Hjälpmedel Handi Defy+
Åh, jag har fått reda på att jag ska få ansöka om en Handi Defy+ istället för min gamla Handi som bara går sönder.
Handi Defy+ är Handi+Smatrphone i ett:
http://www.abilia.se/produkter/produkt.aspx?productgroup=261848&product=281938
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Oj!
Men tack så mycket för informationen om den!
Jag fick möjligheten att ansöka om en handi, men valde bort det pga. det är bökigt att ta med sig ännu en sak förutom telefon och sånt. Men denna löser ju problemet.
Detta ska jag ta upp med min arbetsterapeut snarast möjligt. När vi pratade om detta så nämnde hon inte ens något om denna handi, utan vi pratade opm att ansöka om fondmedel för att kunna köpa en smartphone och fixa med appar istället.
Var ansöker man om olika hjälpmedel?
Distriktsarbetsterapeuter kan skriva ut hjälpmedel, så jag antar att du kan prata med vårdcentralen om du inte har kontakt med något npf-team eller habiliteringen.
Min handledare på den dagliga verksamheten som jag går på tog kontakt med en arbetsterapeut åt mig, och hon kunde hjälpa mig med kontakt med en distriktsarbetsterapeut.. Komplicerat.

När Jag fick erbjudandet om en Handi så tyckte jag ju att jag hade alla funktionerna i min mobil redan så tackade nej.
Men denna har ju så mycket mer väldigt intresant får nog prata med arbetsterapeften igen.
Lasse
Har haft den telefonen utan handi-egenskaperna och den stängde bara av sig 20-30 gånger om dagen. SÅ den är nu utbytt till en HTC.
Hoppas du bara fick ett måndagsex, Joar! 

Tyvärr är det många som har just detta problem läste jag inne på Swedroid.
Låter som en bra sak. Har funderat fram och åter vad vi ska göra och skaffa för dottern som behöver hjälp och struktur. Är detta något man fårhjälp med via habiliteringen?

Ja det är ngt du kan prata med Habliteringen om och deras arbets terapeft.
Så hjälper dom dig med att ansöka om detta hjälpmedel.
Men aldrig någon garanti att man får låna dessa hjälpmedel för man får dom inte man får enbart låna dom.
Det underlättar betydligt om man söker om att bli inskriven inom LSS.
För är man inskriven inom LSS som är en rättighets lag så har dom svårt att neka ett hjälpmedel om det är motiverat med detta hjälpmedel.
LSS beslutas av speciella LSS handläggare i komunen o ansöknings papper finns hos försäkringskassan och det krävs ett välskrivet läkarintyg om funktionshindret.
Dom flesta avslag beror på felaktiga läkarintyg och 70% av avslagen som överklagas får rätt.
Men även detta med LSS kan Habliteringen hjälpa er med.
ADHD är ett funktions hinder som går under LSS men man måste ansöka om det.
Lasse

När det går igenom LSS är det kostnads fritt men vissa komuner tar betalt för administrativa kostnader.
Så när jag fick låna mitt kjedje täcke så gick jag först till min arbetes terapeft som tyckte detta var en bra idé men hon fick inte skriva ut detta täcke själv. Utan vidarebefpdrade min önskan till komunens LSS handläggare.
Dom ringde upp mig och ville göra ett hembesök och prata om vad jag behövde hjälp med.
Efter detta samtal beslutade dom att jag skulle få prova ett täcke under en månad och föra protokoll om min sömn.
Dom hade täcket med sig när dom kom.
Efter 4 veckor kom dom åter hem till mig och gick igenom mina protokoll och intervjuade mig om hur jag upplevde täcket först då beslutade dom att jag fick låna täcket som ett tekniskt hjälpmedel.
Så man får det inte utan har det bara till låns. Efter ca en månad fick jag ett inbetalnings kort på 300 kr för dom administartiva kostnaderna för täcket.
Normal pris för ett sådant täcke ligger på strax över 8000:-
Handy Defi kostar normalt 15 500 kr men som hjälp medel får du alltså låna hjälpmedelt utan kostnad kanske får du betala en administrativ kostnad.
Är det enligt SoL kan komunen ta en avgift för hjälpmedelt och beroende från komun till komun hur mycket man får betala.
Så enligt LSS är det gratis och en rättighet enligt SoL är det ramlag och komunen kan säga nej på grund av bristande resurser och har rätt att ta betalt för hjälpmedlet.
Lasse
F*n vad dyr! Varför så mycket dyrare än en vanlig smart phone?

Den är dyr för att den innhåller en rad tekniska hjälpmedel som inte finns i en normal mobil telefon.
Tekniska hjälpmedel är dyra och 15 500 för ett tekniskt hjälp medel är ett rätt så normalt pris titta på likande hjälpmedel så ligger dom i samma prisklass.
Om du går in på produkter i den länk som finns med i denna tråden och bläddrar runt så kommer du finna att tekniska hjälpmedel är dyra.
Inte heller så konstigt att dom är dyrare en normalt eftersom efterfrågan inte är lika stor och man inte tillverkar några större mängder så blir det ju dyrare att framställa dessa saker också.
Men det jag blir förvånad över är att man inte i stället säljer apparna separat så man själv kan välja vilken telefon man vill ha.
För apparna kan ju placerar i vilken android telefon som helst.
Lasse
#14: Finns ett projekt i min kommun som håller på med en utforming av appar för funktionsnedsatta. Det är i princip de appar som finns i en handi, men för vanliga androidtelefoner.
De har en grupp med testpersoner som får vara med och hjälpa till med utformningen av appen så att de ska passa för deras problematik.
Appen hjälper minnet bland annat. Man kan göra listor som beskriver moment såsom städning som man kan bocka av, den påminner om olika saker, En massa sånt.
De har dessutom en såndär avläsare som kan läsa av såna där koder. Det gör att har man ett arbete som t. ex. städare, så kan man sätta upp en sån kod på typ en toalett, och när man sedan läst av koden med telefonen så får man upp en lista över vilka moment som ska göras inne på toan när man städar den. Kan lägga in bilder som visar vart på toan man ska städa och vad man ska göra där.
Jobbar man på en affär man man sätta upp en spn kod på pantmaskinen, och då kan man få upp vilka moment som ska göras när något blivit fel på maskinen och bilder på det. sedan bockar man av listan allt eftersom man gör detman skulle.
Dessa listor kan inte alla få upp, utan det är kopplat till just den telefonen.
De verkar ha fått till en massa bra funktioner, och att man dessutom använder sin vanliga telefon är ju perfekt.
Jag skulle få vara med i projektet om det nu inte vore så att jag flyttar snart..
#15 Låter jättebra! Skulle också vilja vara med i ett sådant projekt. Synd att du flyttar. Vart bär det hädan?
Till Värmlands djupa skogar. :)
Åhå, ja där kommer du säkert att trivas! Följer hästen med? 
Japp, så lätt blir han inte av med mig. ;)
Låter bra det!
Önskar jag hade häst, eller snarare hade råd att ha häst. 
#15: Åh! Kommer apparna finnas tillgängliga för oss i resten av Sverige sen? Jag skulle själv vilja ha handifonens kalender i min smartphone, men icke! Går runt med både smartphone och handifon för tillfället :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vad är de för något?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#21: Ingen aning faktiskt. Jag tror att deras förhoppning är att det ska finnas tillgängligt även för andra, men som det ser ut just nu känns det tveksamt med tanke på att projektet i nuläget inte verkar vara finansierat så länge till.
#20: Tyvärr kostar det mycket pengar att ha häst, men handlar mycket om prioriteringar. Men hade jag inte haft stödet ifrån mina föräldrar hade det inte fungerat, veterinärräkningar och såna oväntade utgifter är tuffa.
#23: Får hålla tummarna helt enkelt! :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tycekr detta verkar konstigt appar kan du ju köpa och betala för.
Så måste vara företaget som har svårt att marknads föra sin produkter och nå ut med att dom finns.
Finns ett otaliga tekniska hjälpmedel som appar som säljs på den öppna marknaden.
T.ex för dyselexi dels appar som läser upp texten för dig men även appar där du talar in ett medelande och den skriver det talade medelandet som text.
Finns även app där man med mobilen fotograferar en text från en bok eller från whitboarden så läser appen upp texten som tal.
Dessa appar finns att köpa genom appstore i telefonen.
Men går även att ansöka som tekniska hjälpmedel hos arbetsyerapueften
Min syster son tillverkar appar som egen företagare och dom apparna säljs nu i över 200 länder genom app store.
Så måste vara marknads föringen och informationen på detta företag som brister.
Lasse
#25: Det är fortfarande på utvecklingsstadiet ännu och testas. Inte ens säker på att det är ett företag, eller bara ett projekt som kommunen har, finansieras med EU-pengar iaf.
Appen designas också just för personen i och med att listorna och sånt är väldigt individuellt beroende på vilken problematik man har och vilket liv man lever.
#22 Vad undrar du om? Vad är "de"?
Jag undrar vad en Handy Defy+ är för något? Antat att de är någon teknisk apparat o de lyckas jag aldrig bli riktig kompis med??
29# har du läst länken som T.S hänvisar till där står det vad det är för något
Ja de kan jag göra så klart missade den..
indra-bus - Troligen kommer du att älska den efter du läst om den! 
De har jag gjort. Men funderar om man skulle kunna ha den fast limmad på handen eller något. Ni vet rumpan sitter ju fast o den är med.. Allt jag tar i har en konstig förmåga att inte ligga där JA la dem 

#33 Fastlimmad skulle nog fungera med superlim He he.
Men jag såg häromdagen att det faktiskt finns ett tillbehör till moblier.
Där det är som ett armband med hållare för mobilen. Så att dom som joggar idrottar osv kan ha med sig mobilen när dom inte har några fickor på kläderna. Detta tillbehör var även vatten skyddat för strand användning.
Lasse
Tack lasse för tippset.. Men går de att da bort är de borta "bara försvinner"..
De säger till mig att ha nyckelen runt halsen. Men den försvinner ändå ;) Tar av mig den i tvättstugan även om jag haft den på vägen dit. O låser så klatr in den. Innte alltid men de händer. Lite pinsamt att gå till gtannarna..
Så extra starkt super super lim skulle den vara perfekt..;)