Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: autism-aspergers-syndrom
Läst 4659 ggr
RedBlackGrey
6

"Aspergare är så jävla jobbiga"

Oh, är bara lite sugen på att skriva ett inlägg från ingenstans.

En påminnelse som nyss flög in i mig, från april, någon gång, förra året:
Jag festade med några vänner och deras resp. vänner. Det var på en uteservering till någon party-klubb. Jag snackade med en utav mina vänner, eller snarare han som kommunicerade med mig. Medan vi snackade, fokuserade jag motvilligt över div. snack vid sidan om. Plötsligt hörde jag en tjej säga i stil med "Aspergare är så jävla jobbiga." Jahapp, där var jag i närvaron och hörde det. Jag bestämde mig för att ej avbryta hennes fördomar om folk med A.S. Hon visste inte om att jag redan då, hade det på papperet. Jag bara skrattade åt hennes fördomar. Jag bara skrattade inombords över hur IQ-befriad hon tycktes vara.  Hon tyckte bra om mig när hon satt där. Och jag talade aldrig om det för henne, att jag har just den diagnosen. Diagnosen hon trodde att alla som bär, är likadana. "Likadana"! Jisses, christ! Om man tänker på iagnoser - ej sjukdomar, så är det vi som har den mest individuella diagnos-problematiken. Gary Numan har det, Craigh Nicholls har det. Och en utav få vettiga kändis-bloggare - Hanna Fridén! Men att jag själv redan då hade det på papperet, ja, det förblev hemligt. Lönlöst att diskutera det med en sån IQ-befriad människa som fördömmaren. Men jag erkänner att det var ruskigt underhållande. Samtidigt kan jag ej låta bli att tycka synd om henne, pga att hon tyvärr lär få spö en grå dag, om hon har fortsatt propagera skitsnacket om vad Asperger är. Den där o-pålästa människan.

Asperger är syskonlappad med ADHD och Borderline. Rätta mig om det fattas någon mer?

Har ni förresten också vart med om någon snarlik historia ni vill berätta?

Zaphix
3

Hör väldigt ofta en massa som säger ADHD som något negativt när de ska förklara nåt. "Min jobbiga hund måste ju ändå ha ADHD, kolla så störd han är!", "Så jobbig som hon är så måste hon ju ha ADHD.".

Folk förklarar ofta vad ADHD är och sätter gärna den diagnosen på olika djur och människor, utan att faktiskt definera det rätt..

Eller alls som säger "Jäkla damp-telefon!", "Men sluta "dampa" då!".

Nåt annat som irriterar mig är meningar som "Nu verkar det ju vara inne att ha ADHD, var och varannan människa verkar ha det. Det måste ju verkligen vara en skräpdiagnos som folk vill ha bara för att få uppmärksamhet.".

Jag har lärt mig ignorera det, jag orkar inte bry mig. Men jag noterar vilka som säger så i mitt huvud så att jag inte råkar berätta för dom att jag har ADHD, de skulle ändå inte förstå utan bara titta snett på mig sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg