Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 5436 ggr
monstermash
0

Har jag AS?

Jag funderar på om jag har Aspergers, eller om jag har något annan bokstavsdiagnos, typ autism? Någonting måste det vara iallafall. Min pappa (inte biologisk) har Asperger och han tycker det är självklart att jag har det. Utan honom hade jag överhuvudtaget aldrig funderat på om jag hade någon diagnos vill jag bara tillägga, det är han som lärt mig att fungera bättre i sociala sammanhang vilket jag var helt okunnig om för några år sen etc.

Kan ge några exempel på hur jag fungerar:

- Jag behöver övertydliga instruktioner
- Jag analyserar allting otroligt mycket (varför människor gör på ett visst sätt etc)
- Har ett specialområde som jag aldrig verkar tröttna på och läser flera timmar om dagen om. Kan utan svårigheter lägga 10 h om dagen bara på att läsa om det… Jag har dock lätt att få nya intressen som jag tröttnar på efter ett tag, men mitt huvudintresse har jag haft länge men det senaste året har det varit lite extremt.
- Hatar närkontakt. Gillar inte att hålla i handen, spontana kramar, när folk rör mig överhuvudtaget, om det inte är på mitt intiativ
- Är extremt envis och målmedveten, vet jag vad jag vill så tar jag mig dit oavsett vad folk säger
- Har svårt att tänka mig in i andras situationer
- Har svårt för empati om jag själv inte kan relatera till det. Om en främling blir mördad eller misshandlad känner jag ingen empati alls, och oftast har jag svårt att känna empati även om det är mina närmsta vänner också. Har otroligt stor empati för djur däremot.
- Vill ha allting organiserat så gott det går, och blir stressad av att inte ha något inplanerat under dagen
- Jag säger alltid vad jag tycker och tänker (och sårar uppenbarligen alldeles för många genom att göra det) och tycker snarare att det är deras problem som är känsliga och inte kan ta att jag säger det rakt ut, lindar inte in orden om man säger så. Även om jag menar väl så kan jag säga det så folk tar det som en förolämpning.
- Jag har även svårt att förstå människors handlingar och tankar/känslor
- Jag kan inte sätta mig ned och prata om varför jag är arg och verkligen inte medans jag är det, tar hellre ut det på inredningen eller personer i min omgivning istället, men oftast förstår jag inte ens att jag är aggressiv mot personer.
- Jag nämner alla detaljer i historien när jag väl berättar den, även om det inte är relevant.
- Jag är ensamvarg i grund och botten men umgås helst med killar och alltid på mina villkor. Jag är dock väldigt social, har lätt att få nya vänner - det är dock sällan jag känner att jag vill bli vän med någon.
- Jag har enklare att göra arbeten ensam än om jag behöver göra det i grupp.
- Jag gillar rutiner väldigt mycket. T.ex måste jag alltid vädra i rummet 10 minuter innan jag lägger mig, tända några levande ljus om det blir svinkallt, smörja in mig, stänga av datorn, borsta tänderna och sedan byta om och ta på mig tunna strumpor (fixidé, kan inte sova utan strumpor), skaka täcket, sopa med handen på lakanet så det inte är smutsigt, och sedan kan jag lägga mig i sängen. Jag kan inte hoppa över något av de sakerna.

Jag vet inte om allting stämmer in på AS, och jag kan nog komma på en hel del saker till bara jag får tänka efter lite mer. 😛 Men någonting borde det väl vara, eller? YrarJag har systrar om jag knappt har någon kontakt med alls längre vilket jag tycker är skittråkigt men de är så knepiga så det känns inte värt det. Jag vill inte prata med mina syskon eller träffa dem, eftersom jag har svårt att läsa av dem. Så fort de säger någonting tar jag det som kritik och som att de tycker jag är sämst i världen ungefär. Nu har jag ansträngd relation till alla i min familj överhuvudtaget, men jag tror att en eventuell diagnos spelar in lite för hur svårt jag har att klara av relationerna med dem. Med vänner är det mycket enklare, när det gäller familjen går det dock bara inte… Det blir bara fel, de missförstår mig vad jag än säger och helt plötsligt är det gräl. 😡

Jag vet att ni inte kan säga om jag har en diagnos rakt ut förren jag gjort en utredning, men vad tror ni, kan jag ha AS eller är det något annat jag har?

Wellcraft
0

Undrar samma sak och har undrat rätt länge. Alla saker du skrivit ner stämmer även på mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JohannaEkroth
0

Min pappa hade med stor säkerhet AS och jag ärvde diagnosen av honom. Beror på hur gamla ni är TS och #1, beroende på hur man går tillväga. men jag tycker nog att ni ska begära en utredning.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

monstermash
0

Jag la till 3 punkter nu.

#2 - Jag blir 18 nästa månad, så jag ska diskutera med min psykolog om vad som händer då i veckan. Kommer dock kräva en diagnos när jag väl vet om de flyttar mig till vuxenpsykiatrin direkt eller om jag får fortsätta på bup tillfälligt.

Nu undrar jag ju dock om det låter som att jag har AS, jag är väl medveten om att ni inte kan svara på det helt säkert men vill veta vad folk tror. 🙂

JohannaEkroth
0

Jag tror att du kan ha en möjlighet att ha AS. Fast du kommer då inte att få en Aspergers Syndrom diagnos, om du nu skulle ha det. Utan en diagnos som heter autismspektrumtillstånd (AST), vilket är den sammanfattnade och nya diagnosen från årsskiftet.

[Varulv]
0

Jag tror då alldeles säkert att du skulle få en aspergerdiagnos (autismspektrumdiagnos) utifall allt det, som du anför, vore ditt specifika.

Nu känner jag dock mig på, att du har läst dig till en del och sagt till dig själv: "Ja! men det stämmer utmärkt på just mig!" Och så har du lagt till även det till dina personlighetsspecifika egenskaper.

Inte för att jag därmed vill ha sagt att du inte skulle kunna kvalificera dig till en aspergerutredning, men jag menar att du borde ägna dig ett varv till av själv-analys.

;)

monstermash
0

#5 - Vad menar du med "utifall allt det, som du anför, vore ditt specifika"? 🤔

Eh, nej, jag har inte suttit och skrivit av symtom.. Jag skrev ned en massa som passade in på mig, dock kollade jag lite symtom för Asperger med farsan min efter (när jag skrev detta inlägget) och tog bort några som inte alls stämmer in på AS.

Men jag har verkligen inte läst det nånstans och bara "ah stämmer lite" och lagt in det i listan.

[Varulv]
0

#6 Ja men i så fall, efter den "kontrollen", så framstår du verkligen som en väldigt typisk aspergare, enligt min bedömning.

;)

monstermash
0

Huhu, kom nyss på att man inte ska svära på ifokus… *senil* 🤫

Jaså? Är det typisk AS att kontrollera mycket?

Blir spännande att få en utredning och se om jag har AS, men jag tror det.

JohannaEkroth
0

#8 Ang #6 - Roger that! 👍 Jag tar bort det ordet. 😉

monstermash
0

#9 - Danke! 😉

[Varulv]
0

#8 Njae - det är väl inte primärt ett aspergerdrag att vara kontrollberoende. Det finns många förutom aspergare som är sådana. Och många aspergare som inte är kontrollerande. Men jag tror det kan ligga en potential hos aspergare att utveckla ett kontrollbeteende. Och detta i så fall av sekundära skäl.

I "naturtillståndet" tror jag inte att vi aspiesar är kontrollfreaks.