Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3127 ggr
MissInAction
0

Vad är det med ögonlocken?

Det är flera saker som jag grunnat på och nu kommer jag bara ihåg en. Typiskt.

Ibland står det i AS-sammanhang att personen petar på eller tar på  ögonlocken. Kan någon förklara detta närmare? Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Nej, inte utmärker det min Asperger iaf. Och har inte hört talas om att det skulle vara något typiskt för aspergare. Men jag kan ju ha missat nåt…Flört

MissInAction
0

Jag vet att jag har läst det i texter där det beskrivs karaktäristiskt beteende, men nu hittar jag det inte Obestämd och så var det med som fråga i ett Aspie-test jag gjorde. Tycker att det låter lite konstigt men jag får liksom ingen bild i huvet av hur de menar. Jag brukar ofta gnugga mig i ögonen, men inte på ögonlocken, liksom Förvånad

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Den typen av specifika beteenden, som karaktäristika för en diagnos, ställer jag mig tveksam till. - Minns förresten en annan sådan där fråga på ett förment test: "Är du extremt rädd för ljudet av mopeder?"

Oskyldig

Vi aspergere vore ju onekligen lätt-diagnosticerade utifall vi kunde fastställas på så enkla meriter…! Obestämd

MissInAction
0

Haha ja, den frågan kommer jag ihåg, jag skrattade goth åt den Tungan ute men jag förstår samtidigt frågan. Det handlar om obehag av plötliga, höga ljud.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Jodå, någontingen ligger det väl däruti. Som tvååring blev jag hysterisk när sittvagnen rullade förbi ett kompressor-aggregat (med tillhörande bergsborr-operatörer) vilket var ett vanligt inslag vid promenadvägarna i grannskapet dåförtiden, när Bandhagens tunnelbanestation höll på att byggas (vi bodde i Stureby, södra Stockholm).

- Men att "ta sig för ögonen"… ? Däremot har jag läst, att vid en del diagnoser det kan vara vanligt att brukaren notoriskt rycker bort framväxande hårstrån på vissa ställen - kanske vid ögonbrynen…? Obestämd

MissInAction
0

Du ser - det kanske inte är ovanligt att vara "överkänslig" mot ljud? Jag har träffat ett par stycken som är det.

Ögonbrynen, haha - jag tänker på frenetiskt noppande som tonåringar ägnar sig åt Flört
Men detta gäller då alltså bara hårväxt? Inte annat onödigt/oönskat såsom maniskt klämmande av finnar, rensa navelskräp, öronskräp, ögonskräp, nässkräp? Jag har för mig att jag läst också att man kan ha vanan att plocka bort hårstrån på andra människor. Det låter väldigt märkligt, jag har svårt att föreställa mig hur det hör ihop med AS?

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Ja, sådant har jag hört talas om med. Men håller med dig om att det i sig inte borde ha nåt med Asperger att göra.

MissInAction
0

Rätt mycket OT men det var dessa saker jag ville få med i första inlägget, men de försvann när jag började skriva - nu idag kom jag på dem! Cool

Hur var det med detta att AS-personer ofta är väldigt känsliga när det kommer till beröring av olika slag? Kläder, intimitet osv. Vad finns det för förklaring till det? Obestämd

Och vad är det för koppling mellan AS och IBS? Förvånad

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#8 Du får förklara vad IBS är!

Anbelangandes AS, så är det nog ganska säkert så, att vi är känsliga i vårt hud-sinne. Det gör oss (åtminstone vi AS-män), som en spin-off-effekt, till bra älskare, då vi har ett så känsligt hud-sinne… Oskyldig

För mig personligen, så sitter merparten av mina känslor just i huden.

Inte så konstigt då, om vi reagerar, när någon bufflig NT bullrar in i våran hud…! Tyst

Men det är väl så, att NT gillar att klatscha varandra i ändan, ta på varandra burdust, nypa varandra i skinnet etc.

Kanske på grund av att deras hudsinne är så klent utvecklat…? Obestämd

Vad vet jag.

Star68
0

#8 Jag har ju ingen diagnos (men gissar att jag åtminstone har drag av AS)…och jag är oerhört känslig för t ex tvättrådslappar i kläder, hårstrån som hamnar på huden, minimala osynliga "smulor" på lakanet i sängen…ja, alla möjliga saker som inte syns, men känns, kan göra mig galen. Lika så en del dofter, ljud, och andra sinnesintryck (som säkert avhandlats en hel del i andra trådar). Och faktum är att jag också fått allt mer besvär i mag/tarmkanalen (IBS???). Vad det beror på, och om det har något samband har jag dock ingen aning om, men det skulle vara intressant att veta om det KAN ha samband med AS…

MissInAction
0

IBS är Irritable Bowel Syndrome, eller irritabel tarm, colon irritable. Det är en uteslutningsdiagnos när läkarna inte vet vad som är fel på patienten (inga prover visar något). En del har övervägande diarréer, andra förstoppning och ytterligare andra har omväxlande båda. Det är olika vilken mat man blir dålig av - ofta verkar det snarast vara att man äter som är problemet Skrikandes
Mina magproblem började för 11 år sedan ca och blev mycket värre som en biverkning av SSRI-preparat som jag åt för depressioner. Sedan har det inte bättrats. Det går i skov.

Frågan är om en hyperkänslig som jag är så särskilt bra älskarinna då, när jag ibland viker mig dubbel av minsta beröring FörvånadObestämd fast jag får lov att "träna" och härda mig, oftast samma… 

Hahaha jisses, det låter precis som jag Flört Alla mina ex-partners har kallat mig Princessan på ärten… undrar varför Oskyldig
Ett hårstrå som sitter under tröjan kan jag bli galen på, eller veck på lakanet, hårstrån och annat som ligger där… tighta kläder går bra så länge de inte har obehagliga kanter och sömmar.
Känner igen detta med ljud också. Störs lätt av en TV som kan stå i andra delen av huset.

Ja jag har läst på rätt duktigt om IBS under dessa år men jag har inte kommit på vad kopplingen till AS är! För IBS förklaras ju gärna som stressrelaterat, det blir oftast värre när man mår dåligt, är stressad men det kan ju lika gärna vara något fysiskt - typ glutenintolerans eftersom vårdens prover missar flera glutensorter i sina tester. Eller bakterieobalans. Eller candida. Vad vet jag!

Kluring om Ryssland