Intressant om Oxytocin
Min hjärna går ständigt på högvarv och jag tänker ALLTID. Idag hade jag lite tankar kring varför jag har fungerat något bättre under tiden jag har varit gravid och ca ett år efter det jag har fått barn (är en av anledningarna till att jag redan har tre barn kanske?…).
Slog precis upp första sidorna i det nyaste nummret av Illustrerad vetenskap (sid 4 "skriv till oss"). Och kan där läsa att efter en del forskning om hormornet Oxytocin (som ökar vid graviditet och vid amning) har man kommit fram till att främst personer med AS och autism reagerar med att få en förbättrad förmåga till social kontakt efter injektion med oxytocin. Häftigt att jag läste detta just i dag med tanke på mina funderingar tidigare under dagen
Hur intressant som helst! Och när nu forskarna tror sig veta att Autism, AS och ADHD/ADD härstammar från samma gen, kanske oxytocin även påverkar personer med ADHD positivt. Mina tankar kretsar nu mycket kring om det finns fler här med NPF (framför allt ADHD) som kännt sig mer tillfreds och lugn under graviditet?
Hej Lostlie!
Jag fick jättehög igenkänningsfaktor när jag läste ditt inlägg (bortsett förstås från "gravid"-delen, man som jag är
). Tack också för stycket om autism, Aspergers syndrom/AS ch AD/ADHD. Jag har själv diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP (sedan slutet av 1990-talet; därav "DAMP" som tydligen numera kallas ADHD).
/D
Hvis man koser med et dyr/djur og klapper (= 'stryker' på svensk?) det, skiller man også ut oxytocin!

Förra året hände ju väldigt mycket inom forskningen om ADHD. Tidigare har man ju även vetat att vi med ADHD har tunnare hjärnbark en normalt. i Hjärnbarken sitter funktionen för koncentration och för impusls styrning.
Mrn i Hjärnbarken sitter även produktionen av våra hormoner.
Så vi med ADHD har oftast brist på ngn av våra hormoner. denna forskning har lett till att ma idag tittar på helt nya mediciner för ADHD genom tillsätta hormoner som vi har brist på.
Beroende på vilket hormon vi har brist på och en av anledningarna till att vi kan fungera så olika även om vi har samma Grundproblem för vi fungerar olika beroende på vilket hormon vi har brist på.
Jag medicinerar ju med Concerta plus Mealtonin som är kroppens sömn hormon.
Lasse
Är inte de ämet ett morfin??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#5 nej du blandar nog ihop med oxycontin,som inte heller är morfin men morfinliknande smärtstillande medel.
~ mayolica ~
#4 skrivetav tarotlasse
Oj det där med hormoner var väldigt intressant! Jag är jättekänslig för hormoner, jag undrar om det kan ha med det att göra. Det får bli en egen tråd av det.
Vad skulle hända om en man sprutade i sig detta hormon?
#6 Ha ha oj ja..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#8, Oxytocindropp är väldigt vanligt vid förlossningar om värkarbetet avstannar. Jag har själv fått det och det som hände var att värkarna kom tillbaka och alltså gjorde det pissont. :P