ADHD ?
Hej ville bara skriva att jag hittade en intressant artikel att läsa om ADHD det är inte riktat mot någon och jag vill inte hålla med om allt i artikeln men lite stämmer faktiskt utreds själv då för ADHD och Asperger :) http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/kronika-sept-04
Bra att sådana artiklar skrivs, men man bör ta dem med en nypa salt!
tycker Varulv
#1 jo men jag tycker väl det är bra att hon pratar lite om medicinerna och vad som händer ifall att det missbrukas sen så är det bra så folk inte kastar diagnoser runt omkring en och leker hobbypsykolog osv. folk ska få vara lite annorlunda tycker jag men så fort personen tycker själv att det är ett problem eller folk runt omkring tycker det är ett problem så kan man ju gå vidare , det finns ju faktiskt föräldrar som nästan tvingar in sina barn i utredningar :/
Allt som har med denna person avstår jag ifrån. Idas inte ens klicka på länken.

Det är oerhört viktigt att diskutera våra barn (med eller utan npf-diagnoser). Men den krönikan du länkar till innehåller scientiologisk propaganda och inget annat.
För övrigt tror jag att de långtgående skadorna en uppväxt i ett alkoholisthem ger är större än ev skador från medicinering med CS.
#4 jo men skitsamma det var att jag ville komma fram till var att man inte ska leka någon hobby psykolog på internet och man ska vara försiktig med att ge mediciner då dom har dokumenteras kunnat göra mer skada än nytta och nej det är inte scientiologisk propaganda då kanske du borde läsa om vad scientologi är för det första. och sen var det en amerikansk forskare speciliserad just på neuropsykiatri och han har på börjat en avhandling där det faktiskt står att många som får diagnosen ADHD faktiskt inte har det överhuvudtaget och just nu i sverigen har det faktiskt blivit en slask diagnos som var och varannan människa får och det tycker jag inte är bra då dom som faktiskt verkligen har det inte blir tagna på allvar mig själv bland annat.
#3 ingen som tvingar dig att läsa heller :P
Det hela är så amatörmässigt skrivet av Anna Wahlgren att jag blir matt; psykologiska problem är inget onaturligt och alla har vi en liten släng av psykiatriska manifestationer: vem har inte varit lite deprimerad? vem har inte varit lite hyper? vem har inte varit lite glömsk? vem har inte bara velat lägga sig ned och dö? vem har inte fått nippran rent generellt? ALLA. Det är mänskliga företeelser.
Men man måste förstå att ett problem blir det när man har MYCKET av den psykologiska manifestationen - att det tar över ens liv. Då behöver man hjälp!
Läkare, diagnoser och mediciner är utmärkta när de används rätt.

Nu Hänvisar Anna Whalgren till en text som skrevs för 15 År sedan.
Det har hänt enormt mycket inom forskningen sedan dess nu har man helt andra medicnska resultat idag
Nu vet man mycket mer om vad som orsakar ADHD och nya medicner har kommit och ytterligare nya medicner är på gång.
Så går ju inte att jämföra mot det man vet i dag mot vad man visste 1996.
Skulle artikeln skrivits i dag med den forskning som kommit fram sedan dess hade man inte skrivit en sådan artikel i dag.
Lasse
Jag känner att jag skulle vilja säga något, som jag tror kan nyansera det som artikeln for ut mot.
På 70-talet - redan - började det komma reaktioner mot medicinering inom mentalvården. Och detta var redan innan medicinering av mentalpacienter blev legio. Men psykofarmaka fick då sitt genombrott. Och visst, det gav mer eller mindre passiva zombies i en del fall, men dessa kunde bo kvar hemma och slapp inspärrning, tvångströja, elchocker och annan ovärdig behandling.
Att ADHD finns, det behöver inte vi här på communityn ifrågasätta. Och att Ritalina och Concerta gör precis den nytta som ger ADHD:are ett fungerande liv, behöver väl heller inte ifrågasättas. Och det bästa argumentet för denna "kur" är ju, att det är ADHD:arna själva, som ger preparaten lovord. Här föreligger en koncensus mellan läkare och pacient, i de flesta fall åtminstone. Dock inte när det gäller minderåriga, givetvis, så där kan ju artikelförfattaren i viss mån ha rätt. - Kanske är det då just det, som bör diskuteras.
Men för övrigt anspelar hon på just det, som fick kritik redan på 70-talet och som jag anförde i förrförra stycket. Det är just det "knepet" som jag tror att många av er andra reagerar på, så jag själv.
Ville därmed försöka bidra till ett klargörande om vad frågan kan tänkas gälla i grund.
alltså det jag vill komma fram till är faktiskt att ADHD har blivit en slask diagnos och jo detta är sant när jag gick på högstadiet var det ingen som jag kände som hade diagnosen ADHD dom var inte impulsiva inte hyperaktiva heller och inga koncentrations störningar men nu har alla dn diagnosen just för att den är faktiskt rätt enkel att sätta och om man vill lura testen dom gör kom inte och säg att det inte går då jag har en före detta vän som gjorde det för att han bara ville ha medicin med andra ord ville han bara ha central stimulerande medel och han fick det till slut med. Det jag menar är att man kanske ändå ska ta och göra testen lite mer nogranna och vara försiktig med mediciner då dom just är central stimulanta och dom har lett till att folk har dödat andra sen vet ju jag inte vilken dos dom har i usa precis. men som sagt jag själv utreds för ADHD och jag har riktiga problem med aggressivitet och impulsivitet samma med koncentration och hyperaktivitet och det är faktiskt inte så jätte många i staden där jag bor som tar ADHD seriöst för ärligt talat har det blivit en slags "häftig" grej bland ungdomar medans dom som verkligen har riktiga problem kanske inte får den hjälp som behövs vilket är synd
#9 Exakt vad jag menade med att det är bra att denna diskussion tas upp. Helt klart är detta jättebra.
Samtidigt hyser inte jag den oro i frågan som du hyser. Men genom att ta upp diskussionen, kan du eventuellt få mig att ändra min ståndpunkt. Det är därför, som en fri och öppen debatt är så bra!
Personligen känner jag inget behov av att ifrågasätta ADHD-diagnosen som sådan. Jag tror, att den vilar på vetenskaplig och tillförlitlig grund. Likaså dess medicinering, utifrån de empiriska vittnesbörd som jag har fått mig till livs. Och jag välkomnar ytterligare medicinska framsteg på området.
Det känns bra att leva i ett sådant samhällsklimat, där vetenskaplig hjälp står att finna för människor som har ADHD-diagnos. Det inger förtröstan, en tro på det godas seger över det onda, på nåt dunkelt vis.
- Rätta mig gärna om jag har fel! 

#10 förstår dig men alltså jag tycker den diagnosen slängs runt väldigt mycket nu på folk som inte har problem och sen har jag träffat folk som tjatar och skryter om att dom har diagnosen och det förvirrar mig lite faktiskt :S
#11 Kan förstå din synpunkt likaså. 
#12 vad bra :)
Jag har personligen aldrig mött en person med ADHD diagnos som inte varit i behov av den. Jag ogillar att man kallar den diagnosen för en "slaskdiagnos".

Att få en ADHD diagnos är inte lätt varken för barn eller vuxna i dag.
Det krävs väldigt mycket för att man ska godkänna att en utredning görs och är oftast väldigt långa köer för en utredning.
Så jag kan inte hålla med att denna diagnos bara slängs ut till höger o vänster.
Det är bara dom med svåraste problemen som har en chans till en utredning.
Har arbetat i skolan under en period och även där skolan slagit larm och skolhälsovården remiterat till utredning så har det blivit Nej till utredning.
Sonen där tog det 4 år innan man gjorde en utredning och satte en diagnos eftersom man är rädda att sätta en stämpel och sätta barnet i ett fack.
Så är man väldigt försiktiga med att ställa diagnoser tyvärr.
För med en diagnos har barnet en betydligt lättare att få det stöd och den hjälp den behöver i skolan inte alltid dom får det utan diagnos.
I sonens fall gick det så långt att skolan gjorde en anmällan till soc eftersom dom inte kunde hantera situationen längre.
Så soc som krävde BUP att en utredning skulle göras eftersom som vi själva sökt hjälp i 4 år utan resultat.
Sedan tog utredningen ca 3 månader att genomföra.
Som visade att sonen hade mycket grav explosiv ADHD.
När det gäller vuxna så vill jag säga att det är ännu svårare.
Mitt första läkare besök hos psyk efter en remiss om ADHD utredning fick jag höra att om jag klarat mig i 45 år utan hjälp så behövde jag ingen hjälp nu heller.
Dom sa även att det krävdes väldigt starka själ för att göra en ADHD utredning men efter den första intervjun så beslutade läkaren att man trots allt skulle göra denna utredning på mig.
Först efter ett års utredning på Psyk där dom gjorde en bedömmning att jag har ADHD så räckte inte detta utan vidare remiss till Neuropsyk för ytterligare utredning och dit var det 2 års kö.
Så det tog 3 år från remiss från min husläkare tills min diagnos fastställdes och det var omfattande utredningar.
Från sjuk journaler från jag var barn, skol rapporter social rapporter och polis rapporter för att fastställa mina bakgrunds problem.
Sedan flera läkare o psykolog besök med dels intervjuer skattnings skalor osv.
Sedan så då 2 års vänte tid innan jag fick göra den rent tekniska utredningen med olika uppgifter man skulle göra både på datorn o andra saker som testades.
Så blir beklämd att höra när folk säger att dessa diagnoser ges hur som helst.
För enormt svårt att få en ADHD utredning.
Kanske blir det lättare i framtiden eftersom man genom ett Gen test kan se om personen har ADHD eller inte eftersom samtliga med ADHD har en felaktighet i en speciell gen sammansättning.
Vilket forskarna kom fram till under 2011 plus att dom även upptäckt att vi med ADHD ofta lider av brist på av vissa hormoner eftersom dessa produceras i Hjärnbarken o dom med ADHD har tunnare hjärnbark en normalt.
Vilket gör att man nu kan forska om helt nya mediciner.
Lasse

För 2 år sedan genomförde man ett projekt på Norrköpings anstalten.
Samtliga interner utreddes för ADHD 75% visade att dom hade ADHD, Man besluta att se om vad för skillnad det blev om man behandalde interna med Concerta och med Ritalin.
Reusultatet visade på att våldsamheten på anstalten gicg ner yill 0 %
Ytterligare undersäkningra så vísade det sig att drog problemen också minkades drastiskt .
I dag har dom flesta fängelser infört medicinering av Concerta o Ritalin på dom flesta anställter och med mycket goda resultat .
Men nu bråkar ju politkerna dessa kostnader är enorma.
Samtidigt ser dom en sådan otrolig positivt resultat av detta forsknings resultat.
Men ser det som så är att man redan när barnen var små fångade upp alla dom med ADHD för dom är väldigt många och hjälpte dom medicin o stöd så hade alldrig dessa personer hamnat på dessa anstalter ovj hade gjort en enorm samhölls vinst inte på på anstaltaerna utan för den enorma kostnader för brottss offer osv.
Så vi kunde spara enorma skatte pengar på att slänga ut dessa diagnoser till höger om vänster o kunnat förhindra b´mycket brottskigt.
Jag ser min son som lider av grav explosiv ADHD han var extrent våldsam kniv skar sin mamma o ngra andra han misshandak en rad personer i skolan o på stan Han misshandalade sin lärare sp svårt så hon blev inlagd på sjukhus o då var han 11 år.
När han fick börja med Concertan så försvann våldsamheten helt och hållet det blev skillnad från natt till dag omedelbart genom koncertan
Han har inte varit inblandadn i ett enda våldsbrott sedan han började med Concerta och från haft IG i samtliga ämnen i 7an så gick han ut 9an med VG o MVG i sina betyg så stor skillnad blev det med Concerta.
Så om vi i dag började med att inte vara lika restrektiva med diagnoserna skulle samhället spara enorma pengar i framtiden.
Lasse
#16 jaja sen så uppvisar 80 procent av interner att kriterierna för Borderline sen grejen är det att jo det är väldigt lätt att få diagnosen ADHD om man verkligen vill det om man säger så att man är ute att ha diagnosen bara för att ha den och det är inte svårt kan jag säga direkt så jag tycker man ska göra bättre test än dom som finns ärligt talat sen att det tar lång tid har jag inte märkt jag fick min efter två veckor. sen så jag har misshandlat folk svårt och använt vapen mot folk t. ex kniv trasiga flaskor och så min första misshandel skedde när jag var sex då slog jag en person med en planka i bakhuvudet på personen och nej man hindrar inte brottslighet av att kasta diagnoser hit och dit man ska få hjälp ur brottsligheten med speciellt om man är med i ett gäng då kan det bli riktigt svårt sen vill jag till lägga att jag tror på diagnosen ADHD men jag tycker den slängs hit och dit på FOLK SOM INTE HAR DET och jag har skrivit det förut jag hade vänner förut som höll på med diverse droger dom gick fick en utredning för ADHD för att få tabletterna och dom fick det hur lätt som helst för dom och dom hade inte ADHD droger för dom sen krossa dom allihop och sniffa och använde sprutor det funkade tydligen för dom så nej jag tycker absolut man ska titta närmare på saker jag hoppas också att ni vet att ptsd kan ge liknande symtom som ADHD och får man en utredning för det då så får man ju inte ett skit hjälp för PTSDn.
#18 dom hade inte ADHD nån av dom det är väl ingen hobbypsykologi i det att jag vet fakta mestadelen av dom har antisocial personlighetsstörning dom hamnade på behandlings hem där dom fick hjälp och blev utredda på nytt och när testen gjordes seriöst av dom hade dom inte ADHD utan antisocial personlighetsstörning om du vet vad det är. så med andra ord dom manipulerade testen och det är inte svårt inte så som ni säger att det är det är tyvärr ytterst lätt :P
hobbypsykologi vet jag inte riktigt som sagt om man kallar det ärligt talat :P

Okej. Men vad var ditt problem med det?
Medicinmissbruk är utbrett och misstag händer. Men jag har inte sett att det är mer vanligt förekommande att folk får ADHD medicin i onödan än annan medicin.
Jag tycker självklart att man ska vara restriktiv med alla mediciner men det verkar inte vara det som gäller idag. Men att det "hackas" på vissa mediciner mer för att folk har någonslags "narkotikaskräck" är faktiskt bara…tröttsamt.
Sen kan man ifrågasätta hur medicinerna används och i just ADHD fallens skull varför det ofta är det enda som erbjuds?
Kan du se själv varför dina inlägg blir lite tveksamma?
Du börjar med att länka till nån scientologanhängare och sen börjar börjar prata om hur lätt det är att få ADHD diagnos när många av oss har upplevt det helt annorlunda?
Jag var tvungen att ta banklån för att kunna betala för en utredning privat eftersom psyk här hemma var inte intresserade av att hjälpa mig. När jag väl får göra utredningen visar det sig att jag har höga värden dvs ganska grav ADHD.
Jag tror min läkare har rätt att ADHD diagnoserna kommer att öka lite till innan det avstannar och man kanske upptäcker andra typer av diagnoser. Vissa som har samma symtom hjälps inte alls av medicin. Varför inte det? Ren slump eller? Jag har ingen åsikt men undrar.
Sedan finns diskussionen om inte samhället måste bli bättre på att uppskatta folks egenskaper så att medicinering kan minimeras. Men det hjälper inte dem som lider nu idag.
pEr

Enligt statistiken så är det enbart 1/3 del av dom med diagonserad ADHD som blir medicinerad med central stimulerande medicin.
Dom andra 2/3 delarna får annan ej narkotika klassad medicin eller ingen medicin alls.
Sedan förstår jag inte dom som skulle missbruka Concerta dom ger ingen kick som man som missbrukare vill ha.
Då får man ta en hel burk på 30 tabletter o inte ens då får du den här snabba kicken som man vill ha.
Concertan är ett långsam verkande ämne så fungerar inte riktigt som amfetaminet som ger en rejäl kick.
Med tanke på att en concerta tablett kostar 200 kr tabletten på svarta marknaden och 1g amfetamin kostar ca 150 - 250 kr så är det knappast concertan man väljer.
Concertan har ett bindnings medel som bara blir en kladdig massa när du blandar den med vatten så den går inte heller att injecera.
Den går inte heller krossa till fint fint pulver i en hanndvändning så man kan dra upp det i näsan.
Så missbrukar man så finns det annat som är mycket effektivare en Concertan.
För inget man söker som missbrukare inte ens i nödfall för då är opiaterna betydligt effektivare lättare att få tag på och mycket billigare.
Lasse
#20 fortfarande är det ju så att det är inte diagnosen jag inte tror på utan testen och viss del medicineringen jag har fått gör qb test nu med Concerta 80 mg hjälpte mig inte ett skit överhuvudtaget men Ritalin hjälper däremot och som sagt altlså att det är relativt lätt att lura utredningar om man går in för det så tror jag inte det är så svårt att göra sen visste inte jag att det var scientolog skit jag fick den länkad på facebook och det jag syftade på med den här disskusionen var att prata om medicinering eller andra alternativ och själva diagnosen som faktiskt till och med min psykiatriker sa det är väldigt lätt att få man behöver bara läsa lite på nätet om det och det finns mer än vad man tror. och sen saken är det en person med till exempel munchausen syndrom då man ljuger för att i princip få vård eller uppmärksamhet dom läser på något otroligt mycket om diagnoser överlag och då menae jag inte bara ADHD eller någon annan neuropsykiatrisk diagnos utan också medicinska diagnoser som hjärtsvikt och dylikt och dom kan luras ljuga och manipulera test och så vidare så jag tycker dom ska ändra testen och kanske kolla på vad som orsakar ADHD så kanske man kan ändra behandlingen så inte alla behöver medicinering. detta är i allafall mina tankar
#21 statistik är bara på ett ungefär och statistik kan "ljuga" med och det går att injecera har själv varit med och sätt folk som gjort det sen vet jag inte om ruset bara var att dom trodde att dom skulle få det eller om dom verkligen fick det men det var helt klart skumt i allafall men min sak jag vill få fram är att man kanske kan komma på nya test som dom gjort någon ny grej för Asperger och autism i usa där man tittar på ögonplacering när personen tittar på en video tror jag och då ser man vart personen kollar givetvis sätter det här ju inte diagnosen men ingår i utredningen och jag tänkte att man kanske skulle kunna göra något liknande för ADHD fast med ett annat sätt såklart och sen som jag sa hitta andra behandlings metoder.

# 22
Nu får du ge dig det finns inte ens Concerta 80mg starkaste tabletten är på 54 mg i alla fall i Sverige.
Jag får själv en 54 mg + en 18 mg vilket blir 72 mg men ngt 80 mg finns inte.
Ritalin innehåller exakt samma ämne som Concerta Metylfenidat enda skillnaden är styrkan och verknings tiden Concerta verkar i 12 timmar och Ritalin 4 timmar.
Så precis samma läkemedel men olika fabrikat och olika verknings tid.
Starkaste styrkan på Ritalin är 40 mg
Så vet du överhuvud taget ngt om det du pratar om ?
Jag skulle vilja se den som injecerar den klibbiga massan som det blir av concerta ska du spä ut den så pass så den blir tillräckligt flytande så får du ta ett flertal kanyler eller en väldigt väldigt svag dos i en kanyl.
Lasse
#23 ring läkare daniel stråth och fråga det var så han sa min syster var även med han sa att jag skulle få en dos på 80. nej jag tänker inte ge mig med något ärligt talat javisst kom du så kan du fråga dom jag umgicks med så får du fråga dom du vet mycket väl att folk injecerar många olika preparat som man inte ska kuna injecera men det medför risk för blodproppar i kroppen. du tar inte skiten i en kanyl utan du tar det i en spruta du använder kanylen som verktyg för att injecera det är alltså den du kör igenom huden och sprutan SPRUTAR du in vätskan med :P
sen vill jag även till lägga att den här tråden gjorde jag endast för att skapa en disskusion då jag tycker det är det mest underbara som finns och att det för människor tillsammans på ett eller annat sätt ärligt talat skiter jag i artikeln den intresserar mig inte ett skit jag fick den skickad på fb som jag sa och läste igenom den lite men jag har aldrig brytt mig om den och kommer aldrig göra det heller men det jag skrev om mina vänner det var bara en tanke jag ville få fram och det med 80 mg frågade jag min syster om eftersom hon var med och han sa 80 mg Concerta men han menade något annat men det var centralstimulerande han pratade om för det har han ringde och kontrollerade att jag har förstått vad det är :P
Jag har ADHD, och lyckas inte fokusera på det TS skriver, har försökt. Är mindre lätt att läsa en text utan radbrytningar..
Men skumläste igenom texten i länken och min första tanke varf att denna människa inte harf någon insikt i hur jobbigt livet är när man har ADHD, vilket helsike det kan vara att leva med den problematiken.
Och har man inte den insikten är det lätt att kritisera..

Ja du behöver ju inte ge dig men inga problem att kolla upp gick in på FASS
Och det finns inte ngn Concerta med den styrkan i Sverige.
Enligt Fass finns Concerta i styrkan 18 mg 27mg 36mg och 54 mg.
Ritalin finns i 10 mg 20 mg 30 mg 40 mg.
Men skulle ju vara perfekt med en 80 mg så man slapp och ta 2 tabletter.
Vet många som just har en 54 mg + en 18 mg på morgonen så en tablett på
80 mg hade varit perfekt.
Lasse
#28 japp men 108 mg personen över dig tjata ju på mig att jag inte alls kunde få 80 mg Concerta för det fanns int :/ du tar ju 108 mg :/
#29: Jag tar alltså 2x54 mg, det personen ovan mig säger är att du inte kan få till styrkan 80 mg. Tar du 18+54 får du 74, tar du 27+54 får du ju 81. Det betyder att du inte kan få till 80 mg hur gärna du än vill. Mer eller mindre går bra, men inte 80.
#30 och hade du läst mitt inlägg så va det läkaren som sa det :P
den här artikeln tyckte jag bara verkade intressant men den kanske och är skriven av scientologer haha :P http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mat-i-stallet-for-adhd-medicin bara en tanke jag har aldrig testat den själv så jag vet inte men den var kort och intressant