Inte trodd
I dagens SvD finns en artikel om en kvinna (kallas "flicka" i artikeln trots sina 20 år), som inte har kunnat uttrycka sig helt trovärdigt på grund av sin Asperger, hävdas det. Därför läggs hennes mål om att ha blivit våldtagen ned av hovrätten, vilket nu kriticeras av Autism- och aspergerförbundet.
Väldtäktsmannen dömdes av tingsrätten till tre års fängelse, men hovrätten friade honom helt, med hänvisning till att "flickan" visserligen varit trovärdig i sin redogörelse av händelseförloppet men inte tillräckligt tillförlitlig.
Hovrätten anser att mycket starka skäl talar för att "flickan" utsatts för ett sexuellt övergrepp, men att samtidigt "flickans" uttrycksformer kan ha varit svårtolkade för gärningsmannen. - "Jag blir upprörd och orolig att människor med funktionshinder, som gör att man har ett annat sätt att kommunicera och förklara, inte har rättssäkerhet som andra", säger Eva Nordin-Olson, ordförande för Autism- och aspergerförbundet.
Artikeln förtydligar med att "Flickans diagnos yttrar sig i svårigheter med att tolka och uppfatta signaler från människor i omgivningen."
Till artikeln hör också en faktaruta "Vad gäller saken?" Där konstateras att
- Asperger är ett funktionshinder som kan beskrivas som en lindrigare form av autism. Det bedöms finnas hos minst 3 av 1000 personer. Orsaksbilden är inte helt känd, men arvsanlag har viss betydelse. I vissa fall anses även hjärnskada före eller under födseln ha medverkat.
- Symtombilden varierar, men följande kan ingå: Svårigheter i social interaktion, formellt språk, annorlunda kroppsspråk, vanestyrd levnad och fåtaliga intressen som ägnas intensiv uppmärksamhet.
- SVD
Artikeln fokuserar således i hög grad på att "flickan" var diagnosticerad med Aspergers syndrom. Varför? Tydligen för att det på grund av hennes Asperger hade uppstått missförstånd under gärningen, som resulterat i att gärningsmannen (även han 20 år gammal - borde i rättvisans namn benämnas "gärningspojen" eller "gärningsgossen" - eller varför inte "gärningspilten"?) trott att det varit "fritt fram". Så hade tydligen inte "flickan" upplevt det, utan i efterhand anmält "gossen" för våldtäkt.
Men på grund av att hon ju har Aspergers syndrom, så kan man då tydligen inte fästa någon större tilltro till hennes berättelse. Och i och med att man inte kan det, så får man förmoda, att hon inte heller förmådde "gossen" att inse, att hon inte ville ha sex med honom.
Kort sagt, hovrätten anser att "flickan" får skylla sig själv, eftersom hon ju har asperger… 
Försökte hitta artikeln men gick inge bra. Står det vilken del av landet det är i? Tänker nämligen direkt på min kusin som råkat ut för exakt samma sak när hon var i den åldern, men hon är dock lite äldre nu runt23 om jag minns rätt.
Vad står det i domen?
Journalister förmedlar väl inte alltid den korrekta bilden av verkligheten..

Spottar på dom, har inget att säga just nu i min frustration. Spottar bara på dom, usch och fy.
#1 Nej, tyvärr verkar inte artikeln finnas i nätupplagan - jag kunde inte heller finna den, trots att jag har tillgång till rubriktexten från pappersupplagan.
Det var i alla fall i södra Sverige, stod det.
#2 Bland annat så anges ett av skälen vara att flickans "uttrycksformer kan ha varit svårtolkade" för gossen. Förutom resonemanget om uttrycksformer saknar domstolen också tillräckliga "fristående" bevis. Så står det i artikeln.
http://www.dn.se/ledare/signerat/i-enogda-domares-sallskap
hittade en länka till en artikel på nätet om det
Tack för den, sudniF!
Denna artikel kändes mycket mer gripande än den jag läste i den andra tidningen. Och DN drar ju samma slutsats som jag gjorde om domslutet - att aspergare får skylla sig själva om de blir våldtagna.
Men i och för sig så kan jag förstå juridikens sätt att resonera - och hellre fria än fälla vid minsta tveksamhet. Men i just detta fall, och med viss kännedom om aspergares i regel genomärliga förhållningssätt tillika sällan promiskuösa levnadssätt, så kan jag tycka att man borde fästa aningen mera tilltro till målsägaren än gärningsmannen, vilken i förstone nekade till allt, men sedan, när hans sperma konstaterades, erkände "lite mer" osv.
Men men - det är givetvis alltid svårt i sådana här fall när inga vittnen finns och bara ord står mot ord. Och i sådana fall ligger en aspergare ofta i underläge jämfört med en verbalt begåvad person.

Är de inte lite så här oxå?? (Miss förstå mig inte nu) Men ven tror på ett "psykfal" Tänker på tjejen som är inlåst på rättspsyk oxå.
Sparka på den som ligger bara..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Fy fan säger jag bara. 
#8 Jo, definitivt kan det vara så…