1. Metylfenidat och Amfetamin. Sen finns det Strattera som jag har ingen koll på alls och sen har jag hört att en del känner sig hjälpt av Flouxetin(?) men något mer vet jag inte där heller.
2. Metylfenidat och Amfetamin ökar vakenhetsgraden i hjärnan. Väldigt kortfattat. Man blir lugnare för att man blir piggare! Man behöver inte hålla igång sig med oro/rastlöshet.
3. Vad jag vet ger man oftast samma mediciner för ADD som ADHD.
4. Vet inte. Jag har en del Asperger men är bara medicinerad för ADHDn.
pEr
1.Medicinerna heter Concerta och Ritalin dom som jag tro är vanligast. Dom Är centralstimulerande.
Strattera är en visste inget om de så jag googlade. DOm är Inte cetralstimulerande och inte heller narkotika klassade.
Finns även starkare medicinersk licens medicin.
2. håller med #2 jag blir lugnare och piggare låter konstigt men så är det för mig
Resten vet jag inget om
Porklash: Ok. Fluoxetin är en antidepressiv medcin. Tar den själv. Så de andra medicinerna hjälper alltså mot hyperaktivitet och koncenrationssvårigheter typ?
Lintill101: Concerta var bara för barn och ungdomar upp till 18 år läste jag nånstans.
Lite fler frågor:
5. Kan sån här medicin hjälpa om man har igångsättningssvårigheter, uppmärksamhetsproblem och liknande?
6. Om man inte är hyperaktiv, utan snarare motsatsen hypoaktiv, skulle såna här mediciner kunna hjälpa då? Eller skulle de göra att man blev ännu mer hypoaktiv?

#3 Nej Concerta är inte bara för barn.. Felaktig information
1/ Medicineringen som finns i första hand är Concerta, Ritalin, Equasym och Medikinet
2/ Det dom gör, är att samlar ens tankar, istället för att se på 1000filmer samtidigt så kan man koncentrera sig på en eller 2 som spelar upp sig i huvudet.
3/ främst för ADHD, men skulle tro att det är samma för ADD? vet faktiskt inte?
4/ vet inte?
5/ Ja det hjälper en att starta, genomföra och att avsluta projekt.
6/ en vanlig människa utan de problem som vis om har ADHD upplever resulterar i att de skulle bli mer aktiva, tåla mer sprit, få mer ork.
ps är själv 46 och äter Concerta..ds
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
mmm Jag är 33 och äter oxå Concerta :P
Har oxå läst att det är för barn. Men det stämmer inte.
hihi fast alla är vi ju någons barn :D

#5 Orsaken är.. Att Concerta är den som är minst beroende framkallande, därav ges den främst till barn och unga men även som början till vuxna sen kan den omvärderas eller om man få obehag/bieffekter så kan andra mediciner ges istället..
Sen finns det landsting som vägrar att ge annat, som gotland till exempel som tagit beslut att dom inte ska ge Metamina eftersom det är för snarlikt amfetaminet som finns på gatorna och kan ge fel resultat..
Och om jag ville ha en snabb kick skulle jag hellre ta amfetamin än tabletter och det vet läkarna här oxå..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ang. att ge t.ex Concerta till Autism/Asperger så brukar man inte göra det i första hand då de kan förstärka dessa funktionsnedsättningar.
Har en son som fick Concerta för sin misstänkta ADHD innan han var färdigutredd & den fungerade bra. När han fick diagnos ADHD/autism bytte man ut concertan mot Strattera för den kan ha bättre verkan på Autism men den blev han mycket sämre av & han fick då tillbaka Concerta den håller honom alert & lugn under skoldagen & det är ju bra.
Concerta ges till vuxna också men alla landsting skriver inte ut det…min man har Concerta därför vet jag att det kan vara svårt att som vuxen få den utskriven.
Angående mediciner mot ADD eller ADHD, så anses ju ADD och ADHD vara samma sak nuförtiden.
ADD heter (vad jag förstått) numera ADHD utan hyperaktivitet.
Det anses att hyper-/hypoaktiviteten har samma grundproblematik, tror jag.
Så samma medicin ges och får samma effekt för båda typerna … bättre vakenhet och ett mer "normalt" lugn.
Jag äter Eye-Q för att öka koncentrationen (jag har AS och ADHD). Det är fiskolja med nattljusolja som köps i hälsokostaffärer. Östra sjukhuset har gjort en stor studie på barn. Där visas det på effekt i de flesta fallen. Kan vara värt att testa innan man tar tyngre mediciner.