ADHD och lukter
Min dotter älskar lukten av bensin. Det har hon alltid gjort. Nyligen visade det sig att även ett gäng killar som min fru undervisar, alla med ADHD, också tycker jättemycket om lukten av bensin.
Är det en slump?
ingen aning, jag gillar också den lukten, och har misstänkt adhd/add.
vad konstigt…. har också alltid gillat den lukten… hahaha- märklig grej!!

hmmm…. va knepigt?
Jag gillar oxå den lukten…och thinner, aceton, nagelack……plus många såna dofter till….
Men sen undrar jag… Mitt luktsinne…. det är så starkt…. jag menar jag känner lukter så mycket tidigare än andra?! tex brandrök….
trots att jag *host…harkel….* rökar…. är det fler som har det så???
Jag är oxå rökare och har extremt känsligt lukt och smaksinne. Dom gånger jag har slutat röka har det varit olidligt med alla dofter och jag har därför börjat röka igen.
När sambon kommer hem från jobbet på kvällen kan jag avgöra nästan innan han stängt ytterdörren och jag sitter i ett annat rum om han har druckit en öl till lunchen. Luktar jag sedan mer konsentrerat på huden på hans handled eller hals så kan jag oftast avgöra om ölen var ljus eller mörk oxå.

Även min ena dotter älskar doften av bensin.
Men hon älskar även sådant som doften av nya skor och hon ber då och då om att vi skall åka till en stor skoaffär som ligger en bit hemifrån. Inte för att köpa skor, utan för att få gå omkring och njuta av hur det luktar där inne.
# Jag "gillar" också doften av bensin (och det mesta som #5 räknar upp plus en massa andra ganska starka dofter).
Är dessutom också rökare, men väldigt känslig för dofter ändå. Dock inte i närheten lika känslig som jag är när det gäller ljud.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag gillade doften av bensin mer när jag var liten, men nu när jag är äldre så är det inte riktigt lika gott längre, kanske för att jag känner avgaserna mer.
Däremot har jag så känsligt luktsinne att jag känner direkt om tjejkompisar har mens eller inte (vilket kan vara jobbigt om man påpekar, då de ofta är väldigt renliga av sig.), om en endaste jordgubbe i en ask börjar bli dålig (vilket är användbart), och om mjölken blir sur imorrn. :)
Dock fungerar mina perceptionsstörningar så att jag fluktuerar, vissa dagar är synen extrem, andra dagar känseln och vissa dagar doftsinnet, och andra smaksinnet.
Jag kämpade som ett djur för att få mina föräldrar att förstå att det var skillnad på vitpeppar och svartpeppar när jag var liten , att svartpeppar bara inte gick i stora mängder, men vitpeppar gick mkt bättre, osv. Jag har alltid haft superkänslig mun.
/Puhlo, AS och ADHD-diagnosinnehavare. :)
Jag tycker bensin ej luktar illa men inte är det ngn favorit doft precis.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Gillar inte bensinlukt, den o andra "doftande" ämnen får mig att få migrän, är extremt luktkänslig. (även jag blossare på nikotinet)

#12 är det bevisat?? förutom i denna tråden då? 
funderat mkt på det här med doft…. humör luktar oxå…. låter knas ja vet…men det luktar faktiskt. och precis som #9 säger mens! och även någon som är gravid… ofta alldeles innan de vet själva luktar… annorlunda…
*funderar o känner mej som ett ufo*

Nope, bensin luktar vidrigt, att stå en längre stund på en bensinmack får mig att få huvudvärk och börja li illamående. Däremot luktar olja rätt gott.
jag själv som fått ADHD diagnos som vuxen, har alltid också varit extremt luktkänslig, men min dotter som idag är 10 år.. hon hade sånt problem när hon var mindre så vi fick lägga en väldoftande våtservett över näsan på henne när vi bytte blöja, för hon spydde av sin egen bajsdoft. Eller om det låg en inte uppplockad hundskit ute, så spydde hon också… och hon är alltid den som känner om nån fisit först osv.. hon tycker också att det är AS jobbigt att torka sig själv när hon varit på toa…
Hej!!
Jag är en 41 årig kvinna som oxå ÄLSKAR doften av bensin.
Bensin doftar underbart!!
Jag har sen barsben tyckt det.
Camilla

Jag bara älskar lukten av bensin. Och alla liknande starka lukter.
När jag var liten och man skulle sitta o rita eller nåt i skolan så satt alla barnen och målade, men jag satt på en stol och luktade på spritpennor och dylikt typ. Och när pappa skulle tanka bilen var jag alltid med ut för att kunna andas in den goda lukten.
Knasigt
…..det kanske inte är en slump ändå!!
#18 Exakt sån var jag. Kunde stå och sniffa på pappas bensindunkar (hehe kan jag nog faktiskt än idag, men vet att det inte är så nyttigt), även spritpennor, aceton osv osv osv, fick svårt att koncentrera mig pga att jag blev så distraherad av den fantastiska lukten.
Medarbetare på westernridning.ifokus

spolarvätska *suckar* och olja…… acryl (sån man har när man bygger naglar med) de flesta ja känner blir illamående och får huvudvärk av acrylen…. men inte jag! Blir lugn och behaglig av det… och upplever knappt att det luktar alls…. har lite svårt att förstå när folk rynkar på näsan….
nope tycker det är vidrigt. Har ett mycket känsligt luktsinne och får lätt huvudvärk vid starka dofter.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Haha, mmmmm vinäger är också gott, jag brukar ha massor på salladen. Och kan t om ta en liten sked o sörpla i mig om det är kvar i skålen när man blandat ihop en röra.
Japp vinäger är jättegott.. älskar att göra olika vinegretter och liknande.

Hmm vinäger gillar jag inte alls=) Jag verkar vara tvärtemot många av er när de gäller lukter
När jag var liten älskade jag att stå bakom bilar, när motorn var igång, för att känna lukten av avgaser…

Vad gott det luktar när det luktar grillat kött ute nu, sa en kompis igår….Kött?! tänkte jag, det är ju tändvätskan som luktar gott, haha!!

#27 hehehe… mmmm håller med 
#27 o #29 He he, håller oxå med

Nagellack luktar också gott….kan inte beskriva hur, det är en speciell känsla när lukten når näsan

Jaaaaa!!!

Som liten stod jag och luktade mycket på bensin,,till mammas fasa…
Sen har jag en uberkänslig näsa.Röker gör jag,till och från,tyvärr.Röker jag inte kkan det vara plågsamt att åka buss,tåg stå i kön på ica osv för alla luktar så.
Min första kille jag bodde i hop med var en slarver ut i fingertopparna,hemskt!Jag åkte bort då och då till mina vänner på annan ort.Och efter ett par ggr bortrest sa jag att om han ej städar och plockar undarn efter sig så det inte ser ut som ??? (saknar bra ord här)men det var oerhört stökigt och "grisigt" så skiter jag i å komma hem.
När jag kom hem nästa ggr var det rent och fint.Men vad var det som luktade?!Frågade vem som hade vart här å städat?Det har jag själv gjort sa han bestämt.Men den lukten som var i luften var inte hans.
Tiden gick och jag "hittade" inte den lukten på någon annan.Men en kväll kom svärmor & svärfar på besök.SVÄRMOR…luktade exakt lika!Att ingen annan har den lukten är ej konstigt då hon köpt den utomlands å den var gjord för henne.
så här sa jag--
--- åååhh…vad du luktar gott…precis samma som det luktade när jag kom hem sist?jjooo.,,,jag ""hjälpte"" H att städa lite här,du vet han kan ej själv.Men hur visste du att det är jag som vart här?För det är samma parfym.
Såna här saker..i massor…min särbo..hade lånat ut sin mobil till arbetskamraten,en kvinnlig sådan..sen kramade jag om honom å han luktade massa parfym från kinden å lite på halsen???den parfymlukten spårade jag till hans mobiltelefon…å sen till henne..
jobbig näsa alltså..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#23 är också besatt av vinäger…slukar nog en flaska i månaden ungefär
över sallad då förstås…

men det är väl ändå en "smak sak"? det är som att säga att alla som är "bokstavslösa" skulle gilla doften av kokos…. (eller något annat)
#35 ha ha, visst är det lätt att få slut på vinägern
MUMS!!!!

# 36 nej å det är ju inte alltid så kul…får sämre luktsinne när jag röker såklart,men är ändå väldigt luktkänslig… känner mig som en mänsklig-spårhund ibland..undrar så hur en varg/hundnos uppfattar omvärlden med alla dess dofter.
Kan vara hemmifrån en dag å öppna ytterdörren å fråga om tex Robin har vart här i dag?Då jag känner igen bla hans doft.
jag älskar lukten av cigaretter
När de ligger kvar i paketet… Corner blue… SÅÅÅÅÅÅ god lukt alltså!! 
Sen älskar jag nagellackslukt! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#40 Jaaa!! Precis när man öppnat en ny ask
.. när jag försökte sluta röka så hade jag en ask hemma som jag gick o luktade i…………….men sen börja jag igen
!!
Att lukta ner i kaffeburken är också härligt! När jag var liten stod jag jämnt med nyllet i kaffeburken o nosa.
Ja jag gillar också lukten av cigaretter (och jag röker inte!), även kaffeburken!!

#43 Ja, jag står i kö för utredning av ADHD! Hoppas att det inte tar alltför många år innan jag får komma…
Jag har försökt sååå många ggr att sluta, med alla hjälpmedel som går att ha. Men jag blir så jäkla deppig då och eftersom mitt mående är ganska så svajigt redan innan så har jag lätt för att trilla dit. Min rastlösa själ behöver lugnet som ciggaretterna ger!

jag har skrivit i en tråd ang bla rökning å adhd…hittar man den så har man en liten förklaring…

#45 Tack för tipset
, ska jag läsa senare!

#41 Ny öppnad kaffe luktar gott, tyvärr smakar det ej gott alls.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Kaffe luktar gott men smakar blä. Om det inte är kaffeglass, eller fin-kaffe med grädde och socker i. :9

# tack 50
kan ej det sär med klickbarlänk ännu..
tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#51: Kanske det här kan hjälpa.
TACK NIKLAS!!!! 

Det var ju inte så svårt!
Inte när man kan det. 
#54! 
Phulo!!!!…….Leeer…. "Kaffe med grädde och socker"…..smaskigt!!!……mums!!!
Kram//Camilla

sommarvind: Jag överlevde mina mornar i skolan på kaffe med massor av kaffegrädde och socker i.

linhof: jag är precis likadan! Kan känna direkt om något brinner, på långa avstånd. Är hyperkänslig för dofter. Ibland när jag möter någon på gatan så "känner" jag långt i förväg om personen "luktar illa".. och då håller jag andan tills personen passerat en bra bit bort från mej..
I övrigt så gillar jag bensindoft liksom min son som ska in på utredning inom kort för NP. När vi tankar vill han alltid kliva ur bilen för att känna doften bättre..
Jag tyckte med om lukten av bensin när jag var liten.
Minns när jag var med pappa eller mamma i bilen, när de åkte och tankade.
Jag satt kvar i bilen och riktigt njöt av lukten.
Nu när jag blivit äldre, så ser jag inte riktigt samma tjusning i bensinlukten.
Men jag har kvar samma starka luktstinne och är väldigt känslig för lukter.
Läste att en av er, skrev att du kunde känna av när en tjej hade mens…*skrattar*
När jag var liten kände jag med av…en speciell lukt på några tjejer då och då i skolan.
Jag kopplade inte samman det helt….men jag fattade vad det var jag kände för lukt, efter några år.
På sätt och vis är jag glad, att jag inte fattade vad det var för lukt jag kände hos en del tjejer, då och då.
För jag kunde lätt ha sagt "Jasså, du har mens nu igen?"
Sedan kom jag på en annan sak nu i veckan.
Jag gick in i källaren med min cykel…då kände jag lukten av någons rakvatten och fick en tanke.
"Jag kan ju bli den nya Monk"
Då tänkte jag på att jag kunde bli en person som polisen kallar in, när det har begåtts ett brott, ett mord eller så.
Så kunde jag komma in och lukta…*skrattar*
Det är ju bara det att jag har ju ingen aning om vems lukten är….men men….bagateller…*skrattar*
Framför mig ser jag en bild, av hur polisen ringer in mig, efter att ett inbrott har begåtts.
Jag kommer dit direkt, blir hämtad i en limosin.
När jag kommer fram, går jag in i rummet, luktar runt lite.
Sedan säger jag "Japp, det har varit en eller fler personer här i rummet"
Efter det, åker jag hem igen *skrattar*
Men snälla någon, vad är det här?
Även jag gillade bensinlukt som barn, det fanns inget godare än ett nerskylt täcke som hade legat ett tag i en bil, och man sniffade i sig denna bensin och verkligen njööt av doften.
Idag är jag svag för blomdofter, som sirendoft och liljekonvalj. Samtidigt är jag väldigt svag för kaffedoft, klippt gräs och doften från katters päls.
Jag tycker bensin, spolarvätska, olja diesel, aceton osv luktar avskyvärt, mår illa av det. Men jag älskar lukten av persilja!!!!!!!!!!
Luktar persilja något?
Fattar ju att det gör det, men jag har aldrig tänkt på att det luktar gott på något sätt…:P
Jag älskar nämnda polycykliska kolväte-dofter!
Samt icke-menstruell fittlukt - det tänder mitt sinn.
Jag tänker komma med en teori nu. Har skummat tråden och läst långt ifrån alla inlägg, men tyckte mig inte se något om detta iaf.
Det talas en hel del om att ADHD-människor lättare fastnar i beroenden av oliks slag, och detta tror jag kopplas ihop med signalsubstanser och annat smått och gott i hjärnan - rätta mig om jag har fel. Sniffa bensin och aceton och liknande är det många som har gjort.. man kan faktiskt bli beroende av det. Så för mig är det inget konstigt alls att man gillar att lukta på bensin.
Personligen älskar jag bensindoften och har alltid gjort. Skulle kunna sitta och dra i mig doften hur länge som helst, men gör det inte för att jag vet att det kan påverka så starkt.
I övrigt älskar jag även doften av spolarvätska, som någon längre upp sa, och aceton m.m. Jag vet faktiskt inte var jag ligger på skalan men jag misstänker ADHD/AS-blandbild.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#64 skrivet av MissInAction
Fattar inte helt vad din teori var….du började så bra på den, men sedan tappade du bort dig själv i att skriva om vad du tycker om för lukter och så…
Men var kommer din teori in i bilden?
Tar teorin igen.
Jag tänker komma med en teori nu. Har skummat tråden och läst långt ifrån alla inlägg, men tyckte mig inte se något om detta iaf.
Det talas en hel del om att ADHD-människor lättare fastnar i beroenden av oliks slag, och detta tror jag kopplas ihop med signalsubstanser och annat smått och gott i hjärnan - rätta mig om jag har fel. Sniffa bensin och aceton och liknande är det många som har gjort.. man kan faktiskt bli beroende av det.
Kopplingen ADHD och att gilla bensindoft. Därav teorin. Många människor blir beroende av det och blir höga av det. Och folk med ADHD hamnar lättare i olika beroenden.
Kluring om Ryssland
Jag fattar vad du har för teori, men jag kan inte få ihop kopplingen, signalsubstanser, med beroenden just…
För det har ju ingen som helst koppling.
Men det du kanske menar, är att just bensin och aceton-ångorna, stimulerar signalsubstanserna i hjärnan, på ett sätt som många med ADHD, kan uppleva som positivt?
För det här med beroende….jag har ADHD, jag blir väldigt lätt beroende….har under 20 års tid druckit massor med coca cola….har nu varit fri i några veckor.
Men dricker kaffe iställlet…..då jag upplever att jag kan fokusera mina tankar lättare med koffein i kroppen.
Beroendesjukdomen är biokemisk.
Kluring om Ryssland
Aha, så ser inte jag på det….
…precis som om det handlar om hur jag ser på det, om det nu är så att det här med att lätt bli beroende av något, är en vetenskaplig sjukdom, då spelar det ju ingen roll hur jag ser på det :P
Det är lite som att säga att en träbit flyter på vatten.
…så ser inte jag på det…*skrattar*
Det är ju så, hur jag än ser på det..:P