Vad är ditt (special)intresse? (AS)
Som aspergare, vilket är ditt främsta intresse det du verkligen kan sitta timvis med och verkligen har kunskap om?
Smyckestillverkning med väldigt små pärlor. + råttor och dess genetik.
Eller måleri och astrofysik… jag varvar
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
För det mesta håller jag på med hästar, katter och min favorit valhajen.
Engelska och djur är mina största intressen för tillfället.

Smyckestillverkning, kortmakeri & scrapbooking :-)
* ~* Ha en bra dag *~*
gerbiler, zelda och biologi/molekylärbiologi/genetik.

Djur, Bild (sammanfattat allt innom foto, digital bildbehandling och en hel del även innom teckning och olja mm) och astrologi.
Jag tror inte jag har ett bestående intresse. Jag har flera intressen som varierar. Ibland har jag även "projekt" som upptar min tid. Då ägnar jag verkligen allt åt det ämnet tills det inte finns någon mer att lära sig, eller tills jag känner att allt jag läser upprepar sig självt.
Ett sådant projekt kan vara en film. Avatar blev till 5 biobesök (+ köpa filmen och se hemma 2 gånger), tre böcker, en plansch, en bild och många många timmars tänkande och uppskattande. Böcker kan vara en sådant projekt, likaså spel. Jag kan bli totalt beroende.
Ett nuvarande sådant projekt är boondock saints 1 och 2. Jag såg dem för första gången för 1.5 vecka sedan, och sen såg jag ettan igen, och sen såg jag dem två igen, sen såg jag dem två ytterligare en gång, och igår såg jag deleted scenes, och har kollat många många youtubeklipp.

coolt att läsa om era intressen och eran kunskap.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Tack Ylva-Li :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Om jag skulle ta och försöka analysera alla mina specialintressen genom åren och leta efter en gemensam nämnare, så tror jag att jag ofta har varit lagd åt system: rymden; kemi; biologisk klassificering; stadsplanering; formspråk ("stilar") inom arkitektur; att rita komplicerade strukturer med tusch i olika linjetjocklekar med var och en dito strikt definierad; färgsystematik; tredimensionella samband; euklidisk geometri; filosofisk systematik; språklig formlära; nu på senare år html-design.
Att betrakta bilder och hantera, redigera etc. sådana har alltid varit ett behov hos mig.
Av mera udda specialintressen var jag som ung mycket intresserad av snus-sorter; läskedrycker och ölsorter från bryggerier; inventering av zoologiska affärer i svenska städer; inventering av biografer i dito; inventering av järnvägsstationer i dito.
Det är vad jag kommer på så där på rak arm…

Tänk vad mycket ni kan! Och tänk vad galet mkt ni kan tsm! Ni borde starta företag !!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Intressen, djur, internet *forum, communitysar* men känns som intresset hattar lite åt olika håll men kan bero på rastlöshet, inte kunna koncentrera sig samt hur jag mår för dagen..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har inte AS.. Men skriver ändå!
Och får jag inte det, så får väl någon Medarbetare ta bort det. 
Mitt största intresse är hundar, och det har det alltid varit! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Mina specialintressen är och har alltid varit djur och läsning. Jag kan läsa böcker samt lära mig/lära ut/hålla på med olika djur timme efter timme efter timme.
Tidigare olästa böcker MÅSTE läsas ut innan jag somnar, annars sover jag inte ordentligt, jag är inne i boken hela tiden. Detta har naturligtvis stört skolan en hel del eftersom jag inte har kunnat sova på nätterna utan bara suttit och läst. Är jag inne i bokmalandet så sitter jag med näsan i en bok hela tiden, även när jag äter, sitter på toa och ibland till och med medan jag duschar (då är ena armen utanför duschkabinen - väldigt besvärligt). Det går knappt att prata med mig, jag blir väldigt irriterad när jag blir avbruten. Just där och då är läsningen det viktigaste (så länge det inte händer något allvarligt med mina nära och kära förstås). Böcker läses om och om igen, jag ledsnar aldrig på dem. Många böcker har jag startat om på direkt efter att jag har läst ut sista sidan. Jag tycker att de bara blir bättre ju fler gånger jag har läst dem. Lika maniskt fantiserar jag. Utan att få fantisera skulle jag bli galen.
Intressen som jag har i vågor är exempelvis att sitta vid datorn, skriva, teckna med blyerts och lösa sudoku, återigen i timme efter timme efter timme..
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
WOW vad imponerande!
Böcker ja, gärna flera stycken samtidigt.
Dessutom så kan jag räkna upp massor med intressen genom åren. Just nu är det harmoni och alternativa metoder.
Att göra olika egna skönhetsprodukter istället för att köpa, och aromterapi och sådant.
Jag har ett specialintresse och tre mindre men ändå stora intressen. Specialintresset är hästar och de tre mindre intressena är övriga djur, konst och religion.
nu har jag bytt intresse igen. sedan jag fick min iphone.
den är livsfarlig, men jättekul. älskar att kolla appar just nu. 
Jag ÄLSKAR marsvin! Dom är mitt liv 
Hästar och konst.
Speciellt hästar då, det kan jag verkligen nörda ner mig i totalt.
Fel att säga specialintresse, har flera som på ett eller annat sätt hör ihop.
Men börjar vi från början så kan man säga att försökratisk filosofi, historia, religion, teologi, mystik, det andliga och det ockulta.
Av dem tillsammans får jag utlopp för min så kallat savanta förmåga nämligen språk och skrivande av bla poesi i bunden vers av olika slag, mest på svenska och engelska men även på flera andra.
Allt från vad vanliga dikter till låttexter, noveller och ett och annat manus för pjäs.
Sedan så dyker det alltid upp annat kul att sätta tänderna i som nu senast hjärnan och dess uppbyggnad och hur de olika delarna komunuserar med varandra, vilka signalsubstanser som styr vad och vilka hormoner som påverkar vad.
Det jag inriktade mig på var Amygdala och vänstra hjärnloben och kommunikationen sins emellan på grund av mina symptom som jag haft.
En grej som jag haft lite nytta av, bla när jag satte överläkaren på psyk på pottkanten genom att förklara att jag inte hörde till psyket utan till medicin och endrokronologen och att den medicinen jag behövde var inte deras att ge.
Ska ta upp till ett år att komma intill endrokronologen vanligtvis men de fick in mig på mindre än en månad:)
Kanske berodde på att jag även la fram en egen ganska genomtänkt medicinskt vetenskaplig teori som borde hålla om den prövas :)
Så ett special intresse har jag inte utan ganska många fler.
Kinas och Japans historia. Det är något jag har avgudat och vari jätteintresserad av sedan åttaårsåldern ungefär, innan dess var det mest de fyra elementen som intresserade mig.
och just nu gör jag smycken i som jag virkar i silvertråd. armband, ringar mm
herregud, kan bli en hel roman här inne med vilka intressen jag har haha
Jag är nog lite som Varulv, dvs jag har och har haft många intressen. T.ex språk (både mänskliga och programmeringsspråk), lingvistik och speciellt etymologi, matematik, kemi, fotografering, ljud- och ljusteknik, genealogi, psykologi, psykiatri, kampsport, extremsport och mycket mycket mer.
Dock har jag ju inte bara Asperger, utan även ADD, så vissa "intressen" som extremsport hänger mer ihop med ADD-delen av mig, men att röra på sig är ju bra även för personer med AS.
#25 Jag ber att få skaka hand med dig, coachingtiger! Våra intressen tycks sammanfalla till punkt och pricka - utom detdär med kampsport och extremsport, en sektor jag är fullständigt ointresserad av. Och det är begripligt, eftersom jag har problem med motoriken - är oftast chanslös i sådana sammanhang, och skall helt enkelt inte ägna mig åt sådant.
Men detta är ju intressant nog. Vetenskapen har hittills trott, att motorikstörning hänger ihop med Asperger. Men din individuella särart är nu det tydliga exemplet på att så inte behöver vara fallet…!

#26 Jag hade mycket dålig motorik som barn. När alla andra hoppade mellan 120 och 170 cm i höjdhopp, så snubblade jag övre ribban, trots att läraren sänkte den till 90 cm.
Det är tack vare kampsport och dans, samt skateboard, som jag byggt upp min motorik, så att den är hyfsad idag. Det går att träna motoriken. Lagsporter är dock inte bra, då man aldrig får vara med. Att sitta på avbytarbänken förbättrar ju inte direkt motoriken. Ibland plockade läraren ut någon annan från plan, och sa åt mig att gå upp och spela, men det var ju aldrig någon som passade mig, så det blev ju ingen Träning ändå.
När det var friidrott, så stod ju alla och skrattade åt mig, när jag vek mig dubbel över ribban. Inte hjälpte ju läraren till direkt heller. Man var nog bara klassad som hopplöst (både bokstavligen, när det gäller höjdhopp, och bildligen) fall. Nä gymnastiklektionerna (eller idrott som ämnet heter nu) var nog inte de bästa för att bygga upp motoriken.
Det var nog tur att jag började med judo i mellanstadiet, och dans i högstadiet. Även skate började jag åka i mellanstadiet, men det fanns ju inga föreningar eller tränare då, så där fick jag ju träna helt på egen hand, vilket inte var lätt.
#27 Känner igen det där med höjdhopp! Att kräva att man ska hoppa mellan 120 och 170 cm låter mycket!
Jag är 162 cm lång, och skulle kaaaaanske kunna hoppa över halva min läng, om jag har tur! Mycket tur! Har testat det där med höjdhopp på skolan, och det har liksom inte gått så bra!
Failar även med saxhopp. Det är seriöst pinsamt!
Och när vi skulle kasta spjut, HAHAHA! Vilket skämt. Jag kunde inte ens hålla i den idiotiska pinnen, och så skulle en rätta till min arm, men ingen fattar att min kropp låser sig i såna lägen, så för henne kan det ha känts som att jag kämpar emot och vägrar flytta mig även om så inte är fallet.
Och som uppvärmning skulle vi ha nån sån där att man skulle hoppa med ett ben uppför en trappa. Man måste ha balans, men i såna lägen har jag inte det. Så jag hoppade SAKTA, gick inte snabbare, klarade 2 trappsteg i väldigt sakta fart. Lyckat, eller inte!
*Ler* Jag var glad om jag klarade av att hopp 1 meter, både på längden och höjden : )
#29 Samma här!
Tydligen var det inte bara mig som det var synd om i gymnastiken. Fast konstigt nog var jag rätt hyfsad i just höjdhopp. Men i lagsporter var jag urusel - ja, mer än så. Och att stå på ett par skridskor har jag aldrig lyckats med. Och aldrig klarat av att åka slalom.
Men däremot har jag alltid haft lätt för att paddla, att ro, och att manövrera båtar. Liksom alla andra slags fordon, som jag till äventyrs har ramlat på att föra.
Men att lära mig att cykla tog relativt lång tid - men när jag väl kunde det, så var det inga problem med det. Och jag blev senare en riktig "special-intresse"-cyklist.
Lärde mig gå kring ettårs-åldern, vilket må betecknas som normalt.
Skytte, pil, biljard, bowling, golf … har jag varit medelbra på, det vill säga som de flesta andra.
Badmington och bordtennis har jag kunnat spela som de flesta andra, men squash (hur det nu stavas): en ren katastrof!

#27 Hårt dömande om lagsport där. Jag är tränare för ett gäng handbollskillar som i år fyller tolv. Ingen blir bänkad. Definitivt inte för att dom är dåliga, skulle någon få bli sittande skulle det vara för att dom uppför sig illa mot domare, medspelare/motspelare.
Vi har flera spelare som inte riktigt hunnit växa i sig själva eller utvecklat en bra motorik men det är så det är och då får det vara så. Dom deltar på sina vilkor precis som alla andra och dom utvecklas, allihopa. Så med rätt tränare som kan se individer och vet att det tar lite längre tid för en del så kan lagsport vara alldeles utmärkt. Man kan ju få ta del av framgång även om man själv inte är största stjärnan och det kan vara nog så viktigt.
#32 Tänk, om jag hade haft förmånen av att få ha haft dig som tränare då, när jag var i tolvårsåldern! Då hade jag kanske kunnat ingå i åtminstone ett amatörlag än idag…?!
#31 Jag ääälsskade att åka längdskidor när jag var yngre. Det var så befriande. Ensam ute i kylan. Helt underbart! Sen blev jag drabbad av lathet : ( Har funderat på att börja åka igen. Minns ju hur lycklig jag var under mina skidturer.

#34 "Sen blev jag drabbad av lathet" - ha ha-ha! Kul uttryckt!
Annars tycks vi lika där, du och jag. Älskade också att vara ute i vinterlandskapet och uppleva naturen helt på egen hand i typ tolv- till fjortonårsåldern. Sedan drabbades även jag av lathet ti-hi!
Kanske borde man återuppta den sysselsättningen?! 

Ska snart utredas för detta oxå så ger mig in i skalan,
mitt specialintresse är vår lilla tjej här hemma men all kunskap ska vara osagt då det är långt ifrån 
Har som coachingtiger tränat upp motoriken igen med kampsport.
Dansade balett från när jag var 3 till 12 år, men sedan blev motoriken kass så fort jag slutade, men började med Hung Gar Kung Fu när jag var 15 och fick träna upp motoriken igen. Gick rätt långsamt dock, alltid haft kass motorik, men kampsporten har gjort ruskigt mycket för det.
Men slutade för två år sedan efter att ha tränat i sex år, och numera går det bara utför med motoriken.
Mitt specialintresse nu är hästträning, läser och tittar på allt som har med det jag tränar att göra. Sitter och filosoferar ständigt över olika sätt att hantera problem som dyker upp i träningen på och har mest bara hästar på hjärnan jämt.
Så trots att jag inte har AS utan ADHD så har jag klart specialintressen, förut kampkonsten jag tränade, numera hästar.
Ägnar så mycket tid jag bara kan och orkar med min kära häst, klart ett specialintresse´.
#28 Jag klarade varken sax, dyk eller den flopp. Höjdhopp var inte min starka sida alls, och ingen annan idrott heller för den delen, coh då är jag kille. Killar förväntades vara bra på idrott då, och så är det ju mycket fortfarande. Jag har gjort en del andra saker istället. T.ex har jag gått på både ridskola och dansskola.
#29 Ungefär samma här. Jag klarade nog runt 1,5 meter som bäst i längd. I höjdhopp kom jag nog aldrig över en meter.
#31 Jag lärde mig också gå i något sånär normal ålder. Cykla var jag bara något sen med, men simma klarade jag inte förrän i högstadiet, trots att jag gick på simskola flera gånger. I övrigt var jag usel på nästan alla idrotter, och jag kunde inte heller stå på skridskor. Bambi på hal is var nog elit, i jämförelse med mig.
#32 Ja, det är hårt dömande, men det är så det oftast är. Sedan vet jag att det finns undantag, som t.ex fotboll-för-alla, och som det handbollslag du tränar. De är dock inte så vanliga. I de flesta lag så spelare lagen för att vinna. Inte för att det är roligt, och då petas de spelare som inte uppfyller lagets krav. Så var det när jag var ung, och så är det på de flesta ställen än i dag.
Att det finns sådana som du, som tränar lag där alla får vara med, tycker jag är kanonbra. Det får dock inte de som bli petade ur lag på andra orter att känna sig mer värda. Fortsätt att träna som du gör. Det respekterar jag. Fler skulle vara som du.

#40 njae.. Alltså. Jag har själv spelat i flera olika lag där det inte förekommit bänknig för att man varit dålig. Jag har alltid fått spela nämligen=p Så så få är dom inte.
Jag har AS och mitt specialintresse har alltid varit hundar, men då jag har svårt att finna inre ro så har det skiftat fram och tillbaka mellan hundar och Perserkatter, som jag också är väldigt duktig på.
#41 Då har du nog haft tur, eller så är det generellt bra på orten där du bor. Jag stöter på många barn och ungdomar som hamnar utanför, just för att de inte får vara med.
Idrott och jag är en katastrof att sammanföra.
Saknar bollsinne totalt, är inte bara bollrädd utan livrädd för bollar i hög hastighet. Jag SPRINGER i motsatt riktning. Jag är klumpig och otaktisk i alla sorters fysiska spel och har i hela mitt liv gjort allt jag kan för att undvika sådana. Mkt skolkande från idrotten för att jag var både dålig, klumpig/stela rörelser och rädd. Och bara vuxna tar fram kubb för gemensamt umgänge så blir jag stel i hela kroppen.
Jag mobbades hårt inom skolans idrott. Ingen ville ha mig i sitt lag. Simma lärde jag mig dock sent på mellanstadiet, med mkt extra stöd och hjälp. I 5:an eller 6:an. Fick gå i simskola på sommarlovet för att jag låg långt efter. Cykla lärde jag mig i ganska så normal tid. Även gå. Men har alltid haft svårt för att springa. Är väldigt långsam och trög i springandet.

Mord,dråp och hemskheter.
Djur.
barnen .fotboll, hus, adhd/aspbergers . er på denna community 
#44 Been there, done that! Jag känner igen mig så mycket i din beskrivning. Dock finns det undantag. Skolidrotten var en katastrof, men jag har tränat judo och kampsport i olika former, och där har jag lyckats träna upp min motorik. Jag har också åkt skateboard, gått på ridskola och dansskola med mera.
Det går att träna upp motoriken, men lagporter är sällan bra, som jag skrivit om ovan. Dock finns det undantag som HannaM skriver om i #32.
Bollsporter kan vara problem även av den anledningen som Taz-Mania skriver om i #44.
Bäst är de idrotter där man kan utvecklas helt i sin egen takt, och som är utan stressmoment. Väggklättring är t.ex mycket bra. Inget lag vars krav man måste leva upp till. Det finns inte heller någon tidsbegränsning, om man inte valt att tävla förstås. Annars klättrar man i den takt man själv vill.
Väggklättring är inte bara fysisk Träning. Det är problemlösning också. Det gäller att hitta den bästa vägen uppför, och ibland har man flera alternativa vägar.
jag får väl sent om sider erkänna att akvaristik har stidigt mig totalt åt huvudet, och kvalar in mer än väl i kategorin specialintressen nu
Jag har muppat in mig på L-malar mer specifikt.
#48 He he… malar av alla de slag var mina favoritbottendammsugare på den tiden, då AKVARIUM var ett av mina specialintressen (fast det var väldigt länge sen).
Wow! Jag säger bara WOW!! 

han är vackraste prinsen i mitt 300L kar. Kämpar febrilt med att få hem en hona till honom 
Det håller vi tummarna för, ty det tycks han vara värd…! 

oja, det är han absolut!
Just det, jag glömde att säga att jag tycker om att rita också.
O vilket vackert mal, jag har också ett akvarium men både maken och jag älskar botior. Har stora praktbotior och så några små roliga saker.
Älskar mina botior. 
Jag har Pakistanbotior också :) helt bedårande

Rollspel, dataspel i första hand wow då samt forumrollspel där jag skriver om flera karaktärer jag skapat samt har även några fantasivärldar i huvudet jag inte satt på pränt ännu. Innan jag flyttade hemmifrån var ett av mina största intressen mina hundar tävlade och tränade med dom både spår och jakt samt utställning och lyckades lära mig alla regler innom dom olika grenarna så jag till och med kunde vissa mer ovanliga undantagsregler bättre än uppfödaren :p
I live Here on the path of dreams Alone but Free
Ja visst är botior söta :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Marsvin och höns är väl de största.
Jag har visserligen ingen diagnos, men misstänker att jag kanske har "AD(H)D Light med AS-drag".
Och mina specialintressen är sådana att jag glömmer tid och rum, sömn och mat. Jag är helt uppslukad och har mycket svårt att avbryta.
Jag har och har också haft massor av andra intressen från tid till annan och de tycks aldrig ta slut …
#7 Som du, LinaIsabell, har jag varierande intressen och många projekt på gång, som jag ägnar all tid tills ämnena är uttömda (och jag nästan ruinerat mig på kuppen).
Och liksom du kan jag fastna i något och vara som besatt och nästan beroende för ett tag.
#11 Som hos dig, Varulv, har mina specialintressen många gånger haft med systematik, struktur och klassificering att göra: t.ex. statistik, egna jämförelselistor, inventering, lingvistik, grammatik, genetik, avel (häst-, hund- & undulat-) och olika djurraser, husritningar, färg och formspråk ("stilar") inom konst, arkitektur, möbeldesign, kläddesign, design, etc.
Också jag älskar bild, så foto, film, måleri, make up, estetik och liknande fascinerar mig.
Jag gillar dessutom att teckna och skapa.
#15 Och precis som du, MoaL, är jag en riktig bokmal, som kan läsa om en bra bok nästan hur många gånger som helst, och den (/de) blir bara bättre och bättre …
Somliga böcker har jag läst (mer eller mindre från pärm till pärm) över 25 gånger (innan jag tappat räkningen) och ur mina favoritböcker kan jag läsa om valda stycken kanske hundratals gånger. Dessutom måste jag äga alla mina favoritböcker, så att jag kan ta fram dem och läsa när jag vill (… och det är ett antal …).
Och likadant är det med film. Jag har sett om somliga favoritfilmer över 25 gånger och lägger ändå märke till nya saker varje gång.
Dessutom måste jag ha även mina favoritfilmer inom räckhåll (så det blir ju några hundra stycken där också …).
Även jag fantiserar nästan maniskt och dagdrömmer ständigt. Jag har flera historier på gång samtidigt, som jag varierar mellan alltefter vad jag känner för.
#17 Och precis som du, timmelin, har jag många - överväldigande många - böcker på gång samtidigt, som jag skiftar mellan beroende på humör och vilken stämning jag är i.
Jag påverkas så mycket av boken att jag till viss del väljer bok efter hur jag vill känna mig när jag senare lägger den ifrån mig.
#22 [Light-bringer], du och jag har gemensamt att vi gillar språk och skrivande.
Även jag skriver mycket - till och från. Över 10.000 sidor har det blivit genom åren - innefattande allt möjligt från poesi, prosa och manus till rena facktexter, insändare och texter till avhandlingar, tidningar och magasin.
Jag har aldrig idétorka, men då och då är jag för upptagen med annat för att ha tid att skriva, trots att det är en av mina favoritsysselsättningar.
Genom åren har jag hållit på med vitt skilda saker och intresserat mig för bl.a. allt som har med hästar och hästsport att göra och ridsport, körsport utbildning, tävling, etc, samt hundar, agility, katter, utställningar, olika husdjur och andra djur, förhistoriska djur, natur, växter, trädgård, vitaminer, mineraler & hälsokostpreparat, hälsovård och alternativa mediciner/behandlingsformer, handarbeten, antikviteter, antiken, Egyptens pyramider, historia, litteraturhistoria, mytologi, religion, (lutheransk) kristendom, filosofi, psykologi (och i synnerhet psykopati, usch!), parapsykologi, viss mysticism, astrologi, astronomi, sång & musik, parfymer och (sällskaps)spel, ankismen, ädelstenar, m.m, m.m. Så mycket att det i sig tar upp en roman, precis som många andra här har medgivit.
Jag var nog hyfsad i gymnastik - om man bortser från simning och bollsporter; jag sjönk som en sten och hade uruselt bollsinne, men jag har genom åren tränat mycket på det och blivit betydligt bättre. (Överhuvudtaget har jag varit ganska envis och bestämd och tänkt att om andra kan, så kan väl jag … och försökt och försökt tills det gått bättre och på så vis övervunnit svårigheter som jag trodde var oöverkomliga - till och med fastän jag nästan givit upp helt flera gånger. :-S )
#26 Och Varulv, angående motorikstörningar, så har en av mina släktingar, som säkert har både damp och AS väldigt dålig grovmotorik och tappar saker och är allmänt klumpig hela tiden. Men samtidigt har hon - detta till trots - en finmotorik som placerar henne helt i särklass. Det är svårt att fatta hur hon, som är så klumpig och tafatt kan lyckas göra så mycket pilligt och svårt, men tydligen måste det inte hänga ihop hos aspergare, vilket jag visst också läst någonstans …
Hur kul som helst, förresten, att läsa om allas intressen. Vi är alltså inte "helt allena" i våra manier. 
Har haft många olika intressen under åren. Djur av olika slag, astronomi, elektronik, foto, hönsavel mm. Nu har jag snöat in på foto ännu en gång i och med digitalkamerans intåg i mitt liv.
HH
Intressant det där med att vilja läsa om böcker och sentenser ur böcker gång på gång, som flera här har gett uttryck åt. Jag är sådan, jag med. Och inser nu att det kan vara en bidragande orsak till att också jag vill äga de böcker som jag värderar innehållet i. Det finns de, som är boksamlare ur den så att säga materiella aspekten - vill äga förstautgåvor; dedicerade exemplar; praktband etc. Men sådan är inte alls jag. För mig duger pocketutgåvor fuller väl.
Tänk, om vi alla specialintresserade "kufar" hade ett riktigt förnämligt "kloster", där vi fick vara i fred från omgivningarna men hade varandra på behörigt avstånd att kunna dryfta lite med emellanåt!
Och tänk, vilket bibliotek vi skulle kunna förvalta gemensamt (om vi nu mäktade med att vara så kollektivistiska…)! Osv.

#61 / #11
Där är vi tydligen väldigt lika, du och jag.
För några år sedan hade jag som ett fokuserat intresse att göra upp oändliga sifferserier (för hand och meddelst huvudräkning) utifrån olika primtal, och sedan studera de mönster som bildades…
Jag minns att jag genom den metoden fann samband mellan de våglängdsområden som vi benämner olika färger i spektrum alltså deras frekvenser och den oktav som serien långvågigt rött - kortvågigt rött (i violett) bildar. Jag tror att Helmholtz var inne på samma teori en gång.
… Men nu svävar jag ut, på aspergerskt vis! Mittåt! 

#61 Åh, det du har skrivit är en beskrivning av mig själv. ^^ Enda skillnaden är bara att jag knappt har några filmer alls, jag läser vanligtvis hellre än tittar på film - men inte alltid förstås. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Samlar också på böcker. Givetvis bara i intressanta ämnen, dvs de ämnen jag är eller har varit intresserad av. Det finns nog ett par tusen här. Skulle vilja ha fler. 
Har på senare är även köpt en del böcker som jag läste i min ungdom. Av rent nostalgiska skäl, alltså. Enbart fackböcker.
HH
#63 Ja, jag kan hålla med dig, Varulv. Pocketutgåvor kan vara lättare att läsa om också och ta med sig - inte lika tunga, och man behöver inte vara lika rädd om (ett relativt begrepp, förstås …) en billig pocketbok.
Fast jag är ju en sådan nörd att jag ibland har både en pocketversion (som jag kan slita på) och en inbuden variant (som jag inte använder så ofta). Suck.
Och angående bibliotek, så har ju min make lite mer AD(H)D & AS än jag och tillsammans har vi faktiskt redan böcker till ett riktigt bibliotek. Ja, det är sanslöst! Ingen vet hur många böcker vi har … 
Vi behöver ett verkligen ett helt kloster.
#64 Och angående dina uträkningar runt primtal, så påminner det mig om en historia om några savant-tvillingar, som tyvärr är för lång att återberätta här (om du inte redan känner till den, alltså). Primtalen har alltså sin alldeles speciella tjusning. =)
Ja, jag läser också hellre än tittar på film. Oftast. Men det blir ju mycket film med familjen … eftersom det är något vi kan göra mer gemensamt.
#66 Samma här, fast min ungdomsnostalgi mest handlar om att köpa till skönlitteratur, som man då på den tiden lånade av andra. Fackböckerna var sådana jag fick i present och dem har jag kvar än idag. 
Haha, ja man är i alla fall i gott sällskap … med alla knäppa (special-)intressen … =D XD
Tänk, här erfar jag nu en aha-upplevelse, tack vare er, som skriver på tråden denna! Jag är precis som ni när det gäller bok-samlande. Senast i förra veckan inköpte jag två sagoböcker, vilka jag kommit att anse/inse alltmer att jag saknade i mitt bibliotek. Men jag har aldrig någonsin till förrene begripit mitt eget beteende därvidlag. Nu begriper jag i alla fall att jag tycks vara i gott sällskap, och att detta möjligen kan vara ett aspergerdrag. Det ger mig motivation att fortsätta komplettera och fullständiga mitt bibliotek!
Kanske vill vi ["knäppskallar" som beter oss på det viset] se våra bibliotek som ett slags förlängning av våra hjärnor…? 

#67 Nu gör du mig rejält nyfiken! Skriv mer än gärna om dessa tvillingar (kanske i en nyöppnad tråd?) - innan jag spricker!
Beträffande böckers materiella utföranden, Pippis Ängel, så vill jag bara förtydliga mitt tidigare inlägg med, att jag absolut inte har något emot vackra skinnband, inklistrade gamla exlibris, numrerade utgåvor etc. Bara det, att jag värderar själva innehållet främst. Faximilutgåvor finns det ju också gott om. Men för mig går inget upp mot en originalvolym, säg från sjuttonhundratalet eller så. Denna utstrålar då en alldeles speciell genuinitet, vilken fattas i faksimilen.
Jag köper mycket böcker, men mestadels pocket eftersom de är billigare.
Dock köper jag varje år ett par inbundna böcker på bokrean, lika billiga som pocket då, finare i bokhyllan.. :)
Brukar köpa bokserier på bokrean, sist blev det alla böcker av Paulo Coelho, trots att jag redan läst dom från biblioteket.. Nåt annat år var det Distojevskis böcker, Narnia-serien och sånt..
Har på senaste tiden haft en tid av psykologi-böcker-läsande.. Lite roande.
I grund och botten är det musiklyssnandet jag har som specialintresse. Det intar nästan hela mitt dygn. Det intresset har jag burit nästan hela mitt liv. Allt började med att jag 1896, om ej - början på -87. Jag var bara en liten pojke, som att stirrandes framför MTV på golvet. Europe spelades, Gun`s Roses spelades, Madonnas storhetstid började i samband med när jag började glo på MTV också. Ljud-detaljerna och sångrösterna fastnade lätt i mitt huvud. Jag fick ej bort dem. Samma härliga känsla är tveklöst aktuellt för min del än idag. Skillnaden är dock att jag blivit äldre, vidareutvecklat mina musik-kunskaper, genom att läsa så mycket fakta som möjligt om div. band som faller mig in i smaken.. Så är jag periodvis uppslukad av svensk 77-punk och främst deras historia.
Musik-lyssnandet var det som började med mitt special-intresse. Men sedan kom läsning in i bilden. Den upptog hela min fritd. Vilket, som är väldigt vanligt för oss m. A.S, edde till att jag kunde läsa flytande o femman. Tack vare att jag kombinerade öcker på 12- och 16-årsnivåer.
Huvudräkning fastnade jag av en slump, då jag i ett tillfälle misstolkaden matte-instruktion om hur man ställer upp och räknar ut. Jag tog det för givet att det var huvudräkning. Vilket det ej var. Min dåvarande lärare fick en chock. Men jag var inne i en period då jag huvud-räknade. Jag vägrar eg. ange film som ett "special"-intresse. Men det är ett djupt intresse jag har på den fronten.
Jag är annars besatt av Bo Widerberg. Han var så egensinnad han kunde bli. Hans sätt att filma olika vinklar var så konstnärligt det kunde bli. Hans debut-långfilm - "Barnvagnen" - är så oerhört vacker, men sorglig. Och jag gillar det. Och "Kvarteret Korpen". "Ådalen 31" är min personliga favorit-film av honom.
Bo var troligtvis bipolär, enligt hans omgivning. Det är en annan story, det.
Att skriva har f.ö. alltid vart någon form av en stimulans för min egen del.
#70 De bipolära är de sanna konstnärerna de, om jag har tolkat Szondi rätt. 
#61 /26
Jodå, Pippis Ängel, här har du en till: urusel på grovmotorik, men så "finlirande" uti finmotorik, att man rekommenderat mig att välja gravöryrket. Aspergare är jag liksom tydligen din släkting med ungefärligen samma egenskaper. Ja, jag tror som så ävenledes, att där nog kan vara olika hjärndelar inkopplade, med respektive uppgifter att stå för grovmotorik och finmotorik.
Du kan ju också märka här på communityn, att flera av oss tycks begivna i tex smyckestillverkning - där torde minsann finnas bruk för finmotorik (tror jag iaf)!

Varulv> Jag började fastna så smått för hans filmer, sedan, efter att jag sett en intervju med honom på Arkivet på SVTPlay, blev jag helt till mig. Jag kände mig ej ensam. Fck min laritet i somras. Bo Widerberg är och förblir en erson jag ser fram emot. 
#73 Visst är det en fantastisk känsla att uppleva när ens egen själ liksom stärks, och blir trygg, full av förtröstan, av en annan människas inverkan! Därför är det delvis, som jag själv har funnit biografier så betydelsefulla och meningsfulla att ta del av.

#74 Jag instämmer dina rader från början till slut. Alltid någon biografisk person man kan identfiera sig med. Och därav känna någon form av tröst när man känner sig så pass olik andra, så att det går emot normerna. 
#75 Ja, och de bästa biografierna är de som handlar om udda personer, tycker jag. Dem identifierar man sig på ett speciellt sätt med. Kanske för att man är udda själv. Att då finna fränder genom litteraturen, det är inte så dumt! 
När jag fick den här frågan under min utredning så berättade jag om mitt livs största intresse, hästar. Exempelvis att jag känner igen så gott som alla raser som finns, kan beskriva de flesta i exteriör och temperament, var de kommer ifrån. Kan hästens exteriör, sjukdomar etc. Och att jag spenderade större delen av min uppväxt i stallet, var där dagligen.
Nej det var visst inte tillräckligt "nördigt" för att vara ett specialintresse! Så enligt honom har jag inget sådant.
Ursäkta OT men det är exakt det här som det pratats så mycket om, att det är viktigt att inte försöka passa in tjejer i mallar som är gjorda på killar för vi KAN ha helt olika intresse och beteende och det är viktigt att ta hänsyn till.
Nåja, det är mitt specialintresse. Och även make up och hudvård.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Pyssel i alla dess former
#77 Uhm, lol? Vem avgör vad som är specialintresse eller vad som är nördigt?
Visst, jag kallar mig själv otaku (nörd) för att jag är extremt fixerad vid Japan, och speciellt musiken men har börjat med att även kolla på dramor från japan, hehe. Jag kan det mesta rörande mina favorit band, och det mesta är ganska onödigt vetande. ^^' Men om nån kom och sa att det inte var "nördigt" nog för att vara ett special intresse skulle jag nog svara med att fråga vad som får hen att söga så, eller rabbla upp en massa random information om favvobanden :P
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#79 Ja visst är det intressant att han resonerade så. Han sa att det ska vara ett tekniskt eller väldigt snävt intresse för att räknas. T.ex. miniräknare, motorer, grammatik etc. Jag blev nog märkbart upprörd över det men han bara gick vidare till nästa frågeställning.
Kluring om Ryssland
#80 Hans specialintresse är i alla fall inte AS! 
HH
#77: Men å andra sidan skulle väl atta vi som är hästmänniskor ha det som specialintresse?
För mig är nog inte hätar ett specialintresse ändå, det är en livsstil. Inte bara något jag är intresserad av, något jag lever för, något livet kretsar runt.
Jag vill pligga och få en bra jobb för att kunna köpa en häst till, jag vill flytta för att hästen ska må bättre, jag oroar mig ständigt över honom.. De människor jag umgås mest med till vardags är i stallet.
Jag vill lära mig allt om det jag håller på med inom hästar och allt om justg hästar. Jag vill bli jättebra på NH för att hästen ska må bra..
Det är mitt liv, inte mitt intresse. :)
#80 Oh, så jag skulle inte heller ha nåt specialintresse enligt honom för det är ju 'bara' ett land och dess kultur? o.O Fattar fortfarande inte hur han tänkte där.. (Måste tillägga att jag själv inte har AS, MEN, en kompis är minst lika fokuserad vid Japan om inte mer och HON har AS.)
Made me laugh.
Kanske kan jag hjälpa till lite här? Har AS-diagnos, och mitt liv har helt och hållet varit fokuserat på specialintressen. Några ämnesbegränsningar finns inte för min del. Jag kan fokusera på i princip vad som helst.
För att ta ifrån den där "psykologen" något av dess förutfattade meningar, så har jag själv i över 25 års tid haft olika slags psykologiska specialintressen (!). Det borde jag inte ha kunnat ha, enligt honom, utan blott snäva tekniska intressen - om sånt som snurrar och blinkar då, får man förmoda… 
'
Nä, dissa den där praktikanten, och råd honom att välja ett annat yrke…!

Verkligen inte! xD
Ja det håller jag faktiskt med om, att man som hästmänniska lever för hästarna och de blir ens liv 
Det blev lite mer än för mina hästtokiga kompisar i och med att jag satt och läste in mig på hästraser och utrustning etc. även om jag inte hade användning för det.
Jag tecknade alltid, och gör fortfarande, hästar. Varje gång jag tar fram ett papper för att rita något så blir det en häst. Det slår aldrig fel. Jag är nog hyfsat duktig på teckning men andra motiv intresserar mig inte.
Någon häst har jag inte haft tillgång till på många år nu, om man inte räknar med de tre-fyra terminer som jag ridit på ridskola för några år sedan eftersom jag hade sådan fruktansvärd abstinens, men mitt intresse har jag kvar och jag "underhåller" teorin. För att det är det som intresserar mig och stimulerar mig.
Kanske är det en suddlig linje mellan specialintresse och livsstil här. Jag kan inte hjälpa att man kan leva med hästar på ett bättre sätt än med t.ex. klockor eller programmering
Nää du är nog mest som alla andra. Eller nåt
Hehe, det bör väl finnas mer öppensinnade och pålästa människor som gör utredningar.
Sa jag att Harry Potter är ett specialintresse sedan några år? Jag är som en besatt fjortis, ungefär. Men jag är lika glad för det! xD
Kluring om Ryssland
#85 Sen att vi båda kan mycket om favorit artisterna som kanske inte är sådär jätte normalt att veta (vi har olika favorit artister som vi fangirlar över, hehe) är 'normalt'.. Det visste inte jag Kan du en massa personal stuff om dina favorit artister/band då? XD Ibland undrar man vart vissa psykologer får sin utbildning ifrån, har stött på en del sånna människor jag me..
Ja det känner jag igen. I barndomen var det Sex Pistols. Numera har jag förvisso några favoritband/artister men det är inte så att jag bryr mig om att ta reda på fakta om dem.
Alan Rickman däremot, är jag så gott som kär i och lätt besatt av xD Haha.. Läser och ser allt jag kommer över. Men det är väl rätt typiskt "fangirl"?
Kluring om Ryssland
#87 True, typiskt fangirl bettende.. Men jag har även över 40 bilder på deras olika husdjur.. Vilket jag känner är lite över gränsen till riktigt besatt haha XD
Men ja, det är ju inte det enda jag eller min vän finner intressant med Japan, hela landet intresserar oss. Kultur, traditioner, allt. Känns nästan som att nästa steg är att börja leva som japaner hahaha XD Eller ja, vi är smått där redan XD

Det har faktiskt stört mig i ett par nättest för Asperger som jag gjort där har det varit frågor som tex "är du jätteintressera av motorer och hur dom fungerar och kan sitta i timtal och plocka isär dom?" Jag förutsätter att den frågan är tänkt att visa om man har ett specialintresse men den har ju helt riktat in sig på ett specifikt intresse. Jag då som aldrig varit sådär värst intresserad av fordon och teknik svarar ju nej. Men sen kommer det inga frågor om sådan jag är genuint jätteintrsserad av… Det förutsätt vara något tekniskt… man ska vara ultradatanörden helst.
#89 Det är väll fortafande lite som synen på ADHD, att man MÅSTE vara uppe och springa i klassrummet och konstant vara hyperaktiv och visa det, annars har man inte ADHD. Jag, som har ADHD, satt mest på min plats och gungade med benen och utagerade min hyperaktivitet på andra sätt än de 'vanliga' sätten.
iofs har ADHD bilden förändrats något, men det är fortfarande inte helt där än..
#84 Oj jag missade helt ditt inlägg. Visst känner man sig frustrerad när man inte får den förståelse och den respekt som man så väl behöver! Och visst, ADHD-kunskapen verkar ha blivit bättre men hur många är det inte som inte fått något stöd pga bristande kunskap och intresse att bygga på sin kunskap! Blir så arg… Ursäkta off topic! :)
Kluring om Ryssland
#91 Tack! Vad jag var ute efter lite att säga var just det som HannaM i #89 var inne på, att "psykologen" kanske hade fått för sig att specialintresse är liktydigt med fascination över snurrande blinkande saker. Men så är det ju inte alls.
Å andra sidan var kanske möjligen psykologen i just ditt fall ute efter att kolla specifikt teknikintresset?
Särsklida djur, The Sims, Buffy, Harry Potter och MCR (band).
Skulle kunna strunta i mat och vatten för dem<3 hah.
#93 Åh, MCR! <3 Hade också en stenhård MCR period när jag var yngre :3
De har varit något i närheten av min religion i sju år snart <3
#95 Haha vet den känslan. Har varit där själv. Är där nu, fast med andra band. Lyssnat på Jrock i kanske.. 6-7 år snart :D
happ jag tar väl och skriver jag med men jag håller på med min utredning för AS och mina special intressen som jag blivit bra på är psykologi och psykiatri öhh en udda seriemördare sen har jag akvarium och en speciell inriktning på akvarium och det är monsterfiskar typ redtail catfish och spotted gar och dom som inte vet vad det är så är det bara att googla. Jag har också det mesta inom medicin som special intresse så som anatomi sen är det väl biologi kemi, genetik och molykärbiologi :D
#97 eriemördare är det kul att läsa om! :D
#98 kul att någon mer delar mitt intresse haha :D
#99 Säger det samma, haha :D Tror faktiskt mitt intresse i seriemördare och mördare in general börgade när jag var.. Ganska ung XD Vet inte varför, men gillar att läsa om sånna människor och deras brott, hur de gick till väga. Sen älskar jag olösta brott också! Typ, The Black Dhalia, Jack the Ripper.
Fast det var ett bra tag sen jag läste nåt om det.. Skulle va kul att börja med det igen.. Får göra det nån gång då jag har tid XD
#100 ja det tycker jag du ska gör jag intresserad mig mest av ted bundy, ed kemper och dennis rader faktiskt men det är roligt med någon mer som gillar att läsa om seriemördare :D
#101 Ooh, Ted Bundy gillade jag också att läsa om! Vet inte om jag läst om de andra, men får kolla upp dom, se om jag känner igen det som finns XD Har läst om så många att bara vissa namn har fastnat 
#102 haha ja det får du göra tycker väl egentligen om att läsa om dom alla men jag har mina "favoriter" om man säger så :)
#103 Oh yeah, läser också om de jag hittar info om ^^ Hittade en sida med en masa bra information också, så det är den jag läser mest ifrån ^^
#104 vill du länka :)?
Tog ett tag innan jag hittade den ^^' Trodde nästan att datorn hade fått frispel och raderat den (+ en massa andra länkar) innan jag kom på att jag flyttat de flesta av mina bokmärken på datrn till andra mappar XD ^^'
Här har du länken
#106 tack så mycket :D
#107 Inga problem ^^
Mitt främsta intresse är flygteknik, flyghistoria, flygplansmodellbygge… alla de tre är så nära förknippade med varandra för mig att de inte går att dela. 
/"Dioramabyggare". Jag har diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP, och stolt över att jag lärt mig leva med det!