Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 3196 ggr
adirf1
0

Dåligt mottagen av läkare.

Jag har funderat lite över ADD sedan jag fick diagnosen beskriven för mig av en kompis. Jag känner igen mig i det jag har läst, vilket är lite då det inte tycks finnas så mycket info om ADD. Jag mår lite dåligt då mina föräldrar ofta klagar på mig om just sådana saker som verkar höra diagnosen till & ibland har min mamma kallat mig jävla ADHD när vi bråkat som mest. Anledningen till att hon säger så är för att min kusin har den diagnosen & det finns ingen värre person i världen(dock vill jag lova att hon har andra diagnoser & som ställer till det.. Eller så är hon bara helt genomrutten, vad vet jag) enligt min mening. Så när jag var hos doktorn i ett annat ärende så slog jag två flugor  en smäll. Min pappa hade skaffat mig tiden & där nämnt ADD bland de sakerna jag ville kolla upp. Jag jag är hos läkaren pratar vi först om att jag kanske är alergisk & jag tänker, kanske skulle jag ändå låta bli att ta upp ADD. Men så tittar kvinnan på skärmen & frågar mig någonting om ADHD. Jag fäger att ärendet gäller ADD & hon tittar snett på mig innan hon smakar föraktfullt på ordet som för första gången & ger mig sedan en utskällning. Jag är en mycket försiktig & kännslig person så det slutade med tårar för min del. Hon var arg för att jag trodde att jag inte var som jag skulle & frågade föraktfullt vad jag fått sådana dummheter ifrån.

Just nu mår jag piss & vågar inte vända mig till någon läkare igen. Allt jag ville var att få veta om jag är som jag är pga en sjukdom eller för att jag är en hopplös människa.

Mina föräldrar har inte heller tagit mig på allvar, min pappa skälde på mig för att han tror att jag bara vill fuska mig fram genom att ta mediciner, min mamma tycker att det är löjligt & inte skulle se bra ut att ha en diagnos när man söker jobb.