Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3597 ggr
[CajsaBajsa]
2012-07-10 19:58
0

ADHD och barn

Häromdagen så tänkte jag på att det känns som att fler och fler får ADHD.

Det kan visserligen vara så att diagnosen är ganska ny och det liksom upptäcks på fler och fler, medan det förut var lika många som hade det men som inte fick diagnos.

Men en tokig tanke som dök upp i mitt huvud då var att ADHDare är ju ofta ganska "slarviga" och glömska av sig.Så en person med ADHD löper större risk att slarva med eller glömma att använda preventivmedel.

På så sätt kanske ADHDare "förökar sig" snabbare än andra. Tungan ute För det är ju ärftligt.

Det här var som sagt bara en tokig tanke. Men tänk om det ligger något i det?

(Jag vill också förtydliga att jag inte menar något illa med detta. Det var bara en kul tanke och jag tänkte att det kunde vara kul och intressant att se om någon annan hade nån vidare tanke)

Glad

JohannaEkroth
2012-07-10 20:02
0

Cajsa - Jag tänker såhär. ADHD:are kan vara ganska impulsiva av sig och handla före man tänker… Det kan vara en faktor till. GladFörvånad

Jag säger som Cajsa. Menar ingenting illa med detta. Bara tänker högt. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

zatanica
2012-07-10 20:05
0

Haha vad kul har oxå funderat i de där banorna på sistone Glad

Men lite mera åt att det i slutändan sedan bara kommer finnas ADHD folk, att det är männsikans nästa steg i evulotionen.

Funderade även på Asperger, även det är ju ärftligt och båda verkar ju ha en relativt stor ärftlighetsgrad.

Så då måste det ju nästan vara så att evulotionen eller något har funnit ut att det är bra egenskaper för männsikan att ha. Att det kommer finnas en fördel att ha ADHD eller Asperger för att männskligheten ska leva vidare.

Många tokiga tankar kan man ligga och fundera på på kvällarna.

Kul att se att någon mer har varit inne på samma spår Glad

Zaphix
2012-07-10 20:05
3

Tror inte att antalet ADHD'are ökar, däremot så satsas det numera på diagnostisering av oss vilket gör att vi märks mer i samhället.

Jättebra tycker jag, alla förtjänar hjälp och stöd till att nå sin fulla potential som människa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[CajsaBajsa]
2012-07-10 20:07
0

Vad kul att ni båda hakade på! Glad Jag var rädd att folk kanske skulle ta illa upp och känna att jag kallade ADHDare för oansvariga eller nåt. Men det är ju absolut inte vad jag menar.

#1 skrivetav Höstlegenden

Ja, nu ser jag det framför mig: "Åh vore det inte skoj om vi hade barn? Nu gör vi ett!" Skrattande

Eller bara "Äh, orka gå och hämta nåt"

Adur
2012-07-10 20:07
1

Haha, min man har ADHD och vårt första barn blev till av slarv..! Och det var ju tur för oss! Andra barnet var visserligen planerat, men med ADHD-framförhållning. Jag: -Vi kanske skulle ha ett barn till. Maken: -Okej. Impulsivt, minst sagt. Men jag har ingen diagnos så vad ska jag skylla på?

[CajsaBajsa]
2012-07-10 20:10
0

#2 skrivetav zatanica

Vad kul förresten, med din långa tankegång. Det är väl värt att tänka lite på.

#3 skrivetav Zaphix

Jag håller med dig till fullo! Glad Det är jättebra att det uppmärksammas mer ordentligt!

#5 skrivetav Adur

Haha Skrattande Vad skoj! Du förverkligade precis våra teorier!

[MissNathalie]
2012-07-10 21:12
0

Haha så skojjigt! Min partner har ADHD och förmodligen jag själv också och vi var ruskigt oansvariga vilket ledde till att vi fick världens sötaste dotter. Lite nytta kan slarv vara till också. xD

Andrea71
2012-10-02 22:42
0

Hejsan svejsan!

Bara en kommentar jag har inte ADHD inte heller min gubbe och ingen annan i vår familj heller. Alltså inga trasiga gener på någon sida av familjen. Ändå begåvades vi med två underbara barn med ADHD av kombinationstypen och ett med ADHD och autism liknande tillstånd.

Ingen var planerad av barna det blev som tre små happenings trots att vi inte har ADHD jag och gubben.

tarotlasse
2012-10-03 14:37
0

ADHD är absolut inget nytt men i dagen samhälle så har det blivit betydligt mer uppmärksammat.

Redan under 1800 talet så satte man diagnoser på överaktiva barn men det fanns massor av diagnoser och namn och i olika länder-

1902 så kom den första internationella diagnosen på överaktiva barn med koncentartions problem och då döpte man det till MBD men sedan så har diagnosen hatat CD ODD och sedan MBD igen  under 1900 talet har diagnosen för ADHD haft 5 olika namn. ADHD som namn kom på 1980 talet

1932  började man medicinera överakativa barn koncentarions problem  med amfetamin. Det berode på att man  sedan i slutet av 1800 talet och framåt använde amfetamin som astma medicin och man upptäckte att överaktiva barn med astma blev betydligt lugnare och fick lättare med koncentartionen av Astma medicinen.

Man medicinerade barn med amfetamin fram till 60 talet då man istället började medicinera med mentylfenidat som är innehållet i Concerta o Ritalin.

Så man har medicinerat barn mot överkativitet i 80 år nu och med Concerta/ Ritalin i 50 år nu så knappast ngt nytt.

Forskarna har även konstaterat att vi med ADHD har en speciell sammansätt ning i Generna (kromesomerna) och denna speciella  sammansättning kan man spåra bakåt i tiden o till stenåldern där samtliga mäniskor hade denna  samansättning och då hade 100% av mäniskorna ADHD i Dag är det ca 5% som har denna gen sammansättning och ADHD så det har faktiskt minskat genom åren enligt forskarna.

Men det är inte fören på senare år som samhället och almänheten  har uppmärksamat detta med ADHD.

Men inom läkarvetenskapen är det långt i från nytt

Lasse

Rebellkatten
2012-10-03 20:47
0

Jag skulle ändå tro att sure, många ADHD-föräldrar förökar sig utan att tänka på konsekvenserna (Däribland mina föräldrar, mamma var 18)

Men om man tex tänker att 5% av sveriges befolkning har ADHD så är det 450 000 människor. Bor man i en kommun med 50 000 människor är det 2500 människor i den kommunen som har ADHD.Och alla dem lär inte ha diagnos. Jag tror det är därför man känner lite att alla och deras mormor har adhd-diagnos, för att fler får diagnos.

tarotlasse
2012-10-03 21:03
0

Just precis långt i från alla får ngn diagnos tyvärr även om man söker hjälp.

Man säger att ca 5 elever i varje klass har ADHD i olika styrka.

Jag jobbade ett tag som elev assistent och där elever med stora problem.

Där både föräldrar och skolhälsovård  sökte utredning för ADHD  men det avlogs av BUP.

Min Son gick i en resurs skola för barn med elever som inte den vanliga skolan kunde hantera alla med misstänkta bokstavs kombinationer.

Men enbart 2st av 1 dessa 10 elever fick göra en utredning och fick en diagnos.

Så ja det finns ett stort mörker tal.

Det är fruktansvärt svårt att få en utredning beviljad.

För vuxna är det ännu svårare när jag fick remiss för utredning så svarade psyk mig att hade jag klarat mig utan hjälp i 45år behövde jag inte  ngn hjälp nu heller och att jag bara var ute efter narkotika klassad medicin.

Det var det bemötandet  jag och många andra fått av psyk här i stan.

Däremot så tyckte läkaren när hon läste min papper att jag sskrev så dåligt att jag borde utredas för dyselexi.

Som sedan blev en diagnos på ADHD  efter nästan 3 års utredning.

Så mörker talet hos vuxna är troligt vis ännu större.

Lasse