AS-diagnosens framtid
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Inne bär detta då att aspergare kommerr stå som autister?
Aspergare som har fått sin diagnos behåller sin diagnos. Men jag kanske kallar min för det nya namnet beroende på vad det blir. Mest för min egen skull. 
Diagnosen på papper behöver ju bara myndigheterna se. 
För mig känns det naturligt med ett närmande mellan aspergare och autister. Då min problematik - som aspergare - i huvudsak grundas på den språkliga och socialt kommunikativa särarten, anser jag att begreppet "autism" berättar mera distinkt om vad funktionshindret innebär, än begreppet "Aspergers syndrom".
Det senare begreppet har ju redan kommit att ge upphov till allehanda tolkningar av (oftast udda och ibland morbida) personlighetskaraktärer, kopplade till begreppet - en koppling som alltså inte existerar generellt.
"Autist" ger inte lika lätt andra associationer än det faktum att individen har svårigheter med att etablera naturliga kontakter mellan sin "bubbla" och omvärlden. Om någon hävdar att "alla autister är latenta seriemördare" så tror folk inte lika lätt på denne. En, däremot som basunerar ut att "alla Aspergare är latenta seriemördare" kan ha större framgång i sin "nyhetsförmedling", eftersom begreppet "Aspergers syndrom" inte säger någonting om innehållet i eller innebörden av diagnosen. Och människor har en benägenhet att vara lite rädda för det okända, vilket lätt sätter fantasin igång.
Alla de jag mött som varit autistiska, har inte haft någon större eller djupare kommunikation med omvärlden, utan handlar om barn och vuxna som absolut inte skulle kunna kommunicera som vi gör här på forumet - alltså måste det väl då bli att autism blir ett väldigt brett begrepp. Alltifrån då de som inte kommunicerar alls till de som har svagare autistiska drag?
Jag tycker Asperger har varit ett bra begrepp, även om det finns folk som inte vet vad det är.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Diagnosen "autism" innebär ju idag samtidigt ett begåvningshandikapp - IQ ska ligga under 70. Men man har även infört begreppet "högfungerande autist" vilket skulle innebära normal begåvning.
I diagnosbegreppet "Aspergers syndrom" ligger per automatik ett IQ över 70.
Dessa parametrar - "intelligensparametrarna" - måste ju nu rimligen försvinna med de nya diagnosdefinitionerna. Även detta är mycket bra, anser jag, ty det renodlar "vår" diagnos ytterligare. Därmed finns också en ökad chans att i framtiden kunna sätta fingret på funktionshindret än mer exakt. Slutmålet är ju att vetenskapligt lösa gåtan.

Jag tror då det kommer att stå autismspektrumtillstånd med utvecklingsstörning.
Bra, Höstlegenden - du uttryckte det betydligt tydligare än vad jag förmådde! 
Enligt artikeln kommer det kallas AST, men dom som har AS får behålla namnet/diagnosen. Verkar ologiskt. Vad ska man säga när någon frågar, jag har en diagnos som inte längre existerar? Dom som fick benämningen Damp på 80-talet har ADHD nu.
Personligen tycker jag att det är löjligt att hålla på såhär. ADD o ADHD är oxå väldigt lika men inte f** slår man ihop dom till en.
Och ordet "autist" har en ganska negativ klang över sig, som Varulv skrev så är kriterierna bla "begåvningshandikapp" medan dom flesta (inte alla dock) AS:are är intelligenta.
Jag vill inte bli sedd som förståndshandikappad bara för att den nya diagnosen heter autismspektrumtilltånd.
Det är inte heller rimligt att AS kommer vara kvar för alla som har fått den diagnosticerad. Jag är 36, dom flesta i min familj har levt till 90. Tror inte att den benämningen kommer finnas så många år. Och tänk på dom som är ännu yngre…
Helsike vad sur jag blev nu, förbannade forskare som måste leka med namnen. Hjälp oss ist för att bry er vad katten diagnosen heter. Varför inte fråga oss AS:are om råd med namnet?
En person i artikeln tycker att diagnosen AS är för bred, håller med där.
Puh, måste gå och göra något annat för nu är jag riktigt arg 
#7 Det tror inte jag. Jag har högfungerande autism, men ingen utvecklingsstörning
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Om man har klassisk autism, sk autistiskt syndrom tror jag att det kommer att stå Autismspektrumtillstånd med utvecklingstörning. har man AS eller HFA står det säkerligen bara Autismspektrumtillstånd.
Så långt kan man dra slutsatsen, att de två viktiga diagnosskillnaderna med det nya mot förut blir:
- att "förståndshandikappet" (IQ under 70) lyfts ur autismdiagnosen
samt
- att den tidigare avgörande skillnaden mellan HFA och AS (om individen talar före eller efter treårsåldern) görs mindre betydelsefull
Och jag fortsätter hävda, att detta är bra för diagnosen då man tar ett steg i riktning mot dess kärna. 
Kan du förklara lite närmare Varulv? Kanske att jag kommer bli mer positivt inställd till det då.
Någon som vet om förändringarna bara sker i Sverige eller internationellt me? Blir lite konstigt annars att du i tex norge får diagnosen AS medan inte finns….
Ska försöka, Joanna76!
Jo jag menar, att "förståndshandikapp" (IQ under70) må vara en parameter som ofta hänger samman med autism. Men att "autism" ändå är ett specifikt fenomen; förståndshandikapp eller ej. Därför är det bra, om man inte blandar ihop dessa två parametrar i onödan. Det finns ju nämligen såväl förståndshandikappade som inte lider av autism, som autister som inte är förståndshandikappade.
Vidare menar jag att detta, om man lärde sig tala före eller efter treårsåldern egentligen saknar betydelse för just autismbegreppet i sig. Vi aspergare talade ju e x t r a tidigt (som Höstlegenden mycket riktigt påpekade) men det gör oss inte till sämre autister för det…! Dock har vi, liksom de "klassiska" autisterna samma bakomliggande problematik, vilken strular till det för oss (på olika sätt) med den språkliga kommunikationen.
Så jag menar att en "bort-städning" av dessa irrelevanta kriterier kommer att utveckla autism-begreppet ännu ett snäpp och föra oss närmare en förståelse av dess sanna natur. Och detta är bra!
Såvitt jag har begripit, så kommer de förändrade diagnoskriterierna att föras in i den nya reviderade upplagan av DSM (som kommer att heta DSM-V [där "V" betecknar en romersk femma - således den femte upplagan av DSM]) och enligt uppgift ges ut i maj 2013. Denna "bibel" ederas av American Psychiatric Association och är väl minst sagt en auktoritet i de allra flesta länder. Så man får förmoda att den nya reviderade upplagan DSM-V kommer att få internationell genomslagskraft.
Dock finns ett parallellt diagnoskriteriesystem som diarieförs av WHO (Världshälsoorganisationen), benämnt ICD-10. I denna manual finns distinktionerna mellan Asperger och autism kvar:
- kod F84.0 Autism i barndomen
- kod F84.1 Atypisk autism
- kod F84.5 Aspergers syndrom
Så hur psykiatrin kommer att förhålla sig till dessa båda divergerande system står väl ännu skrivet i stjärnorna.
Oki, nu förstår jag bättre. Tack Varulv 
Tänk om man slapp alla dessa diagnoser, människa som människa. Att man kunde få den hjälp man behöver utan massa krångel med utredningar mm. Tänk hur många som hamnar utanför pga att dom inte uppfyller nödvändiga krav på diagnos men ändå inte fungerar likadant som NT's.
Suck suck
#15 Bra sagt Joanna76!!! :-) Håller verkligen med dig!
Liksom jag: jag håller med dig varmt, Joanna76. Och vet du: till och med mannen som en gång grundade DSM håller i princip med dig… Han lär idag vara ledsen över den "fyrkantighet", som hans (i och för sig bra) system har kommit att anta i praktiken. Det var aldrig hans intention…! 

#17 Oj, hur har du fått reda på det, Varulv? Det var intressant…
Jag känner honom, förstår du, Star68… (nejdå, bara skämtade; läste det på nätet - googla på "DSM" så kan du också läsa!).

Mmmm, det är väldigt lätt att hamna i diagnosfacket men svårt att ta sig ur.
Min systers mellanpojke uppvisar endel ADHD drag men har en sålänge inga problem i skolan och syrran är tveksam med att utreda för hon är rädd för just att sätta honom i fack.