Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3334 ggr
[CajsaBajsa]
0

AS-skämt?

Ok, detta är lite knasigt, men ta det på rätt sätt Glad

Ibland säger jag svenska ord med engelskt uttal, bara för skojs skull. Och har upptäckt att om man säger Asperger med engelskt uttal så låter det som att man säger "Ass-burger". Så en dag när jag och min syster med AS stod i kön till en hamburgerrestaurang och valde vad vi ville ha skojade jag med min syster och sa "Ska du inte ha en ass-burger? hihi". Men hon tyckte inte alls att det var skoj, jag tror hon kände sig lite förolämpad, fastän det inte var illa menat alls.

Så vad säger ni? Tycker ni det är skoj eller skulle ni ta illa upp om någon skojade så med er? Kan ni skoja om er AS och era problem eller är det ett känsligt ämne?

Roxana
0

Jag själv har Aspergers Syndrome och skulle nog inte ta illa vid om mina syskon skulle dra något AS skämt eftersom dom vet vad och hur det är :) Men om någon främmande drog ett skämt framför mig så skulle jag nog ge personen en ordentlig läppsmäll haha :P

zatanica
0

HM för min del får man skoja på så länge som man inte menar något illa. Man får inte ta sig själv på allt för stort alvar. Men sedan kan det ju ha med dagsform att göra med, ibland hänger man ju inte alls med och blir sur på det mesta. Andra dagar tror man det mesta är på skämt.

[Varulv]
0

Själv aspergare drog jag just det skämtet om "assburger" för några år sen på en annan community. Dock upplevde jag där, att ingen tyckte det var roligt, utan mera menade att det var ett illa valt skämt.

Så anser inte jag. Utan tycker det vara enbart roligt, om någon lyckas skämta till det om syndromet.

Däremot blir jag lika illa berörd var gång någon (NT) säger typ "Dom är ju så äckliga" (anspelandes på oss aspergare) eller något liknande, apropå nån artikel de just läst i kvällspressen om någon morbid seriemördare el. dyl. med förment aspergerdiagnos.

Roxana
1

Dom flesta som läser att en seriemördare med Aspergers tror att alla med AS är sådana, drar liksom alla över en kam.
Jag tycker att det kan vara kul att konfrontera dom personerna som tycker att vi med AS är äckliga/drar alla över en kam, jag säger oftast "är det ditt problem att jag har AS?", det brukar få dem tysta.

Eller när folk säger att vi med AS, ADHD etc är mentalt störda och att hjärnan inte funkar på oss, vi är precis som alla andra, bara lite bättre ;)

[Kaktuz]
0

För att inte få ord som AS låtar som AS använder jag stora bokstäver till de, men skämtar ibland att jag är ett AS med AS Flört

[PiercedNymphaea]
0

Jag skämtar jämt och ständigt om min AS, för man har ju många roliga egenskaper in my honest opinion.

Folk brukar ju säga att dom får "damp" på saker, jag säger istället att jag får Asperger, and it's funny 'cus it's true :P

[Varulv]
0

#4 "Är det ditt problem att jag har AS?"

Det var faktiskt en väldigt bra replik! Flört