Född sent/tidigt?
I lokaltidningen i morse läste jag en artikel vari det stod, att det bland skolelever i en undersökning som gjorts visat sig 39 procent vanligare med ADHD-diagnos för dem som är födda under årets sista månader än för dem som är födda under årets första månader.
Resultatet kan ju tolkas på lite olika sätt - men jag erinrar mig nu samtidigt, att jag i något sammanhang läste att aspergare ofta är födda tidigt på året.
Så nu vill jag enkät-ledes kolla upp detta! 
Således:
- Är du ADHD:are?
- Är du aspergare?
- (Varken eller)
- Är du född i början av året?
- Är du född i slutet av året?
- (Varken eller)

Jag har ADHD och är född i april.
Min bror har AD och är född i februari.
Så arg på de där så de är inte klokt.. Är BUP etc nerringda av föräldrar nu då som har barn som är födda efter sommarhalvåret.. Fler än jag som föräldrer till ADHD-diagnoserade barn har både skrattat och surat över medias lustiga påpekande runt ADHD och andra siagnoser. Är det inte att man vuxit upp i ostadig familj så är de att AS bli kriminella etc..
Och svar på frågorna: Ja, ja och dec. Mannen i huset Ja, nej och nov. 
Har båda diagnoserna, är född i oktober, en månad förtidigt.
#4 Vi kan ju återkomma till slutsatserna av undersökningen senare, Kaktuz. Själv håller jag med dig om att man nog inte bör tolka "bokstavligt" utan att det kan finnas andra förklaringar, som att exempelvis det, att man har feldiagnosticerat en del "bråkstakar" i klasserna såsom varandes ADHD:are, när de i själva verket helt enkelt var omogna (på grund av att de var födda sent på året således inte lika mogna som "de äldre" klasskamraterna).
Själv är jag aspergare, och är född i tidig januari. Mitt "cv" faller således inom ramen, men ser att andra inte gör det. Din bror dock, Zaphix, men inte du själv. Osv.
#7 Jao, klart 
Jag har AS+ADHD, född i april
Sonen Autism+ADHD, född i september

Jag stämmer ju med denna undersökning är född i december men är för tidigt född skulle egnetligen inte vara född fören i mitten av januari.
Så hur kan det påverka mina ADHD kromosomer att jag är för tidigt född ?
Eftersom det är bevisat att alla med ADHD har samma sorts avikelse i en kromsom (gen) grupp.
Min son har grav ADHD och är född i januari så med statestik kan man få fram vad som helst.
Gör man en sådan här undersökning så måste det ju på ngt sätt bli fler eller mindre i ngn månad.
Oavsett om det rör sig ADHD eller om det rör sig ngn som varit med i en trafik olycka så bara statistik.
Lasse
#14 Bara som en vätskekontroll här, Lasse, så verkar det ju bekräftas mer och mer, att den där "vetenskapliga" undersökningen ingenting var att ha. Och det var just det jag ville kolla här i denna tråden!
Svaren hittills verkar bekräfta just det som det både du och jag tror, nämligen att där inte finns något samband alls. 
Född i december och har grov ADHD. Hörde talas om inslaget på radion. Blev mycket fundersam..
#16 Då kan du ju rent teoretiskt vara en av dem, som feldiagnosticerades? Och du bör i så fall vara medveten om, att - om du feldiagnosticerades, och således "bara" ansågs "efterbliven" - detta då bara gällde din specifika klass, och specifikt just då.
AS februari…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Bara en spontan tanke… Är inte AS och stjärntecknet vattuman ganska kompatibelt? Möjligtvis även fisk.

ADHD (väntar på komletterande aspergerutredning) född fullgången den elfte maj.
Grattis då så väldigt mycket, HannaM! 
Man ska ju inte fråga en dam om hennes ålder, men… 
#17 förlåt så mycket men jag förstod inte riktigt där :$ :p
#24 En av slutsatserna utav testet var, att en del av dem, som var födda sent på året och hade ADHD-diagnos, i själva verket skulle kunna vara feldiagnosticerade. De hade helt enkelt blivit bråkiga därför att de ännu inte hade kommit i kapp sina äldre klasskamrater. Felaktigt hade psykologer då tilldömt dessa elever diagnosen ADHD.
Jag framkastade alltså - rent hypotetiskt - tanken, att just du kanske tillhörde denna feldiagnosticerade grupp.

#25 hm det där med att inte hinna ikapp sina klasskamrater för att man är född sent på året fick mig att tänka lite.
Vadå komma i kapp, det var ju jag (född slutet av oktober) som låg före mina klasskompisar. De lekte med dockor och "larvade" sig. Medan jag satt med näsan i fackböcker för vuxna och redan kunde allt inom mitt intresseområde.
Sedan att jag var helt värdelös på matte och stava är ju en annan femma
FÖr det är jag fortfarnade 28 år gammal och inte sjutton har jag ännu kommit ikapp mina klasskompisar på många områden, men på minst lika många så är jag 100 år gammal och har så alltid varit.
Konstig grej att de som är födda senare på året skulle vara mer efter(blivna) än sina klasskompisar. Undrar var de fått det ifrån?
Nu har jag säkerligen svävat ut men men så är jag.
#26 Nej, men du är ju aspergare (som jag) vet jag, zatanica! Och vi går inte riktigt in i mönstret vi.
Ikring undersökningen talade de säkert bara om NT. Och dessa utvecklas ju linjärt efter en mall allt efter ålder. Så de NT som är födda i exempelvis januari, de har ett försprång framför sina klasskompisar framför allt dem, som är födda under senare delen av hösttreminen.
I praktiken är det ju ett helt års utvecklingsskillnad mellan en elev som är född 1 januari och en som är född 31 december, men de går i samma klass…

Om jag förstod läsningen rätt så skulle det vara fler barn som var födda sent som hade felaktig diagnos och "bara" var omogna?
I så fall är jag inte nådigt omogen med tanke på att min diagnos sattes vid 22 års ålder=p
#30 Och jag då, vid 27 års ålder ;)

#30 & 31 haha, i så fall är jag nog extremt omogen som fick diagnosen nu då jag är 30 år 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nej men ni ADHD:are (alltså ni, som är "äkta"), ni är väl inte omogna!?
Så som jag förstod slutsatserna av undersökningen, skulle en del barn (företrädesvis de, som är födda sent på året) börja bråka och tjafsa i klassen - på grund av att de inte hängde med i svängarna för att de ännu inte nått den utvecklingsnivå som de flesta av deras klasskompisar hade gjort.
En del av dessa blev då tilldelade diagnosen ADHD - helt felaktigt. De var i själva verket NT:are, sent utvecklade på grund av att de hade några månader kvar innan de fyllde det antal år, som deras kompisar redan hade fyllt.
ADHD-diagnosen ställdes alltså inte på grund av "omognad", utan på grund av "bråkighet". Psykologer drog således en förhastad slutsats där: - bara för att barnen var bråkiga, ringde klockan "ADHD!" i deras öron…

Ja, omogna och hänger inte med=p
#30, 31, 32, sjukt omogen här med i så fall ADHD diagnos vid 27 skullle fylla 28 samma år men är ju född sent så 
MEn har ju många gånger känt sig mer mogen än jämnåriga upp genom åren även om det tydligen räknas som omogett att exempelvis gunga vid min ålder, men det är vad de tycker.
Men fattar inte riktigt hur en bra psykolog skulle kunna sätta en diagnos på en unge bara för att den är bråkig är ju en miljar saker de tittar på inte bara testerna utom allt runt ikring med.

Jag är ju som sagt vad född i december men diagnosen fick jag när jag var 47 år gammal.
Men när jag skulle börja skolan vid 7 års ålder så fick jag inte börja för jag kunde inte sitta still och vara tyst så jag ansågs som skolomogen som det hette på den tiden.
Lasse
Kanske dags för en skolreform? 

Såhär: Den dag du fyller sju, börjar du skolan. "Klasser" finns inte, ej heller terminer. Den dag du fyller femton (eller kanske sexton?) utexamineras du. Då får du ditt examensbevis i handen: "Fullgjort kursfordringarna för den obligatoriska skolan".
Individuellt arbete; mycket hemarbete vid datorn; men en del arbete i skolan även förstås…
Att man ska ha fullgjort kursfordringarna i den obligatoriska grundskolan, det blir lärarnas/handledarnas skyldighet att se till - det är helt enkelt det som dessa pedagoger äe till för (i denna reformerade skola).
Fast någotslags morot (piska) måste kanske ändå finnas för eleverna… 
Kan nog vara något att spinna vidare på tror jag varulv. DÅ kan ju även de som har mycket lätt för sig känna att de får något för det då de kan klara grundskolan på kortare tid.
Även positivt för dem som ligger före i vissa ämnen men har svårare för andra.
Tål att tänkas på, för som skolan ser ut idag känns ju inget ivdare.

Håhå individuellt hemarbete och jag hade inte klarat en enda kurs i skolan utom idrotten och möjligen hemkunskapen.
Jo men jag sa ju samtidigt att det skulle vara lärarnas (pedagogernas/handledarnas) ansvar att få dej till att klara kurskraven. Mycket skulle säkert kunna läggas ut på arbete i hemmet - en undervisningsform, jag själv (som aspergare) skulle bejaka väldigt mycket.
Jag är född i maj (3,5 månad för tidigt) har ingen diagnos, men många har trott att jag har Damp/ADHD med mina utbrott när jag va i tonåren 
#41 Vad vägde du då? Det var väldigt tidigt det.
#42 Jag vägde 914 gram då. Som minst någonting på 700 gram.
#43 Vadå som minst? Du kan väl inte ha vägt mindre än din födselvikt? :)
#44. Nej, jag vägde 914 gram när jag föddes, men sedan gick jag ner i vikt när jag va född och då vägde jag någonting på 700 gram.
Aha, du menar så :) Det var hemskt litet. Låg du länge i kuvös? Otroligt att man kan klara sig när man föds så tidigt.
#46 Jag låg i kuvös i 3,5 månad, den tiden då jag egentligen skulle legat i magen :) Ja, det är otroligt egentligen med tanke på hur liten man kan vara.
AS och född i mars.
Jag har länge pratat om att man borde ha "intagning" både på höst och vårterminen. Då är det lättare att hoppa över en termin om man skulle vara omogen.
HH
ADHD betyder ju inte bara att man bråkar i klassrummet, utan att man faktiskt har problem i vardagen - jag var inåtvänd och helt tyst i skolan, men låg före alla de andra när det gällde läsning.
Min vardag har dock inte funkat och funkar inte, och jag har problem med fokus och distraherande saker, med minnet, med städning och allt som man "ska" klara av.
Jag är inte korkad men har väldigt svårt för studier ändå, för att…ja, en massa anledningar.
Men stökig har jag aldrig varit, eller bråkig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kanske dags att slå hål på den myten nu då, att ADHD:are generellt är stökiga och bråkiga i klassrummen…? 
Autism och ADHD (mest Autism)
Född i december 10 dagar efter utsatt tid.
Svår förlossning med långvarig syrebrist.
Längtade till skolan men tvärsur när det väl började på grund av 6 veckors "inskolning" då vi fick göra samma saker som vi redan gjort på lekis ett år.
Jag tror inte att jag hade tjänat på att börja skolan senare.
Men däremot hade jag behövt mindre grupp hela vägen, samt mer personlig vägledning blev lätt uttråkad av att sitta och lyssna.
Älskat att läsa sen jag först lärde mig.
#51 Också ditt inlägg, VeganGeek, vittnar ju om, att en mer individuellt upplagd skola vore betydligt bättre (och samtidigt samhällseffektivare) än dagens permanentade artonhundratalsskola!
#25 jag fick min diagnos för bara ett halvår sedan så jag tror inte det :)
Förmodad ADD och ev bipolaritet (under utredning) och är född i januari.
Började dock skolan ett år tidigare då jag alltid fungerat bättre ihop med äldre och var länge en av de som hade lättast för mig i skolan tills jag nådde puberteten och fick allt svårare. Har dock alltid vart väldigt introvert. Men har hört att det inte är helt ovanligt för flickor att det yttrar sig först i den åldern och att det är ännu en av anledningarna till att dem är underdiagnostiserade.
#55 Apropå det du nu sa, Eeia, så vill jag bara inflika, att jag själv också är född i januari och låg före alla andra under hela grundskoletiden (således ett tag efter pubertetens inträde även). Men sedan i gymnasiet, så kände jag mig rejält handikappad. Det var, som om alla de andra hade nått en verklighetsinsikt, som jag liksom stod blind inför. Det sociala spelet, förmodligen.

Och jag låg väldigt före och är född i maj så det ju olika.
Men att intelligenta tjejer (och i viss mån killar) är underdiagnosticerade tycker jag känns bekant. Det är lätt att gömma sig bakom sin förmåga.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
#56 Jo, men det var egentligen i gymnasiet det kraschade för mig också. Slutade med att jag hoppade av efter diverse försök. Hade säkert kunnat "krascha" tidigare, men jag hade turen att gå i samma klass på samma skola från ettan till nian så där hade jag redan min roll och en väldig trygghet sedan länge.
#59 Så var det även för mig; jag gick i samma klass från ettan till nian. Visserligen slogs vi samman, med först delar av en annan klass i sjuan, och sedan delar av ytterligare en klass i nian, men i princip så kände jag obruten identitet alla åren.
I gymnasiet blev däremot jag och ett antal andra grundskoleelever kanske i minoritet; den förmodade majoriteten av klassen bestod nämligen av historiens sista årskull realskoleelever, de som hade gått fyra årskurser istället för tre (gällde visst dem som bodde på landsbygden ity de skulle få ha viss tid till att hjälpa till hemma på gården…).
Så nu var man således inte äldst längre, utan mestadels ett år yngre än sina klasskompisar. Det kan ju onekligen ha spelat in… 
Ingen diagnos…men mina svårigheter och min personlighet verkar ligga mycket nära AS, och även ADD. Jag är född i februari och är vattuman. (Månen i kräftan och ascendenten i stenbocken, ifall det skulle gå att läsa ut nå't "bokstavsaktigt" ;-) av det.) Det här med när man är född på året skulle kunna vara rent "trams", men samtidigt skulle det kunna ligga nå't i det…inte vet jag, men lite skoj att spekulera i, dom vi brukar göra här… :-)