Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2537 ggr
[Varulv]
3

Den evige aspergaren...

Åter igen en artikel (i dagens SvD) som bidrar till att gjuta fast myten om aspergaren som en känslokall massmördare… :

" [citat]

Andra trådar som förekommit är huruvida Mangs Aspergerdiagnos kan förklara hans brott. Själv förefaller han värdesätta sin diagnos och hänvisar gärna till den när han berättar om hur speciell han är. I de inledande förhören säger  Mangs till polisen 'att han har Aspergers syndrom och att det innebär att han tänker så annorlunda att utredarna inte kan förstå' (SvD 8/5). Diagnosen har sedermera ifrågasatts, bland annat av hans häktespsykolog (SvD 21/6).

… Det framstår inte som särskilt sannolikt att den undersökningen landar i bara Asperger - en diagnos som för övrigt är på väg ut när diagnoskriterierna omarbetas (Ekot 15/8 2011).

Trots många pusselbitar lämnar mördare som Breivik och Mangs alltid bilden ofullständig. Den förtvivlade frågan 'Varför?' blir liksom aldrig besvarad. Kanske är det helt enkelt för att den är hopplös och omöjlig. …

Det ligger i de här dådens natur att de för oss andra framstår som fullständigt obegriplig ondska. Jag vet inte ens om jag vill känna förståelse för sådant.

Den tryggaste tanken är nog ändå att så väldigt få av oss förstår dem.

SANNA RAYMAN Ledarskribent

" [slut citat]

Ledarskribenten accepterar ju därmed Mangs förklaring (att han har Asperger och därför inte går att förstå). Hon gör således Aspergers syndrom till scapegoat - redan innan Mangs motiv till sina fasansfulla brott är klarlagda, dvs. innan han genomgått en rättspsykiatrisk utredning vilken bland annat kan visa om han har AS eller inte.

Men alldeles oavsett om Mangs har Aspergers syndrom eller inte, så ligger ingen förklaring till Mangs dåd i ett eventuellt Aspergers syndrom!

Men det är precis vad ledarskribenten vill få sin läsekrets att tro.

Obestämd

Knaprig
4

anmäl hon för hets mot folkgrupp.

[aspie]
3

Är det inte hon som skriver så mycket negativt även om ADHD i en egen blogg?.

Jag blir så äckligt trött på alla dessa negativa uttalanden om NPF diagnoser Skrikandes

Hon skulle behöva lära sig ett och annat innan hon hasplar ur sig alla dessa anklagelser

Porklash
0

Hm Breivik har väl mycket väl förklarat varför?

Ondska? ja tror man på sånt så…

pEr

[Varulv]
2

#2 Ja, verkligen. Ren ondska och illvillighet från hennes sida skulle man med fog kunna säga.

Vad har vi aspergare månne gjort denna person, för att "förtjäna" denna mytifiering?

[aspie]
0

#3 Har inte hängt med i Breiviks fall så mycket. Vad har han haft som förklaring?

[Varulv]
0

#5 Såvitt jag har läst, så säger han just så som min refererade ledarskribent påstår, att han skyller på sin förmenta Asperger vilken (enligt honom) gör, att ingen utanför aspergerkåren kan förstå motiven…

Förvånad

[Joanna76]
0

#6 isf har inte jag Asperger för jag förstår inte honom alls Obestämd

[aspie]
0

#6 Men hjälp Förvånad Ska man våga berätta om sin diagnos för någon egentligen?

#7 Nej, jag förstår honom verkligen inte heller Rynkar på näsan

[Varulv]
0

#7 Skarpsynt reflexion där, Joanna76!

Nej, jag kan inte heller förstå hans beteende.

Men han kanske menar att har man Asperger, då är man så i sin egen värld, att ingen utanför en själv kan förstå ens logik och ens beteenden.

I detta skulle det ju för all del kunna ligga ett uns av någonting.

Men bättre isf att skylla på sin "världsfrånhet" eller "självförsjunkenhet". Dessa tillstånd - vari individen således skulle kunna bygga upp sina egna tankesystem - tillhör ju inte Asperger-syndromet med automatik, även om de nog förekommer hos en del aspergare.

Vargafrost
0

Varulv, har du länk till artikeln? Tycker att SvD's sida är för att jag ska orka leta. Obestämd

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[Varulv]
0

Nej tyvärr, Vargafrost! Tror du inte att jag i förstone sökte en länk (för att slippa skriva referatet för hand själv!)? Men hittade inte artikeln i nätupplagan (har personligen en pappersprenumeration). Det är inte första gången! vill jag härmed ha sagt.

Men kanske att artiklar läggs upp på nätet efter några dagar? Där får du emellertid kolla själv! Flört

Vargafrost
0

Ah, det var på det viset alltså.. Kan dom inte droppa allt skvallertjafs på nätupplagan och ge oss lite "vettiga nyheter" istället? Rynkar på näsan

Vänliga hälsningar

[Varulv]
1

"12 Precis! Håller med! (och detta var ändå en ledare…)

Vargafrost
0

För skamligt för att låta det gå runt bland alla aspies kanske. Saker sprider sig ju snabbare via internet, rädd för att få några kallblodiga mördare på halsen kanske. Flört

Vänliga hälsningar

[Varulv]
0

He he he! Skrattande Ja, det är bäst de passar sig dj-gt noga! Rynkar på näsanCool

Flört

Porklash
2

Breivik har uppgett politiska/religiösa anledningar för sitt handlande.

Om man ska vara jobbig, vilket jag verkar vilja idag?, så är det samma sak som stora ledare säger när de låter sina soldater slakta oskyldiga barn med. Detta händer nästan varje dag…

Enda skillnaden att Breivik inte hade ett stort politiskt system eller lagar bakom sig. Bara för att förtydliga jag förminskar inte det Breivik gjort alls men det görs liknande saker hela tiden men bara med av den stora massans tillåtelse.

Jag tror att funktionshinder kan leda till folk blir mer asociala och inte deltar på ett konstruktivt sätt i samhället men att komma dit till där Breivik är så måste man ha betydligt mer i "bagaget". Att ens diskutera Aspergerfrågan i sådana fall är bara larvigt. Sen kan Aspergern säkert leda till besvärligheter vid förhör osv är en annan sak.

Då kan man lika gärna fundera på hur många våldtäktsmän som är närsynta. Det är nog en hel del ska jag tro.

pEr

[Varulv]
1

" Sen kan Aspergern säkert leda till besvärligheter vid förhör osv är en annan sak. "

Bra påpekande! Ja, så kan det förvisso ha varit i det fallet - den anklagade kan ha anfört sin Asperger som skäl till att det kan vara lite svårt att ge rimliga förklaringar vid ett förhör. Och detta kan de facto vara sant. Jag har själv sådana svårigheter (att förklara så att NT begriper - när det gäller sådana emotionella saker).

Och därefter gör tidningarna en grej av detta - grundat på ett missförstånd om AS, givetvis… Obestämd (I kombination med sensationslystnad, såklart… Obestämd).

Beträffande det du först säger, Porklash, så ligger en stor sanning i det. Hur många diktatorer - historiskt betraktat, självfallet, men även och inte minst i vår nutid - skulle inte kunna bete sig precis som Breivik eller Mangs, utan att deras beteende - åtminstone officiellt - ifrågasattes…! Obestämd