Tips!
Vet inte om det är rätt överskrift men tips är just vad jag behöver. Har diagnosen ADD/as och ni som har denna diagnos eller denna problematik hoppas kanske kan ge mig tips och råd. Jag brukar ha atarax för natten och på dagarna har jag 54 mg och 36 mg och jag jobbar mellan 11-19. Jag går upp vid sex för att jag ska hinna med saker som ut med hunden och liknande men när klockan ringer vid sex så går jag upp och sätter mig och tittar på tv fram till halv 9 sedan gör jag mig i ordning och går ut med hunden. Men om jag inte hade satt på tv så hade jag kanske dragit på mig ett par mjukis byxor och gått ut en lång runda med hunden och vid sju skulle jag kunna lägga i tvätt ja det är mycket jag skulle kunna hinna men jag hamnar framför tv:n. I slutet av månaden får jag min första lön och då ska jag hämta ut atarax igen så jag kommer i säng. Många av er som läser detta tycker säkert att det är bara att inte stänga på tv:n men har man gått upp och stängt av väckarklockan så är det lätt att sätta sig i soffan och blir sittande där. Kanske ska jag ta en Concerta precis när jag stängt av klockan?? Någon som har förslag på vad jag ska göra för att inte sätta mig framför tv:n. Själv tror jag att det har med trötthet att göra
Jag tror det kan var klokt att ta concertan direkt när klockan ringer. Sen tror jag att det är bra om du har gjort ett schema åt dig själv. När du är trött på morgonen är det förmodligen svårt för dig att räkna ut vad du ska göra. Ha en lista där det står tex.
Ta på kläder
Gå ut med hunden
Lägg i tvätt
Ät frukost
I den ordning som passar dig. Är det risk att du "fastnar" tex när du äter frukost (kanske börjar titta på TV, kolla datorn eller liknande under tiden) så skriv in på listan hur länge du får sitta och skriv även med på listan "ställ larm" så att klockan ringer när du ska börja med nästa sak.
Se till att du har saker framplockade kvällen innan (tex alla kläder). Känns det ansträngande så försök att ha listor att kolla av det med också.
Fastnar du i att det är svårt att starta med frukosten så försök att ha bestämt i förväg vad du ska äta (och skriv gärna det på listan).
Sätt en stor lapp på TVn där det står tex "Ingen TV på morgonen" eller "inte TV nu! Ta på kläderna och gå ut!"
Hoppas det var något tips som du kan ha nytta av.
Tja, jag tror ju att tv-tittandet fyller något slags funktion för dig. Du har ett behov av det, så därför bör du bejaka det. Fundera lite på, vad du i sanning får ut av det! Kanske får det dig att "komma till sans", till dig själv - att skaffa dig ett slags jag-stärkande beredskap inför arbetsdagen?
Vore det månne mer effektivt att istället ta tv-stunden på kvällen, när du kommit hem efter en arbetsdag? Men att du - undermedvetet - känner längtan efter den "utvilnings-ceremonien" redan på morgonen, före jobbet…?
Kram
Jag känner så väl igen mig men jag kommer inte ens upp ur sängen utan fastnar där med mobilen istället för vid tvn. Kommer så gott som alltid upp alldeles för sent trots att klockan ringer igod tid. Konsekvensen är att det blir stressigt med morgonrutinerna för min 9-åring som har ADHD och autism och han kommer nästan alltid sent till skolan. Detta ger mig ångest. Särskilt när sonen drabbas. Han mår såklart inte heller bra av detta. Utifrån mitt eget sätt att vara tror jag att det är vore bra om du bestämde dig för att inte se tv på morgonen. Aneemas tips tycker jag låter mycket bra. Jag ska försöka prova det själv. Förbereda saker kvällen före är ju alltid bra så blir det nog inte så motigt på morgonen. Typ hälla i grötgrynen och salt i kastrullen. Men det vill till att man orkar det kvällen innan. Listor för det oxå som Aneema skrev. Nog bra ta tag i detta så fort som möjligt. Typ redan nu. Alltså stänga mobilen och ta sig ur sängen. Skit samma att det är söndag. Lycka till, Tintin😄
#3 Kul att du tyckte att jag kom med bra tips. Hoppas att det fungerar för dig. Hoppas att det även kan vara något som kan fungera för TS.
#2 Jag tror du har en viktig tanke med där. Energibalans. Jag har försökt hitta något på nätet att länka till för jag vet att Lotta Abrahamsson jobbar mycket med att färgmarkera aktiviteter i kalendern utifrån om de tar eller ger energi. Jag hittade inget bra skrivet så jag får försöka själv.
Lotta (har ADHD och AS, handleder och föreläser gällande hur man kan hjälpa personer med dessa diagnoser) skriver in alla sina aktiviteter i kalendern. Hon har valt att måla de aktiviteter som ger energi gröna och de som tar energi orange. Det som är viktigt att tänka på är att det handlar inte om roliga eller tråkiga aktiviteter utan just gällande energin. En rolig aktivitet kan vara väldigt energikrävande. Genom att hon målar i olika färger så ser hon tydligt om hon har obalans i sin planering.
TS Det är viktigt att ställa rimliga krav på sig själv. Jobbar du 5 dagar i veckan så kanske du ska ta tvätten en dag när du inte jobbar.
Här hittade jag ett material av Lotta Abrahamsson. Det är ju tänkt att hon ska föreläsa till men kanske kan det ändå ge en del tips. Färgkodningen för energi finns med och även exempel på att göra listor.
http://www.orebroll.se/Files-sv/%C3%96rebro%20l%C3%A4ns%20landsting/V%C3%A5rd%20och%20h%C3%A4lsa/Psykiatri/Allm%C3%A4npsykiatri/N%C3%A4rpsykiatri/N%C3%A4rpsykiatri,%20Lindesberg/Lindesberg%20Lotta%20Abrahamsson.pdf?epslanguage=sv
Här finns bra föreläsning av Lotta. Mest riktad till skolpersonal som jobbar med barn med ADHD och Asperger men det finns nog en del att ta till sig för eget bruk också. Dessutom (tycker jag iaf) är Lotta lättsam och rolig att lyssna på. Observera att föreläsningen är i tre delar, första delen som det står del 1 under är det en annan person än Lotta på startbilden.
#4, 5
Tack! Den första länken gick inte att tanka hem, men väl den andra. Jag lyssnade en bra stund på Lotta Abrahamsson, och vill hålla före, att hon gott och väl må vara en ADHD:are, men jag har väldigt svårt att tro att hon kan vara aspergare. Hennes mimik må vara i viss mån inövad, men hon ger i obetänkta ögonblick klara uttryck för sina spontana affektionsreflexioner - och så reagerar inte en aspergare. Jag upplever henne även som rättså manipulativ - inte i en negativ utan i en positiv bemärkelse. Och manipulativ - det är antitesen till Asperger.
Men oaktat hur det nu må vara, så är hon intressant, informativ; och en mycket bra föreläsare! Tack för henne! :)