Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 4490 ggr
[WX5]
0

Hur vanlig är denna kombination?

[WX5]
0

Vet att bilpolär är vanlig med NPF.

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som jag tidigare har refererat till (ett par goda Medarbetare här på sajten) så lär det finnas ett tajt samband mellan dessa diagnoser

• ADHD
  • biploär
  • asperger
  • mano-depressivitet
  • borderline
  • och även eventuellt schizofreni

Jag ser inga tecken på att så inte skulle kunna vara fallet. Snarare så har för min del vissheten tilltagit allt efter som. Det skulle till och med kunna röra sig om ett och samma syndrom, som jag ser det - med vida individuella särarter, givetvis.

Allamej
1

Tja jag vet en i min närmsta närhet som har den kombon och jag vet hur otroligt okul den är…

Saker som får AS att gå i väggen.

ADHD med Borderline säger upp sin lägenhet. En vecka innan det är dags att flytta så får jag veta att hon inte skaffat nån ny. Jag skramlar med varenda klocka jag hittar tills jag får tag i den enda lägenheten i stan som är inflyttningsklar…

AS är helt knäckt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[WX5]
0

Okej då vet jag. Skrattande

[Varulv]
0

Men "AS" är kanske bipolär eller mano-depressiv eller rentav själv borderliner då, av en sådan reaktion att döma…?

Obestämd

[WX5]
0

Tänkte lite på det jo.

Allamej
0

#5 Varulv frågar du mig?

Isf är svaret nej, ingen av dom diagnoserna. Inte ens en antydan till dom.

Men stressen av att veta att personen i min närhet inte har några som helst planer på att söka själv och anser att leva på gatan är ok (all that drama) men faktiskt blir tacksam när hon får hjälp och blir någon igen… hon hade identifierat sig med en hemlös…. Och nu fick hon en ny roll.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
0

Vad är skillnaden mellan mano depressiv och bipolär?

Allamej
0

Ingen alls, samma sak två olika namn

Karmatarerskanise
0

#9 Precis som jag trodde då. Undrade eftersom VArulv skriver dom som två olika saker.

[Varulv]
0

#7 Oki doki, Allamej, jag tror att jag empatiskt förstår dig till fullo. En god sak har du då förmodligen givit dig hän åt. Heder åt dig för det! Kyss

#10 Nja - bipolär och manodepressiv lär faktiskt vara två olika diagnoser. Men frågar du just mig om skillnaden, så är jag benägen hålla med Allamej. Obestämd

Allamej
0

På samma sätt som dom delade upp diagnoser på 80 talet försöker dom nu sätta ihop dom igen. Det kommer att gå under bipolär.

Varulv, det är en väldigt nära anhörig som har kombon ifråga och jag lever med den nästan hela tiden, särskilt nu när den har hoppat fram igen.

Den hanterades med DBT och blev för mig omärklig men en händelse som skakade henne i djupet gjorde att den kom tillbaka med full kraft.

[Varulv]
0

Kan inte ha varit så roligt för dej att uppleva, Allamej… Gråter

Allamej
0

Otroligt jobbigt… du vet den där tiden man vill vara för sig själv…. den försvann. Så jag sov.

vuxenadhdbipo
1

Jag har vänner som har Borderline personighetsstörning som står i kö för npf-utredning, så ganska troligt kan det höra ihop, dock har dom även bipolär diagnos. Verkar väldigt vanligt med allehanda samsjukdomar när man har NPF.

[WX5]
0

Precis vad min psykiatriker. Sen gjorde hon en glad smiley efter att hon skrev att det var mycket möjligt att jag kunde ha. Vet inte lls numera. Men hon skulle göra en utredning på mig angående detta så vi får se vad det blir eller om det bara blir ADHD och bipolär som jag först diagnostiserad med förra vintern.

vuxenadhdbipo
0

Jag har själv fått genomgå många utredningar och klarade mig med nöd och näppe från personlighetsstörningar, dom hade även grundlig utredning för mina "röster" jag hör (schitzofreni-varning). Jag uppfattar det som jag klarat mig från Asperger, Borderline och Schitzo för dom säger att jag är för medveten/insiktsfull/kunnig?! Jag har mkt drag av de två förstnämnda. Schitzo var nog enbart pga min inre kamp rösten jag kampar med är den där onda som trycker ner, men det är min egen (dom har pratat mkt och frågat om rösten är min egen än någon annans, antagligen för att jag haft kortare psykotiska inslag bara lättare som berott på sömnbrist). Sorry OT och ego, jag är lite speedad :-/ oooops

[WX5]
0

Ja personlighetsstörningar skall man vara försiktiga med. Ville höra om det var vanligt ifall min psykiatriker sätter en son diagnos på mig. Har ingen aning om hur det kommer att bli men nästa vecka så får jag reda på det.

vuxenadhdbipo
0

Försök tänka att det är positivt att dom vill utreda så mkt som möjligt för att se huvudproblem och i samma veva utesluta andra saker, man har ju ofta så mkt drag av annat, speciellt om man fått gå till vuxen ålder innan diagnos :-/

Det bipolära kan tex mycket väl komma från ADHD, uppväxtbetingat och triggat av funktionshindret. Man är nog känsligare för att utveckla det bipolära. Så säger mina vårdgivare iaf.

Ang Borderline så är ju endel väldigt likt bipolärt, det där med svart vit, växla mellan hat, kärlek, självskador, ätstörningar, upp å ner hit å dit, hej och hå…

Tror dom fokuserar mkt på de punkter som skiljer bipolära från Borderline, eller KAN skilja, som svartsjuka, kontrollbehov av partner, rädd för att lämnas osv.

För jag tror själv självskada och vilja dö och självmordsförsök finns lika mkt hos båda? Och man kan nog vara lika mkt impulsiv och svänga som tex ADHD.

De vänner med border jag just har har flera saker gemensamt och det är ätstörning, hetsätning, överträning (i perioder), bulimi alltså. Samt flippar ganska ofta och går på sig själva med självskador. Ibland med blackouts. De har också alla fastnat för fel typer av män och stannat kvar in i det sista. Samma typer av män dessutom. Psykisk misshandel är vanligt. Eller mer regel än undantag.

Själva så är dom väldigt fysiskt krävande i förhållandet och alla har förmåga att söka bekräftelse utåt (otrohet fastän de är fixerade vid sin partner). men det är ju även typiskt bipolära att vara otrogen och besatt i bekräftelse.

Eftersom de alla är likadana på de plan så tror ju iaf jag det är vanligt.

Nu kom jag ju med en hel novell igen, ursäkta… :-/

vuxenadhdbipo
0

Glömde, utgår från mig själv, mina skillnader mot dem… jag är dock ganska ätstörd själv till viss mån men jag självskadar mig på annat sätt inte med kniv tex. (shopoholic ofta)

[StinaC]
0

Vuxenadhdbipo:

Har du inte fått borderline diagnos? det låter väldigt likt många saker du säger…

Varför vill du inte det? Det är väl jätteskönt att veta var "felet" ligger??

SSKAnna
0

Man ska vara medveten om att många med ADHD dock blir felaktigt diagnosticerade med Borderline av minder skickliga läkare eftersom en del av kriterierna kan förväxlas med adhd-symptom! Jag är en av dem t.ex; under utredningen fick jag ingen sådan diagnos men min dumma läkare klämde in den efter ett år utan att ens diskutera detta mned mig! Jag har kämpat ett tag och fått bort den nu, tror jag.. (diagnosen alltså- inte personlighetsstörningen som jag INTE har!)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Varulv]
0

Utan att vara tillnärmelsevis expert på området, kan jag förstå trådskaparens koppling ADHD - Borderline. jag vill nämligen tillskriva min sambo ömsom ADHD ömsom Borderline (med de kunskaper jag har om de båda diagnoserna). Så åtminstone därav borde rimligen ett samband kunna finnas åtminstone för mig i mitt eget huvud.

SSKAnna
0

ADHD ger symptom som häftigt svängande humör, impulsivitet (eller snarare bristande impulskontroll) och kanske problem i relationer med dessa orsakas ju av för låga halter signalsubstans i hjärnan och inte av en personlighetsstörning.

Jag har t.ex problem med impulskontroll även på t.ex. ett QB-test där det inte föreligger någon som helst emotionell stress medan personer med Borderline visar symptomen mest under sådan.

Så även om symptomen är likartade så finns det skillnader.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.