Sammanföra Asperger och autism...
Nu har man tydligen kommit fram att diagnosen Asperger ska försvinna, och istället ska man föra samman både AS och autism i en enda diagnos - autismspektrumtillstånd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4645451
Vad tycker ni om det? Bra eller anus?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det känns att man kan bli ihopklassad lätt med dom som har gravare problem, vilket kan bli väldigt jobbigt.
Var feldiagnosticerad när jag var yngre, och pga av det så kändes det som jag inte passade nånstans. Och iochmed detta så kan det ske igen, kanske inte emot mig men andra som får diagnosen.
ush
Personligen är jag väldigt negativ till det hela.
Det första som poppar upp i skallen på mig när någon säger autism är typ Rainman, utvecklingsstörning, folk som inte ens kan prata. Rainman i all ära, tycker han är stentuff, men jag vill inte ha den stämpeln. Folk kan vara tillräckligt nedlåtande och gulligullande som det är ibland.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja, minns i gymnasiet, där själva rektorn började prata med mig såhär ' Jahaaaaaa, meeeen dååååå skaaaaa viiiii seeee tillll aaaaatt duuuuu triiiiivs hoooooos ooooooss '.
Jag höll på att gå i taket ._.
Jag var diagnosticerad först som damp, och fick gå i läger med folk med liknande . Det var jobbigt, för vi var inte på samma nivå nånstans
Det är ändå typiskt, antingen så får man ingen hjälp alls för man är 'för smart' eller så ska man intill dumförklaras.
Hoppas innerligt att inget sådant kommer ske tack vare detta, men på ett sätt kanske det hjälper en mer att få den hjälp man behöver? det eller så får dom som behöver mer hjälp mindre för att dom klassas i samma nivå som vi?
#3: Sånt gör mig så glad att jag inte hade diagnos i gymnasiet trots att det kunnat underlätta enormt mycket i längden… o_o
Stötte bla på en på FK däremot när jag råkat skicka in fel blankett, skulle ansöka om aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga men råkade skicka in för förlängd skolgång. En handläggare ringer upp och verkligen förklarar vilka problem en aspie kan ha i skolan tätt följt av att halvt bokstavera "fuuuunktioooonsnedsättningaaar". Jo tack, jag tror jag vet vilka problem vi aspies kan ha i skolan faktiskt och har aldrig haft några problem med stavning heller för den delen… Fan vad förbannad jag blev, men jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga åt puckot att jag inte är dum heller.
Jag tror inte det påverkar hjälpen alls faktiskt… Möjligtvis i vissa län/kommuner, jag har dålig koll på det iom att jag är lyckligt lottad som bor i en kommun med asbra habilitering själv. Skulle det påverka så tror jag däremot att det blir mindre för någon grupp. Kan man spara pengar så gör man ju gärna det, tydligen…
#4: Mjä, som jag fattade det var väl det mer "i det finstilta" sas, men diagnosen blir autismspektrumtillstånd precis som alla andra inom autismspektrum..?
#5 har haft diagnos sedan jag var riktigt liten, minns när jag gick i högstadiet när en person menat att hjälpa mig började kalla mig dum och lat. Minns inte hennes egentliga roll men efter det så fick hon aldrig mer vara med på möten igen, tog så illa vid mig .
Usha, man vet aldrig hur man ska göra när det kommer till folk som ska hjälpa en. En doktor skulle förlänga nåt handikapps papper och det slutade med att han skulle kolla om jag ljög om saker , som sprutfobi ( låtsades ha en spruta dold i skrivbordet ) och då jag började gråta då han gick för långt skrev han på pappret ' emotionellt instabil '. Sen frågade han hur jag mådde annars och gick i en utförlig diskussion med mig att det är okej att inte ha kompisar, och att man inte hade alltid privelegiumet att välja vänner. Bäst att jag slutar här innan det blir en wall of text om den här äckel läkaren. Han skulle också kolla mina leder, genom att bryta runt och tänja på gränsen… jag hade ont i en vecka efteråt. man gör fan inte så mot en reumatiker… ' Du ha ringa reumatiska problem!' men tack snälla doktorn, nu är jag frisk :PMin godeman var helt förskräckt med så hon fattad einte vad som hänt fören efteråt.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt här, enda jag känner är att jag får vänta massor och att dom kunde ha förberett mig bättre på att jag skulle förlora mitt bidrag. Tog bara bort det vid jul så jag blev helt utan pengar :/ godemannen visste knappt heller vad som skulle ske.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
MEh så kan de ju inte göra… eller? Det är ju världens skillnad på exepel en med AS och en med ren autism. Visst att de även är lika, men att bunta ihopp allt känns inte som en bra lösning alls. Sjukt förslag :( HAr jobbat med barn med grav autism och olika tillägsdiagnoser, de är hur mysiga som helst men ingen av dem jag jobbade med skulle kunna ha ett jobb och egen lägenhet o ta hand om sig själva. Men det kan folk med AS. Det är ju som en lång skala. hm
Hm knäpp ide men då kan de ju bunta ihopp alla sjukdommar och funktionshinder mm till typ icke normala och sätta en stämpel i panan på alla
Fast det finns ju de med autism som kan klara sig (till viss del) själva…
Inget påhopp eller så, missuppfatta mig inte
Ja visst finns det det :) JAg tänkte som vanligt i form av antingen eller eller vad man ska säga, lixom den grava autismen med tillbehör i ena änden av skalan och mer högfungerande eller vad man ska säga typ AS i den andra änden.
Men kanske finns både för och nackdelar, enklare för läkare o fk kanske o hålla kol på en sak istället för massor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning att sammanföra AS:are och autister, ty det är ju samma symptom i grund nämligen sociala kontaktproblem. Skulle inte förvåna mig om forskningen småningom kommer på, att de autister som klarar sig relativt dåligt i samhället kan ha tilläggsdiagnoser som i och för sig inte har med autismen att göra.
Personligen är jag aspergare men har alltid upplevt intuitivt att jag i sanning är autistisk. Det är liksom kärnan i min problematik, och den kan jag stå för till hundra procent. Sociala kontaktproblem, det är vad jag har. Just jag är rättså intelligent och allmänbildad osv. - men det finns andra av mina med-autister som är sämre lottade i livet än jag. Men trots detta har vi förmodligen samma autistiska avart.
Så jag tycker det är bra jag att vi får en och samma stämpel i pannan allihop. Då blir det en tydligare grund att stå på, som förhoppningsvis är sann. Och i och med det, kan forskningen ta ett sant avstamp och redan av det skälet få det lättare att komma vidare i sin strävan att integrera även oss autister i deras samfund.
Socialanalfabet vore väl ett bättre ord än autist om det nu prompt måste ändras? :)
http://www.youtube.com/watch?v=WHdKHgaLYRY&feature=related
Haha #12 jag är på din sida där, det lät klockrent :)
#12 & 13 Jomenvisst ni häcklare. Kalla det vad ni vill - grundproblemet kvarstår: det speciella sociala kontaktuttrycket. Att vi inte uttrycker vår socialitet precis som ni nt har kommit överens om sinsemellan att göra, hindrar dock inte oss autister att vara minst lika kärleksfulla och ömsinta som ni alltid visar er vara. (Vi är precis lika medvetna om våra medmänniskor som ni, vill i alla fall jag hävda. - Kanske någon annan autist vill säga emot mig där?).
Såhär skulle jag vilja säga till er, gulzebra och zatanica, genom att citera en känd auktoritet:
"Den, som är skuldfri, kaste första stenen."
Ha det!
Varulv
#14: Kanske är det socialanalfabeten i mig som talar, men jag förstår inte alls vart du vill komma nu. Vad har AS öht med skuld att göra?
tror varulv menar kort att aspergare och autister inte är så olika, och att vi ska komma ner från vår höga häst kort. Att dom kan vara just lika trevliga och sociala som ASare. Tror jag
Varulv gillar ditt inlägg! 
Men det är väl ändå ingen som sitter på en hög häst och säger något om att autister är otrevliga osv? Jag vill bara inte ha någon Rainman-stämpel på mig bara för att jag råkar vara dålig på det sociala. Vi må vara väldigt lika på flera punkter, men samtidigt skiljer vi oss mycket åt också. Själv vill jag helt enkelt bli tagen för den jag är, och jag är inte en autist i den meningen - jag är en aspie. Jag har inte autism, jag har Asperger - en del i autismspektrum visserligen, men inte ren autism. Asperger och autism för mig hänger ihop men är absolut inte samma sak och ska således inte heta samma sak heller.
För mig är en ihopslagning som att låta tungviktare och lättviktare gå boxningsmatcher mot varandra och kalla det rättvisa matcher - helt vansinnigt.
Nja. Känns som att allmänheten redan är dåligt informerad om vad olika diagnoser innebär och en slags ihopslagning skulle bara göra generaliseringarna fler och ännu bredare. Som gift med en man med Aspberger-diagnos, men UTAN sociala-/kontaktproblem, känns det som att detta kan medföra problem för de med lättare svårigheter.
Sen har ju inte alla med autism sociala kontakt problem. Mina föräldras fd. fosterbarn är lite väl social istället.
Hon hänger på raveparty, åker land och rike runt och träffar okända människor med mera…
Visst klarar hon av att vara ensam, men umgås med folk gör hon helst.
Däremot är hon extremt impulsstyrd.
/Elisa
#20 Social problematik kan ta sig olika uttryck; din styvsyster är tydligen begiven på att umgås väldigt mycket med andra människor. Behöver inte besitta social kompetens för den sakens skull.
Dålig impulskontroll är inte ett aspergerkriterium efter vad jag kan minnas i alla fall.
Hon har fler problem än autismen vilket bara är en av hennes diagnoser.
/Elisa