alls varför. Har inget emot välstädade förhållanden, snarast tvärt om. Men är mig själv allra mest, då jag har min alldeles egna miljö att rumstera om i - och där blir städning alldeles totalt oviktig; ja, den ställer egentligen bara till för mig, som jag ser det. Så städning är blott och bart ett spel för gallerierna, för min del.
"Representativa" kläder har alltid varit ett stort gissel även för mig. Mig själv kan jag bara vara i mina eget valda, väl ingångna (och begynnande sönderfallande) paltor. Går som du alltid barfota hemma, och skulle gärna gå i sandaler utomhus mitt i vintern - om det var ett accepterat beteende…
Har liksom du alltid haft extremt känsliga sinnesorgan. Särskilt då beträffande lukt och ljud, har jag även reagerat mycket starkt i de mest skilda sammanhang. Och när det gäller ljud finns hos mig en paradox. Samtidigt som hörseln är (eller har varit, i yngre år) extremt god, har det varit mycket dåligt beställt med tolkningsförmågan särskilt när det varit fråga om språkliga artikulationer.
Det sistnämnda kan jag medge vara en brist i förhållande till de flesta andra människor, likaså min dåliga kroppsliga koordinationsförmåga - kunde exvis aldrig lära mig åka skridskor - ej heller slalom.
Men den dåliga sociala förmågan, konsten att avläsa den andres intention etc, behöver som jag ser det inte vara en direkt brist i alla lägen, utan en annan livsstrategi mera kanske. Alla människor behöver inte nödvändigtvis vara sociala på nyss nämnda vis; vi som inte är det, kan göra nytta för våra medmänniskor på många andra sätt.
Och precis som du säger, så är även jag övertygad om att vi äger massor av empati, eller sympati eller vad man nu ska kalla det. Ja, vi är snälla människor. Och kanske är det vårt allt mer accentuerade tillkortakommande…?

Varulv - Jag förstår inte vad tillkortakommanden är.
Kan du vänligen förklara för lilla mig. 
#36 Visst vill jag gärna det, lilla du!
(om jag kan, förstås…)
Till korta kommande, var det.
Det är liktydigt med att komma till korta.
I en process, vilken som, kommer jag alltså till någonting, nämligen till korta.
Annorlunda uttryckt: jag kort-kommer.
Till korta, den syntaktiska formen, tolkar jag som ålderdomlig svenska, eftersom en preposition ("till") här styr objekt ("korta", med grundform "kort"). Kan (kanske?) jämföras med den välbekanta sången
- Lunka på,
- lunka på,
- vi ha långa väg att gå
Men jag kommer alltså till korta - icke till "långa"! Således: jag räcker inte till i sammanhanget. Jag når inte ända fram.
Det är betydelsen av "tillkortakommande" enligt mitt förmenande. Rätta mig gärna om jag har fel, den som anser så! 
Hoppas du förstår något bättre nu, BusHanna!?

Aha, som typ att vi inte klarar av kraven som ställs på oss?

Just prexis! 
Tänk att det var så enkelt, just det brukar jag prata om hela tiden. Tror jag får leta reda på din tråd om tillkortakommanden och läsa igenom den igen. Den här gången utan att behöva se ut som ett frågetecken! 

Jamen, du skrev ju faktiskt så väldigt bra i den tråden, att jag då rakt inte kan tro, att du såg ut som ett frågetecken där inte!