Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3690 ggr
kampen
0

tankar kring medicin

Jag vet att ni stött och blött detta om och om igen, så ursäkta.

Jag har en dotter som precis har fått diagnosen Asperger och ad/hd i blandform. Hon är 14 år

Nu har vi tid hos läkare för att diskutera medicinering, det jag vill av er är höra hur ni tänker…

Jag tänker så här

*Min dotter har lätt att bara låta allt brinna av, hon tänder i 180 och exploderar utan att riktigt lyssna vad man säger

Det borde hon väl kunna bli hjälpt av med medicin?

*Extremt svårt att sitta stilla och kocentrera sig, springer inte runt men små rörelser hela tiden, pillar och plockar

Även det borde hjälpas med medicin

* Hon  äter, skåäter som ett beteende,känns om det är omdevetet

tycker mig ha hört någon annan med liknande problem som fått hjälp?

*Hon är extremt svår att få igång på morgonen, det är segt och trögt

Vad händer då vid medicinering?

Påverkar det med medicinering för ad/hd att hon har AS?

Sömnen är ett gigantiskt problem, hon har så svårt att komma till ro på kvällen, vilket inte gynnar morgonen efter….

Är det traditionell sömnmedicin eller får barnen hjälp av sin andra medicierig?

Bara några frågor. Skriv gärna hur ert och eller era barns liv ändrats efter påbörjad medicinering.

JohannaEkroth
0

Jag kan svara för Asperger-delen och jag behövde sömnmedicin för att kunna somna på kvällen. Först åt jag Zoplikon som är en insomningstablett, men sedan ett år tillbaka så äter jag enbart Atarax kl 19:00 på kvällen. Det är en orosdämpande och den får mig att varva ner på kvällen och jag somnar sedan normalt till natten.

Jag har bara Asperger, ingen ADHD, så jag kan ingenting om den biten.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

kampen
0

Tack för ditt svar!

Får jag fråga, somm du fattar är jag lite off ;-) men jag ska väl lära mig (hoppas jag)

Varför tar du tabletten så tidigt på kvällen? Tar den så lång tid att verka?

är det vanligt med sömnproblem vid AS? trodde det var mer kopplat till ad/hd

JohannaEkroth
0

Nej, den verkar på 20 minuter och sitter i 8 timmar, men den gör att jag varvar ner på kvällen och blir lugn istället för att bli orolig, få ångest och bli ledsen vilket jag gärna blir på kvällen.

Alyosha
0

Har både ADD och Aspergers och personligen har jag bara provat Concerta. Var tvungen att sluta efter fyra dar eftersom jag fick svåra ticks, vredesutbrott, gråtattacker och kunde inte sluta slå mig själv i huvudet. Men det finns folk som det hjälper, så jag kan bara tala om min egen erfarenhet. Concerta ska man absolut inte ta om man har tvångstankar och tics för det gör det mycket värre. Personligen, det enda som hjälpt mig är olika naturläkemedel. Johannesörtte hjälper mig mycket när jag har ångest och har panik- eller gråtattacker och den hjälper mig också att varva ner innan jag går och lägger mig.

Zaphix
0

Jag har ADHD och äter både Concerta och Ritalin. Hjälper mig en massa med koncentrationen, att sitta still, impulsiviteten och humöret. Samt mycket annat..

Har rätt svåra smönproblen och äter Ritalin även på kvällen för att kunna varva ned och ta det lugnt. Det hjälper endel. Dock äter jag ett par olika sömnmediciner utöver det för att kunna sova.

Som sömnmedicin rekommenderar jag att  prova melatonin, ofarligt och naturligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kampen
0

Höstlegenden, du blir inte så trött att du somnar av för tidigt?

Alyosha, hon har inga tics, inga tvångstankar, kan de förstärkas av mediciner?

Zaphix, Melatonin har jag fungerat på för det är väl ett hormon vi alla har men många med ADHD har brist på?

Men ni som provat, hur är ni på morgonen? Min dotter är så seg att få igång, morgonen är alltid hemsk innan skolan….

Hur snabbt hjälper medicinen? Tänker om den även kan kicka igång en även om den hjälper att lugna ner… Svammel, hoppas ni försstår hur jag menar ;-)

JohannaEkroth
0

kampen - Nej, det blir jag inte. I början, 3-4 första dagarna, var jag som en zombie, men det försvann efter dessa dagar helt.

Labolina_73
0

TS, oj skriver du om min dotter nu? :-)

Så himla likt i din beskrivning,, min dotter har dock ingen diagnos då hon vägrar att göra en utredning, jag har ADHD och jag misstänker även att jag har AS och hon har en lillebror med ADHD, ODD och ts, samt många andra i släkten med liknande diagnoser, själv är jag ganska så övertygad om hennes diagnos men så länge hon inte vill göra en utredning så vet jag ju inte med säkerhet.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej när det gäller medicinering då jag själv väntar på att få det,,,, varit mycket strul sedan jag fick min diagnos,, den ena läkaren vet inte vad den andra gör,, eller nåt.. :-/

//Linda

kampen
0

Tack för era svar, hoppas på fler Glad

Labolina, min dotter ville heller inte göra utredning men sa sen okej, typ…

Återkopplingen gick så där, hon blev ledsen och drog helt enkelt och bad mig satnna och prata med psykologen. Sen har hon pratat vid några tillfällen om vad pyskologen sa.Det handlar INTE om att vi vill ändra på dig! Jag älskar min flicka men svårigheterna gör ont i mig och troligen även i henne.

För mig har det varit så viktigt att försöka lyfta fram att vi vill lära oss, lära skolan hur vi gemensamt skall lyfta fram hennes starka sidor mer så de kompenserar hennes svårigheter… typ, nu kanske jag låter svamlig

Hon är villig att prata om mediciner men tycker jag kan göra det självFlört fast det går inte. Jag vet att hon vill ha hjälp med sömnen och även att hon önskar ett lugn och att det inte ska explodera så fort och ofta…

Hon vill inte att någon ska veta om hennes diagnoser men jag tror och hoppas att hon på sikt kan och vill nämna de för vissa, inget man behöver basunera ut men absolut inget att skämmas för. Jag försöker lyft att det är inget konstigare än när hon fick sin diagnos Dyslexi.

Zaphix
0

#6; Ja, många med ADHD verkar ha ett behov av extra melatonin. Det är dock ett licensbelagt preparat, så det kan vara besvärligt att få ut det på recept.

Finns ett annat melatoninbaserat preparat som heter Circadin, det är depottabletter. Melatonin är direktverkande kapslar, och jag upplever att de fungerar mycket bättre för mig. Circadin är dock inte licensbelagt och lättare att få utskrivet.

Dock ingår inte Circadin i högkostnadsskyddet, vilket medför att det är rätt dyrt. Melatomin ingår i högkostnadsskyddet.

Min och Dackes blogg

[Pappsing]
0

Att småplocka, pilla, med något hela tiden anser inte jag vara något som man behöver medicin mot.
Det är en sådan sak som ANDRA kan ha svårt med, men som personen själv inte lider av.

Porklash
0

Medicinen kan hjälpa mot "explosionerna" men det är inte säkert. Sen kan hon behöva hjälp med att leta efter tecken på att ett sådant utbrott är på gång eller att hitta anledningar till frustration osv. Jag har just fått en liten lektion om de fyra ilskorna vid ADHD och ska läsa på mer om det för det är ju ett av de verkliga problemen med ADHD som jag ser det. Det och oförmågan att planera och organisera på ett fungerande sätt för sig själv. Det är viktigt att komma ihåg att man ska medicinera för sin egen skull. Inte andras. Framförallt inte skolans om jag ska vara sån. Men man vill ju ha en fungerande vardag så..?

Om medicineringen funkar som den ska kommer hon ha lättare för att koncentrera sig och antagligen kommer också det där pillandet mer eller mindre försvinna men som Pappsing säger: Det i sig inte behöver vara ett problem. Innan min yngste bestämde sig för att prova medicin hade han med sig grejor för att pilla med i skolan för annars kunde han inte koncentrera sig alls nästan. Bara man ser till att det är tysta saker så stör det ju inte?

Skåpätande, var ordet va?, brukar också ofta försvinna med medicineringen genom att hungern ofta minskar. Kan förvinna helt för barn så det brukar ofta bli så att man måste kolla så att de äter ordentligt. Det finns också teorier om att det är hjärnan som försöker återföra energi genom småätande, gärna socker, eftersom den sliter så ont.

Det brukar vara bra att hålla koll på Aspergern vid medicinering. För en del blir den mer märkbar då. Behöver inte heller vara ett problem om det blir så men ibland så blir det en fråga om av-vägning där.

Niklas Borell uttryckte det: Man blir bättre på att ha Aspergers också!

Tycker själv mina AS drag blir mer tydliga men har svårt att säga om det beror på att jag har mer tid att märka av dem nu eller om det blivit "värre". Är det så har jag inget emot dem vill jag nog säga. Osäker på vad min omgivning tycker dock.

Just ja! Medicineringen har i alla fall hjälpt mig med att bli piggare på morgonen. Dels somnar jag fortare nu och dels sover jag bättre! Men detta är som det verkar väldigt personligt även om min reaktion inte är ovanlig. Även om jag har en seg dag så när medicinen börjar verka så, även om det är jobbigt, får jag inte den där "paniken" av trötthet/seghet som förr.Jag inbillar mig att det är som för "vanligt folk"?  Det är jag mycket tacksam över!

Som du sa Kampen så är det så att för mig funkar medicinen som att den kickar igång och lugnar ner mig samtidigt. I brist på bättre ord: Jag får en bättre, stadigare energi… Nåt sånt. Jag tar kortidsverkande med största dosen på morgonen sen mindre och mindre doser. Men medicineringen är så personlig så att man ska ta allt med en grabbnäve salt där.

Din dotter är ju dessutom i en ålder då mornar brukar vara svåra ändå så det kan vara riktigt kämpigt.

Även jag har hört av de experter jag träffat att Melatonin ofta är det bästa för ADHDare när det gäller sömn.

Oj vad mycket igen… Men jag tycker du har rätt att skolan borde hjälpa din dotter med att stärka de styrkor som finns! Det borde skolan göra med alla oavsett funktionsnedsättning eller inte!

pEr

Alyosha
0

#6 när jag började Concerta frågade läkaren om jag hade några tics och jag hade inte det. Men jag hade haft det tidigare, som barn plågades jag ofta av tvångstankar och tics. Concertan tog fram det igen. Har hon inga och har aldrig haft tics så vet jag inte om man kan få det av medecinen. Känner också igen det där att man blir mer Aspergers på medecinen. Det blir svårare att läsa av folk och följa sociala regler. Tyckte inte alls om det själv, folk blev ganska irriterade på mig.

kampen
0

Att småplocka, pilla, med något hela tiden anser inte jag vara något som man behöver medicin mot.
Det är en sådan sak som ANDRA kan ha svårt med, men som personen själv inte lider av. skriver du Pappsing

Normalt så medicin för det men när det pillas så saker konstant går sönder och hon är stressad över att inte kunna koncetrera sig och hon gör detta i tappra försök att försöka fokusera.

TAck Porklash för allt du skriverGlad

Alyosha, tack för att du delar med dig, gäller väl att vara uppmärksam

Zaphix
0

Att pilla på saker är för mig ett symptom på inre rastlöshet, och det är otroligt jobbigt för mig.

Det är inte pillandet i sig som är ett problem, utan det är orsaken till pillandet.

Min och Dackes blogg

indra-bus
0

Som du redan läst så är medicinerig väldigt inviduellt hur den värkar.

De symtom du beskriver kan medicinen hjälpa i mot eller i allafall lindra men dock inte för alla

Jag har en dotter 16 år med asp o ADHD som medicinerar o de hjälper henne med konsentrationen. O den lindrar utbrotten som orsakas av att hon inte alltid förstår utan måste få förklarat på sitt sätt o hon blir frustrerad.

Har man både asp o ADHD så kan apen bli mer framträdande med medicin men den osakar de inte o hjälper inte mot de häller.

Så mitt råd är att pröva funkar de inte så är de bara att sluta..

Lycka till..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kampen
0

Jag har en dotter 16 år med asp o ADHD som medicinerar o de hjälper henne med konsentrationen. O den lindrar utbrotten som orsakas av att hon inte alltid förstår utan måste få förklarat på sitt sätt o hon blir frustrerad.

indra-bus

Det är just det här jag menar, det brinner till i skallen utan att man hinner förklara…

indra-bus
0

Vet inte riktigt hur jag ska förklara är dålig på att förklara i text. I tal har jag ju en hel del övning :)

Men utan medicin brann de av ÅÅÅ   pag i dörren. Försvinn!!

Men med medicin kan de brinna av i frusretation men sen kan hon lungna sig o lysna på en förklaring o bli ja ha nu förstår jag.

Men man får ju inte glöma bort att de är tonårigar med allt vad de innebär. De är ingen lätt period.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kampen
0

indra-bus, precis så jag drömmer om att få det kunna få ge en förklaring och fe henne att lyssna och förstå. Får ofta höra hur jag har henne till slagpåse och allt hon gör är fel etc att hon aldrig gör något bra. Gudarna ska veta hur mycket  kag försöker ge henne men det rinner liksom av…

Nu har vi varit på BUP, läkaren ville börja med Concerta men dottern vägrar stiga upp på morgonen för medicin, så vi landade på Strattera. Till hösten pratar han om att nog lägga till Concerta och äta dem i kompination. Är det vanligt?

Melatonin är utskrivet men licens tar 1,5v och fick cikradin i avvaktan.

Hon har tagit sina första tabletter idag. Jag har en upplevelse jag tror att jag aldrig varit med om, hon satt här i soffan och gäspade och sa, nej jag går och lägger mig nu…. Så nu håller jag mina tummar och tår!