ER HJÄLP MED UNDERSÖKNING
Nej, jag har inte kommit fel, men tänkte att folk här kanske kan ställa upp i min undersökning :) Jag hoppas att det är okey att jag lägger upp det här då vi har ont om tid på oss :(
Hej!
Jag gör en liten undersökning om hur personer ser på personer med neuropsykiatriska funktionshinder (adhd/aspergers/autsim) som hamnat på fel sida av lagen
Detta är till ett skolarbete så ni kommer vara helt anonyma. Kommer sammanfatta allt efter era åsikter
Frågorna:
1. Vet du vad neuropsykiatriska funktionshinder innebär?
2. Kan du nämna en känd brottsling som har något av dessa hinder?
3. Känner du någon med neuropsykiatriska funktionshinder?
4. Har du själv ett neuropsykiatriska funktionshinder?
5. Anser du att samhället gör tillräckligt för att hjälpa de här personerna?
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder)
7. Hur anses du dessa personer visas upp i media? Bra/dåligt? Varför?
8. Varför tror du att dessa personer ofta hamnar får ett återfall?
- Ja, självklart
**2. Kan du nämna en känd brottsling som har något av dessa hinder?
**- Mangs ska tydligen ha Asperger.
**3. Känner du någon med neuropsykiatriska funktionshinder?
**- Ja, syskon och vänner.
**4. Har du själv ett neuropsykiatriska funktionshinder?
**- Ja
**5. Anser du att samhället gör tillräckligt för att hjälpa de här personerna?
**- Nej!
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder) - Ja, en tonåring har ofta sämre impulskontroll än en vuxen (enligt mitt tycke då..), och har inte lärt sig att hantera det på samma sätt. Dock är det ju aldrig okej att misshandla någon.
**7. Hur anses du dessa personer visas upp i media? Bra/dåligt? Varför?
**- Ofta åt det negativa hållet, då det alltid tas upp när något har hänt osv.
**8. Varför tror du att dessa personer ofta hamnar får ett återfall?
**- För lite hjälp.
Ja, det tycker jag mig ha ett ganska bra hum om.
Inte på rak arm, nej.
Ja, min sambo har Asperger Syndrom och jag känner flera personer med ADHD.
Ja, Atypisk autism.
Jag är personligen inte så insatt i hjälpinsatser inom detta, men utifrån det jag hört verkar det som att det finns hjälp men att man måste kämpa mycket, mycket hårt för att få tillgång till resurserna.
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder)
Nej, det tror jag inte. Misshandel är lika förkastligt oavsett ålder på misshandlaren.
Tyvärr får personer med neuropsykatriska funktionshinder övervägande negativ publicitet. Det knyts ofta samman med mycket negativa handlingar och egenskaper i media, som mord och andra brott. Det är förstås dåligt, eftersom det inte finns en direkt koppling mellan funktionshindren och dessa extrema handlingar. Man skulle behöva ge mer neutral information.
Förstår inte frågan.

Ja, har själv 2 npf-diagnoser och många i min omgivningar har olika diagnoser.
Ingen aning, har ingen koll på sånt, men förmodligen är det flera som har NPF och inte haft diagnos/behandling.
Japp känner både mig själv och de flesta av mina nära vänner och några till inom familjen.
Ja jag har ADHD & autism.
Nix det tycker jag inte, det borde utredas och ges mer hjälp redan i lågstadietiden om det finns minsta tecken på att ett barn skulle kunna ha en NPF.
Beror helt på bakgrundshistorian som ledde upp till misshandeln, hur personen som misshandlade agerat efteråt och hur allvarlig misshandeln var.
Både bra och dåligt, bra för att det kanske öppnar ögonen på folk att det behöver göras något för att hjälpa dessa personer innan det spårar ut. Dåligt för att tyvärr riskerar det att ge alla med NPF en negativ stämpel.
Finns många olika orsaker till det, dels så kanske de inte får den hjälp de behöver för att ta sig ur kriminaliteten, byta umgängeskrets, komma in i arbetslivet, mm. Dels så är det svårt att bryta ett invant mönster, det man är van vid blir en trygghet även om det i sig är farligt för en själv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag svarar trots att jag jag vill inflika att jag finner att undersökningen ens finns motbjudande. Jag tar för givet att en likadan men med rullstolsbundna som brottslingarna finns på rullstolsbunden.ifokus och att brottsliga kaninägare tas upp på kanin.ifokus.
Om inte så är den här undersökningen precis lika opartisk som aftonbladet.
Ja, Jag har det själv och flera i min släkt har det också
Nepp, posterbarnet Peter Mangs som alla använder som mall för hur en med Asperger är har ju erkänt att han lurat sig till diagnosen. Vilket gör honom till en helt annan psykologiundersökning.
Ja, som sagt, jag och flera i min släkt har det
Ja
Jag tycker inte det nej.
ja, deras hjärnor är inte färdigvuxna
Dåligt. NPT personer, oavsett vilken diagnos, framställs antingen som farlig eller som "Oh titta jag har NPF och jag kan göra alla dom här sakerna ändå"
Om dom sedan tidigare är medicinerade med mediciner mot deras funktionshinder så vet jag inte, om dom inte är det så försöker dom väl medicinera själva.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ja
Nej
Ja, flera stycken.
Antagligen, väntar på utredning.
Nej, samhället är uppbyggt efter NT och man måste passa in i en snäv mall för att klara sig i samhället. Även den hjälp man får känns ofta NTbaserad.
Ja, jag tycker att man som vuxen har mer ansvar för sina handlingar. Men en dålig handling är en dålig handling, vem som än utför den. Men jag är ingen domare.
Vet inte riktigt, tittar knappt på tv eller läser tidningar. Men har en känsla av att media är mer benägna att nämna diagnoser i ett dåligt sammanhang än ett bra. T.ex. om en känd uppskattad sångare har en diagnos är det säkert inte ens många som vet om det, det känns inte relevant att ta upp, men om en mördare har en diagnos så tas det upp.
För lite stöttning och förståelse.
1# Tusen tack för din medverkan!
2# Tusen tack för din medverkan!
PS! med fråga 8 tänker jag mej ex en kille/tjej med ADHD som tar droger, har suttit inne och fått hjälp, men efter ett tag återgår till det kriminella livet genom ex att snatta/råna för att ha råd för att köpa droger
Hoppas du förstår mitt tankesätt med frågan :)
3#Tusen tack för din medverkan!
4# Tusen tack för din medverkan!
Ja, det finns såklart kriminella personer överallt och inom alla gener (som rullstolsbrunda och kaninägare) Men eftersom jag ofta upplever att personer med neuropsykologiska funtionshinder ofta möts på ett negativt sätt ville jag undersöka hur allmänheten ser på dessa och ha med i mitt arbete.
Sen finns det ju dem som begår ett brott som inte förstår att de gör något fel om man säger så. Ett ex på detta är en man som gick och tog kvinnor på deras rumpor (vilket tydligen räknas som sexuellt ofredande). Kvinnorna tog otroligt illa vid sig, men när min fd svärmor (som jobbar inom ADHD/autsim) pratade med honom kom det fram att han tog på deras rumpor för att han tyckte att de var otroligt vackra. När han fick berättat för sig att det inte var något man gjorde och att kvinnorna tyckte det var obehaligt/kränkande förstod han vad han "gjort." Jag vet inte vad han fick för straff, men tror inte att det var fängelse iallafall.
Jag har själv varit med om att de ofta missförstås (speciellt med ett ex med aspergers) och enligt min åsikt borde den personen inte få vara rektor då denna inte hade den minsta förståelse för AS.

StrongHearts, om du vill kan du även lägga denna undersökning på Blandrashundar iFokus i OT-kategorin, kan kanske vara av intresse att eventuellt få svar från någon som inte själv har eller väntar på diagnos.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ja, rättså bra.
Ja, några sådana har figurerat i media.
Japp.
Yes.
Nix.
Ja, eftersom, som någon här sa just tidigare, tonåringen (och dess hjärna) inte är färdigvuxen - skit samma om vederbörande har ett neuropsykiatriskt funktionshinder eller ej.
I princip onyanserat. Men jag upplever att det har blivit lite bättre trots allt på senare tiden.
Ofta hamnar får ett återfall? Det vet jag inte om de hamnar får! Ge mig exempel!
Håller med några andra talare, urvalet för din undersökning blir rätt dåligt om du bara lägger ut undersökningen på detta forum. Du kanske skulle lägga ut på några andra delforum inom iFokus-koncernen, men även på helt andra forum t.ex. Familjeliv, Flashback, Ungdomar m.m. för att få ett bättre urval av deltagare.
Ja, nu svarade ju exempelvis jag, en aspergare, trots att tråden ligger under rubriken "ADD & ADHD".
7# jag har frågat på andra ställen med, ex familjeliv
tänkte att man skulle få inlägget borttaget då, men det kan jag göra :D
8# med eller utan syndrom så är man allmänheten, och av erfarenhet vet jag att folk med detta tänker på ett helt annat sätt än oss NT ;) så är intressant att höra deras åsikter ang frågorna :)
jag har även en god vän med AS, det var otroligt intressant att läsa dennes svar (eller uppsats :D om frågorna). denne tog upp så mycket man själv inte tänker på som NT. Så ofta om jag själv har problem med något så vänder jag mej till denne för att få ett annan syn på det hela :)
9# tänker mej en person med ADHD som har problem med droger, hamnar i fängelse, blir frisk från sitt beroende och kommer ut, ett par månader senare är denna beroende igen
10# se ovanstående för att förstå nr 8 bättre :)
11# det har jag med gjort :) både på familjeliv och sen har jag mejlbombat mina vänner på facebook :D:D även lagt den på 3 olika ställen här på fokus men blir nog en sida till :)
även om jag bara fått ett fåtal svar så hade jag fått utgå ifrån det men jag har fått många svar från folk med och utan syndrom :)
12# det är helt okey :)
Ja
Nae, jag och namn…
Har AS själv och känner flera med AS och ADHD
Ja, AS
Uppenbarligen inte eftersom det går så snett för de. Många i fängelset får väl ADHD-diagnos först när de sitter inne tex
Ja. Tonåringar är barn med sämre impulskontroll än vuxna varesig man har NPF eller inte så självklart är det skillnad. Därmed inte sagt att det kan ursäktas för det.
Dåligt. Sensationsjournalistik. Blir lite freakshow över det… "Titta vilken farlig Aspergare, det är därför han mördade och alla Aspergare är precis lika farliga". Lägg till att exempelvis mord inte utförs oftare av NPF-folk men däremot annorlunda och vi har en hel del mer fokus på just de morden också.
Bristande hjälp, både vad gäller NPF och vad gäller att faktiskt skaffa ett liv efter att ha suttit inne. Det är väl svårt oavsett vad jag vet.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
14# tack för din medverkan!