Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1528 ggr
[Varulv]
0

Vaghet

Blev just fullkomligt medveten om, att jag (på förekommen anledning)är mer eller mindre "allergisk" mot folk som vill anlita mig i egenskap av "sakkunnig" - och som ställer vaga frågor (alltså frågor som jag - i min tur - måste ta tag i och utreda vidare vad det faktiskt och egentligen är som dom frågar om).

Jag blir hyperirriterad på sånt, och faktiskt så bad jag en arbetsgivare en gång för länge sedan mer eller mindre dra åt helvete på grund av en sådan sak.

Nu undrar jag: kan detta ha någontingen med Asperger att göra? Finns andra (bland er andra) som har liknande erfarenheter? Obestämd

Emaljoh4
0

Har du ett exempel på en sådan fråga?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Porklash
0

Kanske men jag gör så att får jag en "vag" fråga så ställer jag en motfråga tills det är väldigt klart vad vi pratar om.

Jag blir osäker av vaghet eftersom då måste man tolka/gissa så mycket så…

Sen kanske AS gör att vi uppfattar frågor som vagare än vad de "egentligen" är? NT kan kanske tolka bättre vad den andra menar? Sen missförstår ju NT varandra hela tiden i alla fall så hur lycket det är vet jag inte.

pEr

[Varulv]
0

#1 Nej jag har ju inte något sådant exempel, eftersom jag i de fall jag tänker på inte har förstått frågan (eller rättare, vad frågan gäller)… Obestämd

Men det kan möjligen vara lite så, att svaret (eller tolkningen) kanske framstår som så tydligt för mig utifrån det underlagsmaterial som frågaren presenterar, att jag inte förstår, hur jag bättre ska kunna förklara för att de ska förstå?

Eller att jag sätter igång med att föra ett resonemang omkring saken, men märker att det inte leder någon vart, eller till och med skapar ökad förvirring hos frågeställaren vilket uppväcker än fler frågor…

Eller som sagt, det kan ibland vara jag som inte förstår deras kanske inlindade resonemang, och så pratar vi förbi varandra en lång stund, tills samtalet inte resulterar i något vettigt alls…

En kombination av båda kanske? Jag har mitt kompetensområde, men frågan råkar ligga utanför det kompetensområdet? Fast det förstår eventuellt inte frågeställaren - och inte jag heller, möjligtvis… Och därav min irritation? Obestämd

#2 "Sen kanske AS gör att vi uppfattar frågor som vagare än vad de "egentligen" är? NT kan kanske tolka bättre vad den andra menar?"

Ja, lite så var det nog som jag funderade i banor av. Det kan säkert vara så. Och i de fall, då NT är extra vag (beroende på, att frågeställningen kanske inte är riktigt klar för vederbörande), ja då blir det extra vagt för oss "förståndshandikappade" och vi - eller åtminstone jag - blir extra irriterade… Obestämd