Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5731 ggr
LinaIsabell
0

Angående ADHD och ADD

Jag vet några som har ADHD. Några av dem är inte alls hyperaktiva, men om man inte är hyperaktiv, borde man inte få diagnosen ADD istället då?

ADHD står ju för Attention deficit hyperactivity disorder, medan ADD står för exakt samma sak förutom just H för hyperactivity. 

Hur är det egentligen? Jag känner mig aningen förvirrad. Tacksam för svar!

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan det vara så att de är hyperaktiva ibland, men "lugna" ibland. Jag är så… Är hyperaktiv, eller så är jag LUGN, dvs så lugn att jag inte rör mig alls typ.

Det är periodvis helt enkelt.

(har själv diagnosen ADHD)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
0

Det kan ju också bero på när man fick diagnosen. Ibland kan det ju bli så att man blir lite lugnare eller inte lika tydligt hyperaktiv med att fara runt och så när man blir lite äldre så hyperaktiviteten inte märks så tydligt men den gjorde det när diagnosen sattes.

Jag kan ju vistas i möblerade lägenheter utan att rasera allt. Jag hänger numera inte i krokig arm i ett träd konstant eller springer runt hemma som en yr höna (så ofta=P) och jag slår ju inte sönder stolar när jag bli arg. Men, jag har en adhddiagnos för jag har hyperaktiviteten även om den är lite annorlunda än när jag var yngre.

Denna kommentar har tagits bort.
Svea-
0

man kan ju vara hyper inuti utan att det syns utanpå som jag.när jag var yngre syntes det utanpå,ju äldre jag blir ju mer hyper inuti är jag.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

man kan ju vara hyper inuti utan att det syns utanpå som jag.när jag var yngre syntes det utanpå,ju äldre jag blir ju mer hyper inuti är jag.

Svea-
0

vildvild
0

Ja jag kan vara rena hösäcken numera när jag blivit äldre. Medans jag som yngre var hyperaktiv på alla sett. Och eftersom själva diagnoserna utgår från när man var barn så antar jag att det är där ifrån man tar fram vissa kriterier. Men visst det finns många även där som inte är hyper bla tjejer brukar inte vara riktigt så utagerande som vi killar, men kan ändå vara diagnostiserarede ADHD.

adhd/aspergers är jag själv

[AlltIEtt]
0

Jag är precis som Svea, hyper inuti.

vildvild
0

aa AlltIEtt så e det.. hyper i kroppen… Glad

[AlltIEtt]
0

vildvild, "11

Ja ibland är det fruktansvärt jobbigt.

ekorren
0

Jag är inte säker på att det egentligen heter ADD längre…utan typ ADHD med primärt uppmärksamhetsstörning…eller något sådant. Så hur ADDig man än är, har man ändå ADHD, i diagnos hänseende. Kanske det spelar in? Någon som vet hur det ligger till?

ekorren
0

Jag hade fel…tror det är från amerikat det andra. Det heter fortfarande ADD hos oss fick jag reda på här om dagen.

[ChevaWay]
0

Jag fick diagnosen ADD tidigare iår, dagen efter att jag fyllde arton. Psykologen sa då att det inte hette ADD längre, utan ADHD utan hyperaktivitet… Men hon satte ändå ADD. Hade utredningen gjorts tidigare hade det nog blivit ADHD.

Jag var väldigt hyper när jag var liten, var överallt samtidigt, men har lugnat ner mig väldigt mycket nu.. På mellanstadiet vandrade jag runt i klassrummet när man skulle jobba själv.

Skulle tro att det egentligen är samma sak, men att hyperaktiviteten "växer bort" När man blir äldre. Och att alla är olika mycket hyper dessutom. Vissa är säkert väldigt hyperaktiva även när de blir äldre. Det beror nog också på hur man blivit uppfostrad, om man fått sitta still hela tiden och vara tyst, eller fått ta mer plats..

Izziegirl
0

Tror att det ligger till så här: Som barn var jag mer vild än tam, hyper på alla sätt och vis…FYSISKT! Men som vuxen är det mer på det psykiska/mentala planet. Har också märkt på mina grabar att det inte heller är lika hyperaktiva som när de var små. Är ingen "soff-potatis" precis (och kommer nog aldrig bli), har bara lättare för att projektera mina fysiska behov som vuxen!

Mrjag
1

Snart kommer DSM 5. Kanske man lider av "Internetstörning" *fniss*

HannaM
6

#16 Jag brukar jämföra skillnaden mellan barn och vuxen med hyperaktivitet som att vara grovmotoriskt hyperaktiv när man är yngre, dvs flänga runt och flaxa och märkas och som äldre mer finmotoriskt hyperaktiv, pilla med håret, gunga med foten, pilla på småsaker…

Eremitha
0

Min hyperaktivitet har alltid, även i barndomen, yttrat sig i mycket små men ständiga rörelser. Jag ansågs som extremt lugn, men den som tittade noga såg att jag aldrig var stilla. Har Asperger/ADHD.

Fair Winds and Following Seas!

[Joanna28]
0

Egentligen delar man inte upp det längre.. Det heter ADHD..Men ADHD är ju indelat i tre grupper. Ena gruppen har uppmärksamhetssvårigheter, andra gruppen är hyperaktiva, sista gruppen är en blandning av dessa båda två.

Egentligen har det ju ingen betydelse, man säger det som känns rätt för en själv. Men som många säger hyperaktivitet ser ut på många olika sätt..

nosig
1

Som vuxen kan man säkert vara, som HannaM skrev, finmotoriskt hyperaktiv. I tillägg även verbalt; jag kan stressa sönder min mamma med tempot på mitt tal. Jag har tyvärr inte tålamod att prata långsamt, artikuleeera och använda mig av funktionella, retoriska knep för att få andra att lyssna på mig. Jag vill bara få ut mina tankar innan de försvinner, för det kommer fort nya då mina associationsförmåga är rätt grym. ;)
I tillägg pratar jag jämt med mig själv när jag är ute och går. :) Stimulans vareja!

[Kaktuz]
0

Jag har AS/ADHD, men är som ADD. Dock om jag tex börjar putsa fönsterna så kan jag forsätta på karmar, dörrhandtag etc. Där kommer ADHD in. Annars så är min startmotor seg så sätt.

afroace
0

Känner igen mig i vad #22 skriver.Jag kan börja med disken och sen fortsätta att storstäda fast det inte var det som var meningen,men sen har jag även svårt att komma igång med en massa saker.

Jag väntar på svar om jag har adhd

Zaphix
0

Min hjärna går alltid på högvarv, numera har dock kroppen lugnat ned sig endel. Men känner att jag fortfarande alltid är på G..

Är rätt stirrig av mig, även om det inte alltid märks utåt.

Inte så bra på att sitta still, det pallar jag inte, stå stilla går dock bättre.

Har ADHD, och testerna visade mycket hyperaktivitet, men jag tror att det visar sig mest utåt när jag måste fokusera på nåt. Typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lottakatt
0

jo det stämmer jag har själv ADD har då inte h som då står för hyperaktivitet mvh lotta

LH

IzzyR0xx
0

Jag fick diagnosen Asperger syndrom och ADHD när jag var 14 ungefär.. Innan dess var jag jättehyper och sprang runt överallt, klättrade på allt osv.. Men är inte aggressiv eller något.. Kroppen har lugnat sig för det mesta nu men är ändå lite hyper i sinnet ibland känner jag..

[Jhillhzan]
0

Jag fick diagnosen ADD förra året och gick någon ADHD/ADD kurs i höstas och då kom vi fram till att ADD och ADHD är ungefär likadant förutom att ADHD är hyper utåt och ADD är hyper inuti skallen, dvs massor utav tankar. Annars är dem precis likadana :)

Smålänning
0

Jag har ingen diagnos( hoppas få det efter utredningen) men iaf så är jag trött jämnt. Hur länge jag än sover mm. Detta har pågått ifrån jag var 15 16 år. Detta är ett jättestort problem för mig och min familj. Jo, H;et hyperaktiv vad jag förstått är ju inte bara fysiskt. Mina tankar går på högvarv, jag blir trött pga hyperaktiviteten i hjärnan, så jag tycker det är självklart H:et ska vara med. Läste en jättebra tråd här på sidan:trötthet och ADHD, tror jag det var. Där kände jag igen mig SÅ väl. Det var faktiskt skönt att läsa att det inte bara var jag som var "störd" :S

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se