Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: tips-goda-råd
Läst 3803 ggr
MissInAction
0

GAPS - Gut and Psychology Syndrome

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Ja vad är det? - "Hittepå", skulle jag vilja säga. Med andra ord veritabelt skitsnack. …Men det är ju blott min ringa uppfattning… Flört

[Joanna76]
0

#1 håller med. Lika mycket skitsnack som att man kan "bota" homosexualitet Skrikandes

[Varulv]
0

#2 Precis. - Eller att man skulle kunna "bota" färgblindhet..! Obestämd

JohannaEkroth
0

Kvacksalveri, allt för att lura pengar av desperata mödrar! Skrikandes

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
0

#4 Bra sagt,Höstlegenden! GladRynkar på näsan

MissInAction
2

Att äta riktig mat, naturliga råvaror, är det väl ingen som tjänar några pengar på direkt? Alla måste ju äta. De som vill att vi ska döva alla våra symptom med piller, däremot, tjänar stora pengar på vår ohälsa. Klart att vi inte ska försöka äta oss till bättre hälsa - bättre att knapra piller!

Kluring om Ryssland

JohannaEkroth
0

MissInAction - Tror du inte forskarna/doktorerna ger ut en bok om detta eller startar utbildningsgrupper osv?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MissInAction
2

Säkert. Men vad kostar det dig att börja äta riktig mat? 
Och säg någon som inte behöver tjäna pengar i den här världen? Obestämd Alla behöver det. Även de som har något användbart att förmedla och som vill väl. 

Nu följer ju inte jag den här dieten. Jag har helt nyligen stött på begreppet. Men jag har börjat läsa om det. Själv äter jag en LCHF/paleolitisk kost.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

MissInAction, det som jag reagerade på främst var antydningarna (eller regelrätta påståendet) om att deras kost skulle "bota" autism.  För såvitt jag vet iaf, finns inga vetenskapliga rön som stödjer det hugskottet.

MissInAction
5

För vad skulle hända om det visade sig att man med hjälp av rätt kost, kan bli fri från symptom från diverse olika sjukdomar och tillstånd? Jo, mängder av företag skulle gå i konkurs för då kan de inte längre sälja sina hjälpmedel och läkemedel Tyst Detta sker redan på flera områden. Forskning förvägras, just därför att myndigheter och företag i maktposition håller varandra om ryggen för att rädda sina jobb, och sina pengar, och de som blir lidande är vanligt folk som blir förda bakom ljuset.

Återigen, detta är nytt för mig och vem vet, det kanske fungerar? Många berättar att de blivit hjälpta av det. Till och med LCHF-kost har visat bra effekt på epilepsi, ADHD och autism i undersökningar. Alla är vi individer, men vem vet?

I USA så ligger var femte elev ! inom autismspektrat. Och jag antar att det inte ungått någon här vilka som har mest socker i kosten i hela världen. Det är nog knappast en slump. Inte heller att åtskilliga miljoner av dem är feta och slår man ihop sjukdomar som ingår i eller samrör med det metabola syndromet, så är det så mycket som 75% av amerikanerna. Sorgligt men sant.

Ökningen av diabetes i världenhar sedan 80-talet ökat från 30 000 000 människor till idag 350 000 000 människor. Och vad har hänt under den perioden? Jo nya kostråd kom som sa till oss att fett var farligt - istället skulle vi äta mer spannmål, bröd, potatis, ris. Och eftersom det inte mättar så proppade vi i oss mackor, godis, juicer, desserter, läsk. Vi skulle äta kemiska margariner. Vi ersatte naturlig mat, fett, med antinutrienter och gifter och se vart det har tagit oss. I USA pågår en fetmaepidemi bland halvårsgamla bäbisar!

Det är nog ingen dum idé att tänka över sin kost. Och tänka över vad människan har anpassats till att äta under de miljoner år vi utvecklats. Hur länge har vi haft socker i kostan? Spannmål? Hur var människors hälsa tidigare? Just autism var troligen inte såhär utbrett som det är i dag. Och tror man att det kvittar vad man stoppar i sig, då har man mycket nytt att lära. 

För övrigt, varför ska vi ha denna övertro till vetenskapen? De har haft fel förr. De har nonchalerat fakta, och gör så fortfarande. Och det finns saker som existerar och pågår som inte kan förklaras med vetenskap. Men det fungerar likväl. Och var tog det sunda förnuftet vägen? Det är fritt fram att använda och inga bakåtsträvande gubbar på maktposition kommer att kunna ta det ifrån dig!

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

"Det är nog ingen dum idé att tänka över sin kost. Och tänka över vad människan har anpassats till att äta under de miljoner år vi utvecklats. Hur länge har vi haft socker i kostan? Spannmål? Hur var människors hälsa tidigare? Just autism var troligen inte såhär utbrett som det är i dag. Och tror man att det kvittar vad man stoppar i sig, då har man mycket nytt att lära."

Nej, jag håller fullständigt med dig om att det aldrig är någon dum idé att tänka över sin kost. Men tråden handlar ju (ur min synvinkel iaf) om, huruvida GASP botar autism eller inte.

Jag tror med dig, att det har viss betydelse vad man stoppar i sig - "der Mann ist was er isst", som tysken säger.

Men jag tror inte med dig att en viss sorts mat kan "bota" autism. Lika lite som jag tror att den omläggning av våra matvanor som skedde efter den agrara revolutionen för 10-15 tusen år sedan skapade den autistiska människan.

Däremot så kan jag gärna ansluta mig till spekulationen, att människans omgjordning för sagda 10-15 tusen år sedan inte förmådde få med sig alla (samtliga) individer. Några blev kvar - i det gamla "tänket". Det är förmodligen den genen som spökar än i dag, och ger som resultat just och bland annat autister, en kvarleva av stenåldersmänniskan.

Att antalet autister "har ökat lavinartat" i USA, det skulle ju kunna tänkas bero på att just USA har utvecklats allralängst bort ifrån stenålderssamhället av alla samhällen på jorden idag (men vi inom EU ligger gubevars inte långt efter) - samtidigt har USA en stor andel indian-gener i sin befolkning - kanske inte så mycket "native" som invandring i sen tid från bl.a. Mexiko och Puerto Rico m.fl. mellanamerikanska stater. (Indianer kan förmodas stå stenålderssamhället närmare än vi europeer, vilkasenares förfäder genomgick den agrara revolutionen något, Amerikas indianer väl inte gjorde i samma mening.)

Men som sagt, detta är inget annat än blott och bart spekulationer… Flört

MissInAction
0

Ja det är väl inte bara autism det handlar om med GAPS-dieten, utan även många närliggande tillstånd och det finns mycket sjuklighet.

Man har tydligt sett förbättringar av autistiska barn som har ätit en högfett-lågkolhydratkost och det är ju ganska anmärkningsvärt. Förbättringar har även setts hos alzheimers-patienter, ADHD-patienter och som sagt epileptiker. Finns många exempel. Och som sagt, det står väl var och en fritt att prova själv.

Nu är jag så oändligt trött och skulle helst ha legat i sängen för två timmar sedan, men jag var tvungen att duscha, göra ren skorna, och nu måste jag torka håret..  Så jag är förvånad över att jag ens tittade in på iFokus Foten i munnen

Jag tror inte heller att autistiska personer "uppstod" när jordbruket tog över planeten. Men det går inte att blunda för att de drabbade nu tycks öka enormt och något är det som påverkar. Miljöföroreningar, säkert, intryck överallt, inflammationsskapande kost, mediciner med biverkningar, tobak, alkohol etc.

Jaja, som sagt. Den som vill får prova. Det var allt jag ville säga.

Godnatt!

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#12 Och gomorron pånytt, MissInAction! Flört

En annan infallsvinkel: Att autism ökar, behöver ju gubevars inte innebära något strikt negativt. Det kanske rentav kan leda till en positiv utveckling; en framtid, visande sig på ett ännu tidigt stadium…? ObestämdFlört

Jennix
1

Jag tänker så här: en kostomläggning kanske botar något som ser ut som autism men kanske inte är det?

Om ni förstår hur jag menar? På samma sätt som att vissa barn kanske har ADHD-liknande symptom men dessa blir bättre om man slutar med socker och läsk osv.

Det finns ju fortfarande behov av mer forskning om detta, och man kanske så småningom kommer fram till att allt som liknar autism inte är det - ju mer man forskar desto mer kan man komma fram till detaljer.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LinaIsabell
0

Jag har bara slarvläst den där litegrann. Om det nu skulle vara så att det beror på tarmfloran hos mamman, och sedan på vaccin och kost om huruvida ett barn utvecklar exempelvis autism, varför har då inte alla syskon i en syskonskala det? 

Jag och mina systrar är alla födda utav samma föräldrar, vi har fått samma kost när vi var små och vi har fått samma vaccinationer. Jag är den enda som har Asperger. Visst, det kanske finns en individuell faktor där också, att en del helt enkelt tål mer skit som barn utan att bli "sjukt".

Jag tycker detta är ett spännande ämne, men inget jag i dagsläget kan tro på eftersom forskningen är ringa i området.

[Varulv]
0

Men autism (och Aspergers syndrom) är ju en neuronal särart gubevars. Precis som färgblindhet o.dyl. Autism går inte att "bota". Hur svårt ska det vara att få in det i NT-skallar? Obestämd

Vad som återstår att spekulera om (och att forska om) är, huruvuda autism är en "degeneration", alltså ett slags genetiskt "fel" - eller kanske istället en genetisk variant, vilken kan ha ett likvärdigt syfte med NT-genetiska varianten?

Ävenledes att fundera på: är autism månne en atavism (ett kvardröjande ålderdomligt genetiskt drag) eller är det ett nytillskott (således en relativt nylig mutation) till den genetiska variationsrikedomen?

MissInAction
0

Det är lustigt hur många efterlyser och förlitar sig på "forskning" när den "forskning" som fått oss att byta det naturliga fettet mot ännu mer av den nya maten (spannmål och socker) och införa lightprodukter, som bara ökat och ökat… i takt med fetma, diabetes och hjärtsjukdom - det rör sig i själva verket om forskningsfusk. Tänker då särskilt på Seven Countries Study av Ancel Keys. Fruktansvärt och förjävligt att kritiken som framfördes då, på 50-talet, tystades ner. Så funkar jordbrukets lobby-versamhet, och i USA är den enorm. 
Nåja…

Vad jag menar är… människan som art har klarat sig bra i en miljon år och i en väldigt liten del av den tiden har vi haft vad vi i dag kallar forskning. Kan hända att vi klarar oss hyfsat med sunt förnuft också. Kan hända att man får fundera på om fabriksframställd "mat" ger rätt bränsle och näring till vår kropp. Om gifter (socker) är bra att konsumera. Eller om det är värt att äta mer som vi är skapta att äta. 

Behöver fortfarande inte vara svart eller vitt. Men många har inte ens tänkt på detta och det behövs en väckarklocka.

Det gäller inte bara autism utan en rad andra tillstånd som är mer eller mindre besvärliga.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Själv gillar jag hamburgare… med strips! Och gärna någon krämig dip-sås! (slurp!) Det brukar jag stoppa i mig - minst en gång i veckan.

Pizza älskar jag, men vaknar alltid på natten och har grav halsbränna. Så pizza tycks min kropp klara uselt.

Bullar älskar jag likaledes. Men, likadant där (som med pizza): min kista klarar det ba 'nte! Gråter

Bäst gillar jag en blodig köttbit (helst ostekt). Tar gärna några nävar jordnötter därtill! Skrattande

De flesta slags grönsaker är jag inte alls så förtjust uti. Men inlagd gurka det gillar jag rättså mycket!

Vin tycker jag mycket om, särskilt rött. Ett par glas om dan känns lagom för just mig.

Tar gärna även en whisky emellanåt.

Kaffe är ett måste - tre, fyra koppar om dan.

Nå't mer jag glömt? Obestämd

MissInAction
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blodig köttbit Foten i munnen

Ja bullar är väl underbart gott. Kanelbullar…  Tyvärr!!

Jag brukar göra egen hamburgare på blandfärs eller älgfärs, med salladsblad, creme fraiche/fetaoströra, rödlök, tomat Glad Eller vilka grönsaker man nu gillar. 
Man kan ju ha oopsie-bröd till om man vill - funkar jättebra till räksmörgås också.

Kluring om Ryssland

Jennix
1

#16 Ja, fast alla testas ju inte på det sättet, så hur kan man veta att alla som får diagnosen idag får den rätta diagnosen?

Förstår du hur jag tänker? Att alla som har samma symptom inte behöver ha äkta AS eller äkta ADHD?

Dessutom finns det ju forskning på att många med ADHD blivit bättre på en kost fri från mjöl och mjölk t.ex. eller kost med lite socker och sötningsmedel.

Det kanske inte botar ADHD men socker och godis och sådant kanske kan förvärra för ett barn med ADHD?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissInAction
0

Mer om detta

Något som inte heller är dumt att läsa är nr. 1 Don't eat toxins Glad

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#19, 20, 21

Denna tråd tycks mig något divergent… Obestämd

Bra mat är ju inte fel på något vis, och att kritisera dålig mat är inte heller fel.

Trevlig anrättning, du visar, MissInAction! Flört

Som svar på din fundering, Jennix, om det skulle kunna finnas såväl "äkta" som "pseudo"-autism, så ställer jag mig tveksam till det. Men visst, autism är ju en beteendediagnos, och sedan ovanpå det, har framförts allehanda spekulationer om orsaken, att denna skulle vara neural tillika genetisk. Det lutar nog väldigt starkt åt det, så man får väl säga att detta mera är en välgrundad teori än spekulation.

Åter till dig, MissInAction. Den sida du refererar till i #21 påstår ju bestämt, att ohälsosam diet ger upphov till bland annat autismspektrumstörningar:

"Research over the past two decades has revealed that gut health is critical to overall health, and that an unhealthy gut contributes to a wide range of diseases including diabetes, obesity, rheumatoid arthritis, autism spectrum disorder, depression and chronic fatigue syndrome." [fetstil av mig]

Jag undrar då på vilket sätt? Påverkas spegelneuronerna i hjärnan månne? (slås ut/ förtvinar/dör av?) Påverkas hörseln, så att individen blir sämre på att göra åtskillnad på konsonanter? Försämras motoriken? Blir individen sämre på att läsa mellan raderna och förstå det underförstådda? Förändras seendet från helhetsseende till allt mer detaljinriktat? Etc.

Om citerade teori stämmer, då måste individer kunna drabbas vid vilken ålder som helst av autism, således företrädesvis efter ett långvarigt dietmissbruk. Men så är inte fallet. Alle autister föds med sitt handikapp.

Så tyvärr, jag ansluter mig inte till alla delar till denna helbrägdarörelse! (sväljer den åtminstone inte med hull och hår).

Jennix
2

#22 Att det är medfött förhindrar inte att man är känsligare för vissa saker, och reagerar starkare på vissa födoämnen än ex NT.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, du pratar om autism men jag menar att man kanske kan ha samma symptom SOM AS eller ADHD, och att det kan bero på olika saker.

Som t.ex. i en psyk undersökning så finns det liknande symptom som kan ha olika orsaker.

Jag tror du missförstår mig, Varulv, men vet inte hur jag kan förklara vad jag menar på ett annat sätt…

MissInAction
2

Nej det står dig fritt att inte ta till dig detta. Vem skulle kunna tvinga dig? Förvånad

Eftersom jag inte har författat artiklarna och gjort någon forskning så kan jag inte svara på, på vilket sätt. Gissa kan jag ju göra.

När någon föds, så ärver man tarmflora, biokemisk balans osv. av sin mamma (kanske båda föräldrarna) och de har ätit under x antal år. Man kan alltså starta sitt liv med rätt sunkiga förutsättningar. Även rökning har ju visat sig har stor påverkan på foster (vilket väl är lätt att förstå).

"This is a crucial point to understand: you don’t have to have gut symptoms to have a leaky gut. Leaky gut can manifest AS skin problems like eczema or psoriasis, heart failure, autoimmune conditions affecting the thyroid (Hashimoto’s) or joints (rheumatoid arthritis), mental illness, autism spectrum disorder, depression and more." 
Fetstilen inte av mig Tungan ute Lätt att avfärda för att "min mage fungerar ju bra" men de menar att det yttrar sig i flera symptom. 

Det går att påverka hjärnan av kosten, ja. Personer som har utvecklat beroende, vilket som helst (jag är sockerberoende) har en ändrad biokemisk balans i hjärnan. Hjärnans belöningssystem har ändrats och "dövats" vilket gör att det hela tiden krävs mer och mer för att vi ska känna oss nöjda. Detta är naturligtvis allvarligt och måste behandlas. 
Undviker du socker och stärkelse och ökar andelen naturligt fett så ökar dessutom både mental och fysisk uthållighet, vilket gör det lättare att t.ex. minnas saker. Lättare att hålla fokus, hormonerna kommer i balans, vilket inte är oviktigt.

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

#23, 24 Värst vad ni är envetna båda två (man skulle nästan kunna tro att ni är tvillingar… Flört ).

Jag anser att jag redan har motbevisat humbugen. Men det kan vara nog så svårt att prata för döva öron! FlörtKyss

#23 Ja, jag pratar om autism, för det är vad saken gäller (eller autismspektret). Till autismspektret räknas Aspergers syndrom. Om något år kommer benämningen "Aspergers syndrom" att avskaffas. Vi som har denna diagnos kommer då istället att benämnas "autister" (liksom de förut diagnosticerade "autisterna").

Det torde vara en viss skillnad mellan autism (Asperger) och ADHD dock. ADHD har ju visat sig i viss mån kunna botas, eller åtminstone hållas i schack. Så är inte fallet med autism (AS).

Visst kan en individ ha vissa av de autistiska symptom som räknas upp i DSM utan att för dens skull klassas som autistisk. Diagnoskriterierna är ju väldigt väl definierade. Men har man en diagnos så har man; har man ingen autism-diagnos, så har man inte autism. Sedan är det väl en annan sak att en viss procentsats av alla diagnoser kan vara felaktigt ställda, och i så fall förhoppningsvis rättas till vid upptäckt av sådan fadäs.

#24 "Leaky gut can manifest as … autism spectrum disorder", säger du (genom ett valt citat som du tror på). Då är min fråga: vad får dig att tro att det kan vara på det sättet? Obestämd

Jennix
2

#25 Jag talar inte specifikt om att man kan bota autism, jag talar om att tänka utanför lådan och föreställa sig att det man diagnosticerar som autism kan i själva verket vara olika saker hos olika personer - och att vissa bli hjälpta av en kostförändring är inte helt orimligt.

Enveten? OM du menar, att jag inte tror direkt på vad du säger utan försöker fundera över olika möjligheter - ja, då är jag enveten. Flört

Jag anser inte att du har bevisat något alls, utan att du har fört fram dina åsikter och dina teorier. Bevis är det inte.

Forskning saknas, så är det, det går inte att bevisa vad som är rätt och fel - men att det finns människor som upplevt att deras barn blivit bättre av att t.ex. undvika vete och mjölk, och t.ex. kemiskt godis - det är sk. anekdotiska bevis.

ingen av oss kan veta vad som är rätt och fel heller… Det är bara teorier.

[Varulv]
0

#26 Tro och vetande, ja.

Jo, jag anser att jag har motbevisat utsagan "läckande tarmpaket kan orsaka autismspektrumstörningar" genom att hänvisa till den empiriska vetenskap, som konstaterar att autismspektrumstörningar är medfödda. Detta är säker kunskap.

En något osäkrare kunskap är uppfattningen, att autismspektrumstörningar är genetiska. Detta är väl inte fullständigt klarlagt ännu, även om det anses som nästan säker kunskap att autism kan vara genetiskt, men att det eventuellt dessutom skulle kunna uppstå miljöpåverkat under fosterutvecklingen.

Att gluten- och laktosintolerans går att "bota" genom en omläggning av dieten, det är ju helt riktigt. Men var ser du kopplingen till autism i det?

MissInAction
1

Ja vi har också ställt oss frågan om vi är tvillingar Skrattande

Om du får välja citat så får väl jag? Eller? Obestämd
Jag ville visa på att man kan ha leaky gut även om man inte har symptom från magen.  
Och som svar på din fråga så har jag ingen aning. Det är inte min artikel. Men jag har verkligen inte svårt att tänka mig att det finns ett samband.

Vad vet man om autism hos andra djur t.ex.? Vilda djur håller sig till artegen föda, vilket vi människor inte längre gör. Och mår därefter. Till saken hör ju också att vi har ändrat vår livsstil och miljö radikalt, vilket inte skett i lika stor utsträckning bland vilda djur, även om de påvekats, de med. Det är min uppfattning och den vet jag att jag inte är ensam om. Men hur det hänger ihop, det kan inte jag förklara Rynkar på näsan

Nu har jag grävt fram en blogg som Anna Hallén skriver.
Fungerar kost vid autism? Läs även kommentarerna. En av dem hänvisar till sin blogg där hon har länkat till studier om GF /CF diet, alltså glutenfritt och kaseinfritt. Även det, mjölkproteinet, sägs ha samband med autism. 

Här är en annan blogg, i inlägget skriver en mamma om sin autistiske 5-årige son och hur GAPS-dieten har gjort en enorm skillnad på sonen på bara tre månader. Det finns videos att titta på där man tydligt ser skillnaden. Sedan är det jättemycket text och jag har inte hunnit läsa.

Kluring om Ryssland

Jennix
1

#27 Jag ser ingen koppling till glutenintolerans och autistm, och har heller aldrig sagt det.

Jag har heller aldrig hävdat att GAPS är orsaken till autism.

Om du läser vad jag har skrivit och svarar på det, så slipper du tro att jag har skrivit något jag inte har. Eller så blandar du ihop mig med MissINAction. Flört

MissInAction
1

Som sagt, man vet också att man ärver tarmfloran. Alltså är det väl inte konstigt om autism och annat som är medfött påverkas av hur bakterierna i magen mår?

Titta på mina länkar i #28 Glad

Kluring om Ryssland

[Varulv]
0

Ni får ursäkta mig mina vänner, men nu sätter jag punkt här. Glad