Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3700 ggr
HannaM
0

Frågor till dig med adhd/add

I den här tråden vill jag bara ha svar från personer med enbart adhd/add. Har du Asperger, aspergerdrag eller kombinationen adhd/add och Asperger så finns samma frågor här.

1. Har du lätt eller svårt för att svara på stora öppna frågor? Med en stor öppen fråga menas tillexempel "hur har veckan varit?" där du fritt får beskriva med egna ord. Motsatsen är frågor med mer eller mindre ja och nejsvar, att dela upp frågan i småbitar.

2. Har du lätt eller svårt att komma ihåg hur du känt i en specifik situation?

3. Har du lätt att föreställa dig hur en situation i framtiden kan komma att bli?

Zaphix
0

1: Nej, jag svarar väldigt bra påöppna frågor, tycker jag iaf. Är duktig på att svammla och prata för mycket. Har inga problem att veta vad jag ska säga, snarare problem med att sortera ut vad frågaren vill höra..

2: Mitt minne sviker mig ofta och förvränger sanningen, så jag kan tro att jag kände en viss sak, fast det egentligen inte var så.. Kan jag komma på efter ett tag. Men generellt så kommer jag oftats ihåg vad jag kände, om situationen i övrigt är tydlig.

3: Ja, alldeles för lätt. Duktig på att förutspå hur jag tror att saker kommer att vara, blir väl oftast inte så dock..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Anledningen till att jag startade dom här trådarna var för att det här är saker jag känner igen mig i som beskrivits för mig av vården eller genom eget läsande och att det kan vara svårigheter vid Asperger. Så eftersom jag har en adhd-diagnos men väntar på nästa utredning var jag lite intresserad av att se hur svaren skiljer sig åt (eller inte gör det) mellan dom som har enbart ADHD och dom som har Asperger.

Svårigheter med att svara på stora frågor där man inte vet vad frågeställaren är intresserad av läste jag om i en bok. Att det för personer med Asperger ofta är lättare att svara på mer konkreta frågor så man inte behöver förstå "av sig själv" vad det är som efterfrågas.

Den andra frågan har jag faktiskt varken hört eller sett något om med koppling till Asperger utan det är ren nyfikenhet eftersom jag själv i dom flesta situationer inte alls kan minnas vad jag känt. Jag kan däremot tänka efter och resonera mig fram till hur jag troligen kände, hur det borde ha varit men det kan ju vara helt fel egentligen. Som exempel kan vi ta att jag har fått en present och någon frågar mig vad jag kände. Jag kan inte komma ihåg det men jag kan tänka efter och anta att jag kände mig glad eftersom jag fick en present.

Den tredje var det min samtalskontakt som nämnde. Att jag är usel på att föreställa mig situationer i framtiden eller hur en situation som redan hänt hade kunnat bli om jag agerat annorlunda. Han tyckte att det kunde vara åt aspergerhållet.

Zaphix
0

Det är väl inget jag känner stämmer in på mig, om man nu ser till andemeningen av frågorna.

Handlar väl om att de med AS inte lägger märke till vad de känner, eftersom det inte är viktigt, utan ser snarare på situationer intellekuellt. Man är ju ofta mer åt det kännande hållet, eller mer åt det analyserande och tänkande hållet, i olika grader. Är man mer åt det analyserande och tänkande, vilket många med AS är, då är det situationen i sig, detaljer och sånt man minns.

Men är man mer åt det kännande hållet minns man hur man kände i situatioen, hur situationen påverkade mitt känsloliv. Då kan man nog ofta inte delge den egentliga situationen i detalj, eftersom det var inte där ens fokus låg.

De flesta är väl nära mittenlinjen på vardera sida, och då kan man både vara kännande och minnas situationen, eller kunna beskriva situationen bra men samtidigt veta hur man känt.

Eller så är man som mig, minns inte så mycket om vare sig situationen eller hur jag reagerat känslomässigt på det. Jag var antagligen redan i den situation som skulle hända sen. Alltså inte närvarande i nuet, utan funderar över vad som ska hända sedan.
Eller så funderade jag vad jag ska hitta på med hästen den dagen, tänker bertydligt oftare på det än jag ränker på detg som händer där jag befinner mig nu.

Och folk med AS har väl ofta mindre lätt att sätta sig in i vad andra tänker och kanske inte riktigt tänker i samma banor som andra. Det gör nog att den har mindre lätt för att svara på öppna frågor eftersom de inte greppar vad frågeställaren vill ha för typ av svar.

Man pratar ju ofta i halva meningar, införstådda självklarheter och man antar att den man pratar med är inne i samma tänk som en själv. Man har lärt sig att förstå vad andra menar utan att det behöver vara uttalat, men har man AS kan man nog ha mindre lätt för just det.
Då är det nog lätt att man svarar "fel", eftersom man trodde att frågeställaren ville ha en annan information än den ville.

För mig är problemet att jag pratar för mycket, jag förstår väl vad frågeställaren är ute efter för svar, men jag kan inte låta bli att vidareutveckla svaret och prata lite mer än vad som är förväntat. Jag svävar lätt iväg.. Min mun rör sig utan att min hjärna hinner med, så jag pratar ofta för mycket.

Så för mig handlar det inte om AS-relaterade problem, utan snarare min personlighet. Jag är flummig, virrig, hyperpratande (med dom jag känner väl, annars pratar jag inte mer än jag måste), vilket göt att det blir långa svar på frågor..

Kan också ha mindre lätt att svara på öppna frågor eftersom jag har en förmåga att alltid sväva igår så jag missar det vesäntliga, det jag hade tänkt säga..

Förslåt mitt svammliga inlägg, ska försöka sova, Stilnoct bättrar på min svammlande förmåga.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
0

1. Har du lätt eller svårt för att svara på stora öppna frågor? Med en stor öppen fråga menas tillexempel "hur har veckan varit?" där du fritt får beskriva med egna ord. Motsatsen är frågor med mer eller mindre ja och nejsvar, att dela upp frågan i småbitar.

-- Det beror på vem som frågar och i vilken situation,samt hur jag själv mår.Men jag har ofta svårt för såna frågor i det stora "hela".

-- Tror ej jag förstår frågan riktigt? Jag blir ofta överraskad av mina känslor då det e som om dom kickar in extra hårt för att få mig att minnas…hhmm…

3. Har du lätt att föreställa dig hur en situation i framtiden kan komma att bli?

-- Fantisera kan jag,men det har ingenting med verkligheten att göra.Så i såna fall har jag mkt svårt för det.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, rolig fråga! Jag kommer aldrig ihåg vad jag har gjort i stort sett! Förvånad Kan ha varit bortrest en helg, o så frågar någon mig på måndag "Vad gjorde du i helgen?". Jag: "Hmm..Jag minns inte" Haha! Skrattande

Så minns garanterat inte en hel vecka, hehgehe… Och har vääääälidgt svårt att berätta fritt. Lättare med konkreta frågor.

Det har jag inte tänkt på någonsin!

JA!!! Jag brukar tänka hur det blir, spec när jag pratar med folk! Förvånad Vad de säger, vad jag svarar osv.. HEHEHE!!!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Banankaka320
0

1. Nja, får tänka i några sekunder och om det hänt mycket så försöker jag säga allt med en gång typ så blir det en enda röra och människan säger bara "okej…" utan att förstått något xD

2. Nä, inte hur jag känt .. men ibland "varför" jag kände så

3. Ja, lite för mycket och för positivt så jag blir oftast besviken :( xD

bebbi
0

(har ingen diagnos än men väntar på add/adhd utredning)

1. som maria92 skrev!

2. hmm.. ibland tänker jag efteråt att jag borde känt på ett annat sätt.. men jag vet inte riktigt..

3. i vissa situationer kan jag föreställa mig saker, men det är väl oftast mest fantasier då.. men det händer ofta att jag inte alls har en aning om hur något ska bli och då är jag impulsiv och tänker typ "äh, skit samma, nu gör jag såhär så får jag väl se vad som händer". kan ibland bli ganska jobbiga konsekvenser… :P

Freke
0

1. Har du lätt eller svårt för att svara på stora öppna frågor? 
- Nä inte ett dugg, men det kanske inte är så begripligt för den som lyssnar, eftersom man skälv avgör i det vad som är viktigt för mig

- Kan va svårt beroende på, om det var intressant eller inte i den situationen.

-Ja eftersom jag lever HÄR/NU och ser ingen framtid, jobbar på att komma dit där man ser att det finns en..
Men ser faktiskt inte så långt, ser inte ens att det kommer en dag i morgon

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Salmela
0

1. Nej

2. Ja, Jag har väldigt svårt i skolan och ibland på jobbet. Jag drömmer bort oftast. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde för  ca två minuter sedan eftersom jag tänte på något annat.

3.  Tänker inte så mycket på framtiden längre begrund av att jag blir oftast besviken.

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

JonEwe
0

1. Har du lätt eller svårt för att svara på stora öppna frågor? - Jag har ibland svårt och ibland väldigt lätt eftersom jag oftast är pratglad. Men n'r det är svårt är när det ringer i telefon och dom frågar. Mår du bra Då svarar jag bara ja eller nej. Då vill jag helst försvinna för det är jobbigt. Det som är jobbigt är att jag vet att man ska säga långa och bra svar. Men jag kan inte. Det är svårt och förklara.

2. Har du lätt eller svårt att komma ihåg hur du känt i en specifik situation? - Jag har svårt att uttrycka mina känslor ibland. Så jag bryr mig inte hur jag känner.

3. Har du lätt att föreställa dig hur en situation i framtiden kan komma att bli? - Nej! Det är svårt. Jag tänker inte som de flesta gör. Om jag gör det här, vad kommer att hända efteråt. Jag tänker på vad jag gjorde när det har hänt.

Salmela
0

#10 Jag har samma problem som du skrev på ettan + att jag inte vågr inte fråga någon personal om jag behöver hjälp. Hellre låter jag någon annan görade. I dom här sitvationer skänner mej pirrig i magen och börjar skaka.

Skäms

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

OddMalin
0

Jag har ADD och här kommer mina svar. Glad

- Jag har mycket svårt att svara på en stor öppen fråga. Innan jag skulle komma fram till ett någotsånär svar skulle människan som ställde frågan redan gått vidare (förmodligen redan gått och lagt sig för natten).

- Kan inte komma ihåg, alls.

- Helt omöjligt.