Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 4419 ggr
SSKAnna
0

Mer autistiska drag av medicin?

Jag har medicinerat med Metamina i 1,5 år och märker att mina autistiska drag har blivit mycket mer framträdande! Jag har lättare att "fastna" i saker, svårare att sluta, har blivit mycket mindre känslosam överlag och har inget nämnvärt behov av att träffa andra människor.

Det är inget större problem; vissa saker är bättre och sedan hjälper ju medicinen förstås mot min hyperaktivitet och "babblande"

Däremot tycker jag nu att det är jättejobbigt med ögonkontakt!!

Är det fler som har märkt detta? Jag undrar om det skulle räcka för att få med i diagnosen?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

JohannaEkroth
0

Det är många som har märkt det. och många ADHD:are får en AS-dagnos efter de börjat medicinera med metamina/concerta etc.

Jag har bara AS, men jag ville att du skulle veta. Det är mer än regel än ett undantag. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

SSKAnna
0

Jag har alltid hävdat att jag har autistiska drag men alltid ansets "för utåtriktad" eller nåt…

…and the book says:

JohannaEkroth
0

Senast idag gjorde jag bort mig ala Asperger och sa inte grattis till en vuxen man fast jag var hemma hos dem  6 timmar. Kom på det när ja´g kom hem. Det är ofta jag glömmer tacka och är för enkelspårig i mitt tänkande. En sak i taget. Ingenting annat. På gott och ont.

tarotlasse
0

Tittar men på LSS lagen så går både Autism,  AS och ADHD under  autusikt spektramret och att man klassar det under klass 1.

Klass 2 är dom hjärnskada  som inte är medfödda  och på grund av olycka

Men trots detta så klassar man dom flesta med ADHD inom kategori 3.

Som är en lindrigare grad.

Så man kan säga att Aspberger och ADHD klassas som Autiskiska drag och påminner om varandra  på gott o ont.

Lasse

JohannaEkroth
1

Lasse - Vart hittar du din info?

Här hittar jag min med följande text:

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.htm

tarotlasse
0

Jag går en utbildning just nu och har just pluggat igenom detta med LSS lagarna.

Aspberger är klassat som ett funktionshinder inom Autism spektrat.

Även ADHD klassas inom Autism spektrat men dom flesta myndigheter klassar in ADHD inom klass 3 som egentligen inte behöver en diagnos överhuvudtaget utan som besvär som i betydliga grad hindrar en normal livsföring som inte har med åldrandet att göra.

Men hur man klassas beror helt och hållet på läkarens utlåtande och 60% av dom som överklagar beslutet om LSS får rätt om Läkaren är tydligare i sitt läkare utlåtande.

Men oavsett om du har diagnosen Autism Aspberger ADHD så ska du gå inom LSS lagen om du ansöker om det och läkare intyget är rätt i fyllt.

Sonen blev inskriven inom LSS klass 3 innan han fick sin diagnos eftersom han hade betydande svårigheter i vardagen hade han haft diagnosen ADHD skulle han han egentligen klassats inom klass 1.

Klass 3 där behövs inte finnas en diagnos kan lika gärna vara ett missbruks problem som klassas som ett betydande problem av inte tillfällig art.

Eller andra psykiska problem som kan innebära stora problem i vardagen kan vara en psykos mot ngt eller annat som ger ett hinder i vardagen.

Om du är klassad inom LSS så är man skyldig enligt lag att ge den hjälp personen anses behöva.

Om du inte är klassad inom LSS kan komunen säga nej till tekniska hjälpmedel på grund  av resurs brist t.ex bristande ekonomi.

Men är du klassad inom LSS så kan inte komunen inte säga nej om läkare intyget är rätt i fyllt och motiverar detta hjälpmedel.

Kan även vara personlig assistent eller som ett barn behöver extra hjälp i skolan så kan inte skolan säga nej av resurs brist  för är barnet klassat inom LSS så är skolan tvungen att stå för en extra resurs enligt lagen så oavsett om dom har pengar eller inte måste dom ge denna hjälp.

Så att klassas inom LSS kan betyda att man får hjälp eller inte men man måste alltid ansöka om att bli klassad inom LSS.

Kan göras hos Sociala myndigheter försäkrings kassan och komunen .

Lasse

SSKAnna
0

Här 'är det iaf omöjligt att få hjälp enligt LSS om man "bara har adhd", man måste ha minst autistiska drag för att byta personkrets..

Jag har betydande problem i vardagen och skulle verkligen ha nytta av att få hjälp av LSS aå det vore faktiskt jättebra om jag kunde få tillägg i diagnosen.

Men; om jag bara uppnår kriterierna när jag står på centralstimulerande medicin; gills det då??

Jag tycker väl iofs att jag gör det annars också men som sagt; det blir mycket tydligare nu.

…and the book says:

Zaphix
1

Kan det inte vara en biverkning av medicinen då?

Medicinen påverkar ju trots allt hjärnan endel, kan definitivt tänka mig att den kan ta fram sidor hos ens personlighet som inte finns där utan medicin..

Men det ville jag säga att den problematik du upplever som inte finns där utan medicin kanske bara är en biverkning av medicinen, inte en del av din "grundpersonlighet". Om du förstår vad jag försöker få fram.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SSKAnna
1

Jepp; jag fattar precis och det är det jag åxå undrar.. Men jag tror snarare att det handlar om att det alltid funnits där fast dolts av all trötthet och hyperaktivitet.

…and the book says:

Zaphix
3

Fast har det då funnits där om det inte visat sig?

Jag menar.. Jag är ju sjukt vältränad, bara det att det inte visat sig ännu då jag inte startat min steroid-behandling.

Jag är rätt bra på att sitta still också, men det har titidgare dolt sig under min hyperaktivitet. ;)

Om personlighetsdraget inte märkts av innan, har det då funnits?

Äpplet finns dock där fortfarande, trots att det är dolt bakom en betongsugga.

Så jag vet inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SSKAnna
0

Fast det finns vissa saker som helt enkelt är mer dominanta än andra. Hyperaktivitet är en sådan; nästan vad som helst kan maskeras av en extrem trötthet eller hyperaktivitet!

Man ska inte underskatta trötthetens påverkan; jag anser att jag har en lägre medvetandegrad helt enkelt utan medicin vilket gör att jag inte hinner med att ta in allt som händer och bearbeta det; detta leder till en enorm trötthet först och i längden blir det ångest och depressioner av det.

För att använda din metod; även de med bruna ögon kan ha anlag för blå men det bruna är dominant. Tar man bort det bruna anlaget dock så kommer det blåa fram…

Det är ju inte helt ovanligt med dubbeliagnoser och ADHD kan fakti8skt "maskera" t.ex. en HFA.

…and the book says:

tarotlasse
0

Beror på ditt läkare utlåtande och hur tydlig din läkare är om dina problem och ditt handikapp.

Diagnosen ADHD klassas under Autist spektrat enligt LSS.

Så har du ADHD har du ett funktionshinder inom Autistspektarat men det kan ju vara av lindrig art eller av gravare art o det som läkaren ska tydliggöra med läkare intyget

Dom flesta avslag beror på bristande information i läkare intyget och 60% av alla  som överklagar  får rätt med ett tydligare läkare intyg.

LSS Handläggaren  går efter läkare intyget inte efter diagnosen och är då inte det rätt i fyllt så godkänns inte ansökan.

Men sedan kan man även bli inskriven inom LSS kategori 3 utan att ha en specifik diagnos.

Men krävs ändå en dokumentation på problemen och vad som blir ett hinder i vardagen

Vissa komuner är svårare en andra men samma regler för alla komuner så otroligt viktigt att ansökan är rätt i fylld och tydlig att läkaren är tydlig annars blir det lätt avslag.

Lasse

JohannaEkroth
0

Lasse - Jag frågade mig för idag hos min LSS handläggare och hon säger att ADHD inte ger berättingande till LSS. Man kan få beviljat enligt punkt 3, men inte 1:an enligt henne.

• 1. Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd

• 2. Personer som efter sjukdom eller skada fått en allvarlig hjärnskada

• 3. Personer med andra stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, t ex omfattande rörelsehinder, grava syn- och hörselskador eller långvarig psykisk störning

"Vanligast är att personer med ADHD beviljas insatser enligt socialtjänstlagen som säger att kommunen har det yttersta ansvaret för att alla individer som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver. Däremot är det ovanligt, men förekommer att personer med enbart diagnosen ADHD även beviljas insatser enligt LSS."

Tyvärr.

HannaM
0

Många med dubbeldiagnoser har som jag förstått det tyckt att aspergern eller dom autistiska dragen märks mer när adhdn dämpas av centralstimulerande. Inte så märkligt kanske. När båda får härja fritt så "motverkar" ju adhdns rastlöshet att man kör fast i en aktivitet och glömmer bort tid och rum. Så, har man båda typerna av problematik men mest har visat ADHD som lite dolt det autistiska/aspergern så är det ju rätt naturligt att den dyker upp när det som döljer dämpas.

sudniF
0

Jag tycker nästan att jag får mindre problem, skumt nog.

Har bara testat medikinet (i början men de kom av sig pga läkaren slutade) och sen Ritalin lite hit och dit beroende på olika läkare och beroende på ätstörningar hit o dit…

Men utöver bättre tålamod och hinner stoppa mig lite bättre så upplever jag att det sociala som jag antar borde räknas till autisktiskt? blir lite lättare.

Jag hinner (även här) bromsa paniken och flykten och tvinga mig kvar och stå ut bättre.

Vad som är vad och vad som gör vad har jag inte den blekaste i, men så har jag upplevt det.

Jag har annars rejäl socialfobi/fobisk presonlighetsstörning åt det hållet men med lite Ritalin klarar jag sitationerna bättre.

tarotlasse
0

Här i stan vet jag minst 8 st med ADHD som är inskrivna inom LSS enligt Arbetesförmedlingen lär jag också vara inskriven inom LSS för dom sa att dom är skyldiga att finna ett anpassat arbete till mig eftersom jag går under LSS.

Men jag är tvivlande till detta eftersom jag inte ansökt om det däremot har jag ansökt om tekniska hjälpmedel.

Enligt min utbildning måste man ansöka om detta förutom i enstaka fall där social tjänsten skriver in personer inom LSS på gruns av svåra problem i vardagen.

Men senast förra veckan jag hade besök av vård o omsorggsförvaltningen på ett hembesök som sa att det var inga problem eftersom jag gick genom LSS.

Enligt min lärobok står det att ADHD går inom autistspektrat och går inom klass 1 som är medfödda hjärnskador, Autism eller autism liknande tillstånd och ADHD är ett autismliknande tillstånd enligt boken och enligt vår lärare.

Men min son är inskriven inom klass 3 och vad jag ver är dom andra jag vet också detta vad jag själv är har jag ingen aning om eftersom jag inte ansökt om det.

Men ngn sa att det gick med automatik när jag ansökte om Kjedjetäcket som är  ett dyrt hjälpmedel men även när jag sökte det gröna  tandvårds kortet och där det står att detta enbart gäller tandvård inom LSS.

I Bägge fallen krävdes läkare intyg och remis från min arbetsterapeft  till komunens arbetsterapeft till ett slutgiltigt godkännande av komunens  LSS handläggare.

Var precis samma pocudur nu när jag sökte spisvakt men då räckte det med min egen arbets terapeft som bad om komunens arbets terapefts godkännande. Men min ansökan om den nya Handy Defy + gick vidare till LSS handläggaren så det får jag inte besked om för en efter semestrarna.

Lasse