Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9475 ggr
[aspie]
0

Valdoxan

Mahe
2

Japp, jag tar Valdoxan 50 mg på kvällen. Jag har ADHD med drag av Asperger och för mig har Valdoxan fungerat väldigt bra. Jag tar även Cipralex och Concerta (på morgonen).

Jag har alltid haft en väldigt skev dygnsrytm, svårt att komma till ro på kvällarna, svårt att somna, fruktansvärt morgontrött m.m. Valdoxan har hjälpt mig att få lite bättre ordning på dygnsrytmen. Jag har lite lättare att "varva ner" på kvällen och somnar lättare, är kanske en aning mer "lättstartad" på morgonen också. Jag har inte haft en enda biverkning av Valdoxan.

Jag känner två till som tar Valdoxan och båda tycker att det är en bra medicin.

[aspie]
0

#1 Det låter ju toppen Glad Blir lite rädd när jag ser vilka biverkningar som kan uppstå. Speciellt att det kan påverka levern illa. Kanske ska prova den eftersom läkaren rekommenderade den. Får fundera över det.

Mahe
0

#2 Jag tror inte att du behöver oroa dig, man får ju lämna blodprov regelbundet i början för att hålla koll på levervärdena. OM det nu skulle påverka levern negativt så får man väl sluta ta medicinen, men jag tror inte att risken är så stor. Jag tycker helt klart att du ska testa ett tag i alla fall. Jag blev själv förvånad över att jag inte fick en enda biverkning, både insättning av medicinen och doshöjning gick smidigt.

Glad

[aspie]
0

#3 Vad äter du den för? Depression eller ångest eller kanske båda? Är nyfiken på hur den tar på ångesten

Mahe
0

#4 Både ångest och depression egentligen, men mest pga ångest. Innan jag började med Valdoxan hade jag mycket ångest på kvällarna. Som jag skrev innan så hade jag väldigt svårt att varva ner på kvällarna och svårt att somna, jag kunde sitta uppe halva nätterna med ångest. Direkt när jag började med Valdoxan (25 mg) kände jag en stor skillnad, helt plötsligt blev jag avslappnad och trött på kvällen och kunde somna utan problem. Effekten avtog tyvärr efter ca 2 veckor, men efter en doshöjning till 50 mg kom effekten tillbaka.

Jag har fortfarande problem med ångest, men den har minskat rejält. Nu kommer den bara vid enstaka tillfällen, ex större förändringar, jobbiga möten m.m. Valdoxanen tog alltså bort min dagliga ångest.

Lycka till om du nu väljer att testa den, hoppas att den fungerar lika bra på dig.

Glad

[aspie]
1

#5 Tack Mahe Glad Hoppas jag slipper ta nåt nu när jag slutat med fluanxol men risken är väl ganska stor att jag inte klarar av ångesten utan hjälp…. Då ska jag nog våga mig på att prova Valdoxan