Kasst IVA-test
Måste bara skriva av mig lite..
Gjort ett nytt IVA-test idag, första sedan utredningen och början på medicineringen för snart två år sedan.
Det gick kasst, riktigt dåligt resultat.
Fick höra av psykologen jag gjorde det med idag att jag innan medicineringen hade riktigt låga värden. Det hade jag denna gång också, trots medicinering.
Jag har märkt att concertan hjälper mig, jag har mycket lättare att sitta still, jag kan koncentrera mig lättare och göra flera saker samtidigt.
Men varför visar då IVA-testet att det inte är så?!
Det enda som var markant bättre på testet var impulskontrollen, hade lite bättre på hyperaktiviteten också, men inte mycket.
Uppmärksamhetsförmågan var lika dålig som sist..
Jag blir så trött och besviken. För enligt testet så känner jag fel, att jag har blivit bättre.
Men jag vet också att allt inte kan mätas av IVA-testet heller, men känns ändå riktigt trist.
Men kära, vad är då kontentan utav allt detta…?
Att jag tappat hoppet om att jag någonsin kommer få så bra koncentrationsförmåga att jag lyckas med att plugga.
Är sjukskriven nu, inte så mycket att koncentrera mig på direkt så bara för att jag tror att medicinen hjälpt mig mycket behöver det inte vara så. Isf borde IVA-testet visa det.. För klarar jag inte av 15 minuters koncentration på det testet lär ajg inte klara låna föreläsningar..
Äh, skit i testet, vet jag. Du kan koncentrera dig. Åtminstone på sånt, som känns angeläget för dig. Eller hur? Vilket är det viktiga. 
Jo, helt sant. :)
Får se vilka slutsatser de tar på mötet np-teamet har till veckan, iofs fascinerande att ett helt team diskuterar mig..
Blev allmänt nedslagen när psykologen förundrat frågade hur jag lyckats klara mig igenom skolan med så dåliga resultat på detta test. Men kunskap bara kommer till mig, trillar in i mitt huvud utan att jag vet hur.
Men får hoppas på att de kommer fram till nåt som gör att jag inte behöver förlita mig på att rätt kunskap trillar in längre. Vore praktiskt att kunna plugga, lättare att klara universitetet då har jag hört.
bra skrivet av varulv 
Tack! timmelin 
Det där med motivation är svårt, och extra svårt för oss Bokstavsfolk. Vi aspergare hatar i regel den vanliga skolan för att andra där säger till oss vad vi ska lära oss och till och med hur vi ska lära in det. Korvstoppningsskola är ingenting för oss! Tänk, vilket slöseri med tid det var för mig, hela grundskolan inklusive gymnasiet. Med mina egna metoder hade jag stoppat mina egna korvar i falukorvstjocklek i jämförelse med de slanka wienerkorvar som den obligatoriska skolan till nöds lyckades prestera - samt tio gånger fler korvar hade jag producerat än den "svältkost" som skolan kunde erbjuda, dessutom. Och hade jag fått rå mig själv och studera på mitt eget vis, hade det samtidigt känts meningsfullt och kul! Istället led jag mig igenom skolan…
Fast hur mycket motivation jag än har så lyckas jag inte koncentrera mig så pass att jag kan plugga, vilket visade sig på den här typen av test.
Nu när jag gjorde testet försökte jag verkligen mitt bästa för att fokusera på det, men lyckades en stund sedan gled tankarna iväg. Plötsligt kommer jag på vad jag höll på med och fokuserar på testet allt vad jag kan, men strax så glömmer jag bort det igen..
Psykologen tyckte jag var hyperaktiv också, att jag hela tiden satt och snurrade stolen fram och tillbaka och joxade med fötterna. Jag tycker jag satt still.. Utan medicin sitter jag inte kvar på stolen.
Känns så jobbigt att höra sånt när man själv tycker att det är stor förändring. Men får väl se det positivt, för tycker inte dom att det är märkbar förändring måste det ju betyda att det kan bli ännu bättre. Att det finns möjligheter att slippa ännu med adhd-problem.
Nu kom jag av mig, AS usual..
Men skolan har jag alltid gillar, jag älskar att lära mig saker och skolans system har passat mig rätt bra. Bevisligen, eftersom jag aldrig behövt plugga utan lyckats ta mig igenom med rätt bra betyg ändå.
Jag har blivit korvstoppad utan att veta om det själv verkar det som. Har nästan alltid gått ifrån lektioner med känslan av att jag inte lärt mig nåt nytt, utan kunnat allt innan. Hur jag fått kunskapen tidigare vet jag inte om, bara hamnat där på nåt sätt..
Ämnen jag behövt plugga på för att klara mig igenom har jag antingen skitit i helt, går ju att göra så på gymnasiet, eller pratat mig till ett bra betyg. Vara trevlig mot lärarna och verka intelligent väger lätt upp kassa resultat på prov.. ;)
o skolan då pluggade jag alltid framför tv, till hård musik mm
på min utredning nu så fick jag nog reda på varför.
jo bara för att jag inte tyckte att själva pluggandet var tillräckligt roligt, utan bara nödvändigt ont.
då behövde jag komplettera det med något skoj
och då lyckades inlärningen mycket bättre
… "lite socker i botten,
så går medicinen ner…"

haha jaa precis så varulv :) :)
Timmelin: Hoppas du lyckas komma på hur du lär dig saker så du kan använda det för att kunna plugga vidare. Det viktigaste är ju att du lär dig på ditt sätt.
tack, ja det är jätteviktigt.
Jag gillar dina uttalande Varulv
Idag kom följderna av ett uselt IVA-test.
Läkaren höjde dosen av Concerta från 74 mg till 108 mg.. Hon tyckte att jag fick så mycket hjälp av concertan, men att hon trodde att jag kunde få ännu mer hjälp av den.
Jag är skeptisk och inte sugen på att höja, men är det som hon säger att jag kan få ännu mer hjälp av den så vore det ju bra. Känns som en hög dos och jag är alltid orolig vid dosändringar av medicin, men hon bör ju ha koll.
Blir spännande att se vart detta slutar, men ska göra nytt IVA-test snart iaf och se om det går bättre på denna dos.
Ny läkare får jag nu också, det känns riktigt jobbigt då jag verkligen gillar den nuvarande och precis har börjat våga lita på henne.
Hoppas dock på att jag får en bra läkare, verkar vara en bristvara inom mitt landsting..
#13 Tack, Lunar!
Hej!
Förstår att det känns jobbigt för dig. Jag är inte så insatt i ADHD-hjälpmedel tex. Men jag tror att med rätt stöd så kommer du kunna plugga, på dina villkor. Vad får du för hjälp och stöd nu?
Min sambo (som har diagnosen Asperger samt psykisk ohälsa) har svårt med minnet tex och han fick reda på att det fanns ett minesträningsprogram som en enhet jobbar med här i stan, som han ev kommer få börja på (senare, just nu ska han få börja i kbt). Det borde finnas liknande program/behandlingar som hjälper till att stötta koncentrationen tycker jag. Dessutom har man rätt till anpassad studiegång om man har funktionsnedsättning.
Du kanske inte kunde koncentrera dej på testet, men det kan ju vara så mkt annat som spelar in också, psykologisk press tex för att du kände dig pressad att klara testet. Men jag tror verkligen att om du kan få hjälp med att komma på hur du lär och utfirån det utveckla vad för ev anpassning av dina studier som behövs, så kommer du kunna studera!
Här är lite info om stöd man kan få om man har ADHD och studerar:
Broschyr Kanske lite i maffigaste laget att läsa när man har svårt att koncentrera sig, men om det är svårt kanske ngn kan hjälpa dej att bena ut texten
NP-teamet mm bör kunna ge information om hjälp du kan få vid studier och hjälpa dej med texten (tycker jag…)
#16: Går på daglig verksamhet nu efter att ha varit sjukskriven i fyra år, det fungerar okej. Får hjälp och stöd där så det fungerar.
Har en kontaktperson hos kommunen också som jag fått hjälp att hitta det jag klarar av att göra. Också hjälp med rehabilitering av henne.
Har haft en riktigt bra och förstående läkare på NPF-enheten i vårt landsting, men nu har hon slutat. Fått en ny, men inte haft kontakt med den.
Men har en känsla av att det inte blir bra med den nya, men visar sig väl. Vet dock att jag får hjälp ifrån den enheten om jag behöver, kan få olika typer av färdighetsträning. Men just nu har jag inte energin till det.
Har läst ett år på komvux under min sjukskrivning, eller snarare att jag försökt. Orkade knappt med mig själv då så plugga var väl egentligen inte vad jag klarade av.
Men där gick jag i en grupp för folk med psykisk ohälsa, hade jag haft orken att ta tag i saker så hade jag antagligen kunnat få väldigt mycket stöd där.
Men tyvärr så får man bara göra det i ett år, så får inte den möjligheten igen, trist att jag var för sjuk då så jag förstörde min chans till hjälp.
Nu är dock adhd-medicineringen bra, sista IVA-testet fick jag bättre resultat på. Hade visst riktigt låga värden även för att ha ADHD fick jag reda på, men nu med rätt medicinering så fick jag nästan som en icke-adhd'are på endel saker. Så det fungerar bättre.
Får se hur allt går framöver, vill börja studera, men just nu känns det långt borta. Min sjukskrivning går ut i augusti, så min förhoppning är att jag mår så bra då att jag klarar av att plugga eller kanske till och med jobba.
Har hjälp och stöd för att kunna gå vidare ifrån min nuvarande situation, så jag vill verkligen bli så frisk att jag kan komma ifrån sjukskrivning.
Tack så jättemycket för länken!
Behöver som tur är inte koncentrera mig för att läsa, kan titta på en text och direkt se vad det handlar om och ta ut det viktigaste. Läsa noggrannt är jag värdelös på, men att skumläsa gör jag automatiskt.
Du kanske står på för låg dos
LH
Har samma dos nu, 108 mg och äntligen fått ett bra resultat. Det som krävdes var att jag lyckades sova natten innan och inte gjorde testet direkt på morgonen utan på förmiddagen.