ADHD-medicin kan ge hjärtsvikt
TV4: ADHD-medicin kan ge allvarlig hjärtsvikt. Det befarar nu hjärtläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala som har fått in flera fall på kort tid.
Se inslaget här:
http://www.tv4.se/nyheter/artiklar/adhd-medicin-kan-ge-hjartsvikt-500d193b04bf724af500000f
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Usch, det hade jag med utav Concertan. Hemskt är det. Nu har jag fått bort min adhd-diagnos utan det är Asperger så jag slipper denna medicin i framtiden.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jo i mars detta år. Har forfarande hjärtklappningar. Läkarna tror att det är ångest men jag tror inte det.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Stort tack för länken 
fy tusan va jag blev mörkrädd av klippet BUP planerar att min son ska få prova ADHD medicin till hösten vet ej riktigt vilken sort än
men efter ha hört det här så tänker jag sätta ner foten och säga nej i alla fall tills saken har utretts ordentligt och man vet mer om det här
sen är det lite oklart i sonens fall om ADHD medicin verkligen kan hjälpa honom då han inte är hyperaktiv utan bara har ADD diagnos

Som vanligt..pest eller kolera
Suck!
Carpe Diem….Fånga dagen
Det var väl en liten pojke som gick på Ritalin som dog för några år sedan pga. att hjärtat inte pallade med längre. Min sambo fick hjärtklappning av denna medicin.
Jaha, det var ju precis vad jag behövde höra med min panikångest ovanpå allt. Ska inte till läkaren förrän 1/8, äter Medikinet och har hjärtklappning/ oregelbundna hjärtslag varje dag. När jag tog upp det med läkaren förra gången sa han;- Det behöver du inte bry dig om, det är helt ofarligt. Nu sitter jag här med panikångestattack på väg.
Hellre lever jag ett kortare liv med medicin än ett långt liv utan. För mig är det helt klart värt det.

Ja detta är ju inget nytt och står med bland biverkningarna på Concerta och Ritalin.
Därför det är så noga med dessa ständiga läkarbesök med kontroll av blodtryck och puls.
Jag kollas upp varenda gång när receptet ska förnyas.
Så känner mig inte orolig överhuvudtaget finns naturläkemedel med samma effekt och t.om med med ännu värre effekter men dom får säljas fritt utan ngn kontroll alls.
Lasse
åh jag har typ det ibland.. orkar inte kolla på klippet men.. jag är då aldrig på kontroller
De står inget om hjärt svikt på biverkningar. Jag funderar alvarligt på att sluta.
Vill inte förstöra hjärtat.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Jag har läst hjärtsvikt på både Conerta, Ritalin och andra cetralstimulerad medicin. Vi har kontroller av våra läkare, samt dotterns på puls etc regelbundet. De är det läkaren vill framföra att det ska vara kontroller. Hört många som inte ha någon kontakt alls med sköterska etc när dem börjar eller går på sin medicin..
De står om man har hjärtsvikt eller andra hjärtsjukdommar ska man inte använda den.
Inte att den orsakar de. Inte häller som biverkning.
I andra ord liksom står de på biverkningar.. Inte självaste hjärtviktordet.
Vet du vad ni vad järtsvikt är??
Ja.. Haft tre som dött i det..
Men vad är de då ?
De är inte en hjärtinfarkt. Utan ett kroniskt fösvagat hjärta. Som inebär att hjärtat orkar inte pumpa ut tillräckligt med blod/syre till kroppen som innebär att man blir extremt trött anfådd av att ta sig ur sänen. Vid svåra fall tillomed i vila.
Vilket ofta leder till andra kroniska hjärtsjukdomar.
Nämnde jag hjärtinfakt ? 
Vi har de i släkten, och dem har dött i HJÄRTVIKT
Min hund fick vi avliva pga. hjärtsvikt efter flera års hjärtsjukdom med bland annat blåsljud på hjärtat.
Apropå hjärtsvikt. :)
Men vad menar du då att de står med anda ord som biverkning??
Allt som har med medicin att göra och det står att dem kan påverka hjärtat på olika sätt ska an läsa med starka ord och regaera och fråga sin läkare om det, som i sin tur kan bevisa att alla med hjärtproblem i släkt etc kan förstärka det. Orka inte förklara mer nu… Trött..
Förlåt Kaktuz Jag menade inte att idiot förklara dig
De var mitt katastrof tänkande som drog igång.
Såg mig själv knapt orka till toa. Vem skall då tahand om min dotter när hon mår dåligt. Hur skall jag då orka med en bruks hund orka städa djurens burar. osv..
Får de säkert i morgon var skall hon tavägen till något ställe där hon inte trivs o blir missföståd Var ska jag göra av djuren då? osv
Hjärtat är de ännu inget fel på men annars skador från topp till tå.
Frågan är ju varför läkarna plötsligt fått in flera fall på kort tid. Har något i medicinen förändrats? Eller kan det helt enkelt ha med något annat att göra så som tex att man blandat medicinen med något annat?
Jag har inte haft problem med hjärtat vid medicinering, däremot efter senaste gången dom röck medicinen för mig när jag hade går ner i vikt för mycket.
Men det berodde den gången på att kroppen väl åt för mkt på musklerna och ja, hjärtat då. Sen jag fläskadepå mig igen så är ju det probleme t bort.
Ska bli intressant att se hur det kommer funka nu, har precis börjat igen med Ritalin, blir intressant att se hur hjärtat kommer må och erhum förutsatt att jag inte strular till med maten igen då. ;)
Men för min del får den lite "lugnande" och jag klarar bättre att slutföra saker, men det som känns övervägande är väl att jag hinner bromsa och tänka och andas innan jag reagerar. Vilket känns oerhört viktigt med två livliga barn och en bohemisk sambo. 
Tänkte på det där jag skrev i #24 och det #27 skrev om. Min dotter blir tvingad att äta Ritalin mot hennes vilja. Hon är redan smal och väger ca 50-55 kg och är 175 lång och Ritalin m.m brukar man ju rasa i vikt av. Dessutom brukar hon få känningar i hjärtat. Speciellt när hon tidigare tog ritalin
Usch jag blir så less 
Lät ju inte bra alls :( måtte vara himla tufft!
Men hur kan dom tvinganågon att äta det? är detl liksom "för att få… så måste du äta medicin?"
För min del är det ju "för att ens få medicin måste du sköta maten" och det känns väl rimligare ;)
Sen har jag betydligt grövre grund än din dotter, gisses hade jag legat på den vikten till den längden hade folk varit arga på mig igen.
#30 Antar att du menar mitt inlägg när du skriver??
Jag begriper det inte heller och sa jag ville ringa läkaren/ fk och vilka det nu var? Men det tyckte min dotter lät dumt.. att en mamma till en dotter på 24 år skulle ringa, men vad ska man göra då när de inte lyssnar på henne och tvingar henne att ta dessa piller mot hennes vilja?
Sa att de kanske tänker annorlunda nu när detta med hjärtsvikt kommit upp men min dotter trodde inte de skulle bry sig om det
aspie ja precis var det di gjag tänkte på, bara jag som vimsade som vanligt 
Men jag tror att detä r vanligare än man tror att föräldrar/sambo eller liknande får ringa. Min sambo har fått vara inne och rota massor (på gott o ont) och jag är bra mkt äldre än din dotter. 
Fast det kanske känns annorlunda när det gäller mamma iof men samtidigt bättre än att dom kör över henne komplett. Hoppas ni får nån reda i det hela.
#32 Ja ibland kan man vimsa till det 
Jo, jag får se vad hon säger. Känner liksom att jag MÅSTE gripa in och säga NEJ. Speciellt nu när detta kommit fram och hon mår bättre än någonsin utan. Ångestframkallande är vad det är 

#33 aspie: Min dotter var helt förtvivlad förut, för dom sa att hon måste äta Concerta för att få lämlighetsintyg för övningskörning och att hon inte skulle få Körkort om hon inte åt den!!
Jag blev så in i h..vetes förbannad, så jag ringde alla möjliga läkare, psykologer och stred på tills vi hamna hos rätt läkare på Bup! Hon skrev ett intyg och dottern övningskör nu för glatta livet..utan medicin 
Tycker det är rent sagt för jäkligt att dom ska tvinga folk att äta medicin!
Det ska man ju få bestämma själv!
Jag tycker du gör helt rätt i att lägga dig..Det är ju så vi mammor fungerar, vi vill skydda våra barn!
Om hon fungerar utan Ritalin, ja då ska hon oxå får vara utan den!!
*styrkekram*
Carpe Diem….Fånga dagen
#34 TACK världens goaste lilli-l
Så glad jag blev av ditt svar 
Tror nog jag försöker mig på att våga ringa ändå när jag läst dina rader. Åter igen TACK!

Ja du visst kan man tvinga ngn att ta medicin om man bedöms som en fara för sig själv och andra kan man få tvångs vård.
Men krävs väldigt starka skäl för denna bedömning alldeles för starka skäl skulle jag vilja säga.
Kan även beslutas på barn mot föräldrarnas medgivande om personen inte är myndig.
T.ex när föräldrar inom Jehovas vittnen vägrat medicinering eller blodtransfusion
Så har man gjort ett LVU (Lagen om vård av unga) ingripande för att barnet ska kunna behandlas.
Har själv råkat ut för detta när vi föräldrar inte ville börja medicinera sonen med centralstimulerande eftersom jag själv missbrukat tidigare i livet så var jag helt emot denna medicinering liksom mitt ex var emot det.
Men han var så våldsam och bedömdes farlig för sig själv och andra och där man gjorde bedömningen om låst avd på BUP.
Att låsa in barn på låst avd är ytterst ovanligt men kan behövas i bland.
Då gjorde man ett LVU ingripande och då vi föräldrar blev av med vårdanden tillfälligt och inte kunde påverka medicinering eller behandling.
i dag har vi ångrat många gånger att vi inte tillät medicineringen tidigare för medicineringen gjorde underverk det var en skillnad som natt och dag.
Idag har vi en helt annan kunskap om denna medicinering och jag medicinerar själv med Concerta i dag.
Att man kräver medicinering för koncentrations problemen och uåppmärksamhets störningar vid Körkort ser jag inte som ngt konstigt alls.
Innan kunde det vara jätte svårt att överhuvudtaget få ett körkorts tillstånd om man hade ADHD.
Eftersom svårigheter med koncentration och uppmärksamhet orsakar olyckor och kan jämföras med en person med sömnbrist som bedöms vara farligare en rattfylleri.
Ser man dåligt får man krav på glasögon eller hör du dåligt så krav på hörapparat.
Har du rörelse hinder kan du få krav på auotmat växlad bil mm
Så tycker det är helt ok med dessa krav för Körkort en att man inte för köra alls.
Lasse
Fast det känns som lite skillnad att vara i läget, där man hamnar under lpt eller lvu, än att vingas ta centralstimulerande om man mår minst lika bra utan och kanske snarare mår sämre, i aspies dotters läge tex. 
Men visst, måste man vara öppen för medicin om det gör stor skillnad för framförandet av fordon eller liknande det kan jag hålla med om. Jag har varit med om att läkare inte kanske förbjudit mig att köra, eller ja, dom sa åt mi gatt jag inte var i skicka att köra bil. Hade jag gjort det ändå kan jag tänka mig att dom dragit det steget längre.
#36 Jag håller ju med #37 att det är skillnad på vissa som har problem så de är en fara för sig själv och/eller andra och min dotter som säger att hon aldrig mått så bra som nu. Tycker faktiskt det är mycket märkligt att tvinga på nån piller då
Hu,det låter oroväckande.
aspie. Jag ser inget konstigt med att ringa åt en dotter på 24 år.Jag ringer eller följer med mina vuxna barn till myndigheter om det behövs.
~ mayolica ~
#39 Tack mayolica. Ska nog göra det vad dottern än säger 
#40 Jag hade gjort det,men inte över huvet på dottern. Bäst är att försöka få henne att tycka att det är ok,förklara att det inte är något konstigt eller ovanligt att du ringer.
~ mayolica ~
#41 Jo självklart pratar jag med dottern innan. Måste ju veta vilka personer det är som tvingar henne 
Ja det verkar helt sjukt att tvinga en person att äta medicin om det funkar bättre utan. Jag tycker verkligen inte att man ska acceptera att bli behandlad så.
Du kan kanske förklara för din dotter, att en anledning till att du vill ringa är att det kan vara bra för att dom som bestämmer om det är nödvändigt med medicin eller inte att höra vad du har att säga. Att dom får veta hur andra personer ser och upplever att hon fungerar i vardagen kan ha stor betydelse för att kunna göra rätt bedömning om medicinerna,ibland ser andra saker som man inte ser själv oavsett ålder.
Hoppas att det löser sej för henne.
~ mayolica ~
Tack mayolica
Det var bra råd du kom med 

Tycker du det är lika sjukt att förbjuda personer att köra bil alkoholpåverkade ?
Vid en Dansk test med 5 personer med koncentrations problem och 5 personer som var alkoholpåverkade körde en testbana.
Testet visade att personer med koncentartions svårigheter och uppmärksamhets problem körde betydligt sämre på test banan en dom som druckit 5 starköl.
En av peronerna som drukit 10 starköl klarade av test banan betydligt bättre en dom 5 med koncentrations svårigheter.
Men dom andra 4 som druckit 10 starköl körde sämre,
Men samtliga som druckit 5 starköl hade bättre resultat en dom med koncentrations svårigheter.
Samma när man gör utredningen för ADHD och dom olika testerna så finns ju även tester på reaktions förmågan som är betydligt sämre en normalt på grund av uppmärksamhets störning och koncentrations problem.
Skrämmande men sant men en del av funktionshindret.
Man sätter inte detta villkor med medicinering för att jävlas med folk utan för att skydda både personen och medtrafikanterna för olyckor.
Så inte alls konstigt att man gör denna bedömning på personer med diagnoserade koncentrations problem.
För 5 år sedan kunde man bli helt nekad att få körkorts tillstånd om man hade diagnosen ADHD i läkarintyget.
Men i dag sätter man villkor för medicinering om man ska ta Körkort vilket jag tycker är helt rätt.
Lasse
Bra skrivet Lasse! Själv kommer jag aldrig att ta Körkort för jag anser att min bristande uppmärksamhet och problem med att skilja på höger och vänster gör mig livsfarlig i trafiken.
Kan ju tycka som fd vägarbetar att håll bättre koll på gamlingar och se till att dom inte får köra så länge som dom gör. Mest dessa som blir ställda i konstiga lägen a'la vägarbeten.
Inte skoj som lite vägarbetare att stå och försöka reda ut kaos efter sånna lägen, typ diverse material nerkört eller ens egna fötter nära att bli mosade 
För jo överlag är de rara gamlingarna överrepresenterade när det hjäller att få totala hjärnsläpp vid vägarbeten.
Men det är många som skulle behövas hållas kolla på om dom är lämpliga i trafiken.
Jag skulle nog inte fått ta Körkort utan medicin.. Blev tvungen att få bra resultat på ett test för att få läkarutlåtandet och fick göra om det en gång pga. rätt uselt resultat. Blev som tur var bättre med sömn..
Men å andra sidan så kunde jag köra bil även innan jag blev satt på medicin, fast jag fick ett riktigt kasst resultat på testet på utredningen. (kasst även för att ha adhd)
Nu har ju min dotter Körkort sen flera år tillbaka och kör bättre än de flesta. Hon har endast fått beröm för sin körning av såväl yrkesförare som körskoleläraren. Körningen kan man väl säga är ett specialintresse. Hon är mycket skärpt i trafiken. Så jag håller inte med om att hon skulle köra som en rattfull eller sämre.
Kanske finns dom som gör det men inte hon. Och det ÄR fakta!
Jag hade Körkort i ca 10 år. Men blev av med de pg av ep. Jag ställde inte till med något i trafiken under de åren.
O när jag tog Körkort var de massa skriverier i tinigarna o hur svårt de hade gjort teori provet att folk fick skriva om massor med gåger. I min grupp var jag den ende som klarade teori provet på första försöket.
Klarade halkbanan först av alla.
Så man skall nog inte generalisera. ADHD = lålig bilförare.
O jag tror inte någon med Körkort inte känner igen syndromet. Oj, är jag redan här vad har jag tänkt på??

Nej jag vill absolut inte genarelsersa finns säkert dom med ADHD som är utmärkta bilförare.
Ser mig själv som en bra bilförare har haft Körkort sedan 78 och började inte medicinera fören 2009. I och för sig körde jag inte så mycket bil dom första åren eftersom jag för det mesta var påverkad av alkohol o olika droger.
Men jag ser ju skillnaden på hur jag uppträder i trafiken förr och när jag i dag medicinerar.
Jag är betydligt mer fokuserad och har lättare att koncentrera mig på bilkörningen en vad jag var innan.
Även om jag kört så många år omedicinerad så har jag enbart varit ute för en trafikolycka men får erkänna det berodde på stress och på bristande koncentration.
Nu klarade jag mig med mindre skador och ingen annan skadades men min bil blev total demolerad och dom fick skära ut mig ur bilen, lastbilen jag krockade med ja den såg man inga skador på.
Lasse
Läskigt Lasse
Tur att du inte blev värre skadad 

Hur gör man då, när en del äter medicin dagtid för koncentrationen och medicinen går ur på em..ska man ställa bilen då? Ta bussen hem? Eller ska man äta medicin dygnet runt? För man vet ju inte egentligen riktigt när man ska köra bil ifall man måste ge sig iväg på natten osv..
Och jag tror ju att bilskolan inte skulle släppa igenom någon som dom anser vara en fara i trafiken!
Klart att vissa personer inte kanske ska ha Körkort, men som i aspies dotters fall och som min dotter, som har ADD/Autism, så fungerar dom ju utan medicin och då ska det väl inte ligga på att man måste tvingas till att äta den, om man inte vill!
Och för många med dessa NPF, så är ju koncentrationen som högst när det är något som man är intresserad av. I varje fall, så tycker min dotter om att köra bil och hon är så lugn och koncentrerad och växer med sin uppgift 
Jag har haft Körkort i över 30 år och har ADHD! Och jag har ALDRIG råkar ut för något.
Nej, man ska inte tvinga någon att äta medicin, ifall man klarar sig utan den!
Ifall man klarar sig utan den! 
Carpe Diem….Fånga dagen
Nej tvångsmedicenering är inte ok o dessutom så ger ju medicinen bivärkningar.
Om jag nu skulle vara helt anfalls fri ett år. O får ta nytt Körkort o jag skulle bli tvingad att äta medicin som kan orsaka kramper.
Blir lite fel.

# 54 Ja låt alla köra utan medicinering och låt alla som druckit 5 starköl köra bil.
Blir ju samma jämförelse ju.
Finns många som kör bil berusade utan det händer ngn olycka så låt dom bara köra.
Lasse
Det kan bli väldigt fel om man bara bestämmer att medicin krävs för att köra bil rakt av,att det ska vara lika för alla med ADHD. Dels funkar ju medicinerna olika för olika personer och adhd är inte heller alltid exakt samma för alla.
Många kanske behöver medicin för att funka i trafikenvissa,men vissa kanske kör bil bäst utan medicin, för dom kanske det ställer till skada istället? Därför borde körförmåga/medicin testas individuelt istället.
~ mayolica ~

#57 Helt riktigt! Håller med dig!
#56 Jag skrev "Ifall man klarar sig utan den". Sorry om mitt inlägg missförstås, men självklart så finns det kanske människor som "måste" äta medicin osv.
Men..OM man inte behöver äta den, Lasse, det är det jag vill åt..att DÅ tycker jag inte att man ska tvingas att göra det.
Man måste väl se till personen ifråga! Men läkaren såg att min dotter skulle klara sig utan, så hon skrev detta intyg som de med NPF måste ha för att få övningsköra..
Man måste bara få träffa läkaren, så en personlig bedömning kan göras..så att ingen sitter i andra änden av en telefon och bedömer.
Jag vill INTE förnärma någon, utan vill bara tala om min mening och mina erfarenheter 
Carpe Diem….Fånga dagen

Ja det kan jag hålla med dig om vi har alla olika drag och inslag när vi har ADHD.
Men alla med ADHD har problem med uppmärksamhet och koncentrations problem har du inte detta så har du ju inte heller ADHD.
Har du problem med uppmärksamhet och koncentration så har du även en försämrad reaktions förmåga.
Men det kan ju vara lindrigare o det kan vara grövre men för att det ska sättas en diagnos ska problemen vara så stora så att det är problem i personens vardagliga liv.
Vad jag har för mig så ska detta specifieras i läkarintyget hur stora problemen är .
Men tror det är det samma som när läkarintyg till att bli inskriven till LSS.
En okunskap av läkarana på hur dom ska fyllas i och hur mycket som ska specifieras.
Får då transportstyrelsen ett oklart läkarinntyg så är det lätt dom tar det säkra för det osäkra och skriver detta villkor.
Samma som inom LSS anöskningarna och som får avslag så över 60% som överklagas och där man skriver om läkarintyget och specifierar personens problem får rätt när läkarintyget blivit rätt i fyllt.
Lasse
Håller fullständigt med, behöver man medicin ska man givetvis ta den, annars inte. Jag tog Körkort för nästan 30 år sedan, har alltid haft benzo i kroppen när jag kört bil, eftersom de på den tiden inte visste att vuxen ADHD fanns. En läkare sa till mej att jag skulle vara en fara i trafiken utan benzo. Jag har kört budbil och kört fleera tusn mil i och utanför Sverige, men har aldrig ( peppar, peppar ) varit med om någon okycka.

Visst visste man om vuxen ADHD för 30 år sedan men kunskapen var inte så stor på den tiden.
Men man började faktiskt medicinera personer med ADHD redan i början av 30 talet med ren amfetamin.
Sedan så utvecklade man detta och på 60 talet började man med Mentylfenidat.
Så man har faktiskt använt mentylfenidat som medicin i 50 år nu.
Nu har det hänt så enormt mycket inom forskningen om ADHD så nu håller man på att utveckla helt nya mediciner som inte är narkotika klassade.
B.la så forskar man om att medicinera med kroppen egna naturliga hormoner.
Vissa har ju redan börjats att använda jag medicinerar ju både med Concerta och kroppens eget sömn hormon Melatonin.
Så händer otroligt mycket inom forskningen om just ADHD.
Man vet ju nu att alla med ADHD har en genförändring i en viss gen grupp.
Man vet även att alla på stenåldern hade denna genförändring och alla hade då ADHD.
I dag är det ca 5 % av befolkningen som har ADHD så med åren har faktiskt ADHD minskat men kunskapen har ökat så idag uppmärksammar man det på ett annat sätt en vad man gjorde bara för 30 år sedan även om man visste att det existerade.
Då hette det inte heller ADHD utan då hette det MBD o senare DAMP och nu ADHD så även namnet har förändrats under årens gång.
Lasse
Ja, jag önskar att de hade kommit fram till rätt diagnos för 30 år sedan när jag var inlagd på BUP, jag hade då liksom idag ingen impulskontroll och var helt oregerlig. Daignosen blev istället Borderline med ångestproblematik. Sedan togs borderlinediagnosen bort, det var aldrig någon som överhuvudtaget funderade över ADHD/DAMP. Men faktiskt har min nuvarande medicinläkare bett om ursäkt att de feldiagnostiserat mej så många år, han sa att jag fått lida mycket i onödan pga fel mediciner. Så jag håller tummarna
att det ska funka med rätt medicin.

Ja du samma här när jag började i skolan så fick jag sluta på grund av skolomognad som det hette på den tiden.
Anledningen var att jag inte kunde sitta still och pratade oavbrutet så jag störde lektionerna
Så fick jag vänta till nästa år igen för att börja skolan.
Men ingen som pratade om ADHD.
När man under högstadiet uppmärksammade att jag hade problem och hade svårt att koncentrera mig och att jag tillbringade alldeles för mycket tid i korridorerna eftersom jag blev utslängd från lektionerna.
Ja då skrev man ut sömntabletter så att jag skulle sova bättre på nätterna.
Inte tittade man på en diagnos på den tiden.
Att jag inte var nykter alla dagar på skolan var det inte heller ngn som reagerade speciellt mycket på.
Men när ngn försökte spränga skolan i luften ja då var det jag som fick skulden
På yrkes skolan blev jag reglerad för drog missbruk.
Det var först för 15 år sedan min företags läkare började prata med mig om ADHD och jag bara skrattade åt henne för jag var ju inte våldsam o aggresiv.
Som jag hade läst att man skulle vara med ADHD så jag lyssnade inte på det.
När sedan sonen fick diagnosen ADHD så var dom på mig om att göra en utredning både BUP, Hablitering och företags läkaren var på mig men jag sa nej.
Var först när jag gått in i väggen för tredje gången och fått mer kunskap om ADHD och jag accepterade att göra en utredning.
Men när jag kom till psyk så sa man att om jag haft ADHD i 45 år utan att behöva hjälp så behövde jag inte det nu heller och trodde jag att dom skulle skriva ut centralstimulernade medecin så kunde jag glömma det.
När jag fick fylla i alla papper sa läkaren att ADHD trodde hon inte på men en utredning på dyselxi vore alla idé att göra. Men det blev en utredning på ADHD men tog 3 år innan diagnosen fast ställdes.
Så visst hade jag fått hjälpen redan när jag var barn hade det sparat mig från massor av problem och lidande under åren.
Lasse