Min framtid? Brickbortplockare?
http://www.dn.se/ekonomi/pa-ica-ar-handikapp-inget-hinder
En i stort sett bra artikel om företag som satsar på att anställa (eller ge sysselsättning åt) funktionsnedsatta. Men…
"Hamburgerkedjan rekryterar direkt från Samhall och anställer efter en nio veckor lång introduktion, till exempel personer med ADHD och andra intellektuella och neuropsykiatriska nedsättningar. De flesta arbetar med att städa bord, plocka brickor och visa gästerna till rätta, berättar Max hållbarhetschef Per Larshans."
Är det vad jag är kapabel till? Är det vad vi kan? Plocka bort brickor på hanburgerresturanger? Städa bord? Och vaddå "andra intellektuella nedsättningar"? Jag är fasen smartare än genomsnittet av jordens befolkning, trots ADHD, eller möjligen tack vare.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Varför får man inte istället jobba på ett ställe där man håller på med det man tycker är kul och intressant?
Varför inte få använda sin kreativitet? Det är ju ofta en egenskap vi har. Vi är kreativa. Men istället ska vi plocka bort brickor. KUL!
Så synd att dom nedvärderar människor bara för att dom inte följer en viss norm. 
Jag jobbar på dagis och vi har pratat om att vi skulle ha sådan nytta av att ha lite extra personal. Det skulle vara så bra för dem som inte kan jobba full tid eller göra helt "normala" arbetsuppgifter och som vill göra en skillnad på dagens unga.

Man får ju jobba var man vill, eller söka vilka jobb man vill. Här är det ju människor som blivit anställda eller fått praktik via samhall. Vad som retar mig är just formuleringen… andra intelektuella nedsättningar.
De använder ett annat ord också… Normalstörd, hehehe
#4 Jag håller med dig. ADHD är väl inte en intellektuell funktionsnedsättning? Enligt vilken officiell definition då då, i så fall?
Återigen ett exempel på hur media smygvägen formar fram fördomar om oss - ränder som sedan blir mycket svåra eller rent av omöjliga att tvätta ur.
Och ur en annan aspekt rättfärdigar denna logik samhället att sätta "sämre vetande" på förnedrande enkla jobb. I det förkristna Sverige rättfärdigades träl-klassen av samma anledning - de, trälarna, var ju ändå så dumma i huvudet, så de kunde vara glada över att "civiliserade" människor tog hand om dem och satte dem i arbete.

Fy tycker inte om den där sista delen från max :( Jag skulle definitivt inte trivas som brickplockare och slav på max och skulle därmed göra ett uruselt jobb så går inte riktigt med på deras tanke om att "de" efter några år är de bästa och mest hängivna arbetarna :(
I dagens samhälle är det tydligen populärt att återinföra slavarbetet och man ska vara tacksam för det.
Har själv varit inne i arbetsförmedlingens klor allt för länge utan att de gjort något vettigt. När jag så hade avtjänat alla dagar med aktivitets stöd och var inne i fas tre, ja då skulle jag lyckligt sättas ut i slavarbete för att få mina få kronor från aktivitets stödet. Men jag tvärväggrade och börjaade plugga, det jag fasat för i flera år att jag skulle tvingas göra. Det går dock hyffsat men känner att jag börjar tappa fokus och inntresse. Tröttna med andra ord.
Tycker man ska se alla människor som en tillgång för alla har sin platts här i världen utan att nedvärdera eller göra vissa till slavar. Fy
Alla som klarar av och vill ja ett jobb ska ha chans till ett riktigt jobb som de själva väljer. Inget påtvingat som betalas av staten utom av företaget själva. Ingen nedvärdering tack.
Blir bara upprör när jag läser sista delen.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Ja det är verkligen tragiskt. 
Jag har inget emot formuleringen "adhd och andra intellektuella och neuropsykiatriska nedsättningar."
En människa med någon form av normalintelligens borde förstå att de inte på något sätt säger att ADHD är en intellektuell nedsättning, utan bara att de anställer folk med ADHD, och andra människor som har andra typer av nedsättningar, intellektuella som neuropsykiatriska.
Dock är ju de flesta människor otroligt korkade, så jag förstår om ni blir upprörda, för otroligt korkade människor (som är typ alla normalt begåvade i världen) kommer ju få fler fördomar och tro att adhd:are är mentalt utvecklingsstörda.
Men i en perfekt värld så borde det där duga som formulering, även om det kanske inte gör det i praktiken.
Det jag tycker är synd är dock inte att de säger att vi med diagnos (även om jag inte har en på papper än) inte har potential att bli mer, för de säger de inte. De säger bara att de gärna vill erbjuda dessa jobb till bokstavsmänniskor med mera, vilket är en bra sak, för många med diagnoser orkar ju faktiskt inte jobba, och då kan sådana småjobb och deltidsjobb vara bra.
Det jag tycker är synd är att folk med NPF:s ständigt blir inräknade i samma grupp som mentalt utvecklingsstörda. Jag är inte mentalt utvecklingsstörd och vill inte bli kopplad som eller behandlad som detta.
Vi har ju inte större utbyte utav mentalt utvecklingsstörda än normala människor har. Jag vill hellre jobba med människor på min intellektuella nivå.
Jag har jobbat på en hamburgerresturang.
Det gick inte.
Att komma ihåg allt man ska lägga på på de olika sorterna, all stress, komma ihåg ordrar, lyckas höra vad kunden säger, slå in i kassan, lägga rätt saker på rätt bricka..
Att dessutom försöka höra vad arbetskollegan säger, och sedan göra som den säger när man inte riktigt hör, upplagt för missförstånd.
Det var till och med ett värre jobb än när jag jobbade som diskare på en krog, där var stressnivån och ljudnivån riktigt hög, kockarna och servitörerna var otrevliga, och diskarkollegorna var stressade.
Att komma hem halv fyra en natt i veckan, två andra nätter halv två, lyckas koppla av och sova till halv sju då skolan började.. Mindre roligt. Kom hem halv fyra på helgerna också. Åt koffeintabletter varje kväll.Och folk undrar varför jag inte gillar att gå ut krogen..
Men hamburgerresturangjobbet var värre ändå. Slutade med att ha jobbat 75% i ett par veckor, sedan kom bakslaget med ångestattacker och akutpsyk. Och att jag blev uppsagd i samband med det, för att jag saltat hamburgarna för mycket..
Nej, ADHD och hamburgerresutranger går inte ihop på nåt sätt i alla fall för mig.
Inte för att jag är ointelligent, jag är rätt smart ändå, utan för att jag just har ADHD-problematik.
Överreagerar kanske nu, men ja..
Justja, en del av att jag mådde dåligt av hamburgerjobbet var väl för att jag är vegetarian iofs.. Inge kul att steka bacon då. Men fungerade inte i övrigt heller..
Låter som dom blandar ihop NPF problem med utvecklingsstörning. Nu älskar jag att jobba med utvecklingsstörda personer men jag tycker att detta är nervärderande. Men ett så urtypiskt problem. Ni vet väl om att vård och omsorg satte ihop grupperna utvecklingsstörda och NPF i samma funktioner innan. Men att vi har blivit en utbrytargrupp äntligen.
Ok, har ett annat förslag som jag skulle tycka vore mera passande i så fall som samhall skulle kunna göra.
Sätt ihop dessa grupper och om man nu ändå skulle blanda in NPF här så låt dom bli arbetsledare åt dom utvecklingsstörda. för vi är duktiga oftast på att vara kreativa, idélösare, och fixa saker och ting.
då skulle man ju inte behöva anställa "vanliga" människor som chefer.
och vi skulle ha arbetsledarlöner.
11# det va inte riktigt det som trådstartaren skrev om utan det handlade om mycket lättare arbete på en resturang att enbart ta bort bort brickor städa lite och visa gäster tillrätta inte allt det andra
ett av mina ex har jobbat på Mc Donalds och stressen är fruktansvärd det är svårt som tusan att klara av
han fick sluta efter 1 månad då han fick en svår inflammation i handleden och läkaren förbjöd honom att gå tillbaka till det jobbet
angående det som trådstartaren skrev jo det är fruktansvärt men tyvärr är det många som tror att man är totalt dum i huvet och fattar ingenting om man har NPF och det är så himla trist
jag har arbetstränat på ett riktigt hemskt ställe man fick göra såna saker som att sortera skruvar i olika påsar
ett under att man inte blev knäpp på kuppen jag har hög IQ och sitta och göra såna meningslösa saker gjorde att jag bara mådde dåligt
#13 En intuitiv känsla jag har sedan ganska länge är, att adhd:are passar mycket bra som coacher i olika sammanhang. Kanske nåt ditåt du åsyftade, timmelin?
ja precis som du säger varulv. coach passar oss ofta för vi är speedade i våra tankar, initiativrika mm.
skulle kanske behöva en varulv också som håller reda på organisationen :)
#17 Tack för den komplimangen!

Ja, allvarligt talat, så tror jag att detta ömsesidiga erkännande visar på just det som jag har försökt säga tidigare, att ADHD:are och Aspergare mycket väl skulle kunna behöva stöd av varandra. Vi kompletterar varann på ett bra sätt, har jag kommit att tro. Aspergarens struktureringsförmåga och ADHD:arens spontanitet - måhända en oöverträffad kombination…?!
Du har så rätt så varulv, vi skulle vara så kanonbra tillsammans.
Samhället i övrigt skulle se vilken nytta vi gör med de posiitva sidorna hos oss, tyvärr ibland så ser dom ju bara det negativa. Men då brukar jag tänka, ok, låt dom tro det då. Men jag vet att jag kan och fixar detta. På mitt sätt, men jag lyckas med ett bra resultat.
Om något så känns det som att just plocka brickor och städa bord kanske är något av det sämsta man kan ge som uppgift åt nån med ADHD med tanke på hur dödstråkigt det är. Man skulle ju tappa tålamodet direkt. Jag vet i alla fall vad jag gjorde när jag praktiserade som diskplockare…. Byggde pyramider av gammalt ris och dansade runt med gafflar. Sen blev det ju stressigt med så mycket folk och ljud att jag kunde börja gråta där mitt i all disk. Fick sluta ganska fort.
Nu jobbar jag heltid som dataspelsutvecklare för att det är nåt jag brinner för. Jag tror att tricket är att hitta något man trivs så pass bra med att det inte blir en plåga att jobba, då blir det mycket lättare att hantera problemen som kommer med diagnosen. Tyvärr så är ju inte det speciellt lätt att hitta :/

Jag blir nästan sönderstressad bara av att äta på hamburgerställen…
Så nej tack…
pEr
Jag var faktiskt och tog ett "litet mål" på ett hamburgerställe på stan idag. Igenkände samma expedit som för typ ett år sen - hon ilade kvick som en vessla likadant nu som alltid - mellan stripsena: skaka om i fritösen; salta på; ösa fram; ropa: "en cheeseburgare till!" ställa muggen under Sprite-kranen samtidigt som kaffet ska fyllas på en bit längre bort; ta betalt - och så le, le och åter le!
Håller med dig Porklash om stressmomentet i att slafsa hamburgare på inköpsstället! Och de där envisa idoga alarmsignalerna som ringer i köket hela tiden gör ju inte saken bättre - ej heller det illa valet av "bakgrundsmusik". Nej sämre miljö får man faktiskt leta efter! (Och hur står faktiskt den personal som faktiskt står ut, ut!?) 

Har dessverre ikke link, men det fins jo et dansk firma som kun ansetter Aspergere. De leies da ut til andre firmaer som eksperter på særs vanskelig datasøkning og programmering - da de ofte er mye dyktigere til dette enn de såkalt 'normale': analytisk evne, sans for detaljer og tålmodighet! Gründeren har selv en sønn med Asperger, og firmaet har blitt en suksess.
PS. Håper jeg ikke beskriver dette helt feil og tråkker Aspergere på tærne - jeg har selv kun en 'snev' av Asperger iflg. nevropsykologen, hovedsakelig har jeg ADHD og Tourettes.
#22 - Ja, det virker jo som galskap å tenke at et slikt masete, urolig og bråkete sted, der de ansatte må ha tusen baller i luften samtidig - med stadige avbrytelser og distraksjoner - skulle kunne funke som arbeidssted for ADHD'ere :-/
#22 forts. - I min ungdom på 60-tallet hadde jeg en måneds sommerjobb på Tidemanns Tobaksfabrikk. Det gikk rimelig greit inntil de satte på 'lunsjmusikken' (en times bonus hver dag). Jeg ble totalt distrahert, greide ikke holde konsentrasjonen, og sigarettene sprutet utover båndet - fullt kaos og bare pinlig.
#24, 25
. Ja, du kan nog ha rätt i det, att en hamburger-arbetsplats kanske kan vara uthärdlig för en ADHD:are…
Åtminstone ges ju där tillfälle till att få utlopp för överskottsenergin… 
- Men det där med att hålla många bollar i luften samtidigt… går det bra i regel för er ADHD:are? För oss aspergare så fungerar det ju sämre… 
Apropå att arbeta på Tidemanns Tobaksfabrikk, så var jag i min ungdom på studiebesök på Carlsbergs bryggeri (i Köpenhamn). Jag minns att mitt öga särskilt föll på avsynarna, som satt vid det löpande bandet och då och då lyfte av en flaska som befanns vara defekt av något slag. Jag tänkte då för mitt sinne att - ja, ett sådant jobb skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha…!
För övrigt sommarjobbade jag på Skogaholms brödfabrik (i Eskilstuna) som ung, och packade skorpor från ett löpande band. Det var rätt ok tyckte jag - förutom att det skedde på ackord, och jag var inte riktigt så flink i fingrarna som det förutsattes att man skulle vara.

Jag har varit egen företagare av och till sedan 1985. Olika företag genom åren. Mest med inriktning på grafisk design och trycksaksproduktion, samt samtidigt haft anställning som grafisk designer parallelt sedan 1995. Nu har jag anställning som personlig ass. + att jag har en webbutik. Det är först på senare år jag märkt av att det blir svårare och svårare att fixa detta, jag har inte energi längre. Tidigare gick jag på ren envishet, men det räcker inte längre, nu fattas orken också. Men å andra sidan börjar jag ju fossileras och bli gammal. Så inte sjutton är jag särskilt lågintelligent! Jag har många gånger undrat över om en del "normala" har alla hästar hemma… Känner mig, eller rättare sagt jag vet att jag har en intelligens över genomsnittet enligt tester. Så summa sumarum, skulle jag bli behandlad som en "idiot" skulle jag bli vansinnig trots att jag är otroligt stillsam… Har diagnosen ADD.
#23 Det har jag läst ska finnas i Sverige också.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#26 "Många bollar i luften!" Nä… Vad är det för fel på "en boll i taget"? ;-)
Precis. Något annat går ju knappast att åstadkomma, om man tänker efter…! 

# 22, 24 og 26 - Hei Varulv - her tror jeg det har blitt litt misforståelse… (pga norsk <-> svensk?). Jeg mente å si at den jobben på hamburgerrestauranten inte kan være 'uthärdlig' (= til å holde ut) for en vanlig ADHD'er - dette pga alt maset og for mange ting som skjer på én gang. Mitt hode hadde i hvert fall ikke klart det!
# 28 - Så bra!
Selv arbeidet jeg på Riksarkivet (det norske) med avskrifter til rettslig bruk - altså fra gamle dokumenter skrevet med gotisk skrift. Nødvendig å være veldig nøye, alt måtte være rett. Satt for meg selv i eget rom, og kunne ta den tiden jeg trengte. Ideelt og veldig interessant! Men jeg har vært førtidspensjonert i mange år pga mine søvnproblemer.
Ja jag har ju inga brickor i min framtid men jag kan säga att det skulle sakta döda mig… antagligligen mina ADHD syskon också…
Jag är ju helt klart mer för att lära och skapa. Jag hade ju sådan oändlig tur att jag hade så god kontakt med min handläggare på FK att jag blev tills vidare sjukskriven, eller som det egentligen innebär, förtidspensionerad.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#31 Jamen visst! Så dumt och slarvigt läst av mig…!
Förstår inte hur jag kunde läsa så fel! 
Hoppas du kan förlåta mig, Anne-Hedvig!? 
# 34 - Selvfølgelig kan jeg det!! No problem - kan gå litt fort for noen og enhver…
Dette er vel litt OT, men tråden handler jo forsåvidt om yrker for oss som ikke er helt A-4.
Idag var det en kjent og kjær meterolog på Norsk Rikskringkasting som ble meldt død. Han var ikke som de andre, men ble en 'anti-helt' med egen fan club, og mange vakre minneord idag. Jeg lurer på om han kan ha hatt AS el. lignende?
Legger ved linker:
Se gjerne videoene! Vi er mange som satte pris på Teisen på skjermen.
#36, 37
Jeg har nå sedt en del av videorne, och har fået en ny idol: Vidar Theisen!
Visst, han var utan tvivel aspergare; det kunde jag konstatera så snart jag såg hans bild. Sedan förstärktes detta mitt intryck av en av videorna, där han intervjuades. Han riktade under hela intervjun blicken nedåt.
Sedan såg jag några av hans vaer-mellinger. Dessa gav ju vatten på qvarn. Visst var han aspergere!
Det jag främst reagerade så positivt på var Vidars utomordentligt klara sätt att artikulera sig på: jag hörde vartenda ord han sa! En ren njutning för örat faktiskt. Att han talade på norska och inte på svenska hade ingen betydelse alls - snarare föredrar jag Vidars tal framför exempelvis min sambos (hon talar på svenska…), vilken jag måste spörja om och omigen - och ändå hörer jeg ikke rent og tydelig, kva hon vill förmäla… 
Så hyggelig at du likte Theisen, Varulv! Flere vakre minneord i avisen idag. Veldig positivt at en mann som var annerledes ble satt sånn pris på av offentligheten. Og en kollega uttalte at 'faglig var han en ener'.
Husker en replikk han ga i et intervju: han ventet det første barnebarnet og ble spurt hva han syntes om det. Da svarte han at 'Jeg har hatt tid til å venne meg til tanken'.
.
(Hur gammal blev Theisen?)
# 40 - Han ble 79 år, hadde kone og to barn, pluss barnebarn.
Tack!